Praha – 18. prosince
Jelikož se nám opět bude měnit letopočet, dovolíme si pár slov o dění a novinkách v naší firmě a v nejmenší plochodrážní kubatuře. Rok 2024 byl pro nás mimořádný a těžký zároveň. Počátek roku nám přinesl hodně nejistoty, jelikož v předchozím roce bylo rozhodnuto o používání motorů Daytona 190 ccma v Polsku, kde máme nejvíce zákazníků, došlo ke zvýšení kubatury na 140 ccm s povinností provozovat motory pouze na benzín.
Zákazníci znejistěli, a to pro nás znamenalo omezit, či přímo pozastavit nové projekty. V prostředí nejistoty se pracuje velmi obtížně, protože zajistit náhradní díly pro stávající uživatele v dostatečném množství je finančně a časově náročné. Počátek roku 24 byl tedy v očekávání, jak se trh zachová, jaká vyvstane potřeba techniky od zákazníků.
Přesto jsme se pustili do testování novinek a hlavně první závody v Polsku ukázaly, že změně předpisů jsme se dokázali přizpůsobita že cesta motorů Shupa na ploché dráze je ta správná. Situace zcela obrátila a zájem o nové motory o motocykly a o servis se zcela obnovil. Kola firmy se roztočila opět naplno bez omezovače, a vše se muselo řešit narychlo a jelikož máme v provozu i e-shop, o zábavu bylo postaráno…
Tým byl posílen o dalšího člena – Michala Škurlu a během probíhající sezony se začalo pracovat na zlepšení a zrychlení výrobních postupů. Též ze závodů nám přicházely stále nové podněty, které se řešily za pochodu. Pracovalo se zejména na optimalizaci výkonu dle potřeb malých závodníků a také na prodloužení životnosti. S přípravou motorů, též samozřejmě probíhala i neméně časově náročná výroba podvozků.
Postupem času nám vykrystalizoval čtyřventilový motor 129 ccm, jenž v Polsku dostal přezdívku „Petarda“. Na vývoji tohoto motoru s námi spolupracoval pan Sczyrba a jeho syn Franek, jenž všem dokazoval, že kvalitní nástroj v rukou mistra je to pravé pro špičkové závodění! Tato snaha vyvrcholila na šampionátu ve slovenské Žarnovici, kde tento drobný klučina s velkým srdcem získal na Shupě s přehledem titul neoficiálního mistra Evropy i světa. Náš tým byl samozřejmě při tom a zajišťoval servis pro naše i zahraniční účastníky z několika zemí a vzhledem k tomu, že Shupy tvořily takřka devadesát procent závodního pole, nebyla ani zde o práci nouze.
Po těchto závodech sice zájem o motory neopadal, ale vzhledem k větší efektivnosti výroby i přísunu náhradních dílů se situace začala pomalu zklidňovat a nastal čas i pro nové projekty a změny. Tou první, zdánlivě nesouvisející přímo s výrobou, ale hlavně s prezentací firmy, bylo nové logo, jelikož stávající, již nějaký ten rok sloužilo a přeci jen bylo třeba přinést svěží vánek k našim karburátorům! Oslovili jsme proto grafika Pavla Jedličku, který nám vytvořil návrhy, z nichž bylo vybráno logo, které tvarem navazuje na stávající, ale obsahuje nové prvky a nový originální tvar písma. O aplikaci tohoto loga laserem na kartery motoru se postaralo architektonické studio Foureggs, což vedle červených víček a QR kódu odkazující na stránky Shupy, přispívá k lepší identifikaci našich motorů.
Po estetickém kroku přišla řada i na techniku. Polskem hozená rukavice v podobě možnosti většího objemu v nás vzbudila zájem a bylo vymyšleno řešení, které vcelku jednoduše, umožňuje dosáhnout požadovaného objemu a tím vylepšit výkonové parametry, dle hesla: „Objem ničím nenahradíš“. Motor byl odvezen k otestování, na poslední závody do polského Rybniku, kam jsme byli pozváni.
Vidět tyto závody bylo pro nás též velký zážitek, bezmála dvacet malých závodníků se sešlo na perfektně upravené malé dráze, kde jim fandilo spousta příznivců, vyhrávala hornická dechovka a hlavně se pořádně závodilo, což přenášela i místní televize! Milým překvapením pro nás bylo i to, že nám rodiče a jezdci odcházející do vyšších kategorií, veřejně poděkovali!
Odjížděli jsme z Rybniku s dobrým pocitem, že naše činnost má smysl, jen jsme si trochu povzdechli, proč by něco podobného nešlo uspořádat i u nás, v našem plochodrážním rybníku. Celý TV pořad (2 hodiny a 26 minut krásné zábavy) z Rybniku můžete shlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=j9fN1-BXR_Y. Motory Shupa poznáte jednoduše podle červených víček.
Závěr sezony přinesl tedy i první zkušenosti s motorem 139 ccm pro polský trh. Motor vykazuje oproti verzi 129 ccm nárůst výkonu a hlavně rozšíření rozsahu použitelných otáček, což ve spojení s velkou klikou tvoří ideální stroj pro přípravu jezdců do vyšších kategorií. Od této špičkové verze byl odvozen i ekonomický dvouventilový motor pro začínající jezdce a malé dráhy (bez převodovky) který vznikl ve verzi jak 139, tak i 129 pro naše jezdce. Všechny tyto verze jsou vybaveny originální klikovkou Shupa o průměru 110mm vyrobenou speciálně pro plochou dráhu. Myslíme si, že právě to umožní zpřístupnit závodění širšímu okruhu zájemců jak z řad jednotlivců, tak hlavně klubů. Podle letitých zkušeností nás, ale především zákazníků, levné motory made in China rovnou z krabice, k výchově nadějných závodníků nestačí.
O to víc nás mrzí, že odborníci v nejvyšších patrech FIM stále prosazují kubaturu 190 ccm jako SGP4, tedy motor z krabice made in China určený pro krosové motorky. Bohužel ani po třech letech nezjistili, že se jedná o zbytečně těžký motor, který má malý rozsah otáček a především malou klikovku bez setrvačnosti, což je pro používání na ploché dráze nevhodné. Jízdu s takovým motocyklem zvládne jen zkušený jezdec a pro začátečníky je dokonce nebezpečný. Snad se časem situace vrátí do plochodrážních kolejí a začínající jezdci budou místo slova kotrmelec používat slovo plynulý smyk.
Takže závěrem, více takových sezon a hlavně, Shupa je tu stále pro Vás a pokud nám předpisy a zdraví dovolí, bude i další rok. Všem příznivcům, vše nejlepší do roku 2025, přeje:
SHUPA POWER team
Petr Schmíd, Jaroslav Šůs, Michal Škurla
Tohle to brečí, že někdo má konkurenci miluju.
Odborníci ze Shupy stále ani po třech letech nepochopili k čemu SGP4 a kubatura 190ccm slouží.