Slaný – 18. dubna
Bez cizinců se v současnosti neobejde žádný z podniků českého juniorského šampionátu. Michael Härtel se dnes ve Slaném stal historicky prvním zahraničním borcem, jemuž se podařilo v naší juniorce zvítězit. Základ ke své cestě na nejvyšší stupínek vítězů položil v natřískané rozjížďce s číslem devět. V ní byl Eduard Krčmář vyloučen za pád Zdeňka Holuba, na něhož Němec v repete vyzrál a ani v žádné z dalších jízd nepoznal hořkost porážky. Zdeněk Holub nakonec skončil druhý, zatímco bodový zisk Eduarda Krčmáře, jenž ztratil body jen svou diskvalifikací, dotáhl Ondřej Smetana. Pražský junior si svého slánského rivala dobře přečetl. Ke všemu si v rozjezdu vylosoval výhodnější vnitřek. Vypálil do čela a statečně odvracel všechny nájezdy Eduarda Krčmáře, který nakonec rovnou z oválu zajel do depa. Smolařem se stal Josef Novák. V tréninku odepsal další motor, v rozjížďce s číslem dvě hned další, takže mu nezbylo, než se jít převléknout. Naopak kliku měli Patrik Búri a Jannik Klein, kteří vyvázli bez větší úhony ze svých divokých pádů. V Rakušanově případě o štěstí hovořilo i osazenstvo startovního roštu, když je těsně minul motocykl odražený od bariéry. Doprovodné mistrovské klání stopětadvacítek opanoval Filip Šifalda.
Dvěstěpadesátka versus půllitry
Dnešek rozhodně nebyl dnem na krásné dubnové počasí. Z mračna ženoucí se na středočeské královské město sice naštěstí nepršelo, avšak zima zalézala hluboko pod kůži. Depo bylo poměrně nabité, nicméně tlačenice v boxech šla na vrub především dvanácti stopětadvacítkářů. Juniorů se sešlo pouze třináct.
Nechybělo mnoho a bylo ještě hůř. „Pětistovka se rozletěla na tréninku v Chabařovicích,“ vyprávěl Adam Fencl o svých patáliích. „Už jsem to nestih‘ udělat.“ Řešení patové situace nabídlo opatření VV SPD, které do české juniorky pustilo závodníky v sedle dvěstěpadesátek, splňují-li věkový limit pro čtvrtlitry.
Záměr byl především postavit na start Kryštofa Rybáře, jemuž bude patnáct až v srpnu. Loňský císař stopětadvacítek však nestačil postavit své dvěstěpadesátky včas a musel svůj debut odložit. Nicméně jeho cestou se vydal Adam Fencl, který svým ostrým debutem v závodě půllitrů prošel paradoxně v sedle dvěstěpadesátky.
Adam Fencl na téma konkurenceschopnosti dvěstěpadesátky ve startovním poli půllitrů:
„Na rovinkách bych potřeboval víc koní.“
Že motocykl s motorem s polovičním zdvihovým objemem nemusí být předem odepsaný, Adam Fencl podal pádný důkaz v rozjížďce s číslem tři. Vnějškem první zatáčky se dostal před Filipa Hájka. V osmé jízdě atakoval druhého Jannika Kleina až do cíle, jímž projel jen o chloupek později po Rakušanovi. V rozjížďce s číslem deset, kde čelil jen Patriku Búrimu, však zůstal polapený v pásce.
V ostatních případech ale bodoval a na seznamu jeho skalpů se ocitnul i pardubický závodní nováček Martin Mejtský. Každopádně nebýt odhodlání Adama Fencla pustit se do boje s dvěstěpadesátkou, startovní listina dnešního závodu by byla chudší a závod by se dojížděl jen v jedenácti účastnících.
Čtyři neporažení
Technické peripetie Josefa Nováka odstartovaly o minulém víkendu v Lendavě a Lonigu. O třetí motor přišel pardubický junior při středečním tréninku ve Svítkově. Pěšky se do depa vracel i z dnešního tréninku a konečnou jeho ambicím vystavila už rozjížďka s číslem dvě, v níž nedokončil třetí okruh.
Josef Novák na téma svých zadřených motorů:
„Dneska dva, ten druhej‘ byl celkově pátej‘. V tom, co se zadřel o tréninku, byly vevnitř nový věci, v tom druhým už jetý, ten měl bejt‘ rezerva, kdyby se něco stalo. Loni to drželo, nechápu to, teď na začátku sezóny mám už pět zadřenejch‘ motorů.“
Okruh žhavých favoritů se žádných negativních překvapení nedočkal. Eduard Krčmář přijel do cíle rozjížďky s číslem jedna téměř o půl rovinky před Patrikem Búrim. Po přestávce slánský závodník naložil stejně s Patrikem Mikelem.
Ve velkém stylu rozehrál mítink také Ondřej Smetana. Ve druhé jízdě vedl už v nájezdu, v němž za svá záda poslal Martina Mejtského. Do čela vystřelil i v rozjížďce s číslem šest, z jejíhož úvodního výjezdu za ním vyrazil Patrik Búri. Nejzkušenější slovenský junior prve sice s Eduardem Krčmářem o půl roviny, avšak přiživil své aspirace porážkou Žigy Kovačiče.
Nyní však musel docela slevit, když se ve druhém kole v první zatáčce přetočil a upadl. „Kdybych v první zatáčce nezaklap‘, Ondru bych předjel, ale takhle s tím nešlo nic dělat,“ nechal se slyšet. Ondřej Smetana zvládl repete vítězně ve stylu start – cíl.
Stejně jednoznačně si počínal Michael Härtel, který o svém potenciálu přesvědčoval v českých závodech již loni. Jeho výjezdy na ovál v rozjížďkách s čísly tři a sedm pojal jako obrovská sóla. Do utkání čtyř nejlepších v deváté jízdě směřoval neporažený rovněž Zdeněk Holub.
Vzhledem k dírám ve startovní listině mu ve čtvrté jízdě nečelil vůbec nikdo. Jediným soupeřem byl Michal Tomka, který však najel do pásky. „Spojka,“ volal z pod své helmy na svého otce Vladimíra. Zdeněk Holub neměl těžkou hlavu ani z rozjížďky s číslem osm, protože Jannik Klein a Adam Fencl byli zahledění sami do sebe a Pražan jim záhy zmizel z dohledu.
Verdikt rozjížďky s číslem devět i dodatkové jízdy
Při vší úctě k závodníkům teprve rozjížďka s číslem devět nabídla hodnotný boj o vítězství a to hned v aranžmá čtyř závodníků. Nejlepší reakcí na let pásky se mohl pyšnit Zdeněk Holub. Michael Härtel byl však pekelně rychlý a vnější stranou prvního výjezdu převzal vedoucí pozici. Po skoku na lepší příčky prahnul také Eduard Krčmář, který za sebou stačil prozatím nechat pouze Ondřeje Smetanu.
Slánský junior se spodní stranou druhé zatáčky dostal pod Zdeňkem Holubem dopředu, avšak Pražan přitom upadl. „V tom nájezdu jsem byl o půl motorky dřív,“ odmítal svoji vinu na celém incidentu. Zdeněk Holub však měl opačný názor. „Sebral mi zadním kolem moje přední a už jsem ležel,“ popisoval.
Pavel Kubeš na věži se rozhodl pro diskvalifikaci Eduarda Krčmáře. Opakovaný start vynesl do vedení opět Zdeňka Holuba. Michael Härtel se v prvním oblouku držel u vnitřní čáry, avšak na rovince byl stejně rychlý jako prve a znovu se dostal před pražského juniora.
Michael Härtel udržel punc neporazitelnosti, Zdeněk Holub ztratil bod, Ondřej Smetana dva a Eduard Krčmář rovnou tři. Slaběji obsazené zbývající jízdy třetí série byly správnou vodou na mlýn Patrika Búriho a Žigy Kovačiče. Slovák jel v rozjížďce s číslem deset sám, protože Adam Fencl skončil diskvalifikovaný za najetí do pásky. Ani Slovinec neměl vzápětí velké problémy, protože Patrik Mikel se pustil do svého soukromého boje o druhé místo s Michalem Tomkou, jehož předčil až na samotné metě.
Čtvrtá pětina vrátila dirigentskou taktovku závodu opět do rukou velké čtyřky. Třináctou jízdu opanoval Eduard Krčmář, čtrnáctou Michael Härtel. O vzruch se postaral Jannik Klein, když v poslední zatáčce třetího kola narazil do mantinelu. Ten jej odrazil zpátky a poslal Rakušana na stupně vítězů, které ovšem zatím ještě v klidu očekávaly konec závodu. Letící motocykl bez svého majitele pořádně vyděsil osazenstvo startu a hrstku fotografů, nicméně kromě leknutí nezpůsobil nic vážnějšího. Patrik Búri zdědil po Rakušanovi dva body, avšak o dva další přišel v osmnácté jízdě.
Patrik Búri cestou ze sanitky po svém druhém pádu v rozjížďce s číslem osmnáct:
„Doktor mi říká, jestli chci injekci na bolest. Mě ale bolí celé tělo.“
Rovněž Zdeněk Holub a Ondřej Smetana své jízdy vyhráli, takže konečné řešení pódia dnešního závodu zůstalo na pátou sérii. V sedmnácté jízdě se o největší vzruch postaral Jannik Klein, když dorazil se špatným povlakem přilby a bez deflektoru. První nedostatek stihnul napravit, za druhý byl po projetí cílem diskvalifikován.
Eduard Krčmář troubil sólo, s dvanácti body mu však nezůstalo nic, než čekat, jak se situace bude vyvíjet dál. Do role čekatele se záhy dostal i Zdeněk Holub, který po pádu Patrika Búriho a rozsvícení červených světel, ovládl rozjížďku s číslem osmnáct hned dvakrát. Na rozdíl od Eduarda Krčmáře se mu se čtrnácti body čekalo příjemněji, byť protahoval obličej, že při konzistenci Michaela Härtela se mu vítězný sen evidentně zřejmě nesplní.
Do žil Eduarda Krčmáře vlil naději Žiga Kovačič, když v rozjížďce s číslem devatenáct odvedl Ondřeje Smetanu. Pražan tím pádem věděl, že bude muset na start ještě jednou a právě s Eduardem Krčmářem. Michael Härtel hned na to rychle ujel Michalu Tomkovi a vyhrál závod před Zdeňkem Holubem.
Rozjezd o bronz sliboval drama, jehož se dnešnímu dni přece jen tolik nedostávalo. Radek Smetana přistavil motocykl svého syna na tankování přesně v okamžiku, kdy Pavel Kubeš zmáčkl tlačítko časomíry. Ondřej Smetana vzápětí nezaváhal a již v prvním nájezdu jel v čele. Eduard Krčmář se snažil ze všech sil dostat se na stupně vítězů. Jediné, co však pokaždé inkasoval, byla cejcha od zadního kola svého rivala, který si první vavřínový věnec z juniorky už nenechal vzít.
Ondřej Smetana se svěřuje se svým receptem na Eduarda Krčmáře v rozjezdu:
„Důležitý bylo, že jsem si vylosoval vnitřek. Víc jsem si věřil. Přišel start a já byl v nájezdu vedle Edy. Najel jsem do zatáčky a byl jsem první. Předtím jsem koukal ne Edu, jak jezdí, a snažil se odhadnout, kudy by moh‘ jet. A odhad‘ jsem to dobře, určitě jsem to nečekal.“
Druhé dnešní maximum
Stopětadvacítek se při premiéře jejich klasického šampionátu dnes sešlo dvanáct. I tady jsme si ovšem museli záhy škrtat, když mechanické problémy nedovolily Dušanu Hlaváčkovi absolvovat více než jednu rozjížďku.
Hned první série vyprodukovala trojici favoritů. Petr Chlupáč triumfoval v rozjížďce s číslem jedna před Sindy Weber a dvojicí debutantů na velkých oválech Pavlem Kuchařem a Michalem Bašteckým. Václav Kvěch vzápětí sebral vedení Danielu Šilhánovi v prvním nájezdu, zatímco Filip Šifalda ve třetí jízdě kraloval.
Stejně si počínal hned po přestávce, kde se seznam jeho obětí rozšířil o Petra Chlupáče a Václava Kvěcha. Vítězství v páté jízdě zvýšilo hodnotu akcií Daniela Šilhána, leč horší závěr mu vidinu na poháry sebral.
Po nich prahnul také Milan Dobiáš, jenž ovládl šestou jízdu. Jenže zatímco Filip Šifalda v rozjížďce s číslem devět dočkal svého třetího triumfu, jeho v prvním výjezdu předčil Jan Kvěch. Jeho starší bratr Václav prve učinil důležitý krok, když v osmé jízdě zvítězil v epickém souboji se Sindy Weber a Danielem Šilhánem.
Milan Dobiáš se v desáté jízdě stal druhým borcem, jenž dnes porazil Petra Chlupáče. Úhelným kamenem jeho úspěchu se stal start. Než se totiž Pražan propracoval před Daniela Šilhána, byl Chabařovičan v prachu. Petr Chlupáč se však mohl chlubit jedním bodem navíc, než měl jeho přemožitel.
Verdikt měla přinést poslední, dvanáctá jízda. Otěží vlády se chopil Václav Kvěch, avšak na protilehlé rovince se okolo něho prohnal Filip Šifalda. Čtvrtým maximem potvrdil dnešní triumf, zatímco Petr Chlupáč měl druhé místo jasné.
O poslední místečko na stupních vítězů však musel být vypsán rozjezd. Václav Kvěch v něm nezaváhal, ukázal výfuk Milanu Dobiášovi a Sindy Weber. A po Speedway Mini Cupu si poprvé vyzkoušel stupně vítězů i v klasickém šampionátu.
Hlasy z depa
„Dobrý,“ nebyl Zdeněk Holub příliš spokojený s druhým místem a záhy vysvětlil proč. „Je to o jedno horší, než jsem doufal. Spadnul jsem, Eda mi sebral přední kolo a už jsem ležel. Škoda, že mě porazil Härtel, co ale nadělám?! Nevím, že byl tak rychlej‘. Ale v tom nejlepším případě bude tohle můj nejhorší výsledek, kterej‘ se bude škrtat.“
„První tři jízdy takový nic moc,“ bilancoval Ondřej Smetana. „Házelo to se mnou, kopalo to, nevěděl jsem, co s nastavením. Na čtvrtou jízdu jsem skočil na motorku, co mám do Mšena a na rozbitý dráhy. Najednou se to změnilo a já se cejtil pěkně. Škoda, že jsem ji nedal už na tu třetí jízdu.“
„Fakt nevím, co ti dneska mám říct,“ neskrýval Eduard Krčmář své zklamání. „Doufám, že je to ten nejhorší výsledek, co se bude škrtat.“
„Až na ty starty…“ limitoval Patrik Búri svou spokojenost. „Ten poslední už byl lepší. Mohlo být líp, vždycky může být líp.“
„Škoda toho prvního pádu,“ litoval Patrik Búri. „Doktor mi říká, jestli chci injekci na bolest. Mě ale bolí celé tělo. Těžká dráha.“
1. Michael Härtel, D | 3 3 3 3 3 | 15 |
2. Zdeněk Holub, Praha | 3 3 2 3 3 | 14 |
3. Ondřej Smetana, Praha | 3 3 1 3 2 | 12+3 |
4. Eduard Krčmář, Slaný | 3 3 U 3 3 | 12+R |
5. Žiga Kovačič, SLO | 1 2 3 2 3 | 11 |
6. Patrik Mikel, Březolupy | 2 2 2 2 2 | 10 |
7. Patrik Búri, SK | 2 X 3 2 X | 7 |
8. Filip Hájek, Praha | 0 1 3 1 2 | 7 |
9. Michal Tomka, SK | T 2 1 2 2 | 7 |
10. Martin Mejtský, Pardubice | 1 1 2 0 1 | 5 |
11. Jannik Klein, A | 2 2 0 F ex | 4 |
12. Adam Fencl, Slaný (250 ccm) | 1 1 T 1 1 | 4 |
13. Josef Novák, Pardubice | E – – – – | 0 |
Poznámka: Jannik Klein byl z rozjížďky s číslem sedmnáct, v níž skončil třetí, diskvalifikován, protože nastoupil s motocyklem bez deflektoru
Mistrovství republiky 125 ccm:
1. Filip Šifalda, Chabařovice | 3 3 3 3 | 12 |
2. Petr Chlupáč, Praha | 3 2 3 2 | 10 |
3. Václav Kvěch, Praha | 3 1 3 2 | 9+3 |
4. Milan Dobiáš, Chabařovice | 2 3 1 3 | 9+2 |
5. Sindy Weber, D | 2 2 2 3 | 9+1 |
6. Daniel Šilhán, Liberec | 2 3 1 1 | 7 |
7. Pavel Kuchař, Praha | 1 2 2 1 | 6 |
8. Jan Kvěch, Praha | 1 1 2 0 | 4 (los) |
9. Lukáš Vinter, Praha | 1 1 0 2 | 4 (los) |
10. František Klier, Mšeno | 0 0 1 1 | 2 |
11. Michal Baštecký, Praha | 0 E 0 0 | 0 |
12. Dušan Hlaváček, Pardubice | E – – – | 0 |
Foto: Mirek Horáček a Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)
1 komentář u „Michael Härtel vytyčil mezník české plochodrážní historie“
Komentáře nejsou povoleny.