Bratři Klatovští nepustili žezlo ze svých rukou ani dnes

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Divišov – 12. února
Dnešní první závod dvojdílného seriálu ledařského mistrovství republiky v Divišově měl stejné suverény jako sobotní podnik Golden Spike. Antonín Klatovský ani tentokrát nenašel přemožitele. A Jan Klatovský opět našel přemožitele pouze v osobě svého staršího bratra. Na třetí místo měl namířeno Rene Stellingwerf. Avšak v rozjížďce s číslem devatenáct musel zastavit s defektem. Aby byl jeho pech ještě větší, stalo se tak zrovna ve chvíli, kdy se probil do čela před Johanna Brucknera. Právě on si pak odvážel třetí příčku. Ještě před tím však musel v dodatkové jízdě porazit Jiřího Petráska. Pražský závodník, který se do sedla ledařského speciálu vrátil po čtyřech letech, bojoval jako statečný lev navzdory dvaceti stehům ve třech tržných ranách na nohou po sobotním pádu. Jenže Rakušan na něho v rozjezdu odstartoval a rozbitý led u mantinelu mu pak zabránil využít svých překvapivých úderů z vnější strany. Kladem závodu, který se konal zhruba před sedmi sty lidmi, byla bezesporu i účast osmi českých borců.


Očividné výsledky nočních šicht
Ne každý mohl po sobotním mítinku Golden Spike strávit příjemnou noc se sladkými sny pod teplou duchnou. Stanislav Hlačina, hlavní stavitel ledového oválu na ploše divišovského stadiónu, možná ve skrytu duše podobné myšlenky choval, nicméně nakonec prožil drtivou část další noci opět venku.

Společně se svým týmem využil mírného mrazíku a zalil závodní dráhu dalšími osmi kropičkami vody. Alespoň zčásti se tak zacelily nejhorší rány po sobotním zápolení. A pro účastníky republikového šampionátu bylo připraveno zhruba patnáct centimetrů silná vrstva ledu.

Napilno měli také oba bratři Klatovští. Noc strávili ve své domácí dílně a podařilo se
jim zprovoznit poničený motocykl, s nímž Josef Šiška ve své závěrečné rozjížďce upadl. A tak se do startovní listiny dostal i Vladislav Kunc. Klabo Team mu mohl půjčit jeden ze svých strojů i se šikovným mechanikem.

Tón závodu začal udávat Antonín Klatovský už v rozjížďce s číslem jedna. Už v úvodním oblouku podjet Dmitrije Čačina a bez větších problémů připisoval své úvodní tři body. Vzápětí ho napodobil i bratr Jan. Triumfoval s astronomickým náskokem celé roviny před René Stellingwerfem, jenž se teprve v nájezdu do posledního kola posunul před Jana Pecinu.

Pátá jízda přinesla duel obou bratří. A jak posléze ukázal další vývoj závodu, první a poslední bodovou ztrátu jednoho z nich. Zatímco Antonín vyrazil po vylétnutí pásky jako raketa, před Janem se usadil Johann Bruckner. Překvapivý vítěz rozjížďky s číslem čtyři, v níž obral o body Martina Posche, Grahama Halsalla i Vladislava Kunce, zavřel mladšího ze sourozenecké dvojice.


V žádném případě nevypadalo, že by chtěl překvapivě nabyté druhé místo vyklízet. V první zatáčce druhého kola ale nezvládl tlak našeho borce a poroučel se k zemi. Opakovaný start zvládl nejlépe Jan Klatovský, jemuž se tentokrát do cesty nikdo nepostavil. Jenže už v úvodním nájezdu se po jeho levici jen mihl starší Antonín.

Česká vlajka vlaje vysoko
Že po dvou sériích bude na čele Antonín Klatovský s maximálním počtem bodů, přičemž jeho mladší sourozenec bude po vzájemném duelu druhý s jednobodovou ztrátou, byla předpokládaná realita. Pět bodů se dalo očekávat i od Reného Stellingwerfa, ovšem stejná suma u Jiřího Petráska a Martina Posche překvapila.

Jiří Petrásek rozehrál mítink ve velkém stylu. V rozjížďce s číslem tři razantně
odstartoval a hned neomylně zamířil k mantinelu. Útočící Josef Šiška si držel vnitřek, nicméně výhoda kratší stopy nedokázala vykompenzovat rozbitější led. To se nejmarkantněji projevilo v ve druhé zatáčce úvodního okruhu. V jejím ohnisku byl táborský závodník opticky v čele, nicméně výjezd udržel opticky ve vedení Jiřího Petráska.

Exmistr republiky tak inkasoval tři body, v čemž mu pomohl i Francouz Claude Gadeyene svým ohrožováním Josefa Šišky. Ten vzápětí ve druhém kole šesté jízdy na rovince u depa sebral vedení Vladislavu Kuncovi, avšak nakonec se v nájezdu do závěrečného okruhu musel sklonit před René Stellingwerfem.

Holanďan předvedl vskutku omračující výkon, protože startovní rošt opouštěl až jako poslední. Záhy překonal nevýrazného Dmitrije Čačina a na začátku třetího kola i Vladislava Kunce. A nakonec byl na řadě i Josef Šiška.


Protože se Jan Pecina trápil také v nedělním závodě a Josef Šiška nedokázal tentokrát vyhrát jedinou jízdu, převzal post Čecha číslo tři Jiří Petrásek. V sedmé jízdě měl dokonce na dohled vyrovnání šestibodové bilance Antonína Klatovského.

Jenže navzdory rychlému startu jej v nájezdu do prvního oblouku předčil Martin Posch. Náš borec zkusil odvetu, avšak jeho útok spodní stranou druhé zatáčky skončil hupem do díry v ledu a ztrátou klíčových metrů.

Čtyři Češi o stupně vítězů
V deváté jízdě však na Jiřího Petráska čekali Antonín Klatovský a René Stellingwerf. Nejlepší start předvedl Holanďan. V prvním oblouku ho však za svá záda odsunul Antonín Klatovský, aby tak udržel čisté skóre.

Jiří Petrásek dovezl sice jen bod, přesto se však v boji o stupně vítězů zbavil jednoho soupeře. Martin Posch totiž hned vzápětí skončil beznadějně poslední. Nula představovala takovou ztrátu, z níž se Rakušan až do konce závodu nevzpamatoval.


Naproti tomu růžky vystrčil jeho krajan Johann Bruckner. Ve svém úsilí eliminovat předchozí diskvalifikaci se stal dalším závodníkem, jenž se mohl pochlubit skalpem Josefa Šišky. V rozjížďce s číslem dvanáct mu ujel už záhy po vylétnutí pásky. A když ho ve třetím kole Josef Šiška dotáhl, znovu se mu velice rychle vzdálil.

Johanna Brucknera však v rozletu přibrzdil Jiří Petrásek. Čtrnáctá jízda přinesla rychlý start Dmitrije Čačina. Jenže už z prvního výjezdu vyjel jako první právě Jiří Petrásek s Johannem Brucknerem těsně za zády. Zatímco náš borec preferoval opět vnější stopu, Rakušan volil spodek a neměl šanci.

Dmitrije Čačina nakonec pokořil i Jan Pecina. Ten tak alespoň částečně napravil svou chybu z jedenácté jízdy. Tehdy z posledního výjezdu nedal dostatek plynu, motor se dostal z otáček a rutinér Vladislav Kunc mu na poslední chvíli vyrval tři body.

Jiří Petrásek s devíti body tak ukončil čtvrtou sérii jako nejlepší z čekatelů na stupně vítězů. Johann Bruckner a Josef Šiška měli o bod méně, nicméně stále zůstávali ve hře. Ovšem průběžné klasifikaci vévodilo trio Antonín a Jan Klatovští a René Stellingwerf.


Antonín Klatovský po zmiňované výhře nad René Stellingwerfem vyhrál i slabší rozjížďku s číslem třináct. Jan Klatovský v desáté jízdě záhy odvrátil počáteční nápor Dmitrije Čačina, aby mu nakonec nadělil bratru padesát metrů.

A po přestávce rychle vyřešil Grahama Halsalla, jenž posléze společně s Josefem Šiškou udělali jízdu. Dvakrát si prohodili pořadí, aby se nakonec v poslední zatáčce před šachovnicovou vlajkou prosadil český závodník.

Když v rozjížďce s číslem šestnáct hladce triumfoval René Stellingwerf, zdálo se být o stupních vítězů rozhodnuto. Jenže nikdy se nic nemá míti za definitivní…

Drama až za konec
Poslední série začala zpočátku naplňovat očekávání. Antonín Klatovský suverénně opanoval sedmnáctou jízdu a s patnácti body se stal neporaženým vítězem. A pokud vezmeme v úvahu jeho sobotní výkon, pak i absolutním králem letošního Divišova. Nemohl mu konkurovat ani Josef Šiška, který skončil popáté druhý a hra o pódium pro něho skončila.


Ovšem René Stellingwerf v rozjížďce s číslem devatenáct nezopakoval spanilou jízdu Antonína Klatovského. Nebo lépe řečeno, nedotáhl i do konce. Neměl povedený start, avšak už v prvním oblouku překonal Claude Gadeyena. A hned se hnal za vedoucím Johannem Brucknerem.

V prvé zatáčce druhého kola předčil také jeho. Jenže po pár metrech se jeho motocykl kvůli poruše zastavil. Tři body tak inkasoval Johann Bruckner, který tak své konto zaokrouhlil na hodnotu jedenáct. René Stellingwerf skončil na deseti a již bylo jasné, že letos ho divišovské vyhlášení vítězů mine.

Díky překvapivému vývoji situace svitla zase naděje pro Jiřího Petráska. K absolutní jistotě zeleného věnce by ovšem potřeboval v poslední jízdě překonat Jana Klatovského. Zatímco on se už chystal na rošt, Jiří Petrásek stál u vrat do depa.


Čekal na Jana Klauze, s nímž se dělil o motorku, a který se po Stellingwerfově vyřazení vracel z devatenácté jízdy se svým druhým bodem. Jan Klauz bleskově sesedl, předal stroj Jiřímu Petráskovi. Poplácal ho po zádech, mechanik dolil metyl a šlo se na věc.

Závěrečnou jízdu však opanoval Jan Klatovský, který si cestu ke druhému místu vydláždil dalším triumfem. Jiří Petrásek, jemuž se v zápalu bojů potrhaly stehy v ranách, na něho zkusil útok v první zatáčce. Na rovince to už už vypadalo na předjetí, nicméně Jan Klatovský situaci ohlídal.

Zatímco šastný vítěz jízdy dopřál čestné kolo divišovskému předsedovi Milanu Hajnému, Jiří Petrásek se pomalu vracel do depa. Tady na něho už čekal Petr Moravec v roli šéfa jury. „Dělej, jedeš rozjezd!,“ uvítal ho.

Závodník se zatvářil překvapeně, ovšem rychle se připravil na dodatkovou jízdu s Johannem Brucknerem. Rakušan odstartoval lépe a usadil se ve vedení. Jiří Petrásek zkusil svůj obávaný venek.


Jenže v předchozích rozjížďkách jeho zničující útoky zkoušeli kopírovat i jiní závodníci. A ten, který na to přišel nejdříve, nyní splakal nad výdělkem. Místo razantního postupu vpřed se dočkal pouze rozhoupaného motocyklu na obrovských dírách. Nicméně čtvrté místo se zašitýma nohama ve druhém závodě po čtyřleté pauze je samo o sobě vynikajícím výsledkem.

Hlasy z depa
„Včera to byly menší nervy než dneska,“ oddechl si po vyhlášení vítězů Antonín Klatovský. „Každej říká, že to vyhraješ, ale víš, jak to chodí. Padne ti třeba motor nebo praskne řetěz. Jsem taky rád za bráchu. Forma mu roste, což bude dobrý do Berlína na družstva. Pojedeme s Peckou. Říkám to na rovinu, že mě podržel v Rusku, teď podržím já jeho.“ Na rozdíl od loňského roku však k titulu ledařského mistra nestačí patnáct bodů z Divišova, protože šampionát pokračuje v sobotu na českobudějovickém rybníku Kamenný. „Musíme udělat motorku a budeme taky trénovat,“ svěřil se Antonín Klatovský se svými plány na nejbližší období. „Do Budějic se už těším. Bude to dobrej trénink i na nervíky. To je moje velká bolest a často se s ní potýkám. Teprve potom se to dá ukočírovat. Dneska je to všechno o tréninku.
Rusové jsou profíci a pak se jim rovnej.“ Právě rostoucí počet ledařských podniků by v tomto ohledu mohl být tou správnou pomocí. „Musíme to vykombinovat tady,“ souhlasil Antonín Klatovský. „Díky všem, hlavně Jawě a divišovskejm pořadatelům. Bez spolupracovníků to nejde. A kdyby nebylo táty, neděláme to nikdo. Je hodně závodů, přibyli i další závodníci. Začne mezi náma rivalita a doufám, že se prolomí ledy i se sponzorama. Jsou i dobrý zimy, to je taky důležitý.“

„Dráha byla dneska horší,“ nechal se po závodech slyšet Jiří Petrásek. „Ale jelo se mi docela dobře. Jenom mi ostatní v průběhu závodu okoukali moje venky. V rozjezdu jsem dělal, co jsem mohl, ale už to nešlo. Navíc mi praskly někde stehy, protože mi z toho teče krev.“

„To víš, je to půjčená motorka,“ hodnotil svůj výkon Vladislav Kunc. „Ale jede jako z děla! To víš, když si půjčíš motorku od fabrickýho jezdce i se skvělým mechanikem, nemůže to bejt jiný.“ A jak se Vladislavu Kuncovi na divišovském ledě závodilo? „Je to jízdu od jízdy lepší,“ odpověděl čtyřiapadesátiletý závodník od jihočeského Milevska. „Musím si udělat svou motorku do Budějic! Jsem rád, že mě dneska Klabo půjčil svoji.“


„Pocity jsou špatný,“ netajil se Jan Pecina zklamáním ze svého výsledku. „Ale trošku jsem závodil.“ A co stálo za ztrátou vítězství v rozjížďce s číslem jedenáct, kdy ho těsně před metou překonal Vladislav Kunc? „Dal jsem tam málo plynu,“ přiznal vousatý borec. „Motor už neměl výkon, protože nebyl roztočenej.“ V sobotu však má Jan Pecina šanci na zlepšení svého umístění na ploše rybníku Kamenný na českobudějovické Okružní ulici. „Tam bych chtěl trošku škubnout,“ mírně pookřál. „Připravím se na to. Nic jinýho nezbejvá. Ale uvidíme, jaký bude počasí, hlásej, že se má oteplit.“

„Každá zkušenost je dobrá,“ komentoval pragmaticky svůj výsledek Martin Běhal. „Když budu jezdit jen po rybníku, není to ono. Dnes to sice byla bída a utrpení, ale zaplapánbůh, že jsme živý a můžeme zejtra do práce.“ A nastoupí Martin Běhal také ve druhém mistrovském klání v Českých Budějovicích? „Určitě,“ odpověděl. „To už pojedu na svý motorce. Včera a dneska jsem měl půjčenou od Pecky. Díky mu za to!“

1. Antonín Klatovský, CZ 3 3 3 3 3 15
2. Jan Klatovský, CZ 3 2 3 3 3 14
3. Johann Bruckner, A 3 X 3 2 3 11+3
4. Jiří Petrásek, CZ 3 2 1 3 2 11+2
5. Rene Stellingwerf, NL 2 3 2 3 E 10
6. Josef Šiška, CZ 2 2 2 2 2 10
7. Martin Posch, A 2 3 0 2 1 8
8. Claude Gadeyene, F 1 2 1 2 2 8
9. Dmitrij Čačin, D 2 0 2 0 3 7
10. Graham Halsall, GB 1 3 0 1 2 7
11. Vladislav Kunc sen., CZ 0 1 3 1 1 6
12. Jan Pecina, CZ 1 1 2 1 0 5
13. Josef Kreuzberger, A 0 1 1 0 1 3
14. Thomas Cavigelli, CH 1 0 0 1 0 2
15. Jan Klauz, CZ 0 – 1 0 1 2
16. Martin Běhal, CZ 0 1 0 0 0 1


Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)