Pardubice – 14. ledna
Rybník Hrádek poblíž Pardubic se stal o víkendu dostaveníčkem pro ledaře i pro závodníky na šroubcích. Poměrně rozlehlá vodní plocha s kvalitním ledem dovolila vytvořit hned několik oválů. Magazín speedwayA-Z byl u toho a hovořil s jezdci, aby svým čtenářům přinesl nejčerstvější novinky.
Už od dopoledních hodin proháněli své ledařské speciály Jan Pecina a Martin Běhal. „Zatím jedu pouze mistrovství republiky,“ řekl magazínu speedwayA-Z Martin Běhal. Je potřeba dozrát. A jezdit, jezdit a jezdit, potom uvidím, co bude dál. Už je mi pětatřicet, takže nemůžu jen čekat, až to přijde.“ A jak se mu zamlouvá zamrzlá plocha Hrádku? „Paráda,“ netajil se svým názorem. „Je to letiště, dá se tady udělat hodně drah, takže perfektní.“
Naproti tomu Jan Pecina se připravuje na mistrovství světa. „Chtěl bych postoupit do finále,“ svěřil se se svými letošními ambicemi. Kromě toho by se letos měl zapsat do českých plochodrážních análů jako pořadatel. „Chceme ve Stráži pod Ralskem připravit mistrák,“ řekl. „Děláme to s lidmi z Osečné. Je tam krásnej rybník, když zamrzne, bude to špice.“
Třetím ledařem, který o víkendu poblíž Pardubic trénoval, byl Jiří Petrásek. Co někdejšího mistra republiky přimělo k návratu do sedla závodního motocyklu? „Nezávodil jsem dva a půl roku,“ odpověděl. „Tehdy jsem se rozváděl. Dnes mám jinou a doma je klid. A tak jsme dali motorku zase dohromady.“
Jiří Petrásek však není jediným závodníkem, který se v letošní sezóně postaral o comeback. V Pardubicích se po jeho boku objevil i Jan Klauz. Někdejší pilot motocyklového dragsteru zkusil na sklonku komunistického režimu také plochou dráhu. V barvách Čakovic jezdil i ligu a nakonec startoval také na ledě. Právě letos by se do sedla ohřebovaného speciálu chtěl vrátit a zkusit šampionát republiky.
Kromě ledařů se na ledovém zrcadle objevili i klasičtí plochodrážníci s hřebíky v pneumatikách svých motocyklů. Ke čtveřici Marián Jirout, Matyáš Hlaváček, Pavel Fuksa a Vladimír Višváder přibyl nakonec ještě Hynek Štichauer.
Někteří z nich neodolali a vyzkoušeli ledařský motocykl Jana Peciny nebo Martina Běhala. Marián Jirout a Matyáš Hlaváček dokonce neváhali jít do ostré konfrontace s ledaři. A nutno říci, že se rozhodně mezi nimi neztratili.
„Starty jsem měl jako bejk,“ komentoval své zimní intermezzo Marián Jirout, který párkrát odvedl dokonce i Jana Pecinu. „Užívám si to. Na krásným ledu je to pěkný svezení.“ Přirozenost jeho počínání samozřejmě vyprovokovala otázku, zda někdy nezkusí ledovou dráhu naostro. „Uvidím, zatím to nechávám osudu,“ zněla jeho odpověď. „Možná až budu starší.“
Matyáš Hlaváček hostil všechny výbornými steaky, které přímo na zamrzlém rybníku rožnil anglický fanoušek Noddy. Magazín speedwayA-Z však zajímal také další vývoj jeho kariéry. „Rameno drží,“ informoval o své zdravotním stavu. „Po operaci už je v cajku. Mluvil jsem s panem Kasperem a jednání stále probíhají. Chtěl bych jezdit, hlavně když budu mít pod sebou pořádnej motor. Doteď mě to stálo hodně nervů, když sem to dělal sám.“
„Je to bomba,“ popisoval své zkušenosti s ledařským motocyklem Pavel Fuksa. „Hlavně když jedeš sám na čistým ledu. Ale na závody asi nejsem dost velkej magor. Lepší je klasika.“ A jak se na nadcházející sezónu připravuje? „Asi jako každej,“ pokrčil rameny. „Není to levný a uvidíme, co se stane, když mě určitý lidi nepodržej‘. Chci určitý výsledky, především jet mistrovství Evropy devatenáctek. A chtěl bych, abych si mohl místo vybírat. Uvidím, jak to půjde.“
Vladimír Višváder si zase vyzkoušel závod klasického motocyklu proti ledařskému. „Proti leďáku se jezdí super,“ komentoval svoje počínání. „Mám nový kolo a drží to jako přilepený. Po startu jsem jel dokonce po zadním.“ A co akce ve slovenském Zohoru, která se měla konat ve stejném termínu? „Přeložili jsme to,“ řekl březolupský závodník. „Uvidíme ještě podle situace, jak se domluvíme.“