Petr Moravec komentuje změny v pravidlech pro rok 2006

Pardubice – 11. prosince
Jak magazín speedwayA-Z už informoval, rozšířené zasedání VV SPD v Krušovicích přineslo některé změny v pravidlech a organizaci českých šampionátů. Rozpis soutěží jsme už přinesli v plném znění. Požádali jsme však také Petra Moravce, předsedu řídícího orgánu, o exkluzivní komentář pohnutek, jenž muže v čele disciplíny ke změnám přivedly. Jak tedy vznikala podoba mistrovství republiky na rok 2006? „V některých případech velmi rychle a bez problémů, někde těžko a pomalu,“ líčí Petr Moravec. „Do té první kategorie patří ledový šampionát, dlouhá dráha v Mariánských Lázních, mistrovství republiky juniorů do 19 let a juniorské stopětadvacítky.“ Všechny ostatní disciplíny jsme však s českým plochodrážním šéfem probrali pěkně popořádku.


Národní kvalifikace o účast v ME jednotlivců
Přijaté změny: v organizaci žádné, jen počet postupujících byl dán vyšší jezdeckou kvótou od UEM.
Mistrovství republiky jednotlivců
Přijaté změny: žádné, mistr a vicemistr však budou nasazeni do finále roku 2007 bez kvalifikace.
Komentář Petra Moravce: „Poměrně bez problémů byla i národní kvalifikace o účast v mistrovství Evropy. Tady musím říci, že zatím jsme nejednali o tom, že by tento závod měl být i kvalifikací pro závody mistrovství světa. O tom se bude jednat na začátku příštího roku. Přiznám se, že já osobně bych podporoval spíše již dříve u nás zavedenou praxi, že finále mistrovství republiky bude i kvalifikací pro mistrovství světa. Mohlo by to platit už pro příští rok. Pro sezónu 2006 vzhledem k tomu, že to nebylo předem známo, spíše počítám s nějakým kompromisním řešením, například mistr republiky, vítěz kvalifikace a jedna divoká karta, ale nechci nic předbíhat. V dalších letech by to myslím mohla být pro mistra republiky a i dalšího v pořadí daleko větší odměna než postup do finále mistrovství republiky v příští sezóně tak, jak je to navrhováno pro rok 2006. Mimochodem toto vyčlenění mistra a vicemistra republiky ze semifinále a přímý postup do finále 2007 v následujícím roce je jedinou změnou v individuálním šampionátu.“

Mistrovství republiky dvojic
Přijaté změny: sestava každého páru může být tvořena až třemi závodníky, jednoho lze tedy používat jako náhradníka.
Komentář Petra Moravce: „Tuto změnu přinesl život. Účastník závodu dvojic bude mít možnost postavit náhradníka. Osamocený boj Miroslava Fencla v roce 2004 a letošní Antonína Švába a Antonína Gallianiho po zranění jejich kolegů nepoškodil totiž jenom tyto jezdce, ale především sport samotný. Pokud tedy je tady možnost částečně předcházet takovýmto problémům, využíváme ji.“


Mistrovství republiky juniorů
Přijaté změny: poprvé od roku 2003 se škrtají nejhorší výsledky, tentokrát dva z celkových sedmi závodů.. Novinkou je také právo pořadatele mít zastoupení svým závodníkem v hlavním závodě, pakliže nepostoupí z kvalifikace.
Komentář Petra Moravce: „Hodně složitá byla jednání u mistrovství republiky juniorů. Na stole ležela celá škála návrhů. Po letošním odchodu mnoha jezdců juniorského věku na Britské ostrovy to nebylo to pravé ořechové. Kvarteto Tomáš Suchánek, Zdeněk Simota, Luboš Tomíček a Jan Jaroš vyklidilo pozice po prvním závodě. I my ve VV SPD jsme byli přesvědčeni, že účast v prestižní britské soutěži dá jmenovaným více než účast v národním šampionátu. Víme však, že někteří uvažovali i o absolvování některého z dalších podniků, ale vzhledem k tomu, že jim pravidla neumožňovala stát se mistrem republiky, na start dalších závodů se již nepostavili. Pro rok 2006 tedy ležel na stole návrh jezdce startující ve Velké Británii nasadit přímo do samostatného finále a k nim přiřadit nejlepší z juniorské soutěže. To se většině zainteresovaných nezdálo jako spravedlivé vůči těm, co pojedou doma a tak tento návrh padl. Dlouho byl ve hře návrh, který počítal se samostatným finále, ale všichni jezdci by se do něj museli kvalifikovat. V praxi to znamenalo, že by nemusel jezdec startovat ve všech závodech, ale prakticky by si mohl hlídat své místo v závěrečné šestnáctce a startovat podle svého výběru. Nakonec ani tento návrh nenašel podporu většiny, ale přichází na řadu systém se škrtáním výsledků. To znamená, že jezdci stačí absolvovat pět podniků a má v rezervě dva starty, které nemusí absolvovat. Navíc termínová listina a snaha, co nejlépe postavit juniorskou reprezentaci, přivede všechny nejlepší mající zájem nás reprezentovat v mistrovství světa a Evropy na start úvodních tří závodů šampionátu. Myslím, že tato konečná podoba je tím nejlepším kompromisem.“


Mistrovství republiky juniorských družstev
Přijaté změny: startuje pouze sedm družstev, které absolvují všechny závody. Jezdci mají právo startovat v libovolném družstvu, ovšem každý musí být uveden na jediné soupisce.
Komentář Petra Moravce: „Hodně se diskutovalo i o juniorských družstvech. Přiznávám se, že ani já nejsem milovníkem pauzírovaných startu či nějakých hostování na jeden závod. Byly týmy Plzně, Slaného a Pardubic, kteří hosta vůbec nepotřebovaly, ale třeba Žarnovica ve všech závodech k jednomu svému jezdci hosta použila. Velkým zpestřením se ukázal start chorvatského týmu, ale ani on se nevyhnul problémům. V okamžiku, kdy jediného slovenského jezdce vzali pod svá křídla ve Slaném, se začala vytvářet trochu jiná struktura této soutěže. Několik pořadatelů bez vlastního týmu navíc projevilo zájem o pořádání tohoto závodu a vzhledem ke skutečnosti, že týmy s tím souhlasily byla možnost uspořádat více závodů. K tomu však byla nutná jediná skutečnost – sedm účastníků, protože to je jediná možnost jak vytvořit spravedlivý systém při kterém všichni mají stejný počet závodů a nikdo není znevýhodněn. Tato podmínka byla naplněna a myslím si, že to tyto závody zase jenom zkvalitní.“

Mistrovství republiky družstev
Přijaté změny: první liga se uskuteční jako přebor České republiky, extraliga jako mistrovství republiky, takže vznikl systém na sobě nezávislých, ale přitom provázaných soutěží. Změny proběhly také v otázce hostování.
Komentář Petra Moravce: „Nejvíce času již tradičně zabralo mistrovství republiky družstev extraliga a 1. liga.
Obě soutěže musí existovat a to by z materiálního hlediska jakým je dvojstupňová soutěž či z hlediska pro mě daleko důležitější a to možnosti startu našich jezdců v kvalitních závodech. 1. liga je soutěží, kde se potkávají začínající junioři, jezdci té střední výkonnosti a i ti což mají tento sport vyloženě jako své hobby, ale mají chu si změřit své síly s jinými v rámci svých možností. Jsem přesvědčen, že ji potřebujeme a také jsem rád, že právě v této soutěži nezapadl za stůl návrh na start účastníků soutěže na jiných stadionech. Musí se však najít odpovídající ekonomická pravidla a to je v dnešní době to nejtěžší. Ono je totiž poměrně složité vyslat tým jezdců na jiný stadion a nést náklady na jejich start. V případě závodu na stadionu účastníka soutěže jde o reciprocitu, ale jinde se už účastníci samozřejmě brání a musím jim v této oblasti rozumět. To, co se zatím povedlo u ekonomicky méně náročného juniorského šampionátu družstev, se daleko hůře provádí v této oblasti daleko náročnější 1. lize.
No, a na závěr extraliga. Nejkvalitnější soutěž, ale také nejvíce názorů a nejdelší diskuse. Těch návrhů padalo mnoho: tříkolová soutěž, pět týmů na startu jednoho závodu, finálový závod nebo závody na jiných stadionech. Všechny tyto návrhy však účastníci soutěže nakonec vetovali jediným problémem a tím jsou finance. Mnohdy je snaha něco změnit, ale extraliga je kvalitní soutěží a za kvalitu se platí. Nakonec se tedy účastníci soutěže dohodli na pravidlech platných v roce 2005.“


Závěrem
Komentář Petra Moravce: „Otevřena je zatím soutěž čtyřkolek, ale ta bude dokončena stejně jako loni tak, aby byla v souladu s podobnou soutěží v terénu. Určitě se však čtyřkolky nově objeví na dalších stadionech nejenom v Divišově, Pardubicích, ale například také ve Slaném, Plzni a jinde.

Poslední změnou, jenž je zanesena v rozpisu soutěží, je změna pravidla o používání pneumatik v závodě. V soutěžích juniorů a družstev bude v roce 2006 použit takzvaný švédský model. Jezdec sice bude mít k dispozici stejně jako v minulém roce jednu novou pneumatiku, lidově řečeno dvě hrany, ale ty může rozdělit na dvě samostatné pneumatiky. S tím zmizí z pravidel tolik diskutabilní používání ojeté pneumatiky na náhradním stroji.

Samozřejmě vím, že žádná pravidla nebudou nikdy vyhovovat všem, ale tato byla přijata zcela demokraticky a ve všech případech drtivou většinou. To však nebrání tomu, aby se o pravidlech diskutovalo a já myslím, že diskuse je potřebná. Žádný konstruktivní návrh nezůstává ležet ladem a pokud je nadnesen, je o něm jednáno. Spoustu námětů přinesli i samotní příznivci a věřte, že spousta jejich námětů jednáními VV prošla a bylo s nimi pracováno. Proto i vám všem touto cestou děkuji za spolupráci a věřte, že s většinou názorů podaných normální slušnou cestou jsem schopen pracovat a za ty děkuji.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II) a Pavol Pučko