Mladá Boleslav – 27. února
Loni před začátkem léta si mohl dojít na boleslavskou matriku pro druhý rodný list. Ještě než opadalo listí ze stromů, se však znovu stal součástí plochodrážního kolotoče, by ze svého rychlého comebacku měl radost asi jen on sám. Pomohl pražské Markétě k extraligovému titulu, se Mšenem se mu vyhrát první ligu nepovedlo, ale o to větší choutky má letos, kdy se tým od Kokořína znovu vrací do extraligy. Filip Šitera je dalším z řady českých plochodrážníků, kteří magazínu speedwayA-Z poskytli exkluzivní rozhovor.
speedwayA-Z: „Během loňské zimy jsi plochou dráhu dokonale vytěsnil a jak jsi říkal, vyčistil sis hlavu. Věřil jsi, že je to ideální cesta dostat pořádnou chu do závodění. Podařilo se?“
Filip Šitera: „Já myslím, že jo. Zezačátku sezóny nebyly výsledky špatný, zlepšovalo se to a tak to tuhle zimu mám zas tak podobně. Přes tejden jsem postavil motorku na trénink, ale další dvě budu dělat na poslední chvíli, jako jsem to dělal minulej‘ rok. V hlavě můžeš přestat závodit, i když úplně zapomenout nejde. Ale takový stresy, kde budeš závodit a koukat se přitom na připravený motorky, to ne. Dva roky se zabejvám i motorama sám a díky Sašovi Kopeckýmu jsem zase dál. Pomáhá mi, dává mi tady, i tuhle zimu jsem pár motorů dělal. Plochou dráhu jsem úplně neodříz‘, ale motorky nechám zase na poslední chvíli.“
speedwayA-Z: „Loni jsi podepsal varšavský kontrakt v Rzeszowě, lehce spekuloval o Anglii, ale zkraje sezóny jsi závodil zejména v Čechách. Někteří by tyto závody neváhali označit za podřadné. Nicméně měla všechna ta pódiová umístění v přeboru a jadranských pohárech pozitivní vliv na tvou psychiku?“
Filip Šitera: „Určitě. Podřadný závody to nebyly, každej‘ závod je lepší než trénink. Měl jsem toho dost, není to finančně tak zajímavý, ale vyhraný jízdy ti zvyšujou sebevědomí. Když se ti nepovede závod, další následuje v rychlým sledu a můžeš na to zapomenout. S jadranskou ligou se podíváš ven, připomeneš se tam, že existuješ. Pro moje sponzory je lepší, že jezdím tady, než abych někam zmizel. Chci Polsko, Anglii, ale letošní sezónu začnu zase tady a podívám se na pouáky do Německa. Po dvou, třech špatných sezónách, co jsem měl, jsem musel někde začít. A přebor jednotlivců byla dobrá volba. Jel tam Štichi, Holubín a další kluci. Nebylo to špatný, byl to dobrej‘ trénink, když sis potřeboval zkusit motorku. To je ta nejlepší volba, když stojíš na pásce, vyzkoušíš všechno líp a zatrénuješ si.“
speedwayA-Z: „Co se stalo zkraje června ve Mšeně, už nemá cenu omílat. Řada lidí by na tvém místě nechtěla o dalším závodění ani slyšet. Tys ovšem záhy začal osnovat comeback. To jsi takový tvrďák?“
Filip Šitera: „Nevím (smích). Ten sport už nějakej‘ pátek dělám, je to rodinná tradice, i to mě udrželo při životě. První měsíc po tom pádu jsem vůbec o plochý dráze nepřemejšlel, ale pak mi psychicky pomohla. Když máš cíl a snažíš se o něco, je to vždycky lepší. Je pravda, že mě doktoři prosili, a nejezdím, i primář Brož mi doporučoval, a začnu trénovat až za rok. Ve finále jsem loni odjel devět závodů, takže jsem spokojenej‘ jen tím, že se mi to povedlo. Měl jsem svoji hlavu, i rodina byla proti, doufali, že si závodění rozmyslím, ale myslím, že to byl dobrej‘ tah. Teď bych nevěděl, jak se budu cejtit na motorce. Příprava by určitě musela bejt‘ jiná, nebyla by ta jistota. Teď vím, že se všechno vracelo zpátky k normálu a v posledních dvou závodech jsem cejtil na motorce jistotu. Jak říkám, byl to dobrej‘ tah, i když jsem asi jedinej‘, kdo si to myslí.“
speedwayA-Z: „Nakonec ses jednoho zářijového dne po čtvrtroční pauze opět objevil v sedle plochodrážního motocyklu. Co jsi v ten moment prožíval?“
Filip Šitera: „Ještě den předem jsem trénoval v Liberci. První jízdy to byl takovej‘ pocit velký nejistoty. Potom to bylo docela v pohodě, myslel jsem, že to bude daleko horší. Doktoři řekli, že výhoda může bejt‘, že si nic nepamatuju. Prej‘ jsem komunikoval, když jsem pak chodil na kontroly, všichni mě zdravili a říkali, co jsem dělal, ale já si nic nepamatuju. To byl jeden z důvodů, že ten návrat na motorku nebyl tak špatnej‘. Určitě se jezdit nezapomíná, jde ale o to, že když se postavíš na start závodu, je to jiný. Pořád byla nejistota, co bude, až se postavím na pásku. A hlavně jsem závody nejezdil kvůli výsledku, ale kvůli tomu, co se stane, když přijde krizovej‘ moment. Pár jich bylo a zvlád‘ jsem je. Druhá nejistota byla, co bude, až pojedu ve Mšeně. Poslední jízdu jsem tam nechtěl ani jet, nakonec jsem jel, ale bylo to fyzicky špatný. Fyzička tam rychle nahonit nejde, zpočátku mi dovolili jen kolo.“
speedwayA-Z: „Na adresu loňského uplakaného počasí se snesla vlna nadávek, avšak tobě všechny ty přeháňky šly víceméně na ruku. Dost závodů se odložilo a ty jsi měl nakonec v říjnu napilno. A Mšeno bojovalo v první lize o titul…“
Filip Šitera: „Počasí mi bylo jedno, ale nejdůležitější závody se přesunuly na říjen. Myslím si, že druhý místo bylo nakonec úspěch. Je škoda, že se nepovedlo první. Ve Slaným se to zhatilo, ale myslím, že jsme překvapili ve Svitavách. Ve Mšeně to nevyšlo, ale ani vítězství by nám nepomohlo k titulu. Druhý místo je dobrý, kdybych jel celou sezónu, určitě by bylo první. Ale to je to kdyby. První místo by bylo fajn, ale my na něj se Mšenem zaútočíme letos, ale už v tý vyšší soutěži. První liga se mi líbila, závody byly pro lidi dost zajímavý. A do poslední chvíle se nevědělo, kdo vyhraje, a bylo to natěsnaný. Nechápu, proč se letos tak nesmyslně změnil systém. Myslím si, že tak pěkný závody to už nebudou, neví m, jakej‘ je cíl toho dát to do týhle formy.“
speedwayA-Z: „Když se Mšeno nepřihlásilo do loňské extraligy, našel sis útočiště na pražské Markétě. Nechyběl jsi ani v jednom z dvojice finálových závodů. Jaký je tvůj názor o příčinách, že jste Pardubice vyřídili prakticky hbití úředníci jako žádost o byt?“
Filip Šitera: „V Praze jsme byli zklamaný, čekali jsme víc bodů. Mně prasknul řetěz v poslední zatáčce, když jsme jeli na 5:1, Kůsák měl problémy, když to bylo taky na 5:1. Topas ale ukázal, že je dobrej‘ manažer. Žije s týmem, závodníci ho respektujou, dokáže poradit se vším i s nastavením. Na titulu má velkej‘ podíl, zkoučoval to skvěle. Místo Chrzanowskiho moh‘ jet někdo jinej‘, on to udělal takhle s riderem replacement. Chtěli jsme vyhrát, každej‘ se kousnul a dělal maximum. Dost lidí tomu nevěřilo, hlavně nám to ani nepřálo, ale dopadlo to tak a určitě to bylo skvělý.“
speedwayA-Z: „V mistrovství republiky jsi obdržel divokou kartu na finále, avšak konečné třinácté místo je odrazem situace, kdy ti šlo především o znovunabytí závodnické rutiny. Jak své umístění vnímáš ty?“
Filip Šitera: „Hlavně jsem byl rád, že jsem dostal tu divokou kartu. Bylo pro mě nejdůležitější mít co nejvíc závodů, abych si zlepšoval psychiku. V jednotlivcích jsem měl vždycky smůlu, chtěl jsem samozřejmě urvat body, důležitější bylo, abych měl závody, že jsem se vyjezdil. A tenhle roku už do toho půjdu naplno. Jedu semifinále v Pardubicích, škoda, že to není jinde, ale uvidíme. Začíná sezóna, doufám, že bude lepší. A že hlavně nebudou úrazy.“
speedwayA-Z: „Když se po jednom závodě v Praze jednalo o podobě české extraligy na letošní rok, byl jsi na jednání jako mšenský zástupce. Vydáš se na funkcionářskou kariéru jako kupříkladu Aleš Dryml v Pardubicích?“
Filip Šitera: „Ne, rozhodně ne. Překvapilo mě, když jsem se šel sprchovat, že za mnou přilítli, že na mě čekaj‘ na jednání o extralize. Nevěděl jsem, jak si to Mšeno představuje, a spíš jen poslouchal. Prakticky jsem tam ani nepromluvil a to tam na mě tu půlhodinu čekali, až se vysprchuju. Myslím si, že by nebylo úplně spatný mít asociaci jezdců. To by někdy bylo dobrý. Jako v první lize, kdy se stanovilo, že se mohla jet jedna guma, na dalším závodě, kolik kdo chce a potřetí to bylo zase úplně jinak. Bylo by dobrý do toho vstoupit, když ti řeknou, že si můžeš obout jednu gumu, je nefér, protože něco je v řádech a pak je to úplně jinak. A si každej‘ jede, co chce, když máš gumu sjetou, je to nebezpečný. Je nás tady málo, ale kdyby bylo závodníků víc, bylo by dobrý, kdyby měli co k pravidlům říct. Některý rozhodnutí mi přijdou takový trošku nesmyslný. Žádnou asociaci ale nezakládám, kdyby měl někdo takovej‘ nápad, přidal bych se, aby byl vyslyšen i názor jezdců, jako v Polsku a Anglii, kde jich je ale stokrát víc než u nás.“
speedwayA-Z: „Letos se extraliga uskuteční dle modelu čtyřčlenných družstev. Vnímáš to jako dobrý krok? A není škoda zániku první ligy?“
Filip Šitera: „Extraliga je dobrej‘ krok, to je krok dopředu, ale myslím, že první liga je krok dozadu. Pro extraligu se převzal systém, co funguje ve světovým poháru. Není nijak doplňovanej‘. Bude to jako loni první liga, která byla zajímavá s výjimkou, že je tam jeden zahraniční host. Je škoda, že se na to nepřistoupilo rok, dva zpátky. Co si budeme říkat, je tady málo závodníků a extraliga by měla mít takovou kvalitu, že každá jízda bude zajímavá. Určitě si myslím, že bude, ale je škoda, že se první liga udělá úplně jiným systémem než tím, co fungoval. O tom rozhodujou jiný, ale doufám, že se to vrátí zase zpátky a obě soutěže budou mít stejný řády. Uvidím, jak to bude, ale myslím, že z diváckýho hlediska už to nebude tolik zajímavý.“
speedwayA-Z: „O filozofii tvé pozdní zimní přípravy již byla řeč, avšak to bezesporu platí pro motocykly. Jak pracuješ ty sám na sobě?“
Filip Šitera: „Na sobě mám přípravu hodně dobrou. Uvidí se na jaře. Už nám končí hokejová sezóna, hraju nejnižší registrovanou ligu. Hlavně chci bez zranění, a abych chytnul dobrej‘ začátek. Titul by byl dobrej‘. Bylo by fajn, kdybychom vyhráli extraligu. Šance máme a extraligu jsme nevyháli už dlouho. Bylo by dobrý Polsko, maj‘ to otevřený zase od půlky května, pak zase v červenci. Když budou dobrý výsledky, nebude problém se někde chytnout.“
Filip Šitera děkuje:
„Hlavně rodině a manželce za ty nervy a za podporu. Sašovi Kopeckýmu – bm Bohemia Modell za všechny rady a všechno, strašně mi pomáhá. A hlavně a se rychle uzdraví! Doktoru Janu Šovíčkovi z AČR, chirurgickým týmu z Klaudiánovy nemocnice, docentu Bělinovi a jeho týmu s Vojenské nemocnice ve Střešovicích, primáři Brožovi a panu Ondrašíkovi. Věroušovi Kollertovi, že mě nechá trénovat. Vždy mi vyhoví a do Liberce to mám kousek. SPS Bakov nad Jizerou, Rimini, Autokomplex Mečík, Lukáši Kosinovi z Moto Point, FH Logistic, Hromoservis Liberec, panu Greplovi a jeho firmě Gestav, Gardinia a Scandic CNC. Za pomoc Kaldovi a Romanu Dolečkovi.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV), Mirek Horáček a Antonín Škach