Bad Hersfeld – 23. srpna
Zlatý pohár FIM, tedy neoficiální mistrovství světa v kategorii 125 ccm se letos konal minulou sobotu v Bad Hersfeldu nedaleko Kasselu na pět set metrů dlouhé travnaté dráze. Nezkoumali jsme přesný překlad názvu města. Že Bad jsou lázně, je všeobecně známo, že Hersfeld znamená bahno, to jsme zjistili až v průběhu závodů.
A jak se chystal Shupateam na svou druhou letošní důležitou akci?
Technická příprava strojů, dvou čtyřventilů, a jednoho náhradního dvouventilu nebyla komplikovaná, v podstatě jen běžná údržba. Ladění a problémy s technikou, které jsme řešili před plzeňským evropským pohárem, nás tentokrát minuly a tak ke zjištění, že stroje fungují, jak je třeba, stačila běžná údržba.
K naprogramování zapalování PVL jsme použili poslední výsledky z brzdy pro co nejlepší průběh krouticího momentu. Zkontrolovali jsme funkci karburátorů, namáhané spoje, vyměnili olej, seřídili ventily a bylo hotovo. Motocykly byly připraveny pro Adama Fencla a nově pro Petra Chlupáče, který nahradil Romana Mádyho.
Spolupráce se střediskem mládeže SCM ve Slaném zafungovala k všeobecné spokojenosti a tak jsme v týdnu před závody předali oba ostré stroje určeným závodníkům. Petr Chlupáč odkroužil několik jízd v Pardubicích a na Markétě, aby se seznámil a sžil s novým strojem. Adam Fencl byl určitě vyježděný dostatečně, protože na stejném podvozku absolvuje celé letošní mistrovství republiky, a že by mohl pomýšlet na nejvyšší mety, dokazoval už v Plzni. V pátek jsme se přesunuli do Bad Hersfeldu.
S přepravou našich věcí na servis a prodej nám pomohli Chabařovičtí, a tak jsme v sobotu ráno začali v depu v klidu a pohodě s přípravou zázemí pro závodníky. Přejímka proběhla bez problémů, tedy u naší a polské výpravy, která jela celá také na motocyklech Shupa. Ostatní závodníci nevěnovali velkou pozornost předpisu o zadním blatníku. Po upozornění technickými komisaři, aby si dali vše do pořádku, se u našeho stánku vytvořila fronta a během asi pěti minut všechny předpisové zadní blatníky zmizely…
Odpoledne se kromě tréninkových jízd objevily i mraky a střídavé přeháňky přerušovaly plánovaný program a především zhoršovaly stav dráhy. Pořadatelé raději zkrátili tréninkový program o jednu jízdu a po sedmnácté hodině se konečně začalo závodit. Z našich kluků byl první na řadě s číslem osm Petr Chlupáč. V pořadí ve druhé jízdě neodstartoval a tudíž skončil bez bodu. Adam Fencl s číslem osmnáct se se startem vyrovnal velmi dobře a dovedl Shupu vítězně do cíle ve čtvrté jízdě.
V depu jsme se mezi rozjížďkami věnovali čistění strojů a vzhledem k náročnému terénu jsme kontrolovali gumihaltry, aby se neprotočila zadní pneumatika. U Adama jsme zjistili, že napětí chvíle nevydržel konec závitu jednoho ze čtyř svorníků hlavy. Naštěstí se na zbytek závitu dala chytit nová matice. Nakonec vydržela až do konce závodů pojištěná lepidlem na závity, našimi starostlivými pohledy a asi nejvíce vrstvou hutného hersfeldského bahna.
S dalšími rozjížďkami přibývaly dešové přeháňky a závod byl několikrát přerušen a do depa se nám vracely hnědé bahnem obalené koule. Naši kluci se ale s těmito motokrosovými podmínkami vyrovnali výborně a Adam Fencl nasbíral v rozjížďkách celkem patnáct bodů, nejvíce ze všech spolu s Holanďanem Jarno de Vriesem. Petr Chlupáč, který se stále zlepšoval a svou třetí jízdu dokonce vyhrál, měl bodů devět, což mu stačilo na finále B.
Petr Chlupáč skončil v béčku na čtvrtém místě, celkově tedy na devátém, což je pro něj při prvním startu na takhle náročném závodě určitě veliký úspěch. Ve finále A jsme měli tedy našeho největšího koně Adama Fencla, na dvouventilové Shupě jel Marcin Turowski.
Finálovou pětici doplnili výborně jezdící Kyle Bickley z Velké Británie a Holanďané Jarno de Vries, vítěz plzeňského evropského poháru, a Mika Meijer. Adam si vybral červenou dráhu a finále mohlo začít. Nejlépe odstartoval Angličan Bickley, za ním oba Holanďané a až čtvrtý byl v první zatáčce Adam.
Na protilehlé rovince to Adam perfektně podržel a oba Holanďany odsunul do pozice diváků. Meijerovi nakonec stroj vypověděl službu a de Vriese zdolal na Shupě výborně jezdící Marcin Turowski. Na Angličana to Adamovi už nestačilo, a protože ani jeden nechyboval, zlatý pohár FIM putoval do Anglie.
Adam Fencl vybojoval krásnou stříbrnou medaili a jeho druhé místo v tak náročném závodě patří mezi největší úspěchy našich kluků za poslední léta a také motocyklů Shupa. U Adama si toho obzvláště ceníme, protože závodění se může věnovat hlavně díky podpoře Davida Gacksche , který je mu víc jen než perfektním mechanikem.
Kluci, Adame a Petře, moc Vám děkujeme, byli jste perfektní. A Adamovi přejeme aby se mu stejně dařilo i v dalších věkových kategoriích.
Foto: Shupa Team