Počasí si osobuje právo veta

Slaný – 4. dubna
Nebývá častým zvykem, že by nad českými závody v půlce dubna visel otazník vinou proklatě dlouhé zimy. Nicméně letošní rok se postaral, že tato možnost se stala realitou a první dva závody Mini Cupu musely být zrušeny. Pozornost se nyní upírá ke Slanému, kde příští týden tradičně startují hned tři juniorské šampionáty. Petr Křikava, šéf klubu, se magazínu speedwayA-Z svěřil, že pro konání závodů udělají maximum, avšak připustil, že v páce s paní Zimou mohou mít přece jenom menší sílu.

„My pro to děláme všechno, ale počasí ne,“ tvrdil Petr Křikava včera večer po zasedání klubového výboru, který nakonec rozhodl rozsvítit juniorským závodům zelenou. „Zítra se dokončí výměna dřevěných polí mantinelů, proběhne úprava dráhy a na sobotu a neděli je brigáda na nasazení nafukovaček. Jen se nesmí hodně změnit počasí.“

Sám slánský šéf nebude o víkendu přítomen, jelikož vyrazí s dvěstěpadesátkovou reprezentací do Teterowa. Dvěma víkendovým podnikům zlatého poháru FIM bude stejně jako loni předcházet plochodrážní akademie.

Historické sněhové paralely:
Občasná sněhová přeháňka není zřídkavým jevem, takže poletující bílé vločky čas od času doprovází i plochodrážní podniky. Namátkou stačí zmínit semifinále tehdy ještě československé juniorky v Divišově v dubnu 1991 nebo čtvrtfinále mistrovství republiky jednotlivců na pražské Markétě o šest let později, kdy svůj první a zároveň oficiální mítink absolvoval Zdeněk Simota starší, otec plzeňského závodníka.

Česká historie ovšem pamatuje i závody, které bílá záplava zrušila. Jako příklad mohou posloužit dva podniky mistrovství republiky jednotlivců v Ostravě a v Kopřivnici v dubnu 1973. Sníh dokáže potrápit pořadatele i na sklonku sezóny, pakliže přijde brzy, jako se přihodilo počátkem října 1994. Na jeho vrub padly během jediného víkendu hned dva pouáky – Cena Fobaru v Kopřivnici a druhý den březolupský memoriál Josefa Trojáka.

Naproti tomu mezi hromadami neroztátého sněhu vyvrcholil v prosinci 1967 finálovými mítinky Pohár Světa motorů, předchůdce současné ligy, na pražských stadiónech na Spořilově a na Markétě. Na bílé haldy lemující ovál narazili také plochodrážníci žižkovské Viktorie, když v půli března dorazila do Kopřivnice ke kvalifikaci o setrvání ve vyšší soutěži.

Tehdy navíc situaci komplikovala spousta kaluží a bláta na povrchu oválu, pod nimiž byla ke všemu zmrzlá smyklavá krusta. Kapitán hostí Antonín Kasper přednesl oficiální protest proto stavu dráhy a žižkovský šéf Jan Neruda požadoval kontumaci. Jenže Kopřivnici se povedl diplomatický veletoč a místo kontumační prohry slavila kontumační triumf. Když o dva týdny později porazila Viktorii ve Slaném, vyšší liga jí otevřela své brány.

Foto: Eva Palánová