Jelikož konkurence nikdy nespí, nebo alespoň nezahálí, pustili jsme se ještě v letošní sezóně trochu s předstihem do nových kombinací motorů. Cílem bylo ověřit si funkčnost nových tuningových dílů, tak abychom na sezónu 2013 mohli zákazníkům nabídnout nejenom něco nového ale i něco lepšího, ale hlavně výkonnějšího. Pod vedením našeho tunera Ing. Petra Schmída jsme se pustili do dvou nových modelů motorů s krycími názvy „ŠPENDLÍKY“ tedy motor se čtyřmi ventily o rozměrech špendlíků a „KVRDLAČKA“, která ke svému jménu vděčí za odhadovaný pohyb nízkého a lehkého pístu ve válci.
Z hlediska náročnosti konstrukce a výroby dílů se na svět dostal rychleji motor s lehounkým pístem tvaru „T“ a s vrtáním 57 mm při zdvihu 49,5mm. Běžně používáme písty 54 mm při zdvizích 54,5 až 56,2 mm. Tady bylo potřeba sladit rozměry motoru, tedy zdvih, délka ojnice, pístu a rozvodového řetězu, aby se dosáhlo co nejlepší komprese.
To se vcelku povedlo a v průběhu srpna motor absolvoval zkušební jízdy s Patrikem Mikelem a Michalem Škurlou. Očekávaný rychlý nástup motoru do otáček, i díky použité lehké klice, a zvolené odstupňování převodovky přineslo problémy při startu, kdy jednička byla moc pomalá a motocykl připomínal vzpínajícího se koně ze znaku Ferrari.
Jelikož jsme se nechtěli účastnit Velké pardubické tak nezbylo, než upravit převodovku. To se vcelku povedlo a tak jsme byli rádi, že se Michal Škurla odhodlal použít tento motor v blížícím se závodě zlatého poháru UEM v Blijhamu. Je fakt, že Michal se při úvodním testování perfektně naučil řadit při jízdě na zadním kole a tak i s upravenou převodovkou předváděl v Blijhamu tuto startovní ekvilibristiku.
Zhlédnout je to možné na odkazu: zde.
Nakonec se v Blijhamu objevila i další naše novinka a to motor se čtyřventilovou technikou, i když jen na výstavním stojanu.
Motor zkušebně zavrčel na brzdě, tak jsme ho vzali s sebou na ukázku potencionálním zákazníkům. Použité ventily o rozměrech talířků: sací 21,5mm a výfukové 18,5mm mají průměr dříku 4mm. Jsou to opravdu špendlíky.
Titěrnost tohoto řešení ještě umocňuje svíčka se závitem M8. Dát do kupy tento motor bylo z hlediska úpravy jednotlivých komponentů dost náročné a nakonec se kvůli jiným karterům muselo změnit uložení převodovky, zcela změnit typ a pohon olejového čerpadla a ještě několik maličkostí.
První dojmy byly pozitivní, motor má sílu v celém rozsahu otáček. Vůbec si v otáčkách libuje a určitě na to má vliv celková malá hmotnost celého rozvodu včetně rozdvojených duralových vahadel s kladkou. Takže i tady to vypadalo na požadované zlepšení výkonových parametrů.
Po Blijhamu jsme motor zabudovali do podvozku a po dohodě s Michalem Škurlou absolvoval poslední závod mistrovství republiky v Březolupech. Tady vcelku úspěšně proháněl nového mistra republiky Patrika Mikela i vítěze závodu Igora Kopece.
Z testování na dráze se ukazuje, že motor s lehkou klikou vyžaduje opravdu už zkušeného závodníka, který si dokáže poradit s výhodami i nevýhodami tohoto řešení. Tenhle motor zkrátka nic neodpustí. Naproti tomu čtyřventil v kombinaci s velkou klikou slibuje nárůst výkonu v ještě zvýšeném rozsahu otáček a lepší stabilitu otáček v kritických situacích.
V nejbližší době chceme na válcové brzdě porovnat tyto nové dva motory s naším běžným typem a vyzkoušet další úpravy. Sezóna 2013 se blíží…
Foto: Shupa Team a Eva Palánová