Praha – 15. září
Na počátku dvacátého století se spalovací motor prosadil v soutěži při pohonu silničních vozidel nad parním strojem a elektromotorem. Nyní se však zdá, že může jít o vítězství dočasné, jelikož vzhledem k limitům zásob ropy, snahám ekologů a vývoji akumulátorů by budoucnost mohla patřit elektrického pohonu. Zdeněk Schneiderwind byl dokonce minulý týden v Morizes svědkem prezentace plochodrážních motocyklů poháněných akumulátorem a magazínu speedwayA-Z se svěřil, že ho tiché motocykly rozhodně nenadchly.
„Měli tam dvě motorky na baterky,“ vypráví Zdeněk Schneiderwind, který už tradičně doprovázel svého chráněnce Josefa France. „Zkoušeli to tam Philippe Ostyn a Richard de Biasi. Jelo to smykem, ale neslyšel jsem vůbec nic. Nevím, jestli to má smysl. Byl jsem se podívat na jejich startu, je to ale nepřirozený.“
Elektromotocykly nenadchly ani diváky. „Když vrčeli na startu, lidi se smáli,“ líčí Zdeněk Schneiderwind. „Najednou se začalo hrabat od kola a vyrazili. Odjeli tři kola, jeli smykem, všechno jako na ploché dráze, to jako jo, ale jak je to silný, nevím, věnoval jsem se hlavně Pepemu.“
Spolu s pražským trenérem nezbývá než doufat, že nepřichází doba, kdy na plochodrážních oválech budou řvát pouze flat trackové stroje, které při současných předpisech o plochodrážních výfucích zní fanouškovskému uchu rozhodně lépe i nyní. I když na druhou stranu při současné české aférce s kořalkou pančovanou metylem, by elektropohon mohl ušetřit řadu problémů při převozu motocyklů.