Březolupy vládly i pod saharským vzduchem

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Svitavy – 19. srpna
Tropický vzduch, který do Čech proudí až z vyprahlé Sahary, pořádně rozpálil svitavský plochodrážní areál. Dnešní čtvrté prvoligové pokračování však vedle nesnesitelného žáru charakterizovaly díry v klubových sestavách. Vrch opět držel Březolupy, které opět navýšily svůj náskok v prvoligové tabulce. Boj domácích, z nichž nakonec zbyli jen Václav Milík a David Štěrovský, s Markétou nakonec vyzněl v pražský prospěch.

Vedro jako ve vysoké peci
Pokud si někdo během letošní plochodrážní sezóny stěžoval na obrovská vedra, dnes ve Svitavách musel naprosto zrevidovat svůj názor, co to tropy jsou. Tomáš Škurla, vyzbrojený svým obligátním digitálním teploměrem, hlásil, že ve stínu jeho boxu je teplota nad třiceti stupni pana Celsia. Položit svůj měřící aparát na rozpálený stadión, se ovšem neodvážil.

Závod se nesl ve znamení škrtů ve startovních listinách. Patrik Nagy nestačil reagovat na poměrně pozdní pozvání mšenského klubu. Pravá pohroma však nastala v pardubické části depa. Jaromír Otruba se vrátil pozdě z dovolené a Tomáš Suchánek s tenisovým loktem. Svému celku mohl pomoci akorát tak v roli mechanika Václava Milíka. A aby toho nebylo málo, po dvou mechanických poruchách ze závodu odstoupil také René Vidner. Tomu se už v tréninku ohnuly štefty v rozetě a později měl problémy s plynem.

Březolupská cesta do čela průběžné klasifikace se zdržela opakováním startu rozjížďky s číslem jedna vinou dotyku pásky v podání Stanislava Pouznara. O kraoučkou chviličku později mohl Roman Čejka dostat moravský tým do vedení, když odstartoval na Václava Milíka, jehož nájezd spodní stranou úvodní zatáčky odrazil.

Vzápětí březolupskou pozici zkonsolidovali Martin Málek a Martin Gavenda triumfující stylem start – cíl v rozjížďkách s čísly dvě a tři. Díky dvěma druhým příčkám Ondřeje Smetany a Zdeňka Holuba se na druhé příčce průběžné klasifikace objevila Markéta. David Štěrovský přidal Pardubicím bod, když na protilehlé rovince rozjížďky s číslem tři překonal Michala Kleina.

Tím přidal svou trošku do mlýna pro pardubický nápor, jelikož tříčlenná sestava Březolup neměl ve čtvrté a páté jízdě, koho postavit. Lubomír Vozár naproti tomu kontroval povoláním Václava Milíka. A pardubický náhradník splnil své poslání dokonale.

V rozjížďce s číslem čtyři mu sice Michal Škurla dlouhou ukazoval výfuk, avšak Václav Milík ho v oblacích prachu z neukropitelné dráhy dokázal ve druhé zatáčce třetího kola předjet. Kvůli pádu Zdeňka Růžičky se však opakovalo.

Při repete Václav Milík už nezaváhal ani o vteřinu a dovedl Michala Škurlu k šachovnicovému praporku. Na pátou jízdu přijel téměř pozdě a musel k roštu zamířit v protisměru, aby dvě minuty nedotikaly předčasně. Navzdory mírnému wheelie se udržel ve vedení před Ondřejem Smetanou, zatímco Michal Klein neviděl cíl kvůli pádu ve druhé zatáčce. „To místo mě přitahuje,“ komentoval sarkasticky skutečnost, že na něm upadl už při předcházejícím ligovém kole.

Díky triumfům Václava Milíka Pardubice srovnaly krok s Březolupy. Avšak v šesté jízdě najel René Vidner do pásky, aby kvůli defektu nakonec odstoupil z celého závodu. Martin Gavenda hladce vrátil Březolupům jejich vedení, navíc se díky druhému místo Dominika Hinnera dostala před Pardubice i Praha.

Zatímco Martin Málek dalším sólem v rozjížďce s číslem sedm zvýšil náskok svého týmu, David Štěrovský statečně hájil pardubickou věc. Po předjetí Stanislava Pouznara, který si svou cestu k roštu prodloužil o návrat pro zapomenutý povlak, skončil druhý. Michal Škurla totiž ve třetím kole upadl vinou přetrženého primárního řetězu.

Osmá jízda byla první, v níž březolupský závodník neprojel cílem jako vítěz. Romana Čejku za sebou nechali vítězný Václav Milík i Zdeněk Holub. S šestnácti body na kontě ve srovnání se čtrnácti pardubickými, dvanácti pražskými a čtyřmi mšenskými bylo jasné, že ani čtvrtý prvoligový závod nevybočí z obvyklého aranžmá.

Znovu neotřesitelné Březolupy
Hned rozjížďka s číslem devět podobné hypotézy potvrdila. Pardubice nevyužily absenci březolupského závodníka k průniku do čela. Postaral se o to Zdeněk Holub. Odstartoval na Václava Milíka, jehož útoky bránil až do konce. Nevyměněný filtr po předchozí jízdě, kdy ho soupeři zasahovali mohutnými gejzíry prachu, se stal osudným pro Romana Čejku v desáté jízdě.

Zatímco chybu vzal na sebe jeho mechanik Antonín Polák, on neměl dostatečný výkon, aby čelil Michalu Škurlovi, který se po vylétnutí pásky dostal do vedení. Martin Málek však v jedenácté jízdě triumfoval stylem start – cíl, takže postavení Březolup nikterak neutrpělo. V rozjížďce s číslem dvanáct ho napodobil Martin Gavenda. Nahoru mířila i Praha. Po druhé příčce Michala Škurly v jedenácté jízdě skončil druhý i Ondřej Smetana. Ten ovšem musel pro dva body doběhnout po svých.

„Vytrh‘ jsem si chcípák,“ vysvětlil příčiny svého sprintu od výjezdu z předposlední zatáčky. „Stávalo se mi to už na začátku sezóny. Blbě si to dávám na ruku, ale běh je dobrej‘ na fyzičku, když ještě víš, že máš na to dvě minuty (smích).“

Poslední pětina se nesla v duchu zvyšování březolupského náskoku, čehož Josef Mizera nebyl svědkem, protože tentokrát ho doma uvázaly povinnosti spojené s tradiční březolupskou poutí. Vstříc finálové jízdě mířili také Pražané.

Třináctou jízdu ovládl Martin Málek před druhým Zdeňkem Holubem, zatímco David Štěrovský přivezl jeden bod na úkor Zdeňka Růžičky. Vzápětí předvedl nejlepší start Michal Škurla, ale Martin Gavenda si nechtěl nechat své maximum sebrat. Pražského juniora podjel již v první zatáčce.

Do řad vítězných Březolupáků se Roman Čejka vrátil v rozjížďce s číslem patnáct, v níž rychle ujel Ondřeji Smetanovi. David Štěrovský v první zatáčce objel Zdeňka Růžičku, avšak Pardubice již nemohly pomýšlet na lepší než třetí stupínek pódia.

Přesto Lubomír Vozár poslal Václava Milíka do šestnácté jízdy jako žolíka. Martin Málek však měl lepší start a pojistil si pátý triumf. Michal Klein, který se v předchozí jízdě musel vracet pro zapomenutou vestu, sice porazil Dominika Hinnera, avšak Pražané měli finále v kapse.

Tomáš Topinka pro ně povýšil Zdeňka Holuba na žolíka. On nejlépe odstartoval, avšak březolupský tandem Roman Čejka – Martin Gavenda mu jel v patách, aby během krátké doby Pražana na čele vystřídali a zdůraznili březolupské počínání v celé soutěži.

Hlasy z depa
„Pořád zepředu,“ usmíval se Martin Málek nad tradiční otázkou magazínu speedwayA-Z, jak to dnes viděl. „Až na to nesnesitelné vedro to bylo dobré. Motorka jela, jak má. Akorát jsem dvakrát ztratil šroubek z pod sedla. Neprávem jsem nařknul svého otce, ale nakonec jsme vydedukovali, že jsem to špatně vybrblal. Tak jsem musel sklapnout hubu a mlčet až do konce závodu. Jsem spokojenej‘, jak to jelo, dařily se mi starty. Kluci jeli taky výborně. Konečně po delší době plný počet bodů. Kdyby to bylo stejně i dál, bylo by to nejlepší. Takže až na hádky s mechanikem to bylo OK.“

„Vyhráli jsme,“ liboval si Martin Gavenda. „Plný počet. Závody probíhaly v pohodě a v klidu. Vítězná spokojenost. Vesměs o moc nešlo, v poslední jízdě jsme byli vítězové, ale je potřeba Pražáky postrašit (smích).“

„Docela dobrý,“ bilancoval Michal Škurla. „Až na tu poslední jízdu. Tam nic moc, nebylo to ono. Chyběl kousek na vítězství.“

„Pěkný to bylo až na tu poslední jízdu,“ ztotožnil se Zdeněk Holub se svým klubovým kolegou. „Vyvez‘ mě Martin a Škurlič to samý. Už stejně na ničem nezáleželo. Jinak to bylo pěkný, jdeme nahoru, akorát to vedro bylo solidní. Druhý místo je pěkný, aspoň jsem se připravil na ty devatenáctky. Tam doufám v něco podobnýho, jenom by nemuselo bejt‘ takový vedro.“

„Jel jsem na motoru, co mám na volnější závody,“ svěřoval se Václav Milík. „Bylo to pěkný, bojoval jsem, i když mě porazili. Hlavně Pražáci, Zdenda jezdí moc pěkně. Škoda Suchoše, s ním by to bylo jinačí. Škoda, ale se Štěrovákem jsme ve dvou byli třetí.“

„Zezačátku jsem měl obavy,“ připouštěl David Štěrovský, který se ve Svitavách představil poprvé. „O tréninku dobrý, dráha se neměnila, jsem spokojenej‘. Na premiéru to jde, byl to super trénink na devatenáctky.“

„Svitavy nejsou moje oblíbená dráha,“ neskrýval Stanislav Pouznar. „Tady jsem pokakanej‘. Jezdil jsem na jistotu, a abych neupad‘. Byl jsem trošku rozkolísanej‘ tím vedrem. Moh‘ bych si stěžovat, jel jsem svůj výkon a jsem z toho zklamanej‘.“

„Pořád mě to místo tam přitahuje,“ vysvětloval Michal Klein svůj další pád ve druhé zatáčce. „Rád se procházím s motorkou po boku, proto jsem jedu dvě stě kiláků (sarkastický úsměv). Z motorky upadlo všechno, co šlo. Začalo to víčkem od nádrže, ale Zdenda Růžička naštěstí všechno měl na půjčení. Víc jsem poztrácel, než vybojoval.“

1. AK Březolupy     41
st.č. 13 – neobsazeno      
Roman Čejka 3 1 2 3 3 12
Martin Gavenda 3 3 3 3 2 14(1)
st.č.14 –neobsazeno      
Martin Málek 3 3 3 3 3   15
 
2. AK Markéta Praha     29
Dominik Hinner 0 2 – 0   2
Ondřej Smetana 2 2 2 2   8
st.č.7-neobsazeno      
Zdeněk Holub 2 2 3 2 0* 9
Michal Škurla 2 F 3 2 2 1 10
 
3. ZP Pardubice     23
st.č.1-neobsazeno      
David Štěrovský 1 2 1 1 1   6
René Vidner E T/E – –   0
st.č.4-neobsazeno      
Václav Milík 2 3 3 3 2 4*   17
 
4. Grepl PDK Mšeno     8
Michal Klein 0 F 1 1   2
Zdeněk Růžička X 1 1 0 0   2
st.č.11 a 12-neobsazena      
Stanislav Pouznar 1 1 1 0* 1   4

Průběžná prvoligová tabulka:

  body z jízd tabulkové body
1. Březolupy 167,5 16
2. Praha 112,5 10
3. Pardubice 97 10
4. Mšeno 40 4

Foto: Eva Palánová