V dešti triumfoval Marián Jirout

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Divišov – 21. srpna
Včerejší divišovský pouák provázelo nepříjemné počasí provázené častým deštěm. Přesto se však pořadatelům podařilo realizovat celý zamýšlený program. Hlavní závod, Memoriál Jaroslava Simandla a Rudolfa Maška, vyhrál pardubický Marián Jirout. Na své vítězné cestě neztratil ani jeden bod. Druhý byl Polák Bartosz Kasprowiak. Miroslava Fencla zbrzdilo najetí do pásky v rozjížďce s číslem osm. Ve zvláštní jízdě o Velkou cenu města Divišova zvítězil Jurica Pavlič. Šampionát stopětadvacítek proměnil ve svůj triumf Roman Čejka. V průběžné klasifikaci tak dostihl Radima Choda a společně tak zůstali v boji o titul osamoceni.


Klíčové triumfy Mariána Jirouta
Marián Jirout se společně se svým klubovým kolegou Hynkem Štichauerem dopravili do Divišova přímo po ose z Debrecenu. Tam skončili ve druhé polovině výsledkové listiny a více než dostatečně si užili deště a jeho následků na plochodrážní ovál.

Vody z nebes se však nezbavili ani v Čechách. Po slibném slunečném ránu se totiž obloha nad Divišovem zatáhla a na závody začalo opět poprchávat. Nicméně dráha byla připravena skvěla a Marián Jirout se vydal na cestu za svým největším úspěchem posledních dvou sezón.

Hned první účinkování bylo pro Mariána Jirouta klíčové. Vedle jeho juniorského klubového kolegy jej totiž čekali ambiciózní Filip Šitera a Miroslav Fencl. Nejlépe sice odstartoval Filip Šitera, ovšem Marián Jirout od něho převzal vedení ještě před prvním nájezdem. A plzeňského mladíka vzápětí překonal i Miroslav Fencl.

Pátá jízda pak Mariánu Jiroutovi přinesla triumf ve stylu start – cíl. Jen chvilku jej trápil Jurica Pavlič, ale už od první zatáčky bylo prakticky rozhodnuto. A podobný průběh měla i rozjížďka s číslem třináct, kdy se pardubický borec rychle dostal před Věroslava Kollerta.

Po třech sériích byl tedy Marián Jirout na nejlepší cestě celý závod vyhrát. V průběžné klasifikaci mu byl nejblíže rawiczký Bartosz Kasprowiak. Ten ztratil body pouze při svém prvním startu se svým krajanem Marcinem Bzdegou. Nahrála mu však i smůla Martina Gavendy. Březolupský junior jezdil před ním jako druhý, když se jeho stroj zastavil. „Nevím, co se stalo,“ krčil bezradně rameny. „Asi karburátor.“


Pro Bartosze Kasprowiaka byla nesmírně důležitá rozjížďka s číslem osm. Miroslav Fencl si totiž uknul do pásky a musel se posunout o patnáct metrů zpátky. „Hmm, co se dá dělat,“ snášel svůj osud se stoickým klidem slánský závodník. Nakonec to však pro něho nebylo tak beznadějné.

Martin Vaculík totiž v prvním oblouku předvedl hrozivý let vzduchem. „Nějak jsme se tam sukli,“ líčil dramatický moment slovenský junior. „Zasekl se mi plyn a už jsem šel nahoru. Je to škoda.“ Z opakovaní byl Martin Vaculík vyloučen. A Miroslav Fencl i se startovním handicapem během dvou kol dostihnul Věroslava Kollerta.

V desáté jízdě však slánský závodník ztratil další bod. Po vylétnutí pásky se sice dostal na vedoucí příčku. Ovšem v první zatáčce jej překonali Marcin Bzdega a Patrik Linhart. Polák se však z vedení netěšil dlouho. V první zatáčce druhého kola jen předjel Patrik Linhart. A na poslední chvíli v závěrečném okruhu i Miroslav Fencl.


Neporažený Marián Jirout, Bartosz Kasprowiak s osmi body a sedmibodový Filip Šitera byli leadery závodu po jeho třech pětinách. Následovala armáda borců se šesti body reprezentovaná Juricou Pavličem, Patrikem Linhartem, Věroslavem Kollertem, Miroslavem Fenclem a Marcinem Bzdegou.

Marián Jirout nezaváhal
V závěrečných dvou sériích tak o stupně vítězů bojovalo hned osm závodníků. Bohužel okruh favoritů se zúžil hned na úvod o Martina Málka. Leader průběžné klasifikace juniorského šampionátu totiž v rozjížďce s číslem dva odstartoval na Věroslava Kollerta, ovšem ve druhé zatáčce upadl. Zkusil si ještě jednu jízdu, ale pak raději odstoupil.

„Najel jsem do jedné díry,“ vysvětloval příčinu svého pádu, za nějž byl záhy vyloučen. „A hned si skočil do druhé. Pak už to bylo rychlé. Trošku mě v tom zápěstí píchá, tak to radši nechám v klidu. Mám před sebou důležitější závody.“


K překvapením příjemnějšího charakteru však patřil Hynek Štichauer. Pardubický junior doposud neměl pro divišovský ovál slova chvály. Vždy při šampionátu dvojic tady nezískal ani jeden bod. A podobné to bylo i v jeho první jízdě, kdy navíc laškoval se dvouminutovým limitem. Sedmou jízdu však vyhrál a to před Marcinem Bzdegou. „V tréninku jsem si dal do hlavy a asi se mi to v ní srovnalo,“ žertoval na téma změny svého postoje Hynek Štichauer.

Pojďme však k boji o vavříny. Marián Jirout neztrácel úvodní fazónu a suverénním triumfem v rozjížďce s číslem šestnáct se přiblížil nejvyššímu stupni. Zato Marcin Bzdega se mu nestačil ani dívat na výfuk a definitivně o šanci na věnec přišel.

V závěru čekal na Mariána Jirouta nebezpečný Bartosz Kasprowiak. Ten v rozjížďce s číslem patnáct ukázal už po startu výfuk Filipu Šiterovi. Vedle suverénního leadera z Pardubic a stále jenom o pouhý bod zaostávajícího Poláka mohl osudím osmnácté jízdy zamíchat i Patrik Linhart. Jeho skóre se posunulo na hranici devět po vítězství ve čtrnácté jízdě.


Kartami v osmnácté jízdě však míchal především Marián Jirout. Po vylétnutí pásky vyrazil do čela stejně jako ve čtyřech předchozích případech. A s patnácti body se stal nejlepším mužem dne. Bartoszi Kasprowiakovi pak stačilo druhé místo na stejné umístění i v závěrečné klasifikaci.

Zato pro Patrika Linharta byl jeden bod málo. Litovat mohl především nevydařené rozjížďky s číslem jedna. Tady jej totiž kromě Jurici Pavliče porazil i Martin Vaculík. Slánský borec tedy skončil s deseti body.

Chorvat uzavřel cestu na pódium i pro Filipa Šiteru. Když se oba v sedmnácté jízdě střetli, měl Jurica Pavlič na vrch už od vylétnutí pásky. Svůj brilantní start však musel opakovat ještě jednou. V nájezdu do prvního oblouku si totiž Věroslav Kollert brnknul o zadní kolo soupeře a spadl. Naštěstí vyvázl bez zdravotní újmy, ale při repete chyběl.


Jurica Pavlič pak porážkou Filipa Šitery vyrovnal bodový zisk plzeňského juniora. Oba jedenáctibodoví borci pak v depu čekali, jak dopadne Miroslav Fencl. Ten právě Juricu Pavliče ve třinácté jízdě porazil a měl tak u svého jména prozatím číslici devět. Kdyby dojel až druhý, následoval by rozjezd. Naději Jurici Pavliče a Filipa Šitery chvilku živil Jaroslav Petrák, který na slánského borce odstartoval. Stačil však průjezd prvním obloukem a Miroslav Fencl byl v čele. A zároveň na třetí příčce závěrečné klasifikace.

Diváci však o jízdu navíc nebyli ochuzeni. O Velkou cenu města Divišova si to totiž na šest kol rozdali Filip Šitera, Jurica Pavlič, Jan Hlačina a Marco Müller. Souboj mladíků, jimž stupně vítězů uniknul jen o vlásek, s divišovským párem z mistrovství republiky, nejlépe rozehrál Filip Šitera. Ovšem z prvního výjezdu se prosadil Jurica Pavlič. A ten pak zůstal v čele až do cíle.

Ze čtyř jen dva
Divišovský závod stopětadvacítek byl posledním, který nabízel mistrovský titul hned čtyřem závodníkům. Vzhledem k pravidlu o anulaci pěti nejlepších výsledků tak létající slánské duo Radim Chod – Roman Čejka mohli dostihnout ještě Michal Dudek a Jaroslav Slavata. Museli by ovšem kromě Divišova vyhrát ještě Prahu a Mšeno.


S přibývajícím počtem odjetých závodů však klesá počet závodníků. V Divišově se jich sešlo pouze šest. A to ještě zásluhou Ondřeje Polece, který se na dráze objevil poprvé po svém dubnovém zranění při vložených jízdách během pražské extraligy.

Jízdy základního rozpisu příliš vzrušení nepřinesli. Neviděli jsme prakticky ani jedno předjetí. Ve skupině A si velké finále rozjeli slánští Michal Dudek a Radim Chod. Pouze jedenkrát se mezi ně vklínil Martin Wasyliw. V béčku pak jasně úřadoval Roman Čejka. Jaroslav Slavata jezdil takticky za ním, protože Ondřej Polec jej nemohl ohrozit.

Nudné bylo i malé finále. Martin Wasyliw nedal ani náznak šance Ondřeji Polecovi. Vzruch přineslo až závěrečné finále. Zatímco Roman Čejka zvládl start brilantně a usadil se v čele, jeho hlavní rival Radim Chod se musel probíjet vpřed z posledního místa.

Jaroslava Slavatu překonal už v první zatáčce. Ovšem Michala Dudka stíhal až do závěrečného třetího kola. Teprve v něm se mu povedlo proniknout na druhou příčku.


V průběžné klasifikaci je jasná jediná věc. Už ani vítězství ve dvou zbývajících podnicích nestačí na titul ani Michalu Dudkovi, ani Jaroslavu Slavatovi. Ve hře zůstává už pouze Roman Čejka, který bodově dotáhnul Radima Choda. V jeho prospěch však malinko hovoří více všech bodů, což je pomocným kritériem v případě bodové rovnosti.

Hlasy z depa
„Na to, jak jsem málo spal, to bylo skvělý,“ řekl magazínu speedwayA-Z šastný vítěz hlavního závodu Marián Jirout. „Včera jsme jeli v Debrecenu. Já byl desátej a Hynek třináctej. Tejden tam pršelo. Na dráze měli novej matroš a dělaly se tam vlny. Slaný je proti tomu jen lehčí odvar (smích).“ V Divišově však vycházelo všechno na jedničku. „Konečně jsem si spravil chu,“ souhlasil pardubický borec. „Evžen Erban mi dělá motory a Láďa Kalina je dobrej mechanik. A šlape to. Dneska taky pořád prší, ale pořadatelé udělali moc práce.“ Po obodbí prázdninového klidu čeká Mariána Jirouta nabitý program. „Červenec je taková brzda, je to šílený,“ konstatoval. „Ale teď toho mám moc. Extraliga, dvě Zlatý přilby, Krško, Lendava. Jsem za to vděčnej.“ Po letech strávených v britské lize se logicky nabízí otázka po comebacku… „O Anglii jsme zatím neuvažovali,“ komentoval toto téma Marián Jirout. „To se bude odvíjet po Zlatý přilbě. Anglie může bejt příští rok. Záleží, jestli budou
mít kluby zájem a co nabídnou.“

„Špatný,“ posteskl si Miroslav Fencl, aby si vzápětí trošku protiřečil. „Obhajoba z loňska nebyla, ale jinak dobrý. Měsíc jsem totiž na motorce neseděl. Netrénoval jsem. Má to svý pro a proti. Jinak si ale myslím, že to dneska šlo. Byla bedna, ale lepší je bejt první.“ Na nedostatek příležitostí ke svezení si však Miroslav Fencl v nejbližších týdnech nebude moci stěžovat. „Je září a hodně závodů,“ souhlasil. „Doufám, že to bude pokračovat jako dneska.“ I při finále mistrovství republiky ve Mšeně? „Snad to finále bude dobrý,“ byl slánský závodník opatrný v otázce prognóz. „Mšeno mi sedí, ale nepředbíhejme. Uvidíme po závodech…“

„Zezačátku jsem v první jízdě vůbec neměl chu na závodění,“ přiznal se Filip Šitera. „Byla deset dnů pauza a já nebyl rozježděnej. Škoda, na Mirdu mi chyběl kousek. Ale jak jsem neodstartoval, nepředjel jsem. Pak už to šlo, ale mohlo to bejt lepší. Nedá se nic dělat.“ Loni získal tři tituly českého vicemistra, letos koncem prázdnin má společně s Antonínem Gallianim v šampionátu juniorských družstev šanci na své první zlato. Už bojoval za plzeňské vítězství alespoň v aktuální anketě magazínu speedwayA-Z? „Já jsem nehlasoval,“ zněla jednoznačná odpověď. „Je to stejně o štěstí. Můžeš bejt připravenej, jak chceš, a pak ti praskne řetěz. Pro titul ale uděláme všechno. Dobře jsme to rozjeli. Pro diváka je to dobrý, ale ty budeš mít nervy jako hrom.“


„První jízdu jsem zkazil,“ komentoval své účinkování Patrik Linhart. „Nečekal jsem, že páska půjde tak rychle nahoru. Jinak jsem spokojenej. Bylo to bez pádů, takže se mi to líbilo.“ Padali však jiní… „Když šel Kollertík na držku, hrklo ve mně,“ komentoval pád svého kolegy z šampionátu juniorských družstev. „Už jsem si myslel, že na to v Praze budu sám.“ Á propos, už slánský junior hlasoval v anketě magazínu speedwayA-Z, zda vyhraje titul Slaný nebo Plzeň? „Jasně, pro Plzeň,“ zakřenil se. „Přece nebudu hlasovat sám pro sebe. Musíš jim přece trošku zvednout sebevědomí (smích).“

„Od dvojic (23. července – pozn. redakce) jsem nejel nic,“ popsal letní závodnické příležitosti českého seniora bez zahraničního angažmá Jaroslav Petrák. „Dneska jsem chtěl víc. Byl to takovej lepší trénink. Abych se hlavně rozjel na Svitavy a druhej den na Žarnovicu. Pak přijde extraliga a klasicky nabitý září. Je to škoda, protože tady jsem chtěl dneska bodovat.“ Dvanácté místo toho tedy bylo odrazem? „Je to problém,“ souhlasil pardubický borec. „Nemáš žádný závody. Ani netrénuješ a to ti chybí, abys mohl závodit. A ty mladý kluci na tom seděj furt. Motorka mi jede, akorát ten mezičlánek mezi sedadlem a řidítkama byl dneska slabší. Ale bral jsem to, jak to šlo. Při dvojicích mě to ale tady bavilo víc. Byl jsem totiž uvolněnej a všechno šlo samo.“

Memoriál Jaroslava Simandla a Rudolfa Maška:

1. Marián Jirout, Pardubice 3 3 3 3 3 15
2. Bartosz Kasprowiak, PL 2 3 3 3 2 13
3. Miroslav Fencl, Slaný 2 2 2 3 3 12
4. Jurica Pavlič, CRO 3 2 1 2 3 11
5. Filip Šitera, Plzeň 1 3 3 2 2 11
6. Patrik Linhart, Slaný 1 2 3 3 1 10
7. Hynek Štichauer, Pardubice 0 3 2 2 2 9
8. Marcin Bzdega, PL 3 2 1 2 1 9
9. Marco Müller, D 1 1 2 1 2 7
10. Věroslav Kollert, Liberec 3 1 2 0 F/R 6
11. Martin Vaculík, SK 2 X 1 1 0 4
12. Jaroslav Petrák, Pardubice 0 1 1 1 1 4
13. Jakub Hejral, Mšeno (res) 0 0 3 3
14. Martin Gavenda, Březolupy E 1 0 1 1 3
15. Adam Vandírek, Markéta Praha 2 0 0 0 0 2
16. Jan Hlačina, Slaný 1 0 0 0 0 1
17. Martin Málek, Březolupy X 0 – – – 0

Velká cena města Divišova:
1. Jurica Pavlič, CRO
2. Filip Šitera, Plzeň
3. Marco Müller, D
4. Jan Hlačina, Slaný
Systém: zvláštní rozjížďka na šest kol; nominaci si určil pořadatel.

Cena pro smolaře závodu:
Martin Málek, Březolupy

MR 125 ccm:

Skupina A    
1. Radim Chod, Slaný 2 3 3 8
2. Michal Dudek, Slaný 3 1 2 6
3. Martin Wasyliw, Mšeno 1 2 1 4
 
Skupina A    
1. Roman Čejka, Slaný 3 3 3 9
2. Jaroslav Slavata, Praha 2 2 2 6
3. Ondřej Polec, Praha 1 1 1 3
 
Malé finále    
1. Martin Wasyliw, Mšeno    
2. Ondřej Polec, Praha    
 
Velké finále    
1. Roman Čejka, Slaný    
2. Radim Chod, Slaný    
3. Michal Dudek, Slaný    
4. Jaroslav Slavata, Praha    

Aktuální stav šampionátu:

1. Radim Chod, Slaný 22 22 25 25 (22) 25 (22) (22) 119(185)
2. Roman Čejka, Slaný 25 25 22 22 (12) (22) (18) 25 119(171)
3. Jaroslav Slavata, Praha 20 20 20 (16) 25 (14) 20 (18) 105(153)
4. Michal Dudek, Slaný (16) (10) (16) 18 18 20 25 20 101(143)
5. Martin Wasyliw, Mšeno 18 (12) (12) (14) 20 16 16 16 86(124)
6. Pavel Pučko, Praha 14 16 18 20 16 (12) 84(96)
7. Petr Vaic, Plzeň 12 14 14 12 14 66
8. Jiří Benda, Slaný 10 18 18 46
9. Jakub Fencl, Praha 10 10 14 34
10. Ondřej Polec, Praha 14 14

Legenda: umístění v závěrečné klasifikaci se boduje 25-22-20-18-16-14-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1 a do celkové klasifikace se počítá pět nejlepších výsledků.
Dosavadní závody se konaly v Plzni, v Pardubicích, v Chabařovicích, ve Slaném, v Praze, ve Mšeně, v Divišově a ještě jednou v Divišově.

Legenda: E – defekt, ex – diskvalifikace z jiného důvodu než postihují ostatní zkratky, F – pád, F/R – po pádu nenastoupil do další jízdy, L – přejetí vnitřní čáry oběma koly, M – diskvalifikace za dvě minuty, R – nedokončená rozjížďka bez zjevného důvodu, T – diskvalifikace za najetí do pásky, U – diskvalifikace za zavinění pádů jiných jezdců, X – diskvalifikace za zaviněný pád.

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon D Mark II)