Technické oddělení firmy Shupa přes zimu nezahálelo

Praha – 25. března
Zima se může zdát obdobím plochodrážního klidu, pomineme-li jižní polovinu Zeměkoule a samozřejmě ledaře. Nicméně v konstrukčních kancelářích výrobců mají neustále napilno. Ani technické oddělení firmy Shupa není žádnou výjimkou. Přes zimu rozhodně nezahálelo a na novou sezónu připravilo několik novinek. Čtenáři magazínu speedwayA-Z se s nimi mohou seznámit právě teď.

Bez pořádné kliky to nejde…
O důležitosti mít kliku nikdo nepochybuje. O důležitosti mít pořádnou kliku v motoru, může odpovědně diskutovat pouze plochodrážní jezdec. Takže po roce zkoušek jsme vyrobili první dvaceti kusovou sérii kovaných klik s maximálním průměrem, jaký lze do našich motorů dostat. Rozdíl je určitě patrný na obrázku. Od tohoto řešení si slibujeme především podstatné zlepšení parametrů našich motocyklů zejména pro krátké dráhy. Ovladatelnost takového stroje je jak pro začátečníka tak i zkušeného harcovníka daleko lepší, smyk je plynulejší, zadní kolo v zatáčce nepředbíhá a při startu vyrazí jezdec jak vystřelený z praku. Z takto upraveným motorem jezdil loňskou sezónu Michal Škurla se známými výsledky a první tři motory s těmito velkými sériovými klikami jsou již v Polsku.

Není kolo jako kolo…
Při výrobě kol používáme náboje od anglické firmy Talon, španělské ráfky Morad a české nerezové dráty z Hvězdonic. Naší nabídku pro nejmenší v rozměrech přední 19″ a zadní 17″ jsme rozšířili i o dospělé rozměry tak, abychom měli kompletní sortiment. Takže jsou k mání i přední kola 23″ se 40 dráty, zadní 19″ s 36 dráty a dlouhodrážní 22″ také s 36 dráty. Kola je možné dodat i s příslušnými pneumatikami. Ráfky i náboje jsou k dispozici samozřejmě i samostatně. U všech kol se držíme našeho červeno-stříbrného designu.
Zatím ještě na ponku a před dokončením je zadní 22″ kolo s odlehčeným nábojem a duralovými niplemi pro snížení hmotnosti našich reprezentačních strojů a duralové rozety s novým designem.

Tam, kde končí motorka…
Divize plastů firmy BC Polymer vyvinula a vyrobila na popud Michala Škurly sérii plastových napínáků zadního kola. Jakkoliv Michal Škurla z nám neznámých důvodů trval na tom, že budou pouze ve žluté barvě, jsou k dispozici ve více barevných odstínech. Po několika zkouškách jsou vnitřní závity vyrobeny přesně dle požadavku „akorát“ takže jsou samosvorné. Při použití je dobré máznout závit vazelínou a mezi doraz a napínák použít plochou podložku. Napínák se dá doladit rukou a na zadní výstupky sedne šestihran 20 a 21 z goly pro rychlé seřízení. Jak by řekl klasik: jsou lehké, pružné a rozhodně na větru a dešti nekorodují jako samopal vzor 24….

Musí to mít jiskru…
Po několika zkouškách jsme se dopracovali k adaptéru, který umožňuje na našich motorech použít zapalování PVL. Kromě zlepšené jiskry ve vyšších otáčkách očekáváme vyšší spolehlivost celé zapalovací soustavy.
K dispozici jsou tři varianty zapalování.
1. Klasika neboli nejjednodušší model (analogové zapalování) s pevným bodem zážehu.
2. Zapalování s nastavenou regulací křivky zážehu (digitální zapalování) – křivka vybrána na základě našich měření na motorové brzdě.
3. Zapalování se dvěma nastavitelnými křivkami (digitální s regulací), které lze opakovaně programovat.

Motor se startovní křivkou…
Právě tato třetí varianta zapalování se dvěma programovatelnými křivkami nám nedala spát a vymysleli jsme systém, jak ulehčit motorům na startu. Vteřiny než vyletí páska přivádí k zoufalství nejen motory, ale i techniky našich stopětadvacítek. Tak jsme udělali jednu křivku „hodnou“ nebo-li startovní a druhou „ostrou“ nebo-li závodní. Ovládání je jednoduché. Při vymáčknuté spojce funguje „hodná“ křivka, při uvolněné je v činnosti „ostrá“. Při testování nebyl problém tak se snad tímto způsobem zmenší počet ohnutých ventilů a nabouraných pístů.

A nakonec ještě taková blbost…
Palivový kohout od nás můžete mít s integrovaným sítkem.

Jak vidno i na motorkách se dá pořád ještě něco zlepšovat, vymýšlet, tvořit. Tak se těšíme, že v nadcházející sezóně přispějme ke zlepšení úrovně závodění v naší kolibří kategorii a přejeme všem našim závodníkům hodně úspěchů.

Váš SHUPA TEAM