Přichází čas mladých lvů

Liberec a Holsted – 8. července
Liberecký přebor skončil a z kombinéz se po parném dni vysvlékli i nejlepší po trojím vyhlášení výsledků. Pouze Jan Hlačina zůstával v závodnickém. Po chvíli zabouřil motor jeho dvěstěpadesátky. Nebylo divu, závod SPG3 ve švédské Malille se blíží. Nicméně nejde o jediný klíčový podnik nižších plochodrážních kubatur.

 

Pětaosmdesátky a plochodrážní pitbike

Pódium pětaosmdesátek v Holstedu: zleva Carlos Hennerich, Villads Pedersen a Elias Jamil | foto DMU

V sobotu se v dánském Holstedu konala zlatá trofej FIM v kubatuře 85 ccm.  Stala se kořistí domácího Villadse Pedesersena. V ptěti rozjížďkách neztratil jeidný bod a vyskočil si na nejvyššší stupínek pódia spolu se svým krajanem Eliasem Jamilem a Němcem Carlosem Gennerichem.

Elias Jamil ve své zemi závodí také v sedle elektrického motocyklu, který předvedl na den dětí na oři nevydařeném závodě na malé Markétě. Zkušenosti z něho úročí podobně jako Adam Nejezchleba. Vítězný Villads Pedersen zase bude u premiéry třídy SGP4 s identickými čínskými motory pro pit bike, kterou si prosadil Tony Rickardsson.

Premiérový závod se ve švédské Malille uskuteční na tréninkové dráze v sobotu odpoledne. Pozvánku dostalo šestnáct závodníků, přičemž vodítkem není ani aktuální výkonnost, nýbrž snaha o pestré startovní pole. Chybí jakýkoliv zástupce Polska, kde projekt evidentně ignorují.

Karel Průša pojede SGP4 | foto Karel Herman

Česká republika dostala jedno místo, které obsadí novopečený šampión stopětadvacítek Karel Průša. „Poprvé pojedu na závody bez motorky,“ usmívá se jeho tatínek Karel. „Dostaneme ji tam, všechno doladíme na místě, bude na malých kolech a motor je asi o pět kilo těžší než naše Shupa.“

A jak se úspěšný borec české plochodrážní historie na kategorii SGP4 dívá“ „Třeba to bude horší, třeba lepší, to ukáže závod,“ reaguje diplomaticky. „To ukáže závod. Jedeme na zkušenou jako všichni ostatní.“

Po návratu ze Švédska se Karel Průša nepustí volantu. O dalším víkendu jsou totiž na pořadu dne oba poháry stopětadvacítek v Gdaňsku, které bude v rychlém sledu následovat grandiózní tréninkový kemp polské extraligy, kde opět přijdou slabší kubatury ke slovu.

 

Reprezentační improvizace

Finále SGP3, tedy plochodrážních dvěstěpadesátek, je na pátečním programu. Budou mu předcházet dva středeční semifinále ve Västerviku. V prvním z nich bude Českou republiku zastupovat Dominik Hrbek, ve druhém nastoupí Jan Hlačina.

Dominik Hrbek se chystá na SGP3 | foto David Hrbek

Pardubický závodník se za řidítka čtvrtlitru vrací po roce, když vyhověl přání sportovní komise. Letos pro české dvěstěpadesátky není zrovna úrodný rok. A dva ze třech českých borců závodících v této kubatuře bohužel museli cestu do Švédska odmítnout.

Adam Nejezchleba se bude rekreovat s rodinou u moře. Oliver Schmid pro změnu nedokáže vyřešit logistické záležitosti. Jeho otec Václav totiž po dvaceti letech změnil zaměstnání a nemůže si vybírat dovolenou. Navíc je na stole alternativa, že by se plzeňský závodník soustředil již výhradně na půllitry, byť prozatím v tréninkovém režimu.

Jan Hlačina se dočasně vrací k dvěstěpadesátkám | foto Karel Herman