Mladá Boleslav – 29. února
V loňském roce spolu se mšenskými specialisty na obhajobu završil zlatý extraligový hattrick. Avšak s dalšími svými výsledky nebyl zas až tak spokojený. Nicméně přes zimu se pilně připravoval a nyní na prahu nové sezóny tvrdí, že jeho ambice jsou stejně vysoké jako v předchozích sezónách. Kromě toho se Filip Šitera v exkluzivním rozhovoru s magazínem speedwayA-Z svěřuje s vírou, že se jeho plány už o další rok přesunovat nebudou.
speedwayA-Z: „Před rokem jsi tvrdil, že druhá obhajoba mšenského extraligového titulu bude ještě složitější než první. Přitom s takovou lehkostí jako loni Mšeno už dlouho nikdo nevyhrál. Obavy zkraje sezóny tedy byly naprosto liché?“
Filip Šitera: „Lichý nebyly. Vypadalo to jednoduše, ale jednoduchý to nebylo. To, že jsme vyhráli všechny závody v základní části, bylo o štěstí. Hlavně v Pardubicích, tam nám to vyhráli Greg Hancock s Martinem Vaculíkem. Ale plochá dráha je o štěstí, a když ho nemáš, máš defekty a tak. To štěstí znamená, že jsme ty defekty nebo blbý vyloučení neměli a nestálo nás to vítězství. Když vyhraješ titul, můžeš si říct, že to nebylo tak těžký, ale v průběhu sezóny se může stát cokoliv. Štěstí bylo důležitý, to potřebuješ, abys moh‘ vyhrávat. My ho měli a tím vyhráli i ten titul. Finále nebylo jednoduchý, Pardubice byly silnej‘ tým celou sezónu. A štěstí je, že ve Mšeně je pan Grepl a díky němu může bejt‘ tým, co máme. Dokázal přivést člověka jako je Greg Hancock. Pomáhá klubu jak bodově, tak je i kolega, že dokáže poradit s převodama nebo stopou, kudy jet, kde jsou díry a tak. Klobouk dolů před ním, dokáže pomoct každýmu jezdci v týmu. Dráha je pokaždý jiná, každej‘ má jinej‘ motor, to jo, ale Greg má obrovský zkušenosti. Řekneš mu, co ti to dělá, jaký máš nastavení a on ti řekne, co bys měl dělat. A v devadesáti devíti procentech to funguje, ne-li ve stech. A plochá dráha jsou všude dvě rovinky a dvě zatáčky. Nervy jsou při finále vždycky. Nechceš vypadnout na blbou závadu, všechno kontroluješ. Je to finále a nervy k tomu patřej‘. Naštěstí se nám podařilo obhájit. Domácí prostředí je, když víme, že druhýmu dráha nevyhovuje a nám jo, proto se taková dráha připravila. Nebudem‘ dělat dráhu rovnou jako stůl, aby to vyhovovalo Pardubicím. Připravovala se narychlo, ale podle mě to za limitem nebylo, dráha je někdy i v horším stavu. Ale bylo to domácí prostředí. Každej‘ chce vyhrát, ale myslím si, že rozhodlo, že jsme měli dráhu, co nám vyhovovala. To byl ten kousíček navíc, co nám pomoh‘. Pocity jsou rozhodně dobrý, ale teď se už musím soustředit na novou sezónu.“
speedwayA-Z: „Na obhajobu titulu je Mšeno už vyhlášený specialista. Jaké to bude letos, když se ve hře objevil pátý celek, který ti dokonce házel udičku?“
Filip Šitera: „Určitě je to o jeden tým víc. Budou dvě dráhy, my máme jen jednu, ale uvidíme, jestli to pro nás bude výhoda. Chtěli bychom určitě obhájit. Změnila se pravidla jako každej‘ rok, když Mšeno vyhrálo titul. Zatím se nám to podařilo vyhrát pokaždý, uvidíme, jestli se to vyjde i počtvrtý. Za Plzeň jsem jezdil, nikdy jsem neřek‘, že bych se nechtěl vrátit, ale nemám sebemenší důvod odcházet ze Mšena. Nic mi tu nechybí. Ztratil jsem sice sponzora DaK Moto, ale i vzhledem k tréninkům je pro mě Mšeno výhodnější. A bude to domácí dráha na všechny kola a vím, co tam čekat. Neměl jsem proto jedinej‘ důvod ze Mšena odejít. Do každý sezóny vstupuješ jako favorit, sice máme tři tituly, ale je nová sezóna a máme o Haďase a Holubína míň. Někdo si může myslet, že jsme favoriti, někdo ne. Já se musím soustředit na každej‘ závod. Sezóna začne odznovu, doufám, že budu z Anglie rozjetej‘. A zase půjdu za největšími cíly. Člověk musí věřit, že to půjde.“
speedwayA-Z: „Do mistrovství republiky jednotlivců jsi vstoupil naprosto famózně dvěma vítězstvími v Divišově. Jenže křídla ti přistřihnul pád, navíc ve Mšeně přišel defekt a tys skončil celkově šestý. Jak toto umístění vnímáš?“
Filip Šitera: „Tak do jednotlivců jsem šel získat titul. Po Divišově jsem věděl, že to nedopadne. Cíl se změnil na osmý místo, abych se udržel ve finále a nemusel jet kvalifikaci. Šestý místo není první. Zklamání to je, je jedno za jakejch‘ okolností to bylo. Škoda Divišova, musím jezdit širším obloukem, i když nevím kudy (smích). Byl to pech, ale stane se, to je plochá dráha, a to bylo za jakejchkoliv okolností. V tak krátkým seriálu to nejde dohnat. Chtěl jsem se na to vykašlat, ale dojel jsem to, abych se udržel ve finále. V Praze už bylo vidět, že na titul není, jel jsem tam odznova. Ve Mšeně jsem chtěl vyhrát, ale kleklo to. Ale při republice mám smůlu už kolik let, takže je to tak nějak jedno. Ale další rok do toho půjdu znova. Letos je to na dva závody, je to trošku charita, ale k republice by měl člověk přistupovat tak, aby vyhrál. Ten cíl zůstává na letošní rok a snad ho už nebudu přesouvat na další sezónu.“
speedwayA-Z: „Šampionát dvojic už jednou zažil kombinaci Filip Šitera – Richard Wolff – Březolupy. A také tentokrát nebyl důvod k oslavám, i když jsi nezapomněl na bonbóny gumídky. Je snad toto spojení osudově zakleté?“
Filip Šitera: „Asi jo. Měl jsem domluvený, že pojedu s Martinem Vaculíkem. Ten nemoh‘, Franta sháněl náhradu na poslední chvíli. Asi je to zakletý, že jsme se sešli s Richardem podruhý, znova v Březolupech a zase to nevyšlo. Byla to škoda, že jsme nepostoupili do semifinále, kde by se bojovalo o finále. Smůla to byla, ale nic se s tím neudělá. Letos nevím, určitě bych rád ve Mšeně jel za Mšeno. Nezáleží to na mně, ale když přijde s nabídkou, určitě rád pojedu před domácím publikem za Mšeno. Je to ale až v srpnu, času dost a závodů je taky dost.“
speedwayA-Z: „Loni ses vrátil do sestavy českého národního týmu. V Lonigu jste vyhráli, avšak v prvním závodě hlavního turnaje v King’s Lynnu opět vypadli. Je letos vyšší šance na postup do race-off?“
Filip Šitera: „Myslím, že postup do race-off jsme propásli loni. Rusům vypadly hvězdy a jeli jen ve čtyřech. Všichni vědí, jaká je plochá dráha u nás a ve světě. Je úspěch, že v tom world cupu vůbec jsme. Bylo to vidět už v tom Lonigu. V půlce závodu jsme prohrávali se Slovinskem asi o tři body a otočili to až na konci. Aspoň z pohledu jezdce při závodech to tak vypadalo. I Lotyši tam tahali, ale měli mladej‘ tým. Teď je na nás, abychom se dali dohromady a bojovali o race-off, i když to nebude jednoduchý. V King’s Lynn jsme měli štěstí, že nejeli Sajfutdinov a Lagutové, což jsou špičky. Jeden jim chyběl, dvě rozjížďky nemohli jet, a přesto jsme je nedokázali porazit. Tak to je, když v pěti nedokážeme porazit tým ve čtyřech. A když se dostaneme do race-off, tam budou týmy, co nás porazí o třicet bodů. Proto se musíme soustředit nejen na to, abychom se tam dostali, alte také abychom tam byli konkurenceschopní. Uvidíme ze začátku roku, kdo bude rozjetej‘, ale world cup jedou nejlepší borci světa. Postup je reálnej‘, ale letos to bude těžší, jestli tam pojedou špičky. Je úspěch postoupit, ale byla by ostuda postoupit a udělat v race-off pět bodů.“
speedwayA-Z: „Velká očekávání se tradičně vkládala do českého týmu v mistrovství Evropy dvojic, které vždy bylo zdrojem cenných kovů. Z Berghtauptenu jste postoupili, ovšem co se dělo v Pile?“
Filip Šitera: „Bylo to začarovaný. Prostě to nevyšlo. Z mý strany to byl propadák. Měl jsem technický problémy. A když se ti nedaří, psychika je hned někde jinde. Nebejt‘ Aleše Drymla, jsme poslední. Milíček je mladej‘, já měl psychiku dole a nechal radši jet jeho. Byl to černej‘ den, dařilo se jen Alešovi, nám ne a tak nám to bohužel nevyšlo. Dalo se čekat, že Poláci chtěj‘ jet na vítězství. Měli Hampela a oba Pawlický, pro který to byla domácí dráha. To je zase otázka k world cupu. Jestli chceme postoupit do race-off, tyhle závodníky bychom v Evropě měli porážet, což se nám v posledních letech nedaří.“
speedwayA-Z: „Portfolio tvých reprezentačních startů uzavírají mistrovství světa v Terenzanu a mistrovství Evropy v Plzni. I v těchto případech bude letos co zlepšovat, když se naskytne šance, že?“
Filip Šitera: „Myslím si, že pro mě by byla zajímavější Evropa. Ale udělali to nový, jede se to na čtyři kola a je to rozlítaný. A podle tabulek tam nejsem. Když bude nabídka, budu o ní přemejšlet. Ale hrnout se tam nebudu, soustředím se na ligy. Všichni vědí, jak to dopadlo letos. Ti, co se dostali do Grand Prix, to odřekli. To není můj případ, ale je třeba se nad tím zamyslet. Ale když nejseš první, příští rok chceš bejt‘ první zase. Co si budeme povídat, je to o financích. Druhá věc však je, že kdyby se ti Evropa zrušila, přeloží se ti na druhej‘ den, kdy se jezdí ligy. Ty jsou pro tebe důležitější a musíš je oželet. A je to hrozně daleko, třeba vejlet do Balakova ti sebere závody za celej‘ tejden. Nevyděláš si, uděláš si jméno, ale tejden stojíš jinde. A já nejsem takovej‘ dobrodruh, abych každej‘ rok jezdil do Ruska. Seberou ti pas kvůli vízům. Teď sice můžem‘ jezdit na občanku, ale zabere ti hodně času vyřizování formalit.“
speedwayA-Z: „Loni jsi v britské Elite League rozšířil řady týmu King’s Lynn. Jak jsi byl za kanálem La Manche spokojený?“
Filip Šitera: „Určitě jsem byl v King’s Lynn maximálně spokojenej‘. Nebylo to jen o závodění, ale ty lidi ti vyjdou ve všem vstříc. Nebyl problém s tréninkama. Byli jsme dobrej‘ tým a vycházeli spolu dobře. Pomáhali jsme si s motorkama a s cestama na letiště. Dráha tam je výborná a na každej‘ závod suprově připravená. Nejde na to říct jedinou negativní věc. Když jsem tam zůstával, šli jsme se kouknout třeba na fotbal. Na stadiónu se pořád něco dělo, měli tam závody aut nebo driftování na betoně, kde nás třeba taky svezli. Byl jsem tam spokojenej‘ úplně maximálně. Zezačátku sezóny byl problém, že byla jiná dráha než v Coventry, ale rychle jsme to doladili. Chtěl bych poděkovat Topasovi, kterej‘ tam už nějakej‘ pátek je. Kdykoliv jsem něco potřeboval, hned jsem volal jemu, protože jsem dobře věděl, že u něj vždycky dobře pochodím.“
speedwayA-Z: „Letos jsi podepsal kontrakt s Berwickem na Premier League a dál budeš jezdit Elite League za King’s Lynn. Co to bude obnášet? A co další ligy, jezdíval jsi Švédsko a Polsko, to už je konečná?“
Filip Šitera: „Bude to obnášet hodně závodů, ale s tím jsem do toho šel. To je pro mě priorita vyjezdit se. V Premier League je víc závodů než v Elite League. Děkuju King’s Lynnu, že mi to zařídili. Uvidíme po sezóně, ale bych se vyjezdil a poznal nový dráhy v Anglii, to bude ideální. Když jedeš do Polska, není to daleko, ale časově to vyjde, jak když přejedeš celou Anglii. Budu mít bydlení i dílnu v Berwicku i v King’s Lynn. Když chceš hodně závodit, musíš hodně cestovat, to k plochý dráze patří. To víš, že by bylo nejlepší mít sto závodů za rok ve Mšeně (smích)! Chtěl bych v sezóně podepsat jako do Švédska, tak Polska. Minulou sezónu jsem nebyl vytíženej‘ a myslím, že mi to ublížilo ve výkonnosti. Ale v Polsku maj‘ average na tým a je těžký se tam dostat. Přes známýho jsem loni zkoušel Švédsko, ale nedopadlo to, ani Dánsko přes Madse Korneliussena. Tam jsou kategorie A, B a C. teď budu mít hodně závodů v Anglii, nebudu to dalších kontraktů tak tlačenej‘, ale uvidíme, jak to dopadne.“
speedwayA-Z: „Sezóna je pro tebe už prakticky přímo za dveřmi. Jak ses na ní chystal a jaké cíle sis stanovil?“
Filip Šitera: „Cíle jsou jako minulej‘ rok, vyhrát extraligu a republiku. Plus když pojedu dvojice, tak zazářit tam. A hlavně bodovat v ligách. A když se najde místo ve world cupu, prolomit tam smůlu. Motorky jsou zatím jen vyleštěný a chromovaný. Ještě nic nepřišlo, ani blatníky. Technická příprava je hotová. Honím jen poslední maličkosti. Příští tejden jedu do Anglie. Po fyzický stránce jsem na tom, myslím, dobře. A po psychický stránce jsem se, doufám, zahojil.“
Filip Šitera děkuje:
„Dědovi a celý rodině. Ze sponzorů určitě velký díky Marcelu Váňovi z firmy MITRANS, firmám Rimini, Autokomplex Menčík, FH logistik. SPS Bakov nad Jizerou, panu Greplovi a firmě Grepl Gestav, Dak Moto Liebezeit, Gardinia, Motopoint, EK Chains, Kohút, SýS a Scandic CNC.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Antonín Škach a Michal Kohout