Mšeno – 16. února
Loni mělo Mšeno extraligový celek kompaktně vyvážený ve všech ohledech. Avšak nyní jsou plzeňští závodníci páteří domácí části sestavy DaK Moto Divišov a Mšeno má zpátky bolavý trn ve své juniorské patě. Specialistům na obhajobu extraligových vítězství ho bude pomáhat tahat nejen Dominik Hinner, avšak také dvacetiletý maďarský závodník Patrik Nagy. Ten se magazínu speedwayA-Z svěřil, proč se rozhodl závodit s českou licencí.
„Svoje první kola na plochodrážním motocyklu jsem obkroužil v roce 2010,” pouští se Patrik Nagy do vyprávění o svých prvních zkušenostech se sportem levých zatáček. „A tehdy jsem se rozhodlo zkusit to vážně.”
Jméno Robert Nagy zůstává stále povědomé mnoha českým fanouškům, kteří si pamatují na jeho působení v našich klubech. S vestami Březolup a Slaného absolvoval dohromady sedmnáct extraligových podniků, přičemž jeho average se pohyboval pokaždé okolo hranice dvou bodů na jízdu. V sezóně 2002 však při mistrovství světa ve Mšeně utrpěl komplikované fraktury nohou, a by jeho kariéra kulminovala roku 2009, v české lize se už neobjevil.
„Otec byl také plochodrážní závodník a tak mě může hodně pomoct díky svým zkušenostem,” říká Patrik Nagy na jeho adresu. „Naučil mě všechno, protože nemáme ani klub, ani dráhu, kde bych mohl pravidelně jezdit a trénovat. Takže loni byla moje první sezóna a já musel bojovat s mladšími závodníky, kteří začali závodit dříve než já. Bez tréninku to nebylo jednoduché a já se musel všechno naučit při závodech.”
Maďarská plochá dráha však rozhodně příležitostmi neoplývá. „Zúčastnil jsem se kvalifikačního kola mistrovství světa juniorů,” vypočítává. „Startoval jsem v chorvatsko-slovinsko-maďarském juniorském šampionátu, kde jsem celkově skončil šestý, a také v několika volných závodech.”
V srpnu se představil rovněž českým divákům, když ve snaze zvýšit si počet závodů naskočil do našeho juniorského šampionátu. „Byl jsem šastný, že jsem dostal příležitost závodit v České republice,” oceňuje svou loňskou zkušenost. „Byl to skvělý způsob, jak se zlepšit. Hlavně mě potěšila pozvánka na Zlatou stuhu a potom i na Zlatou přilbu. Myslím, že na tohle budu vždycky pyšný, když si na tyto závody vzpomenu.”
Díky české plochodrážní škole ovšem přišel o své první pódium při mezinárodním závodě. V rozjezdu při prvním kole MACEC Cupu v Opole mu ho sebral zkušený Jaroslav Petrák. „Ten mítink byl úžasný,” říká jednoznačný, by v něm skončil na nevděčné čtvrté příčce. „Dráha byla vynikající už při tréninku. A se čtvrtým místem jsem byl spokojený, protože to byl můj prozatím nejlepší výsledek vůbec.”
Nicméně loňské sněhy záhy roztají a boje na oválech začnou nanovo, což si uvědomuje také Patrik Nagy. „S loňským rokem jsem spokojený,” bilancuje. „Ale letos se chci dostat ještě výš.”
Česká licence je skvělým prostředkem naplnění jeho ambicí. „Závody v Čechách pro mě budou užitečné, je u vás mnohem více závodů, mnohem více závodníků a to je nejlepší způsob pro pokrok,” vysvětluje svůj krok, jenž s sebou ovšem nese i negativa. „Samozřejmě nejsem šastný, že přijdu o závody světových a evropských šampionátů, ale jsem si jistý, že jsem si vybral dobře. V extralize mohu závodit s největšími jmény a to bude obrovská zkušenost. Kromě toho by bylo dobré dostat pozvánky na volné závody a také do polské ligy.”
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), Wojta Zavřel a Eva Palánová