Přetržený řetěz pokazil skvělou práci Ronnyho Weise v tovární hale

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Grimma – 5. února
Z požární nádrže v Oberau se saská šroubkařská série Speedway-on-ice přesunula do Grimmy poblíž Lipska. Tady rozdělili opuštěnou tovární halu podélně a ještě příčně na čtyři dílky, takže připomíná tabulku čokolády. V jedné čtvrtině vzniklo hokejové hřiště, kde měla plochá dráha svou premiéru. Hlavní organizátor sám spěl k vítězství, avšak na začátku předposledního kola mu prasknul sekundární řetěz. Vítězství spadlo do klína Sergeji Malyševovi, jenž jako jediný dokázal Ronnyho Weise v sedmé jízdě porazit, avšak ve finále za ním jezdil jako stín. Nejlepší z trojice českých závodníků se stal Roman Čejka, jehož problémy Ronnyho Weis posunuly na druhou pozici.

Češi soupeří s Medúzou
Kdyby vám někdo ukázal, kde se dnes bude závodit, bezesporu byste pouze nevěřícně zakroutili hlavou. Nevzhledná hokejová hala v průmyslové části Grimmy, jakých jsou po celé Evropě tisíce, už dávno přestala sloužit svému původnímu účelu. Pouze portálový jeřáb ve své výšce pamatuje na dělníky, kteří tu vyráběli bůhvíco.

Nyní však shlíží na reliéf hlavy bájné Medúzy, jejíž výraz vůbec není optimistický, ale už jen její pouhá přítomnost dává najevo nové využití budovy. Zatímco u nás by se velkoryse bouralo a ještě velkoryseji stavělo, aby si firma každého posledního strejdy přišla na své, v Grimmě postavili regulérní hokejový stadión přímo do čtvrtiny tovární haly.

Prostor pro diváky je tu až spartánsky úsporný, lidé se prakticky musí postavit až k ochrannému plexisklu. Většího prostoru konec konců není ani třeba. Hokej se tu hraje amatérsky mezi týmy nadšenců čtyřikrát za sezónu. Zato se tu bruslí, pořádají se diskotéky na ledě a funguje klub krasobruslařek. A i když euro oproti české koruně mírně posílilo, v místním stánku vám nabídnou klobásy či hovězí steak levněji než na mnoha našich stadiónech.

Venku panoval krutý mráz, který dovnitř pronikal pouze otevřenými vraty kvůli ventilaci. Zatímco trojice automobilistů se dovnitř nevešla, plochodrážních rozbili své depo ve vyhřívané místnosti, která za normálních okolností slouží jako šatna. Motocykly se ovšem musely startovat vedle, v obrovské a ponuře temné tovární místnosti, odkud se teprve museli prakticky donést skrz otvor na ledovou plochu.

Po tréninku mohly některé české obličeje soupeřit s výrazem obří Medúzy. Ta ostatně jako jedna z mála viděla tréninkový pád Zdeňka Holuba. Závodník pražské Markéty ještě ověnčený druhým místem ze včerejšího Oberau, upadl hned v jednom ze svých prvních kol.

„Odstartoval jsem a nepřidal,“ líčil událost její aktér, který naštěstí vyvázl bez zranění. Horší to bylo s jeho pokrouceným motocyklem. Skupina domácích však ochotně nabídla svou pomoc. Zdeněk Holub starší sebral stroj svého syna a na hodinu s ním zmizel v jejich dílně, kde křivý rám porovnali heverem.

Potíže řešil rovněž tým Romana Čejky. Slánský závodník záhy zastavil a musel odtrénovat na stroji Michala Dudka. Ten mu splatil jeho pomoc ze včerejška, kdy v Oberau jeho pokus rozehřát ztuhlý olej skončil požárem. „Motor je starej‘, že pamatuje praotce Čecha,“ zachovával stoický klid Antonín Polák, mechanik a příležitostný tlumič emocí otce a syna Čejkových.

Patálie se ovšem nelepily pouze na české paty, i když Eduard Krčmář kvůli vysoké horečce musel svou účast odvolat. Ronny Weis v roli organizátora upozorňoval na nižší kvalitu a sílu ledu, takže všem zakázal hrabání a zbytečné ničení závodní dráhy. A když jsme u defektů, Fritz Wallner zůstal stát rovnou pří nástupu, který byl jako ostatně při všech podnicích saské Speedway-on-ice pojatý jako velkolepá show.

Verdikt předposledního okruhu
Počátek mítinku, jenž provázely záplavy nadrobno namleté ledové tříště připomínající drobné sněhové vločky, nedával příliš nadějí, že by si čeští závodníci vylepšili svou pochmurnou potréninkovou náladu. Hned rozjížďka s číslem jedna se musela opakovat kvůli pádu Zdeňka Holuba. Při repete sice Richard Geyer odjel Michalu Dudkovi, avšak Slaňák ho nekompromisně podjel hned v první zatáčce druhého kola.

V páté jízdě však Michal Dudek vyšel bodově naprázdno. O druhé místo ho ve druhém kole připravil Sergej Malyšev vnitřkem úvodního oblouku. Evidentně se přitom dostal až za kužely ohraničující dráhu, jeden z nich dokonce posunul bratru o půl metru, ale při show se na takové detaily nehraje. Ronny Weis mu přejetí vnitřní čáry vytknul až o dvě rozjížďky později,kdy ho obdobný manévr Němce ruského původu připravil o vítězství.

Zdeněk Holub v šesté jízdě triumfoval stylem start – cíl a nechal za sebou i Romana Čejku, který mítink rozehrál druhým místem za Sergejem Malyševem. V půlce závodu, kdy se tradičně posunovala vnitřní čára v obou zatáčkách na méně rozbitý led, měli český trojlístek shodně po dvou bodech. Nic však nebylo ztraceno, a to tím spíše, pakliže se vyšším ziskem mohli chlubit pouze Sergej Malyšev a Ronny Weis.

Na cestu do velkého finále záhy vykročil Roman Čejka. V osmé jízdě odvedl Zdeňka Holuba a v desáté Richarda Geyera a Dominika Weisse. Ambicím Michala Dudka se stala osudná rozjížďka s číslem devět. Při útoku na vedoucího Fritze Wallnera zvolil v prvním oblouku až příliš vzdálenou vnější stopu a Rakušan se slovenskou licencí mu zmizel z dohledu. Stejně jako Zdeněk Holub, jenž právem želel úvodní diskvalifikace, skončil v malém finále.

„Fünf,“ dával Ronny Weis před finálovými jízdami najevo, že kvalita ledu zůstala natolik dobrá, že se pojede na pět kol, zatímco základní rozjížďky končily průjezdem třetím okruhem. Volba červené dráhy se nakonec ukázala jako rozhodující. Fritz Wallner z ní vyhrál malé finále stylem start – cíl před dvojicí českých závodníků.

Ronny Weis před velkým finále ani dlouho neváhal a z rukou dívek u roštu zvedl červený deštník. Dostal se do čela, zatímco Sergej Malyšev a Roman Čejka se seřadili za něj. Kolo za kolem se šéf organizačního týmu blížil svému vítězství, které by mu dozajista zvedlo náladu po včerejším Oberau. Jenže nakonec mohl stejně jen nevěřícně kroutit hlavou, když na sklonku předposledního kola zůstal stát s přetrženým sekundárním řetězem.

Hlasy z depa
„Dneska jsem netušil, že se dostanu do finále,“ přiznával Roman Čejka. „Nemoh‘ jsem se s tím popasovat. Je to něco jinýho než na rybníce. Museli jsme to poladit, nakonec jsem se do finále dostal. Blbě se startovalo, soupeři to poladili. Ale měl jsem štěstí, že to Ronnymu přestalo jet.“

„Mohlo to bejt‘ lepší,“ připouštěl Zdeněk Holub. „Škoda tý první jízdy, že jsem spadnul. Včera v Oberau jsem to měl naladěný líp.“

„Dneska v pohodě, ale včera jsem měl problémy,“ rozhovořil se Michal Dudek. „V pátek jsem tam nechal olej. Mrzlo a tak zamrznul. Rozehřívali jsme to, je to ten starej‘ typ motoru. Nevšimli jsme si toho, dali tam misku s metylem a zapálili. Jenže shořela hadička a musel jsem jet na Romanový motorce. Dneska jsem nevěděl, poprvý jsem jezdil na malý dráze, ale v pohodě jsem to zvládnul. Tady nejde o to bejt‘ první nebo poslední, ale bejt‘ v tom i přes zimu. Je to dobrá příprava na sezónu a teď budeme drandit u nás v Ledcích.“

    TOT MF FIN
1. Sergej Malyšev, D 2 1 2 2 7   1.
2. Roman Čejka, Slaný 1 1 2 2 6   2.
3. Ronny Weis, D 2 2 1 2 7   E
4. Fritz Wallner, A (SMF) 0 2 2 0 4 1.  
5. Zdeněk Holub, CZ X 2 1 1 4 2.  
6. Michal Dudek, CZ 2 0 1 1 4 3.  
7. Richard Geyer, D 1 1 0 1 3    
8. Dominik Weiss, A 1 F 0 0 1    

Foto: Eva Palánová