Berlín – 3. a 4. března
Ledová plocha drahá má speciální postavení v českém motoristickém sportu. Nejen, že má dva mistry světa, a to ze zlatých času disciplíny určené jen pro nesmírně odvážné, ale průkopnicky československá značka Jawa se stala prvním single supplier, firmou, která zajišťuje cely šampionát svým motorem. Dnes je to tendence pro mnohé šampionáty, počínaje jediné značky pneumatik a elektroniky pro MotoGP nebo motorů Triumph pro Moto2, abychom zůstali u dvou kol. Cílem je udržet náklady na provoz tymů pod kontrolou a nedovolit bohatým převálcovat jezdce s menším rozpočtem. Na ledu to má i bezpečností aspekt, jelikož i stávající výkon dvouventilového motoru je ažaž na možnosti běžného adepta, tak dvouventil JAWA 886 – 500ccm ICE je uveden přímo v pravidlech FIM a to ve všech kategoriích.
Nic se nejí tak horké, jak vypadá
Podobně ledová plocha drahá má své trvalé místo v německém hlavním městě Berlin. Rok od roku v průběhu března se koná dvou nebo třídenní zavodní víkend a tribuny jsou pokaždé slušné zaplněné až vyprodané. COVID 19 a součastná situace v Evropě se podepsaly na poslední ročníky akce.
Rušení závodů, omezení účasti sankciovaných jezdců a loni technická závada na chladicím zařízení, kde únik plynu představoval riziko otravy a pořadatelé podnik radši odvolali. Ano rok 2023 není bezproblémový jak pro Berlin, tak pro ostatní pořadatelé a nizozemské kolo mistrovství světa nakonec bylo zrušeno.
Chvíli se spekulovalo, že by se mohlo odjet právě v Berlíně, nenašly se ale prostředky ani vůle závod pořádat a zůstalo u původního plánu patečního mistrovství Německa a sobotního volného závodu. V pátek se dokonce nenašel komplet jezdců a jelo se jen ve třinácti.
Kupodivu se neúčastnili nejúspěšnější domácí jezdci posledních let pro zranění, ale docela možná i kvůli finanční neshodě mezí stranami. Nebyl ani jediný švédský reprezentant. Úvod nevěštil nic moc dobrého, a to víc potěšily velice přehledné závody. Ke cti pořadatelů úpravy mezí sériemi probíhaly velice dobře, a protože se moc nepadalo a jízdy i ve třech byly víc než vyrovnané, publikum se bavilo výborně a bylo se na co dívat.
Nevypsaný český šampionát
Hned v první pateční jízdě nejlépe odstartoval Andrej Diviš, který se odpoutal od soupeřů a vjížděl do posledního kola s výrazním náskokem. Jenže za jeho zády upadl Nizozemec Sebastian Reitsma a rozhodčí překvapivě nechal přerušenou, ale už rozhodnutou jízdu opakovat. Čech s defektem ani neodjel ze startu a jen z dálky přihlížel, jak mu odjíždějí zasloužené body.
Je třeba uvést, že tohle ho nijak nerozhodilo a pro zbytek víkendu podával vyrovnané výkony a v pátek skončil na krásném sedmém místě. Ztracené tři body by ho posunuly ještě o dvě místa výš. Kdo ví, jak by zapůsobila motivace, kdyby se od začátku pohyboval v čele průběžné kvalifikace.
V sobotu v mnohem silnější konkurenci nasbíral dokonce o bod víc, ale nula v čtvrté jízdě ho asi připravila o baráž pro účast ve finálové jízdě. Všichni tři čeští jezdci se sešli v páté jízdě. A jedině v tomto nevypsaném šampionátu republiky Andrej Diviš nezaznamenal úspěch a skončil s jediným bodem za Lukášem Hutlou a Janem Klatovským. Jízda třech Čechů byla mezí nejlepší, co bylo k vidění v sobotním večeru.
Jan Klatovský na pódium
Další už zmínění dva Češi Lukáš Hutla a Jan Klatovsky se účastnili jen sobotního závodu. Největší podívanou předvedli ve společných soubojích. Jednou Lukáš Hutla porazil oba krajany, později však podlehl na dvakrát Janu Klatovskému jak v poslední šanci, tak i ve finálovém souboji o třetí příčku stupně vítězů.
Lukáš Hutla měl i kuriózní průběh své čtvrté jízdy. Dobře odjel ze startu, aby následně vytrhl chcípák motoru. Propadl se na poslední místo, nicméně se nevzdal, konektor dokázal nasadit a znovu nastartovat v setrvačností jedoucí motorku a sebrat v poslední zatáčce bod alespoň Rakušanovi Philipu Lagedemu.
Jan Klatovský dotáhl závod až na pódium. Měl skvělou náladu a zazávodil si jak s hvězdným Franzem Zornem, tak s oběma vítězi jednotlivých závodů, pátečního Markusem Jellem a sobotního Maxem Niedermeierem. Nato jak málo odjel závodů posledních par sezón, předvedl výbornou formu.
Oba Němci udávali tón, i když v sobotu jím úkol hodně zjednodušil Franz Zorn. Po nemoci ze Sanoku měl menší problémy s motocyklem a nakonec nenastoupil v baráži o finále. Docela možné, aby neriskoval zranění před mistrovství světa za týden v Inzellu.
A propos Inzell
Nakonec je třeba pozvat fanoušky do Inzellu na příští víkend. Víc příležitostí vidět ledovou plochou dráhu letos už nebude. Navíc se závoděním se bude loučit Günther Bauer a slavností přímo na oválu se zúčastní jak Antonín Klatovský, tak nestárnoucí Per Olof Serenius.
No, a dozvíme se, kdo se stane novým mistrem světa pro rok 2023.