Daniel Klíma si nenechal vítězství vzít

Plzeň – 4. srpna
Žár jako v pekle rozpaloval plzeňské Bory. Ochlazení nepřinesly ani občasné závany větru, který spíše připomínal dech rozzuřeného dvanáctihlavého draka. Druhý díl české juniorky rozehrála nejlépe trojice pražských světových finalistů. Prvně se navzájem střetli v rozjížďce s číslem jedenáct a Jan Kvěch dojel na její metu před Danielem Klímou. Vedl také třináctou jízdu. Jenže útočící Matěj Frýza zapomněl na kolej ve druhé zatáčce, která jeho motocykl nasměrovala přímo na zadní kolo Pražanova motocyklu. Plzeňský mladík skončil s ovázanou pravačkou, kdežto pro Jana Kvěcha dorazila sanitka, aby mu v nemocnici napravili vykloubené rameno. Ob jízdu později Daniel Klíma odvedl Petra Chlupáče, aby posléze oba skončili mítink se stejným skóre. Start rozjezdu vynesl dopředu Daniela Klímu, který všechny nájezdy Petra Chlupáč odrazil a nakonec si přišel stoupnout na nejvyšší stupínek pódia. Třetí skončil Matouš Kameník, kdežto Jaroslav Vaníček želel páté jízdy. Jezdil v ní druhý, nicméně v posledním kole zastavil v domnění, že mu praskla pneumatika, což se záhy v depu nepotvrdilo.

Petr Chlupáč, Daniel Klíma a Matouš Kameník stojí na pódiu | foto Pavel Fišer

Otázka pódia se řeší pomalu, velice pomalu

Daniel Klíma (bílá) vede před Matoušem Kameníkem (žlutá) a Brunem Belanem (modrá) | foto Pavel Fišer

Vedro bylo vskutku nesnesitelné. Okolo sedmnácté hodiny, kdy druhá letošní juniorka na plzeňských Borech startovala, se sluníčko opíralo do borského stadiónu naplno. Ostatně něco takového má tady ve zvyku, takže jeho opakovaný vtip rozhodně nikoho nepřekvapil. Volná patnáctka zůstala neobsazena, navíc se uprázdnila šestka.

Mateusz Lopuski, známý u nás svými starty s motocykly nižších zdvihových objemů, se omluvil jménem dodávky, jež jej nechala na holičkách ještě kdesi na území jeho země. A on se jí ještě odvděčil jejími snímky na sociálních sítích. A tak se jelo jen ve čtrnácti a zprvu se zdálo, že mítink nemá ambice zapsat se výrazněji do naší plochodrážní historie.

Daniel Klíma se v první jízdě vypořádal s Matoušem Kameníkem. A také jeho dva excelentní juniorští kolegové dali jasně najevo, že ke svým lukulským bodovým hodům nepozvou jen tak někoho. Petr Chlupáč hned vzápětí nadělil Vojtěchu Zamazalovi a Zoltanu Lovasovi celou rovinku. Jan Kvěch opanoval rozjížďku s číslem čtyři, v čemž se mu bezprostředním divákem stal Jaroslav Vaníček.

Jaroslav Vaníček (červená) v souboji s Petrem Chlupáčem (bílá) | foto Pavel Fišer

Nicméně překvapení se na ploché dráze dějí. Jan Jeníček o tom ví své. Ve čtvrté jízdě nejlépe odstartoval. A pakliže si Matěj Frýza myslel, že má vystaráno, když jej objel v první zatáčce, pardubický junior mu záhy vysvětlil, kterak se věci budou mít. První vítězství jej nabudilo, ale prokluzující spojka jej záhy vrátila na zem. Nebyl ovšem sám.

Jaroslav Vaníček líčí, proč v páté jízdě zastavil:

„Vlnila se mi celá motorka, myslel jsem, že mi bouchla guma. Raději jsem zastavil.“

Jan Kvěch (červená) právě odstartoval na Bruna Belana (bílá) a Jana Jeníčka (modrá) | foto Pavel Fišer

Jaroslav Vaníček si před dvěma týdny při tréninku na Borech pochroumal nohu, která se mu dostala pod hák. Vynechal proto přebor předminulý týden a dnes začal druhým místem za Janem Kvěchem. V rozjížďce s číslem dokonce nejlépe odstartoval. V prvním oblouku je na čele střídal Petr Chlupáč, nicméně dva body byly jisté.

Byly by bývaly, pakliže by pražský závodník nezůstal v posledním okruhu stát v domnění, že má prázdnou zadní pneumatiku. A tak v otázce obsazení stupňů vítězů naznačila druhá série pouze to, že Jaroslav Vaníček na nich stát nebude. Jan Kvěch suverénně vyhrál šestou, Daniel Klíma sedmou jízdu a oba se o průběžné vedení dělili s Petrem Chlupáčem.

Pravda, růžky vystrčil Matouš Kameník. V osmé jízdě jej sice po nejlepším startu v prvním výjezdu podjel Matěj Frýza, ale on zůstával ve střehu. Své útoky korunoval návratem do čela o dvě kola později na stejném místě a takřka stejným způsobem, jakým jej Plzeňan prve poslal za svá záda.

Bruno Belan (žlutá) versus Matěj Frýza (červená) | foto Pavel Fišer

S pěti body byl triu suverénním pražských mušketýrů nejblíže. Ovšem ve třetí sérii již začínalo jít do tuhého. Petr Chlupáč v rozjížďce s číslem deset v první zatáčce podjel Matěje Frýzu a prodloužil sérii své neporazitelnosti. Hned na to se vedení ujal Daniel Klíma. Jan Kvěch ho však překonal spodní stranou druhé zatáčky. Na konci třetího okruhu spadl Radek Bambuch, nicméně sudí Tomáš Topinka už mohl přidělit technické body.

 

Třináctka u čísla jízdy je opravdu smolná

Nešťastná kolize Matěje Frýzy (modrá) s Janem Kvěchem (bílá) | foto Pavel Fišer

Třináctka nemá moc valnou pověst takřka nikde. Ani v ploché dráze, ale na obranu nešťastné číslovky je dlužno poznamenat, že se vesměs její moc výrazně přeceňuje. Dnes ve třinácté jízdě vystřihl nejlepší start Jan Kvěch. Za sebou měl Matěje Frýzu, jehož ve druhé zatáčce natáhla kolej, a oba po kolizi leželi na dráze.

Plzeňan se vrátil po svých. Z repete byl diskvalifikován a ze závodu odstoupil, protože v naražené pravé ruce neměl žádnou sílu. Pro Pražana si však přijela sanitka, která jej odvezla s pochroumaným ramenem do nemocnice. A mítink dostal nový rozměr.

Matěj Frýza lituje incidentu z třinácté jízdy:

„Natáhla mě kolej, přeju Honzovi rychlé uzdravení.“

Daniel Klíma (modrá) odstartoval na Petra Chlupáče (žlutá) | foto Pavel Fišer

V patnácté jízdě se na vedoucí pozici usadil Daniel Klíma. A nebylo v silách Petra Chlupáče jej z ní vystrnadit. Když je v cíli vítala šachovnicová vlajka, oba se dělili o postavení průběžných leaderů. Mužem číslo ti byl v ten moment Matouš Kameník, ačkoliv jej předtím ve dvanácté jízdě odvedl Jaroslav Vaníček.

Pražan sice další trojku přidal ve čtrnácté jízdě, kde pád ve druhé zatáčce třetího okruhu připravil Bruna Balena o dva body, nicméně divišovský závodník kontroval v rozjížďce s číslem šestnáct. A tak měl na Jaroslava Vaníčka stále k dobru dva body.

Závěr potvrdil daný status quo. Jan Jeníček sice skončil, jak začal, tedy vítězstvím v rozjížďce s číslem sedmnáct, nicméně horší bilance jej umístila až za pátého Jana Kvěcha. Podobné pocity zažíval také Bruno Belan po vítězství v osmnácté jízdě. Nebýt pár pokažených momentů, nebyl by až devátý a dozajista by si nezamknul pusu na zámek ve výrazu no comment.

Matouš Kameník a Jaroslav Vaníček v rozhovoru s Filipem Hájkem | foto Pavel Fišer

V rozjížďce s číslem devatenáct Daniel Klíma odvedl Jaroslava Vaníčka, a hned poté Petr Chlupáč navlas stejně naložil s Matoušem Kameníkem. Zástupce Divišova se mohl těšit na společné snímky z pódia s oběma Pražany. Jenže oni museli ještě vyřešit, kdo si stoupne úplně nejvíc.

Rozjezd rozhodl start. Daniel Klíma šel dopředu rychleji. Petr Chlupáč jej celá čtyři kola proháněl. Ve třetím kole se zdálo, že se po spodní straně druhé zatáčky vskutku dostane dopředu. Avšak Daniel Klíma byl na vnějšku rychlejší. Stejný pohled nabídl také úplně poslední oblouk. Ale ani tentokrát si Daniel Klíma nenechal své vítězství sebrat.

 

Hlasy z depa

Daniel Klíma byl po vítězství spokojen | foto Pavel Fišer

„Fajn, ale těžký,“ bilancoval Daniel Klíma. „Bylo hodně horko, rozbitá dráha, ale už si na plzeňský zatáčky zvykám. Napínavý do poslední chvíle, Chlupa jsem slyšel pořád za sebou.“

„Hezký,“ usmíval se Petr Chlupáč. „Dráha jako normálně, trošičku víc děr. Jde o to se s tím popasovat. Mrzí mě, jak se Honzík rozstřelil. Hlavně aby moh‘ jet do Cardiffu. A rozjezd? Dramatický. Moh‘ jsem Dana přimáčknout, ale plochá dráha je čistej sport. Byl to jen rozjezd, snad budu stá na nejvyšším stupínku příště.“

„Dobrý,“ odtušil Matouš Kameník své hodnocení. „Ale nejsem moc šťastnej, jak se Honza vyboural. To bejt nemělo, ale jsou to závody.“

„Zezačátku se mi moc nedařilo,“ vybavil si Jaroslav Vaníček svůj omyl z rozjížďky s číslem pět. „Pak jsem se rozjel a už to bylo lepší. Kdybych tu druhou jízdu dojel, jel bych rozjezd o bednu.“

Jan Jeníček vyhrál dvě rozjížďky | foto Pavel Fišer

„Dneska dobrý,“ vyprávěl Jan Jeníček. „První vítězství mě nastartovalo, pak jsem neodjel dobře, protože mi táhla spojka. Na to jsem se musel zaměřit. Pak dobrý.“

„Hodně na hovno,“ mračil se Matěj Frýza nad opovědí na otázku magazínu speedwayA-Z, jaké to dnes bylo. „Zezačátku to nebylo dobrý, pak jsme nastavili motorku a jelo to líp. Stala se bohužel nehoda s Honzou. Moc jsem si věřil, až jsem zapomněl na kolej a bylo to. Doufám, že bude brzo v pořádku.“

Kolize Jana Kvěcha s Matějem Frýzou (modrá) | foto Pavel Fišer
1. Daniel Klíma, Praha 3 3 2 3 3 14+3
2. Petr Chlupáč, Praha 3 3 3 2 3 14+2
3. Matouš Kameník, Divišov 2 3 2 3 2 12
4. Jaroslav Vaníček, Praha 2 R 3 3 2 10
5. Jan Kvěch, Praha 3 3 3 F/R – 9
6. Jan Jeníček, Pardubice 3 1 1 1 3 9
7. Štěpán Ševčík, Divišov (250 ccm) 0 2 2 2 2 8
8. Zoltan Lovas, H (250 ccm) 1 2 0 3 1 7
9. Bruno Belan, Slaný 1 2 1 X 3 7
10. Vojtěch Zamazal, Slaný 2 1 1 2 1 7
11. Adam Nejezchleba, Divišov (250 ccm) 1 0 3 0 2 6
12. Matěj Frýza, Plzeň 2 2 2 X – 6
13. Jakub Sazovský, Kopřivnice 1 1 1 1 1 5
14. Radek Bambuch, Kopřivnice 0 1 X 2 0 3

Poznámka: z původně přihlášených nepřijel Mateusz Lopuski kvůli poruše své dodávky

V rozjezdu o vítězství Daniel Klíma (červená) porazil Petra Chlupáče (modrá) | foto Pavel Fišer

Aktuální pořadí obou šampionátů:

U21: U19: PCE PLZ TOT
9.5. 3.8.  
1. Petr Chlupáč, Praha 14 14 28
2. Daniel Klíma, Praha 12 14 26
3. 1. Matouš Kameník, Divišov 12 12 24
4. Jan Kvěch, Praha 15 9 24
5. 2. Jaroslav Vaníček, Praha 12 10 22
6. 3. Bruno Belan, Slaný 8 7 15
7. 4. Matěj Frýza, Plzeň 9 6 15
8. 5. Pavel Kuchař, Praha 10 10
9. 6. Jan Jeníček, Pardubice 9 9
10. 7. Štěpán Ševčík, Plzeň (250 ccm) 8 8
11. 8. Zotan Lovas, H (250 ccm) 7 7
12. 9. Vojtěch Zamazal, Slaný 7 7
13. 10. Jakub Sazovský, Kopřivnice 2 5 7
14. 11. Adam Bednář, Praha (250 ccm) 7 7
15. 12. Adam Nejezchleba, Divišov (250 ccm) 6 6
16. 13. Vojtěch Šachl, Praha (250 ccm) 6 6
17. 14. Michal Baštecký, Praha 5 5
18. 15. Jan Hlačina, Pardubice (250 ccm) 4 4
19. 16. Radek Bambuch, Kopřivnice 0 3 3
20. 17. Oliver Schmid, Plzeň (250 ccm) 3 3
21. 18. Josef Novotný, Pardubice (250 ccm) 1 1
XXX XXX Mateuzs Lopuski, PL o