Ohřebované zuby ledařského speciálu jsou doopravdy ostré, vědí nyní i v Letohradě

Letohrad – 3. července
Letohrad je malé městečko v podhůří Orlických hor nedaleko polské hranice. Přesto má zvídavým turistům, co nabídnout. Místní zámek má malou, ale krásnou prohlídkovou trasou, a vedle památkové zóny se chlubí rovnou dvěma muzei. Svou stopu zanechal i v historii českého motorismu. V neděli místní AMK slavil třicet let obnovení své činnosti podařenou výstavou, kde by si přišel na své i ortodoxní fanoušek ploché dráhy.

 

Pestrá motoristická vizitka

Píše se rok 1975 a Vladimír Samšeňák za řidítky své Yamahy 125 krouží čestné kolo na městském okruhu v Letohradě | foto archív speedwayA-Z

V Letohradě bouřily závodní motory již před válkou, byť se městečko jmenovalo ještě Kyšperk. Pravý boom nastal v sedmdesátých letech se vznikem městského okruhu, kde vedle silničních motocyklů startovaly rovněž monoposty dle tehdejší specifikace formule čtyři.

Narůstající požadavky na bezpečnost přesunuly dění kousek dále. Mistrovský trojúhelník, jemuž daly jméno právě tři ostré zatáčky vytyčující charakteristický geometrický útvar. Před posledním ročníkem v dubnu 1988 se vypracoval do pevné součásti federálního šampionátu nižších kubatur, zažil i kontrolní či mezinárodní závody.

Jiří Švec v září 1984 překonal v Letohradě rekord na čtvrt míle | foto Jiří Schánělec

Letohrad však viděl také autosalóny, motoristické plesy či později cyklotrial a motorskijöring, a v neposlední řadě sprinty motocyklů na čtvrt míle. AMK Letohrad se v září 1979 stal po Holicích a Vysokém Mýtě třetím pořadatelem disciplíny, kterou čekal v osmdesátých letech nevídaný boom.

Jeho úvodní ročníky se konaly na výpadovce na Šedivec se startem u Nového dvora, v němž dnes sídlí Muzeum řemesel. V září čtyřiaosmdesátého se zde za řidítky dragsteru neboli speciálu řečeno dobovou terminologií objevil také Jiří Švec.

Úspěšný automobilový závodník z Kolína tehdy osedlal motocykl poháněný motorem z plochodrážní Jawy. A časem 11:72 sekundy se postaral o tehdejší československý rekord. Později se sprinty přesunuly blíže k Šedivci, kde se letos uskuteční v neděli 4. září.

 

Skvělá podívaná

Nový dvůr v Letohradě zažil v neděli báječnou podívanou | foto Antonín Škach

Nedělní výstava na nádvoří Nového dvora měla, co připomínat. Panely nabídly historické fotografie, plakáty a další dokumenty mapující činnost letohradských pořadatelů a závodníků. Velkoplošná obrazovka zprostředkovala akční záběry, moderátor na pódiu zpovídal zajímavé hosty.

Nicméně hlavní pozornost poutaly přímo závodní stroje. Černý Easter MTX 1-06 ze sbírek Cabrio Gallery svého času vodil Jiří Mičánek, svou expozicí se pochlubila FGR Ústí nad Orlicí. Nechyběla ani legendární sto třicítka či jeden z prvních motocyklů VAB Bohuslava Vaňouse z České Třebové.

Václav Hutla se prý za řidítka svého dragsteru už nenasouká | foto Antonín Škach

Navíc historické motokáry z období, kdy se náš karting teprve rozvíjel na dlažbách československých měst. Americká a anglické youngtimery a celá plejáda silničních a terénních motocyklů, sajdkárkrosových speciálů a dalších automobilů.

Moment, možná namítnete. A co to má společného s plochou dráhou. Inu, vlastně první městský okruh v Letohradě svým tvarem připomínal ovál. Vlastně obdélník, ale s kulatými rohy. A stopětadvacítku FGR vodil svého času po světových oválech Holanďan Jasper Iwema. Dodávka se jménem jeho současného soupeře z ledařských kolbišť stála ještě před vstupem na improvizované výstaviště.

 

Bouření motorů

Ne, Lukáš Hutla se výstavy závodní historie AMK Letohrad osobně nezúčastnil. Návštěvníci však mohli obdivovat jeho oranžový motocykl, v jehož sedle mu neuvěřitelně těsně unikly medaile z mistrovství světa i Evropy. Jeho zubatá kola vzbuzovala respekt o to větší, když někdo našel odvahu sáhnout si, jak ostré jsou.

Nastartoval motocyklový dragster je kumšt, jak předvádí Jaroslav Sulek se svým mechanikem | foto Antonín Škach

Radek Hutla odpočíval po cateringové šichtě a tak čest rodu zachraňoval nestor Václav. Kromě svého nejnovějšího díla, sajdkáry s motorem z multikáry se prezentoval svým dragsterem Indian, při vývoji s jeho motorem spolupracoval s Alexanderem Kopeckým z Českého Dubu.

Okolo jedenácté se stal centrem pozornosti, když mechanické srdce svého dragsteru uvedl do činnosti. Okamžitě jej obklopil špalír diváků, z něhož trčely ruce s mobily a fotoaparáty jako větve košaté lípy.

O chvilku později se do stejné role dostal Jaroslav Sulek. Ten se svého času staral o motory plochodrážním pardubického střediska. Později získal dragster od Antonína Švába, pokračoval v jeho vývoji, až s ním na konci devadesátek v Kolíně sestřelil z mistrovského trůnu Václava Hutlu.

Do Letohradu se vydal, byť jeho vnuk Tomáš závodil v autokrosové Štikovské rokli u Nové Paky. Škoda, že akce v neděli nejen začala, ale bohužel také skončila. Ale kdo ví, v Muzeu řemesel by se stálá expozice každopádně vyjímala náramně.