Soutěž o vstupenky na Tomíčkův memoriál: Jiří Štancl dosáhl první triumf pro československé barvy

Česká Třebová – 16. srpna
O prvním Memoriálu Luboše Tomíčka, který vyhrál Barry Briggs, byla řeč v prvním kole společné soutěže AK Markéta Praha a magazínu speedwayA-Z. Společně se slavným Novozélanďanem se na pódiu objevili Jan Holub a František Ledecký. Otázka, kdy se domácí příznivci dočkají svého vítěze, se vyřešila už 28. září 1970 při druhém ročníku legendárního mítinku. Právě s ním je spojeno další soutěžní zadání, které třem vylosovaným výhercům přinese po třech vstupenkách na hlavní tribunu pro letošní ročník.


Stejně jako před rokem byli pořadatelé zklamáni nízkým počtem diváků i v sedmdesátém. Rébus prázdných ochozů na stadiónu pražské šestky tedy není projevem nové doby, jak bývá často prezentováno, ale má mnohem hlubší kořeny. Své ovšem sehrál i termín všedního pondělního odpoledne a také televizní záznam.

Svět motorů tento problém ve svém jednačtyřicátém čísle prezentoval slovy: „Pořadatelé TJ RH Praha dělají na poli plochodrážního sportu zvl᚝ záslužnou práci. Pořádají v Praze plochodrážní akce, i když vědí, že pro své nadšení nezískají dostatečný počet Pražanů, kteří by se přišli osobně podívat. Stále věří, že jejich plochodrážní stánek na Markétě se jednou stane populární a pro pražské obecenstvo přitažlivý. Každý by jim to ze srdce přál.“

Pod podobné tvrzení bychom se směle mohli podepsat i dnes. Avšak vrame se zpátky o jednačtyřicet let. Startovní listina opět těžila z víkendové Zlaté přilby Československa v Pardubicích. V akci se objevila také čtveřice německých dvojic na plochodrážních sajdkárech. I tehdy však šlo především o zpestření podívané na hlavní závod.

V jeho úvodních taktech nenašel přemožitele Jiří Štancl. Jednadvacetiletý závodník v sezóně 1970 začal prokazovat, že on je z generace borců narozených na přelomu čtyřicátých a padesátých let tím nejlepším. Počátkem srpna díky mohutnému finiši v posledních dvou kolech v Žarnovici a v Březolupech šestidílného seriálu mistrovství republiky jednotlivců získal prestižní domácí titul.

Při pardubické Zlaté přilbě sice jeho pou skončila už ve čtvrtfinále, nicméně na své domácí Markétě kraloval. Díky dvěma triumfům po dvou sériích osaměl na čele průběžné klasifikace. Menší zádrhel nastal až v rozjížďce s číslem devět. Po nepovedeném startu skončil až třetí. Porazil ho obhájce prvenství Barry Briggs, ale před oběma protnul metu Pavel Bušta.


Právě on se po třech pětinách dělil s Jiřím Štanclem o vedení, ale kvůli defektu v patnácté jízdě musel zastavit. Naproti tomu Jiří Štancl už jen vítězil a třináct bodů onoho dne stačilo na nejvyšší stupínek. Ivan Mauger totiž pokazil pátou jízdu, navíc ve dvacáté prohrál s Jiřím Štanclem. A Ole Olsen, jenž nakonec skončil třetí za Novozélanďanem, dokonce v rozjížďce s číslem sedm upadl.

Mítink se vyznačoval poněkud prašnějším povrchem dráhy, ale především neuvěřitelnou varovností. Miloslav Verner, který o den dříve dojel druhý při Zlaté přilbě, ze svého pátého místa ztrácel pouhé dva body o zeleného věnce. Avšak Barry Briggs, jehož skóre se zastavilo u čísla sedm, skončil až jedenáctý.

Jiří Štancl během své jedinečné kariéry dokázal ustavit mnoho rekordů, o nichž se dá plným právem pochybovat, že je někdo z jeho následovníků vůbec kdy překoná. Memoriál Luboše Tomíčka mezi ně ovšem nepatří. V přehledu vítězů dosavadních ročníků najdeme jeho jméno už jen jednou, v sezóně 1974.

Soutěžní otázka:
Ve kterém roce vyhrál Jiří Štancl Memoriál Luboše Tomíčka poprvé a kolikrát se do listiny vítězů zapsal celkem?

Pravidla:
Své tipy včetně adresy a telefonního čísla zasílejte od této chvíle na e-mailovou adresu vydavatelstvi@speedwayA-Z.cz.

Na odpovědi máte čas až do pondělí 22. srpna, kdy přesně v 19:00 proběhne uzávěrka vašich odpovědí. Losování třech šastných výherců se bude konat okamžitě po skončení prvního kola. Jména vítězů, kteří získají po jedné vstupence na hlavní tribunu do sektoru A, budou zveřejněna na stránkách magazínu speedwayA-Z.

Odpovědi bez jména a příjmení, kontaktní adresy, e-mailu a telefonního spojení jsou neplatné.

Z účasti na soutěži jsou vyloučeni redaktoři a spolupracovníci magazínu speedwayA-Z, zaměstnanci firmy Antonín Škach – Angličtina v České Třebové a členové AK Markéta Praha.