Karlovy Vary – 28. května
Dva blázni v jednom domě být nemohou. Tuto větu pronesl Jaroslav Pták starší někdy v jednaosmdesátém. S érou nástupu silničních dvouválců nešlo skloubit rostoucí náklady s počínající synovou motokrosovou kariérou. Jaroslav mladší později přešel k plochodrážníkům. Když skončil, vrátil se otec do sedla silničního stroje, ale letos se za nešastných okolností role opět obrátily.
Jaroslav Pták mladší jel svůj poslední závod v sezóně 2007. Netrvalo dlouho a v rodinné garáži se objevila závodní stopětadvacítka ČZ ročníku 1966 od renomovaného konstruktéra Václava Pauera. Otec s ní záhy začal startovat v závodech veteránů, které u nás vrátily silniční závody na přírodní okruhy.
Po spoustě let se u Ptáků role obrátily. Syn se začal bát o závodícího otce. Jenže ten si za úzkými řidítky vedl jako zamlada a připravoval se na letošní sezónu. Leč mozková příhoda zjara učinila jeho plánům přítrž a do sedla krásné stopětadvacítky se posadí Jaroslav Pták mladší.
„Musel jsem si koupit boty a helmu,“ svěřil se magazínu speedwayA-Z minulou sobotu v Mariánských Lázních, kde spolukomentoval šampionát republiky a evropskou sérii veteránů na dlouhé dráze. „Táta má menší nohu a větší hlavu. Kombinézu si nechám přešít z dlouhý dráhy. Koženou, kevlarka se nesmí jet.“
Jaroslav Pták nikdy nezapomene, jak silný adrenalinový zážitek mu ve čtrnácti letech přivodila závodní MZ 125, na níž ho otec nechal svézt na letišti ve Lnářích. A jaký závodní program ho čeká letos? „30. a 31. července v Nepomuku a pak 9. a 10. září Branná,“ vypočítává. „Tam táta loni vyhrál.“
Veškeré plány jsou ovšem závislé na zdravotním stavu Jaroslava Ptáka staršího. „Všechno je podmíněný, aby byl táta zdravej‘,“ říká jeho syn. „Je dobrej‘, ale čeká ho sedmnáctýho června operace, budou mu roztahovat krční tepny. Je mi to líto, šlo mu to.“
A tak se otec znovu vrací do role mechanika svého syna, by kulisou mu nebudou plochodrážní ale silniční depa. „Já za ty dva roky, co on závodil, zestár‘ o pět let,“ vzpomíná se Jaroslav Pták mladší na sezóny, v nichž to bylo přesně naopak. „Mechanikovat je horší než závodit.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II), archív autora a archív Jaroslava Ptáka