České šampionáty 2011: extraliga zůstává v intencích podobných loňskému roku

Při rozšířeném zasedání VV SPD alias kalendářní poradě už tradičně bývá největší pozornost upřena k extralize. Nejinak tomu bylo i v letošní zimě. I po odstoupení Plzně však soutěž zůstává prakticky stejná jako loni. Logicky chybí jedno semifinále, jehož vítěz bude finálovým soupeřem nejlepšího celku ze základní části. Pojďme se společně s Petrem Moravcem, předsedou VV SPD, projít pravidly ještě před dnešním ostrým startem ve Svítkově.
Extraliga se k systému vrátila loni poté, když se počínaje sezónou 1996 bojovalo stylem čtyřutkání. Comeback střetnutí dvou týmů byl zpočátku přijímán s nedůvěrou, avšak soutěž dokázala nabídnout dramatickou podívanou od úvodního klání základní části až po závěrečné finále. S ročním odstupem lze změnu extraligového stylu považovat za povedený krok. A s tím bude dozajista souhlasit i Petr Moravec.

„Samozřejmě,“ komentuje toto téma. „Především nedošlo k tomu, čeho jsem se nejvíce bál, nezmenšil se počet jezdeckých příležitostí pro naše jezdce. Navíc soutěžící kluby přivedly na start mnoho skvělých jezdců jako Grega Hancocka, Nicki Pedersena a další. Málokterý závod byl rozhodnut před svým závěrem a to přinášelo dramatickou podívanou.“

Ošemetnou otázkou se stalo hostování závodníků z jiných klubů, což vyvrcholilo pražskými protesty před a po mšenském finále. Jak dopadly a jak je tato záležitost ošetřena v letošních pravidlech?

„Pravidlo, které mělo pomoci v případě nouze nakonec tuto svoji roli stoprocentně nesplnilo,“ netají se Petr Moravec. „Určitou možnost hostování pravidla sice připouštějí, ale v žádném případě se už nemůže stát, aby v soutěži startoval jezdci kvalitnější za horšího. Pravidla už dnes pomohou pouze doplnit tým. Protest byl vyřešen se stejným výsledkem jako ve Mšeně. Pravidla skutečně fakticky porušena nebyla, ale zároveň také FMS AČR konstatovala, že jeho naplnění nebylo v duchu pravidel.“

Rozpisu jízd je vytýkáno, že spolu nejezdí dvojice, ale závodníci se střídají a často proti sobě nastupují ti samí jezdci. Na druhou stranu prokázal dostatek potenciálu pro dramatickou podívanou. Jak na tento problém nazírá český plochodrážní šéf a neuvažoval VV SPD o zavedení polské formule?

„Přijatý rozpis se jezdí především v Dánsku,“ reaguje Petr Moravec. „Na rozdíl od polského v něm aktivně jezdí pět jezdců, šestý pak jezdí jízdu jednu, ten polský potřebuje o jednoho jezdce na víc. Každý systém má své pro i proti. Pro někoho je série soubojů dvou jezdců z různých pozic zajímavá. Navíc manažeři se v něm velice rychle orientovali a dokázali ho využívat pro dramatickou podívanou a budete se divit, někteří závodníci si pochvalují, že v něm jedou více jízd. Ten polský je možná pro někoho spravedlivější, ale pro kluby ekonomicky náročnější. Přiznávám, že pokud bych sám měl osobně řešit rozpis v případě změn v počtech jezdeckých příležitostí a systému, doporučoval bych spíše britský systém.“

Hlasování spojená s extraligou na zasedání VV SPD dne 11. prosince:

předkladatel: návrh: výsledek:
Slaný změna systému na čtyřutkání 16+4 jízdy pro1:proti 3
 
Mšeno zrušit play-off nehlasováno
 
  podoba play-off:  
Mšeno 1 finále u vítěze základní části  
Praha SF-FIN/doma-venku  
Pardubice SF-FIN/doma-venku  
Slaný 1 finále u vítěze základní části  
  zrušit SF pro2:proti2
  dvojkolové SF-FIN pro2:proti2
 
diskuze SF 2.+3. tým, FIN vítězové SF a základní části pro4:proti0
 
diskuze zrušit pravidlo o bodovém průměru omezující nejlepší jezdce startovat v extralize i 1. lize a systému výpočtu pro3:proti6
 
diskuze nevztahování se výše uvedeného pravidla na juniory pro9:proti0
 
diskuze zákaz startu v play-off pro cizince, který neabsolvoval v základní části žádný závod pro2:proti2

Poznámka: každý z účastníků soutěže má při hlasování jeden hlas. Pro provedení změny je třeba většina, nerozhodný výsledek znamená ponechání současného stavu

Extraliga řečí pravidel:
Startují jezdci přihlášených družstev, které jsou držiteli licence soutěžícího.
Do závodů budou přijati jezdci s platnou licencí vydanou národní sportovní autoritou FMS AČR. V závodě může startovat i držitel licence jiné národní licence FMN.
Družstvo tvoří jezdci uvedeni na soupisce. Každý jezdec však může být uveden pouze na jediné soupisce. Jezdci, držitelé licence FMS AČR jsou domácí jezdci, držitelé národních licencí jiné FMN jsou vždy hosté. V každém závodě mohou za každý tým nastoupit pouze dva hosté uvedení na soupisce.
Toto mistrovství se řídí Přílohou N 072 Národních sportovních řádů Mezinárodní Mistrovství – Přebor České republiky družstev a skládá se ze dvou částí, základní a finálové Play-Off.
Nejmenší počet jezdců jednoho týmu nastupujících k závodu je pět. Pokud některý z týmů nenastoupí k závodu, nebo nastoupí z menším počtem jezdců než povoluji pravidla, prohrává kontumačním poměrem 40:0, uhradí soupeři prokazatelné náhrady plynoucí mu z přípravy k závodu a navíc uhradí pokutu za neúčast ve sportovním podniku v souladu s Disciplinárním a arbitrážním řádem FMS AČR.
Pokud tým odstoupí v průběhu soutěže, na jeho výsledky nebude brán zřetel, ale uhradí soupeřům prokazatelné náhrady plynoucí mu z provedení nebo přípravy k závodu, který se nestane součástí šampionátu.

Účastníci soutěže:
PDK Grepl Mšeno – stadion Mšeno
AMK ZP Pardubice – stadion Pardubice – Svítkov
PSK OLYMP Praha – stadion AK Markéta při PSK Olymp Praha – Praha 6
AK Slaný – stadion Slaný

Do druhé, finálové části soutěže postupují týmy, které obsadí po první části soutěž 1. – 3. místo.
V případě rovnosti bodů rozhoduje:

1.) lepší vzájemný souboj týmu, kterých se rovnost bodů týká
2.) vyšší zisk bodů z jízd ve vzájemných soubojích týmů, kterých se rovnost týká
3.) vyšší zisk bodů ze všech jízd v soutěži

DRUHÁ FINÁLOVÁ ČÁST SOUTĚŽE – „PLAY OFF“
Semifinále – Tým, který v základní části závodu obsadil druhé místo hostí tým, který v základní části obsadil třetí místo. V případě nerozhodného výsledku v závodě rozhodne o vítězi dodatková jízda jednoho jezdce z každého týmu. Vítěz tohoto závodu postoupí do finále soutěže.
Finále – Tým, který v základní části závodu obsadil první místo hostí tým, který zvítězil v semifinále druhé části soutěže. V případě nerozhodného výsledku v závodě rozhodne o vítězi dodatková jízda jednoho jezdce z každého týmu. Vítěz tohoto závodu se stane Mezinárodním Mistrem České republiky. Poražený tým obsadí druhé místo. Třetí místo obsadí v MMČR poražený celek ze semifinále.

SOUPISKY EXTRALIGA – 1. LIGA:
Každý celek soutěží družstev musí nahlásit soupisku jezdců pro danou soutěž.
V soupisce pro Mezinárodního Mistrovství České republiky družstev – Extraliga musí být uvedeno nejméně pět jezdců držitelů licence vydané FMS AČR na základní soupisce, počet hostů, držitelů licence jiné FMN není omezen.
Každý celek Přeboru České republiky družstev – 1. liga nahlásí pevnou soupisku jezdců jejichž počet není omezen.
Na soupiskách Mezinárodního Mistrovství České republiky družstev – Extraliga a Přeboru České republiky družstev – 1. liga mohou být uvedeni jezdci se střídavým startem v obou soutěžích.
Jako jezdcem se střídavým startem nemůže být uveden senior, který dosáhl v Extralize průměr 2 body na jízdu a více. Ten může být uveden pouze na jediné soupisce, Extraligy nebo 1. ligy. Toto omezení se nevztahuje na jezdce juniorského věku.
Jezdec s vyšším průměrem jak 1 bod na jízdu může v průběhu roku startovat pouze v jednom týmu v každé soutěži. (jeden v Extralize – jeden v 1. lize).
Všechny změny v soupiskách, stejně jako ukončení všech přestupů dle přestupního řádu je 30. června 2011. Po tomto termínu je možné provést změnu v soupiskách týmů pouze na základě souhlasu všech účastníků soutěže, kterých se změna týká. (platí právo Veta, tzn., že souhlas musí být stoprocentní). Toto právo veta nebude uplatněno, jedná-li se o přestup juniora s bodovým průměrem do 1 bodu na jízdu, v soutěži pro kterou se přestup týká a na kterém se mohou dohodnout pouze kluby jichž se přestup nebo hostování týká.
Všechny bodové průměry vycházejí z bodových průměrů MMČR družstev 2010.
Jejich redukce pro druhou část jednotlivých soutěží bude provedena k 30. 6. 2011 a vychází vždy z nejvyšší soutěže ve které jezdec startuje. Pro výpočet bodového průměru u jezdců startujících pouze v 1. lize bude použit koeficient přepočtu 0,66. Pro přepočet musí jezdec absolvovat v dané soutěži nejméně 10 jízd.

Pneumatiky: v základní části 14 nových hran a v play-off neomezený počet