Václav Milík zajistil vítězství stylem last minute

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Žarnovica – 10. dubna
Strhující utkání jadranské ligy viděla dnes slovenská Žarnovica. Místní výběr se statečně postavil českému týmu. Skóre bylo dlouho vyrovnané, aby se posléze ve vedení střídala obě družstva. V jedenácté jízdě dostal tandem Fritz Wallner – Vladimír Višváder do vedení Slováky. Češi srovnali krok a dlouho to vypadalo na remízu. Na sklonku třetího okruhu poslední jízdy ovšem Václav Milík připravil o první místo Martina Málka a defintivně rozhodl o triumfu českého celku.

Závod bez suveréna
Celé Slovensko se koupalo v paprscích zlatavého sluníčka. Ostrý vítr však ochlazoval vzduch a dával pádný důkaz, že se meteorologové s nočním hlášením o třináctistupňovém mraze v Tatrách rozhodně nespletli. Větrné poryvy útočily i na žarnovický stadión, shazovaly tabulky se startovními čísly zavěšené na traverzách nad boxy a vysušovaly ovál.

Zní to jako legenda a bájné vyprávění, nicméně vítr se skutečně zklidnil, když na slavnostním nástupu zazněly tóny slovenské hymny. „Ten lepší,“ odpovídali svorně Ján Daniel a Lubomír Vozár, slovenský a českýkouč, na otázku magazínu speedwayA-Z, kdo dneska vyhraje. Před jejich svěřenci bylo patnáct rozjížděk, ale ještě před tou úvodní zaznamenali domácí citelnou ztrátu.

Při zkoušce startu na protilehlé rovince přímo před tribunou se převrátil Ján Halabrín. Po nečekané a pořádné ráně se mu nechtělo příliš vstávat na nohy a tak ho k depu přivezla ambulance. První střet se tak musel obejít bez něho. Matija Duh však svého kolegu zastoupil. Celá čtyři kola odrážel nápor Václava Milíka, zatímco druhý Pardubičan René Vidner pojistil remízu jedním bodem.

Vysušená dráha však produkovala nadměrné množství prachu a rozhodčí Jakub Zliechovec jí rozhodl nechat kropit. Zatímco omssetpatnáctka tatra zavlažovala vyprahlý povrch, potluečný Ján Halabrín se vracel z ošetřetní. Ján Daniel na něho už v půlce šikmého vjezdu do depa čekal s otázkou: „Jsi schopný?“. Jeho svěřenec odpověděl pouhým přikývnutím, přičemž za pravdu mu dalo i rentgenové vyšetření. Nakonec však svůj box v sedle svého motocyklu neopustil. Se startovním číslem patnáct mu rozpis přisoudil pouze jediný start, nicméně slovenský tým přišel o strategickou výhodu.

Martin Málek se kvůli problémům s motory musel minulý víkend omluvit z utkání v Goričanu, avšak ani tento týden se mu nepovedlo přiklonit si mechanické rarášky na svou stranu. Při březolupském tréninku mu ve středu vykoukla ojnice ven z motorového bloku. Při absenci oficiálního tréninku dané reglementy soutěže, které se však jakoby nevztahovalo na neoficiální dopolední svezení domácích závodníků, proto bylo jasné, že ho zpočátku mítinku čeká velké laborování.

V rozjížďce s číslem dvě nemohl být rozhodně spokojen. Start vystřelil do vedení český tandem Michal Dudek – Tomáš Suchánek. Martin Málek se před pardubického závodníka dostal až spodní stranou druhé zatáčky, jenže Tomáš Suchánek zastavil hned v následujícím oblouku. Jeho otec Josef s mechanikem Gašparem Forgáčem přitáhli modrý motocykl do depa s prázdnou zadní pneumatikou.

Že dnešní utkání bude postrádat jednoznačného favorita, bylo jasné už předem. A předpoklady podobného druhu se začaly naplňovat už v úvodních jízdách. V té třetí udržel vyrovnané skóre Martin Gavenda. Lepším startem se sice prezentoval Jan Holub, avšak moravský závodník slovenského celku ho minul ještě před úvodním nájezdem. Zdeněk Vrba udržel Tomáše Kise.

Až ve čtvrté jízdě český tým udeřil. Václav Milík se poprvé před publikem prezentoval s novým image a mnozí ho s krátkým sestřihem takřka ani nepoznali. „Už mě to sralo,“ vysvětlil, proč se zbavil dlouhých vlasů. „Pořád se o to starat a teď bude léto!“ Nyní spolu s Pavlem Pučkem vládli rozjížďce s číslem čtyři od startu až do cíle. Matija Duh nejen, že nyní nenavázal na úvodní vítězství, ale navíc už ve druhém kole zůstal stát. „Motor,“ vysvětlil příčinu svého zastavení.

Střídání na pozici leadera
Rozjížďka s číslem pět začala za stavu 10:14 v neprospěch domácího družstva. Martin Gavenda se v ní postaral, aby vzájemná bilance zůstala stejná. V první zatáčce za sebou nechal Tomáše Suchánka, který pak dojel do cíle před Michalem Dudkem, když Tomáš Kis nakonec neprojel cílem.

Mítink záhy potvrdil, že vskutku nemá žádného favorita. Matija Duh suverénně vyhrál šestou jízdu, když odvrátil všechny nájezdy Václava Milíka. Jan Holub však neuhlídal Fritze Wallnera, který na protilehlou rovinku vjel před ním. Slováci stáhli český náskok na dva body a rozjížďka s číslem sedm tento stav zakonzervovala. Zpočátku sice vedl Martin Málek, avšak Pavol Pučko prodloužil nájezd do druhé zatáčky a převzal vedení.

Jeden bod potřebný k remíze dodal Vladimír Višváder, když René Vidner zůstal ve třetím kole stát po průjezdu mrakem prachu. „Neviděl jsem před špinavý brejle,“ hlásil v depu. Hned vzápětí ovšem Slováci srovnali bodový krok. Když Michal Dudek vyjel na dráhu, aby zamířil na rošt osmé jízdy, jeho motocykl zůstal stát. Dosprintoval do svého boxu pro druhý, aby se bleskově spustil ze sjezdu dolů.

„Nevím, přehodíme karburátor,“ meditoval Antonín Dudek nad problematickým motocyklem. Víc ovšem nestihnul, protože jeho syn byl zpátky, než bys řekl švec kvůli vyloučení za dvě minuty. „Vadilo mu, že jsem se otočil,“ láteřil na adresu rozhodčího. „Zkoušel jsem si start, tak mě vyloučil. Viděl přece, že mám novou motorku.“

Na obranu slánského juniora je třeba dodat, že v okamžiku jeho vyloučení, nebyl starmaršálovi k dispozici nikdo. A že i v jiných případech oranžové světlo doblikalo, aniž by na startu stála celá čtveřice. Nicméně počínání Michala Dudka bylo přece jen nejkřiklavější. Jemu však vrtala v hlavě jiná záhada. „Když jsme dali karburátor na druhou motorku, chytlo to,“ kroutil hlavou. „Když jsme ho dali zpátky na první motorku, byl dobrej‘.“

Při repete Matija Duh odvedl Tomáše Suchánka. Fritz Wallner měl technické patálie, ale bez čtvrtého závodníka mu ke třetímu místu stačilo se doploužit. Stav utkání byl 24:24, ale nápor slovenských závodníků nepolevil. Nejlepší start předvedl Vladimír Višváder. Vnějškem prvního oblouku ho minuli Martin Málek a Jan Holub.

Štěstí však Vladimíra Višvádera neopouštělo. Ztratil filtr, ale bez žalobce nebylo ani soudce. „Nasálo to písek,“ konstatoval později ve svém depu. Přesto se dostal do cíle ještě před Zdeňkem Vrbou. Výsledek 4:2 dostal Slováky do čela. Jejich vedení se ovšem ukázalo jako dočasné. Martin Gavenda v desáté jízdě doplatil na nerovnoměrný let pásky a navíc neviděl cíl vinou poruchy cívky zapalování. Václav Milík a Pavol Pučko snadno dospěli k triumfu 5:1, který vrátil český tým o dva body do vedení.

Verdikt třetího kola
Problém startovacího zařízení však přetrvával. Speedway Club Žarnovica, debutující v pořadatelské roli, si ho musel zajistil na poslední chvíli. Start rozjížďky s číslem jedenáct vyšel až napotřetí. Nicméně ještě během dnešních závodů se v ochozech našel sponzor, který přislíbil dodat silnější magnety.

Třetí start vyzněl dokonale pro závodníky slovenského družstva. A Fritz Wallner s Vladimírem Višváderem ve vzorné spolupráci úspěšně pacifikovali útočícího Jana Holuba až do cíle. Čtvrté vítězství domácích, první v poměru 5:1, opět zajistilo změnu leadera. Nyní jim byli opět Slováci, přičemž stav duelu byl 34:32.

Češi však ne a ne otočit skórem. Rozjížďku s číslem dvanáct opanoval Matija Duh a Tomáš Suchánek s Václavem Milíkem za jeho zády zůstávali bezmocní. Rovněž následující jízda skončila patem.

Martin Gavenda se svým otcem Jaroslavem měnili zapalování u prvního motocyklu, takže pražský závodník musel na start v sedle rezervního stroje. Zatímco Václav Milík upaloval za další trojkou, on společně s Martinem Málkem postavil nepřekonatelnou hráz pro Pavla Pučka. A přitom ten doposud ani jednou neprohrál se závodníkem ze soupeřova týmu.

O definitivním výsledku musely rozhodnout dvě poslední nominační jízdy. Gavendovým v depu přišel na pomoc i Martin Málek. Martin Gavenda nakonec mohl vyrazit vstříc rozjížďce s číslem čtrnáct s motocyklem, který ho prve nechal na holičkách.

Nyní odstartoval hned za Tomášem Suchánkem, avšak Fritz Wallner s Janem Holubem se tlačili dopředu. Martin Gavenda klesl za ně. Navíc před druhou zatáčkou výrazně zpomalil. „Dostal jsem takovou cejchu, že jsem nic neviděl a musel zastavit,“ popisoval později.

Tomáš Suchánek se na vedoucí příčce udržel celá čtyři kola. Fritz Wallner odvrátil veškeré nájezdy Jana Holuba, ale slovenský náskok přesto roztál na nerozhodný stav. Utkání jadranské ligy nemůže vzhledem k bodovému klíči skončit remízou, takže by 3:3 z poslední jízdy přineslo nutnost rozjezdu.

Martin Málek si situaci dobře spočítal a po vylétnutí pásky vypálil do čela. Václav Milík ho v první zatáčce nestihnul objet. Pavol Pučko držel třetí místo v hrsti a Matiju Duha v šachu, avšak nerozhodný výsledek hrál do karet slovenskému týmu. Jenže závodníci najeli do třetího okruhu.

V jeho druhé zatáčce se Václav Milík zničehonic objevil pod vedoucím Martinem Málkem. A ten si záhy mohl začít říkat bývalý vedoucí závodník. „Zkusil jsem lajnu, v nájezdu to bylo rychlejší,“ popisoval Václav Milík svůj manévr. „Dal jsem to pod Martina a vyšlo to.“

Martin Málek zpytoval svědomí. „Jel jsem sice rychle, ale najíždělo do takových kolejí,“ svěřoval se. „To mě unavilo a to předposlední kolo jsem vypustil v nevhodnou dobu.“ Leč pozdě bycha honiti, Václav Milík svým předjetím zajistil českému týmu vítězství nejen v této jízdě, ale i v celém utkání. Češi tak vyhráli všechny svá utkání na drahách soupeřů a před odvetami na našich oválech jsou na nejlepší cestě vyhrát celou ligu.

Hlasy z depa
„Závod paráda,“ liboval si jeho fenomén Václav Milík. „Zezačátku jsem tam měl padesát sedmičku. Přemejšleli jsme o padesát šestce, ale to by neutáhlo, tak jsme to nechali. Dalo se předjíždět, venek byl od čtvrtý jízdy dobrej‘. Ke konci jsem zkusil lajnu. V nájezdu to bylo rychlejší, dal jsem to pod Martina a vyšlo to. Paráda!“

„Dneska to konečně letos šlo,“ zářil Pavol Pučko. Paráda. Včera v Natschbachu jsem si zvykal na GM a dneska to fungovalo. Hlavně takhle pokračovat! Děkuju všem, co mi tu pomohli. V Žarnovici je skvělý prostředí a lidi. Akorát startovací zařízení nefungovalo. Myslím, že tohle je dobrá sestava a bude se nám dařit v týhle lize i dál.“

„Nevím, co mám říct,“ krčil Martin Málek rameny. „Posral jsem to tou poslední jízdou. První dvě jízdy jsem laboroval s motorkou, měl jsem čerstvý motor. V poslední jízdě, jak to bylo nakropený, jsem se dost zbytečně unavoval v nájezdech. Jel jsem sice rychle, ale najížděl do takových kolejí. To mě unavilo a to předposlední kolo jsem vypustil v nevhodnou chvíli. Mrzí mě to, měli jsme na vítězství, škoda, že tam bylo pár defektů u našich kluků, ale bojovali jsme všichni. Uvidíme příště.“

„Začátek super, výborné,“ bilancoval Martin Gavenda. „Ve třetí jízdě mi odešla cívka ze zapalka a už to stálo za hovno. Dělali jsme všechno proto, abychom tu první motorku dali zase dohromady. Skočil jsem na tu druhou, nebyla ale nachystaná a trápil jsem se na ní. Do poslední chvíli jsme zprovoznili tu první. Ale na protilehlé rovince jsem dostal takovou cejchu, že jsem neviděl nic a musel to zabalit.“

„Ruce můžou, to mám z motokrosu,“ pochvaloval si Vladimír Višváder. „Ale neudejchal jsem to plícema. A nedejchat minut a čtvrt, co trvá jízda, to neumím. Dráha je tady čím dál tím rozbitější. Jak se na ní nezávodí, je to takový drží – nedrží. Měl jsem štěstí, jednu jízdu to nasálo písek, jel jsem bez filtru.“

1. Česká republika     46
Tomáš Suchánek E 2 2 2 3 9
Michal Dudek 3 1 M 0   4(1)
Jan Holub 2 0 2 1 1 6
Zdeněk Vrba 1 – 0 –   1(1)
Pavol Pučko 2 3 2 0 1 8(2)
René Vidner 1 – R – –   1(1)
Václav Milík 2 3 2 3 1 3 3 17(1)
 
2. Slovensko     44
Martin Málek, CZ 2 2 3 2 2 11
Vladimír Višváder, CZ 1 1 1 2   5(2)
Tomáš Kis 0 R 1 E 1   1
Martin Gavenda, CZ 3 3 E 1 0 7(1)
Fritz Wallner, A 1 1 1 3 2 8
Matija Duh, SLO 3 E 3 3 3 0 12
Ján Halabrín   DNR

Poznámka: Ján Halabrín odstoupil po pádu při zkoušce startu před rozjížďkou s číslem jedna.

Foto: Janka Sebíňová a Eva Palánová