Jan Holub: „Kdyby bylo víc titulů, bylo by to lepší!“

Lišov – 12. března
Otázku, kdo bude králem české juniorské scény, vyřešil jednoznačně ve svůj prospěch. Triumfoval v rozpálených červencových devatenáctkách, přidal titul v juniorských družstvech společně s Michaelem Hádkem, jehož nakonec porazil v dramatické koncovce jednadvacítek. Se vstupem do nové sezóny má ovšem obrovskou chu na ještě lepší výsledky a více titulů. I z toho důvodu po rezignaci jeho Plzně na letošní extraligu upřednostnil mistrovské Mšeno před pražským Olympem. Jan Holub o všech těchto tématech hovoří v exkluzivním rozhovoru s magazínem speedwayA-Z.

speedwayA-Z: „Tvým oblíbeným zimním sportem jsou šroubky. Letošní zima byla v tomto směru příznivá a ty jsi ji hodně využíval. Myslíš, že budeš mít oproti soupeřům náskok?“
Jan Holub: „Těžko říct. Je to spíš, že jsem seděl na motorce. Je to lepší než nic, ale že by to byla velká výhoda? Myslím si, že ne. Je to spíš taková zábava. Jezdil jsem v Lišově. Moh‘ jsem jet do Opole na halu, ale to se mi nechtěla skládat motorka jen kvůli tomu. Škoda, že se nejely závody u nás, mohlo to bejt‘ pěkný. Od Ronnyho Weise jsem neměl pozvánku, akorát do toho Opole. Tady je dost velkej‘ rybník. Do budoucna je to o domluvě, závody jde domluvit a naplánovat.“

speedwayA-Z: „Nejvýraznějším úspěchem na mezinárodní scéně je bronz v evropském šampionátu juniorských družstev, když ke stříbru nebylo daleko. Letos už bude národní tým startovat bez tebe. Jak se ti závod v Divišově líbil?“
Jan Holub: „Je to úspěch, ale zas taky slavný závody to nebyly. Poláci byli jasný. Začátek vypadal dobře, ale Švédové se s tím srovnali. My moc ne. Byly tam defekty z docela dobrejch‘ pozic. Dráha byla po dešti hodně zajímavá. Moc jsem tam dvakrát spokojenej‘ nebyl, čekal jsem, že to bude o hodně lepší. Myslel jsem, že bude výhoda, že dráhu známe, že je přece jenom domácí, ale moc se to nepotvrdilo. Byla úplně jiná a s těma vejfukama to žádná sláva není. Moc hezky se na ně netvářím, radši bych ty starý. Měl jsem problém, že odcházely motory a vydržely jen pár závodů. Je tam o něco jiný nastavení s převodama a s motorem, co si myslím já. Největší problém je, že jsem motorku vůbec neslyšel, jestli to chce jinej‘ převod. Hlavně na tý těžký dráze je poznat, že je to hodně slabý a podle zvuku jsem si připadal, že jedu na Pionýru. Bronz je určitě úspěch, kterej‘ se dá zapsat, druhý místo by ale bylo hezčí. Škoda.“

speedwayA-Z: „Při semifinále mistrovství světa juniorských družstev v Plzni, ovšem domácí dráha byla. A nakonec se vidina postupu rychle rozplynula…“
Jan Holub: „V Plzni byla domácí dráha, ale byly tam dost velký mezery. Matěj spadnul a nejel. To byly dost velká ztráta, když jede dobře. Zase bych to tolik na vejfuky nesváděl. Měl jsem špatnej‘ den a taky pád. Poláci jsou malinko někde jinde s úrovní a se vším. Plzeň je velká dráha, ale asi jim to sedělo. Letos to může bejt‘ jen lepší. Snad jo, doufám.“

speedwayA-Z: „V evropském šampionátu do devatenácti let jsi z Rawicze postoupil do finále v Goričanu a skončil v něm dvanáctý. V mistrovství světa juniorů jsi byl vyřazen v kvalifikačním kole v Neustadt/Donau. Jak tyto závody hodnotíš?“
Jan Holub: „Rawicz byl super, už jsem tam jel s Markétou a Opolí. Postup byl doma, by jsem spokojenej‘. Doufal jsem, že se podobnej‘ výsledek povede i ve finále, ale nevyšlo to. V Goričanu byla dráha zajímavá. Nevědělo se, jestli se pojede nebo ne. Potom jsem měl exhibiční kousek. Z rovinky jsem chytnul nějakou kolej a měl to jen tak tak. Pak už to bylo takový na prd. Moc spokojenej‘ s tím nejsem. Poslední rok v devatenáctkách jsem si myslel, že by to nemuselo bejt‘ špatný. Možná by bylo lepší, kdybych tam netrénoval. Nastavila se nějak motorka, ale pak tu dráhu stáhli a bylo to o hodně hlubší. Místama to bylo mokrý, klouzalo to, ale místama bylo dost materiálu a chytalo se to. Neustadt bylo zklamání dost veliký. Spíš takový nasrání. Bylo to podruhý, teď jsem se ale dostal dál, že vyřazení přišlo až v rozjezdu. A ještě ke všemu z prvního místa. Byla tam kolej, myslel jsem si, že budu rychlejší, když ji najedu. Ale najel jsem ji špatně, zvedlo se mi to a vyjel jsem ven. Nejsou tam prkna a jel jsem až za ty kolíky. Letos jsem si to vzal zase s tím, že snad tu dráhu už napotřetí pokořím. Finále v Pardubicích bylo. Ale hodně slabý. Zjistil jsem tam, že finále ve světě je o něčem jiným než kvalifikace, co jsem doteď jel. Každej závod k něčemu přidá, najde se tam něco dobrý, co si z toho vzít. A pak to horší. Takový ty chyby v nastavení motorky a všechno kolem.“

speedwayA-Z: „Domáčí juniorský šampionát nabídl dramatickou podívanou. Po Pardubicích ses dělil o vedení se Slawomirem Musielakem, ale v Plzni o ně přišel. Postupně ses opět dostal dopředu a nakonec si uhlídal Michaela Hádka a získal titul. Jsi spokojený?“
Jan Holub: „Určitě jsem. První titul v juniorech a v jednotlivcích. Je to dobrej‘ pocit. Zadarmo to nebylo, v tý Praze to bylo dost rozhodující. Tři body náskoku jsou někdy dost, někdy je to málo. Všechno fungovalo, jak mělo, vyšlo to, jak jsem chtěl. Byl jsem s těma závodama celkem spokojenej‘. Dalo by se říct i s celým mistrákem. Až na tu Plzeň, to bylo smutnější. Pech, že to byl domácí závod, ale byla výhoda, že se nejhorší výsledek škrtá. Blbý je, že to bylo už ve druhým závodě, ale aspoň se člověk o něco víc snaží. Letos řek‘ Haďas, že půjde po titulu, že ho chce on, ale doufám, že mu do toho přijde zase nějaká dlouhá (smích). Vašek Milík bude taky dost velká konkurence, si myslím. Bude to letos asi těžší a zajímavější.“

speedwayA-Z: „Tvůj první individuální titul ovšem přišel o čtvrt roku dříve při mistrovství republiky do devatenácti let. Otázku, kdo je větší favorit, jestli ty nebo Václav Milík jsi vyřešil ve svůj prospěch.“
Jan Holub: „To jsem neřešil, ale zase Venca v Liberci předtím vyhrál juniorák. Čekal jsem, že to bude zajímavý. Přál jsem si, aby to dopadlo takhle, ale bylo to o tom dostat se do finále. A hlavně tam zaject. Což se povedlo. Výhoda byla, že jsem startoval z červený, protože byla celej‘ závod nejlepší a já měl výhodu, že jsem si moh‘ vybírat první. Věřím, že jinak by si ji Venca vybral taky a mohlo to dopadnout jinak. Naštěstí to dopadlo, byl to první samostatnej‘ titul a z toho jsem byl asi nejvíc šastnej‘. Lepší je seriál víc závodů, tady není prostor na opravu, ale ta jedna jízda je o štěstí. Může se stát cokoliv, prasklej‘ řetěz, píchlá guma a místo prvního místa jsi poslední.“

speedwayA-Z: „Z tvých loňských titulů vypadal nejsnadněji ten v juniorských družstvech. Slaňáci vás srovnali jen, když jsi v Plzni jel bez Michaela Hádka. Budeš souhlasit?“
Jan Holub: „Žádnej závod není jednoduchej‘, ale bylo to snazší, rok předtím to bylo zajímavější, hlavně slavnej‘ závod v Pardubicích. Automaticky se to nebralo, ale byla to povinnost. Po těch pár letech, co jedu s Haďasem dvojici, je to o něčem jiným, než jet s někým jiným. Už jsme docela sehraný. Jezdí se s ním suprově, vždycky se domluvíme. Nejsou problémy.“

speedwayA-Z: „Plzeň měla v extralize hrát papírově nejslabší roli. Nakonec jste ovšem něco podobného odmítli a zastavili se až v semifinále. Jak to hodnotíš?“
Jan Holub: „Systém je to pro někoho dobrej‘, pro někoho špatnej‘. Je to podle toho, s kým se jede. Dvojice jsou znát. Když si pomůžeš, je to jiný než s někým, komu je to úplně jedno a pošle to tam od startu. Dvojutkání jsou dobrý, jedou se v Polsku a Anglii a člověk si na to líp zvykne. Extraliga loni nebyla tak špatná. Nečekali jsme takový výsledky. V Pardubicích jsme prohráli o bod. O kousek to bylo pokaždý, o pár bodíků, to je škoda. Semifinále nebylo špatný, ale tam bylo jasnější, že Mšeno bude chtít každopádně postoupit. Měli lepší sestavu než v Plzni.“

speedwayA-Z: „Letos Plzeň nepojede a ty jsi skončil ve Mšeně, které o tebe usilovalo už v minulosti. Proč Mšeno a ne Praha, která rovněž projevila zájem o tvé služby?“
Jan Holub: „Bylo to i tím, že mě tam dlouho chtěli. Dostal jsem i docela dobrý podmínky. A hlavní přednost byla,že nemaj‘ juniora. Je tam sice Haďas, ale určitě pojedu juniorskou jízdu a pak se uvidí. Těžko říct, jestli by v Praze byla větší šance, těch juniorů je tam víc. Dal jsem přednost Mšenu. Je to mistrovskej‘ celek. A jeden z důvodů je možnost udělat zase titul v extralize.“

speedwayA-Z: „Sezóna už začíná. Jak ses na ni připravoval a s jakými ambicemi a plány do ní vstupuješ?“
Jan Holub: „Určitě obhajoba nějakých titulů. Kdyby jich bylo víc, bylo by to lepší. Udělat nějakej‘ výsledek v Evropě i ve světě a nejlíp se dostat do toho finále. A chtěl bych se ukázat i v Polsku, ale tam je to těžký. Nebylo by špatný ani podívat se do Anglie. Příprava byla, jak motorek, tak sebe. Změny na motorkách nebudou, asi to nechám při starým. Zatím zůstávaj‘ stejný designy. Možná po prvních závodech by se něco změnilo, ale to je otevřený.“

Jan Holub děkuje:
„Všem sponzorům a lidem, co mi pomohli. Dědovi a rodině. Největší poděkování bude JRM Divišov. A Fuchs Oil, ten mi docela taky pomoh‘.“

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II) a Antonín Škach