Praha – 2. května
Závodíte na ploché dráze a máte v devítce zpracovat závěrečnou absolventskou práci. Jejím tématem se pochopitelně stane sport levých zatáček. Zachytíte historii disciplíny, seznámíte spolužáky s technikou a jednotlivými disciplínami. I když vám škole nedovolí praktickou ukázku vlastního motocyklu, sklidíte úspěch a výtečnou známku. Michal Baštecký však dělá maximum proto, aby byl neméně brilantní i na oválech.
Plochá dráha ve škole
„Vedlo mě k tomu to, že jsem chtěl ukázat a seznámit ostatní spolužáky a učitele, co je to vlastně za druh sportu a co všechno to obnáší, aby se mohl provozovat,“ vysvětluje Michal Baštecký, proč si za téma vybral právě plochou dráhu. „Svojí závěrečnou práci jsem směřoval tak, abych o tomto sportu napsal maximum od jeho prvopočátku až do dnes.“
Pro ostatní deváťáky muselo jít o neotřelé téma. „Také jsem chtěl mít originální závěrečnou práci,“ dodává pražský junior. „Takovou, jakou nikdo neměl, a taky se mi to povedlo. Měl jsem v plánu i technickou ukázku motorky, ale bohužel kvůli vládním opatřením mi to škola nedovolila.“
Svým spolužákům se Michal Baštecký představil také sám. Ze stopětadvacítky přešel na dvěstěpadesátku a konečně loni na pětistovky. Jak by motocykly všech kubatur porovnal?
„Tak stopětadvacítku a pětistovku nejde vůbec srovnat,“ zamýšlí se. „Je to úplně něco jiného jak po technické stránce, tak fyzické. Stopětadvacítka je procházka růžovým sadem, na ní se učí základy, ale pětistovka je už pekelný stroj. Dvěstěpadesátka to je taková příprava na potom už tu nejsilnější kubaturu. Jsem rád, že jsem už na pětistovce, přes zimu jsem na sobě intenzivně pracoval po fyzické stránce, což je na tuhle kubaturu už velmi potřeba mít sílu. Pětistovka, to je taková plochodrážní alchymie, s laděním karburátoru, zapalování, převodu, spojky.“
Školák na ploché dráze
Loni začal sezónu pozdě, ostatně jako všichni ostatní. Jenže po dvou závodech se s přeborem rozloučil. A od té doby se objevoval výhradně v závodech vypsaných pro juniory.
„Stálo za tím spousta faktorů,“ vysvětluje. „Největší byl můj táta, když viděl, že jsem neměl fyzičku a bál jsem se pořádně držet plyn. Další faktor byl, že mi všichni ujížděli o skoro půl kola, tak jsem přestal mít motivaci a chuť. Proto jsem se rozhodl jezdit pouze juniorky.“
V mistrovství republiky juniorů skončil Michal Baštecký osmý, v samostatné klasifikaci do devatenácti let šestý. v juniorských družstvech nastoupil s Pavlem Kuchařem za druhý pár Markéty a nakonec se dostali na poslední řádek výsledkové listiny.
„Loňská sezóna nestála za nic kvůli covidu,“ ohlíží se nazpět. „Celá sezóna byla taková nic moc popravdě, pozdě se začalo trénovat a pozdě byly i závody. Letos se naštěstí začalo trénovat dřív, ale bohužel kvůli vládě se zrušil první závod, na který byli už všichni připravený.“
Sám má za sebou dost tréninků a v úterý se při přeboru o Pohár AČR postaví na startovní čáru. „Letos už budu jezdit všechny závody, které budou,“ plánuje Michal Baštecký. „Musím hlavně se zaměřit na styl při jízdě, takže budu trénovat co nejvíc.“
Michal Baštecký děkuje:
„Chtěl bych určitě poděkovat Honzovi Kaňůrkovi, který mi opravdu hodně pomohl s fyzickou přípravou, a dělá mi osobního trenéra. Rovněž bych chtěl poděkovat své milované ségře, která mě motivuje a psychicky podporuje. Dále mému tátovi za trpělivost, finanční zátěž a pozici mechanika a moji mamce, že má pevné nervy. Potom hlavně všem, kteří mi předávají spoustu rad a osobních zkušenosti a mají semnou taktéž trpělivost. A potom celému vedení AK Markéta za zajištění možnosti trénování. A sponzorům: Jihoměstská majetková a.s, Ikea, Alfalux, #THISISKURVALIFE, Nutrend. DĚKUJI MOC VŠEM.“
Foto: Karel Herman a Jan Šroubek