Martin Málek si dopřál odvetu za Pardubice

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Březolupy – 26. června
Zatímco z Pardubic počátkem měsíce odjížděl Martin Málek zklamaný ztrátou průběžného vedení v juniorce a potlučený po dvou pádech, včera si v Březolupech všechno vynahradil. Zvítězil ve všech pěti jízdách. A protože se od jeho arci rivalů v celkové klasifikaci šampionátu odvrátilo štěstí, je opět leaderem. Krok s Martinem Málkem dokázal držet zpočátku jen Věroslav Kollert. Ten pak podlehl březolupskému jezdci a nakonec ve své poslední jízdě dojel až třetí. Poněvadž Patrik Linhart přišel vinou prasklého řetězu těsně před cílem své poslední jízdy přišel o druhé místo, Věroslav Kollert se rozjížděl o stříbrný věnec s Antonínem Gallianim. Pražan lépe zvládl start a pak odrazil všechny ataky libereckého juniora. Filipa Šiteru tentokrát ze stupňů vítězů sestřelil zadřený motor, Hynka Štichauera nepovedené starty.

Poslední kvalifikační šance
V Březolupech se kvalifikace vrátila zpátky do normálu. Velikánské díry zející ve startovních listinách hlavních závodů po exodu čtveřice elitních juniorů do britské ligy, už byla z větší části zalepena. A zbývalo už jediné volné místečko v hlavní dvanáctce, které by znamenalo vyhnout se otravnému předzávodu.

Březolupským pořadatelům se omluvil slánský Matěj Veselý kvůli problémům s motocyklem. O pět postupových míst a dva náhradnické posty si to rozdalo jen sedm borců. Pavel Fuksa a Adam Vandírek se jali plnit role favoritů už od samotného počátku. Pardubák vyhrál první jízdu. Jeho pražský rival druhou, když se krátce po průjezdu první obloukem zbavil závoje v podobě Patrika Doubka a Jana Markvarta vlajícího po jeho boku.

Jan Markvart se však nevyhnul opravě. Ve druhé zatáčce totiž upadl. Nicméně ve třetí jízdě zvítězil ve stylu start – cíl a společně s Petrem Babičkou odsunul Ladislava Kratochvíla do úlohy druhého náhradníka.

Hned vzápětí na sebe konečně narazili Pavel Fuksa a Adam Vandírek. Očekávaný duel se však konal jen na startovní rovince, kde byl Pavel Fuksa rychlejší. Oba si totiž zajistili účast v odpoledním programu. A právě tam se měla odehrát hlavní část jejich duelu o dvanácté místo průběžné klasifikace.

Navzdory rychlému startu Michaela Gregora se v páté jízdě prosadil Jan Markvart. Svého klubového kolegu nakonec udolal i Patrik Doubek. Nešlo však o nic víc než startovní čísla. Oba totiž postoupili, zatímco čtvrtý Petr Babička zůstal náhradníkem.

Povolené šrouby, zadřený motor a skalpy soupeřů lemují cestu suverénů
Březolupy a Praha jsou dvě sídla od sebe vzdálená nejen více než třemi stovkami kilometrů, ale samozřejmě velikostí, dějinami a významem. Přesto letošní závody juniorského šampionátu pořádané na zdejších oválech měly jeden společný fakt. Závod suverénním způsobem začali ovládat Martin Málek a Věroslav Kollert.

Březolupský junior rozehrál mítink poměrně snadnou rozjížďkou. Martin Gavenda, Pavel Fuksa a Jan Markvart byli jeho soupeři. A při vší úctě, Martinu Málkovi tentokrát stačilo na tři body jen odstartovat. Mnohem těžší to však měl v sedmé jízdě. V ní mu rozpis závodu přiřadil za rivala především nebezpečného Hynka Štichauera. Ten po svém velikánském pardubickém sólu vedl šampionát. A v Březolupech ve čtvrté jízdě hned dvakrát porazil talentovaného Martina Vaculíka, protože se na start muselo znovu kvůli pádu Matyáše Hlaváčka.

Nicméně ani tentokrát Martin Málek nezaváhal. Předvedl perfektní start a Hynek Štichauer, stojící hned po jeho pravé ruce, v nájezdu nestíhal. O tom, že vyhrávat je tak snadné, přesvědčil Martin Málek znovu v rozjížďce s číslem devět. Tentokrát si na něj brousili zuby Patrik Linhart a Antonín Galliani. A právě kvůli Pražanovu letmému startu, rozsvítil Zdenek Jansa červená světla a nahnal závodníky znovu na startovní rošt.

Na druhý pohyb pásky reagoval nejrychleji Martin Málek. Ovšem Patrik Linhart to měl z červené dráhy do prvního nájezdu přece jen blíž. Březolupák však držel vnější stopu a na výjezdu byl rychlejší než jeho slánský rival. A ke svým dosavadním šesti bodům připisoval tři další.

Naproti tomu Věroslav Kollert prožíval dramatičtější vstup do závodu. Hned na úvod jej čekal Filip Šitera, který vzhledem ke svému bodovému kontu v průběžné klasifikaci může směle hovořit o svých plánech na titul. Ke všemu, když už Věroslav Kollert vjel na dráhu, hned zamířil zpátky. A jeho otec v roli mechanika musel utáhnout povolené šrouby spoileru zadního kola.

Když však páska letěla vzhůru, vystřelil Věroslav Kollert do čela jako šipka. Jenže Filip Šitera se nehodlal smiřovat s porážkou. Ve druhé zatáčce útočil zvenku, ovšem liberecký jezdec jej vyvezl na mantinel. Plzeňák musel klapnout plynem, ovšem zkoušel to zas a znovu. Ve druhém kole se na stejném místě Věroslav Kollert pod jeho náporem zapotil už více. Vedení ale udržel.

Jenže hned v další zatáčce bylo po nervy drásající podívané. Filip Šitera zastavil se zadřeným motorem. „Když se honí Jawa za GM, jinak to dopadnout nemohlo,“ komentoval v žertu nádherný souboj svého syna s Filipem Šiterou Věroslav Kollert starší. „Ale vážně, kluci bojoval fair. Věrouš mu nedal tečku, ale ruku bych mezi ně nestrčil.“

Osmou jízdu s účastníky kvalifikace zvládl Věroslav Kollert naprosto suverénně. V jedenácté jízdě pak v prvé zatáčce odrazil útok zvnějšku dotírajícího Martina Vaculíka. A další tři body byly jeho. S celkovými devíti se dělil o průběžné vedení stejně jako před měsícem v Praze a měl premiérové stupně vítězů na dohled.

Soupeři jsou v rolích diváků
V prvních třech sériích se mezi ostatními čtrnácti účastníky závodu nenašel nikdo, kdo by kosil vítězství se stejnou vehemencí jako Martin Málek a Věroslav Kollert. Březolupský junior už byl víceméně vedoucím mužem celkové klasifikace celého mistrovství. Triumvirát Hynek Štichauer, Antonín Galliani a Filip Šitera, který před závodem společně vedl šampionát, totiž ztrácel jeden bod za druhým.

Filip Šitera měl pech jako hrom. V popisované rozjížďce s číslem dvě zle dotíral na vedoucího Věroslava Kollerta. Leč jeho motor neměl srdce formátu svého závodníka a tak to na začátku třetího kola vzdal. Plzeňský junior se však nerozsypal a jal se dohánět svou ztrátu.

V rozjížďce s číslem pět jej u pásky čekal Antonín Galliani, který prve inkasoval tři body ze své první rozjížďky. Rybník oběma soupeřům se však rozhodl vypálit Matyáš Hlaváček. Právě on ze zpočátku ujal vedení. Jenže jak Filip Šitera, tak Antonín Galliani jej hnali jako myslivci pytláka. Ve druhé zatáčce se zvenku dostal do čela Filip Šitera, v dalším oblouku jej podjel i Antonín Galliani. Matyáš Hlaváček dojel sice na bod, ovšem před koncem jízdy zadřel motor.

V další sérii pak na Filipa Šiteru čekal Hynek Štichauer, jenž se zatím musel sklánět pouze před Martinem Málkem. Teď se mu však po startu krátce zvedl motocykl na zadní. Chvilička stačila a Filip Šitera byl v čele. Hynek Štichauer na něho nastrojil razantní útok venkem první zatáčky, ale s ním si Filip Šitera poradil.

Dopředu se dral i Patrik Linhart. Slánský závodník, jemuž v letošním ročníku juniorky bere vítr z plachet technická smůla, v první sérii jen stínoval duel Věroslava Kollerta a Filipa Šitery. Jenže v první zatáčce šesté jízdy objel Martina Vaculíka a psal své první tři body. V rozjížďce s číslem devět neudržel, ostatně jako nikdo, Martina Málka. Ovšem Antonína Gallianiho porazil a stal se tak po vedoucí dvojce nejlepším jezdcem po třech sériích.

Tři stupně vítězů jsou pro kandidáty vavřínových věnců málo
Stupně vítězů mají místo pro tři závodníky. Ovšem v Březolupech se na ně vynořilo rázem jednou tolik kandidátů. Pozornost poutala především čtrnáctá jízda. V ní totiž bok po boku na bílé a žluté startovní pozici stanuli Martin Málek a Věroslav Kollert. Do této chvíle se oba mohli pyšnit primátem neporaženého závodníka, leč nyní musel jeden z kola ven.


Jenže Martin Málek nepřipustil vůbec žádné spekulace, na koho to slovo padne. Předvedl parádní start a už se neohlížel ani napravo, ani nalevo. A upaloval k dalšímu vítězství. Věroslav Kollert se později pro magazín speedwayA-Z exkluzivně vyjádřil, že Březolupák jel čistě a rychle.

Rovněž ostatní uchazeči o vavřínové věnce nezaháleli. Do třinácté jízdy nejlépe odstartoval Michal Matula. Ale od úvodního výjezdu už vedl Antonín Galliani. Filip Šitera hladce vyhrál patnáctou jízdu, v níž se krátce blýskl na čele Pavel Fuksa. Ten si solidním bodovým ziskem řekl o dvanácté místo průběžné klasifikace, zatímco jeho rival Adam Vandírek nadále musí jezdit kvalifikaci.

Drama jako ve filmovém hororu se však rozpoutalo v rozjížďce s číslem šestnáct. Nejlépe do ní odstartoval Patrik Linhart. Jenže Hynek Štichauer potřeboval body víc než cokoliv jiného. A tak do Slaňáka bušil z obou stran. Jenže Patrik Linhart měl snad oči i vzadu nebo nějaká tajná zpětná zrcátka. Mařil každý Pardubákův útok hned v samém zárodku.

Ve výjezdu z druhé zatáčky třetího kola mu však muselo pořádně zatrnout. Hynek Štichauer už měl kousíček předního kola na vedoucí příčce. Jenže i tuhle krizovku dokázal Patrik Linhart zvrátit. Když poté na začátku posledního kola Hynek Štichauer vyrobil drobnou chybičku, bylo vše jasné.

Rozhodující fáze začala triumfem Antonína Gallianiho v sedmnácté jízdě. Pražan ji vyhrál ve stylu start – cíl a zakulatil svůj bodový zisk na hodnotu dvanáct. Hynek Štichauer se v tlačenici úvodní zatáčky probil před Věroslava Kollerta. Liberečák měl stejně bodů jako Antonín Galliani. A jeho otec v depu mohl začít chystat jeho GM na rozjezd. Jasno měli i u Štichauerů. Vavřínový věnec tentokrát nebude.


O něj si však naproti tomu řekl Patrik Linhart. Hladce vedl devatenáctou jízdu, když bez větších problémů minul Matyáše Hlaváčka. Suverénně vedl a mířil ke třinácti bodům. V poslední zatáčce mu však zazvonila hrana, když mu rupnul primární řetěz. Nešastný závodník došel v přilbě do depa a hořké zklamání mu zamknulo ústa na sedm západů. Místo stříbrného věnce, zase nic!

Vítězství podědil Matyáš Hlaváček. A právě tím rozhodl, že skončí sedmý. Jinak by si sedmou příčku odvezl Martin Vaculík. Ten si už při svém čtvrtém startu v Čechách zjednal dostatečný respekt. A vždy, když se svým otcem Zdenem odjíždí v bílé dodávce směr Žarnovica, jakoby tu nechával hádanku, hádejte, čím vás překvapím zase příště.

Dvacátá jízda mohla Martina Málka sestřelit z nejvyššího stupně vítězů už jen čistě teoreticky. Zato Filip Šitera, kdyby vyhrál, zařadil by se po bok Antonína Gallianiho a Věroslava Kollerta. Ti se chystali na rozjezd o třetí místo, ale po odstoupení Patrika Linharta byl v jejich hledáčcích stříbrný věnec.

Filip Šitera z vnitřku nejlépe odstartoval. Ovšem z první zatáčky vyjel před ním Martin Málek. Plzeňák pak v sedle svého stroje předváděl maximum. Leč Martin Málek mu nedal vůbec žádnou šanci, aby se jen přiblížil. A tak se s patnácti body šel vzápětí postavit na nejvyšší stupeň vítězů. Před Chabařovicemi vede průběžnou klasifikaci rozdílem jediného bodu.

Dva body pak Filipu Šiterovi nestačily, aby se připojil k Antonínu Gallianimu a Věroslavu Kollertovi v jejich soukromému duelu o druhé místo. V něm nakonec lépe odstartoval Pražan. Liberečák útočil, ale předjet se mu nepodařilo. Zatímco Antonín Galliani se na druhém místě už objevil, pro Věroslava Kollerta to byly premiérové stupně vítězů z individuálního juniorského šampionátu.

Hlasy z depa
„Tak jsem si to nějak představoval,“ liboval si neporažený Martin Málek, který se svým triumfem dostal do čela průběžné klasifikace. „Potřeboval jsem dohnat tu ztrátu, když se mi Pardubice tolik nevyvedly. Dnes nebyly žádný problémy. Sestřička dělala na motorce a já jsem v klidu odpočíval.“ Až do třetí série stačil domácímu jezdci Věroslav Kollert. Pak však přišla jejich vzájemná jízda. „Na Věrouše jsem si zvenku docela věřil,“ komentoval toto téma Martin Málek. „Ale větší radost mám z té poslední jízdy. Filipovi jsem ještě něco za Pardubice dlužil.“ Do konce šampionátu zbývají už jen dvě kola a Martin Málek vede o jediný bod. „Hlavně nedělat chyby,“ prozradil svou strategii. „Do Chabařovic je to o něco dál než sem do Březolup. Aspoň se trošku projedeme a já se cestou vyspím.“

„Nic moc,“ netajil se zklamáním nad svým výkonem Antonín Galliani. „Taková hrůza a já byl ještě druhej. Pořád se něco dolaďovalo. Kromě dvou posledních jsem měl špatný starty a to byl kámen úrazu.“ A jak vidí pražský junior jednobodový odstup od leadera šampionátu Martina Málka? „Dohnat to bude těžký,“ odpověděl. „Musím se snažit. Hodně jsem vyrostl a těžko se na motorce skládám. V Chabařovicích jsem byl naposledy předloni. Uvidíme. Těším se.“

„Mám z toho strašnou radost,“ komentoval svůj životní výsledek v juniorském šampionátu Věroslav Kollert. „Nic jinýho jsem si v životě nepřál (smích).“ Liberecký junior prohrál poprvé až při svém čtvrtém startu. „Martin Málek tam jel hodně rychle,“ líčil. „Pěkně čistě. Hezky se na něho zezadu koukalo. Ani mě neušpinil (smích). V poslední jízdě jsem měl špatnej start a to rozhodlo. Musel jsem do rozjezdu a tam Galič zevnitř odstartoval. A už jezdil po venku.“ A taktika na další závody? „Chabařovice jsou ještě daleko,“ svěřil se. „Teď uvidíme ve středu v Pardubicích.“

„Na nic,“ hodnotil svůj výsledek Filip Šitera. „Motor se zatáhl. Nebejt defektu, dopadlo to jinak. Ta druhá motorka nejela, jak by měla. Zejtra jedu do Jawy a budu si tam dělat motory.“ Kromě defektu plzeňského juniora porazil už jen Martin Málek. „Jel dobře,“ uznal jeho výkon Filip Šitera. „Byl doma a měl všechny výhody.“ A plán do dalších závodů šampionátu? „Uvidíme v Chabařovicích,“ odpověděl. „Snad není titul ještě v háji!“

„Jsem docela spokojenej,“ říkal Hynek Štichauer, by na něho nezbylo místo na stupních vítězů a přišel o spoluvedení šampionátu. „Starty by docela šly, ale měl jsem problém, že rivalové startovali pode mnou. Byli tam a nedali mi šanci. Nestíhal jsem je.“ Nicméně juniorský šampionát ještě nekončí a všechno se dá dohnat. „Teď je pokoj od školy,“ komentoval toto téma Hynek Štichauer. „Připravím se na Pardubice a Chabařovice. V klidu si udělám motory, aby nebyl defekt. Dnešek beru jako každej jinej závod. Nevyšlo to, ale nebudu se kvůli tomu věšet.“

„Neumím pro to najít slova,“ vyjádřil se při nakládání motocyklů Patrik Linhart. „Fakt nevím, co na tenhle závod říct. Je to smůla. V poslední jízdě mi prasknul přední řetěz. To se stává. Pěkně jsem si zajezdil, ale měl jsem smůlu. To mě mrzí. Ale pořád je to lepší než, kdyby šlo o mistrovství světa. To už bych se tady houpal na nějakým stromu.“ Šampionát pokračuje v rychlém sledu v Chabařovicích. „Už si myslím, že je to ztracený,“ zhodnotil své vyhlídky v šampionátu Patrik Linhart. „Ale mohl bych si tam jet zatrénovat. A zkusím to tam znova.“

Kvalifikace:

  1.j 2.j 3.j 4.j 5.j
1. Pavel Fuksa, Pardubice 1.     1.  
2. Adam Vandírek, Markéta   1.   2.  
3. Jan Markvart, Plzeň   F 1.   1.
4. Patrik Doubek, Markéta   2.   3. 2.
5. Michael Gregor, Markéta 2.     F 3.
6. Petr Babička, Slaný 3.   2.   4.
7. Ladislav Kratochvíl, ZP   3. 3.    

Hlavní závod:

1. Martin Málek, Březolupy 3 3 3 3 3 15
2. Antonín Galliani, Markéta Praha 3 2 1 3 3 12+3
3. Věroslav Kollert, Liberec 3 3 3 2 1 12+2
4. Filip Šitera, Plzeň E 3 3 3 2 11
5. Hynek Štichauer, Pardubice 3 2 2 2 2 11
6. Patrik Linhart, Slaný 2 3 2 3 E 10
7. Matyáš Hlaváček, Mšeno X 1 3 1 3 8
8. Martin Vaculík, Žarnovica (SK) 2 2 2 1 1 8
9. Michal Matula, Markéta Praha 1 1 0 2 3 7
10. Pavel Fuksa, Pardubice 1 1 2 2 0 6
11. Jan Markvart, Plzeň 0 2 1 0 1 4
12. Zdeněk Šuranský, Mšeno 1 0 1 F 2 4
13. Martin Gavenda, Březolupy 2 0 F 1 1 4
14. Adam Vandírek, Markéta Praha 2 E 1 0 0 3
15. Patrik Doubek, Markéta Praha 1 1 0 1 0 3
16. Michael Gregor, Markéta Praha 0 0 0 0 2
res Petr Babička, Slaný   DNR
res Ladislav Kratochvíl, Pardubice   DNR
Legenda: E – defekt, ex – diskvalifikace z jiného důvodu než postihují ostatní zkratky, F – pád, F/R – po pádu nenastoupil do další jízdy, L – přejetí vnitřní čáry oběma koly, M – diskvalifikace za dvě minuty, R – nedokončená rozjížďka bez zjevného důvodu, T – diskvalifikace za najetí do pásky, U – diskvalifikace za zavinění pádů jiných jezdců, X – diskvalifikace za zaviněný pád.

Průběžné pořadí šampionátu:

1.(4.) Martin Málek, Březolupy 8 15 9 15 47
2.(3.) Antonín Galliani, Markéta Praha 8 13 13 12 46
3.(2.) Filip Šitera, Plzeň 9 11 14 11 45
4.(1.) Hynek Štichauer, Pardubice 7 12 15 11 45
5.(5.) Patrik Linhart, Slaný 10 11 8 10 39
6.(6.) Věroslav Kollert, Liberec 9 9 6 12 36
7.(7.) Matyáš Hlaváček, Mšeno 7 4 10 8 29
8.(9.) Michal Matula, Markéta Praha 4 8 5 7 24
9.(10.) Martin Vaculík, Žarnovica (SK) 1 8 6 8 23
10.(8.) Martin Gavenda, Březolupy 3 8 8 4 23
11.(11.) Zdeněk Šuranský, Mšeno 2 5 7 4 18
12.(15.) Pavel Fuksa, Pardubice DNR 4 5 6 15
13.(12.) Tomáš Suchánek, Pardubice 14 14
14.(13.) Zdeněk Simota, Plzeň 14 14
15.(14.) Luboš Tomíček, Olymp Praha 14 14
16.(16.) Adam Vandírek, Markéta Praha NQ 3 5 3 11
17.(18.) Patrik Doubek, Markéta Praha NQ 2 3 3 8
18.(19.) Michael Gregor, Markéta Praha NQ 4 1 2 7
19.(17.) Jan Jaroš, Olymp Praha 7 7
20.(24.) Jan Markvart, Plzeň 0 0 0 4 4
21.(20.) Matěj Kůs, Markéta Praha 2 1 3
22.(21.) Petr Babička, Slaný NQ NQ 1 DNR 1
23.(22.) Ladislav Kratochvíl, Pardubice 1 DNR 1
24.(23.) Jakub Fabian, Markéta Praha NQ 1 1
NC Matěj Veselý, Slaný NQ Q-NS

Legenda: číslo v závorce za pořadím udává průběžnou pozici po předchozím závodě, NQ znamená nekvalifikoval se, DNR neabsolvoval ani jednu rozjížďku, Q-NS kvalifikoval se, ale do hlavního závodu nenastoupil a NC neklasifikován.
Dosavadní podniky se uskutečnily ve Slaném, Praze, Pardubicích a Březolupech.
Do závěrečné klasifikace se stejně jako loni počítají všechny výsledky. V případě bodové rovnosti rozhoduje o pořadí lepší výsledek v posledním závodě.

Foto: Antonín Škach (na materiálu Fujifilm dodaném redakci firmou Ultralab a syn Praha www.ultralab.cz)