Letošní velká cena v Praze je skutečně netradiční nejen proto, že budou dvě

Praha – 18. srpna
Termín třináctého června 2020 pro uspořádání pražského kola Speedway Grand Prix se nakonec ukázal smolný. Svět nejen sportu se dlouho předtím změnil k nepoznání a nějaké termíny a plány rychle vzaly za své. Pak když na úvod úterní tiskovky k náhradnímu terminu závodu Pavel Ondrašík začal vyprávět o harmonogramu dvoudenního klání a Tomáš Topínka o novém povrchu tratí na Markétě, plochodrážnímu fanoušku se mohlo zdát, že svět se definitivně zbláznil a 18. a 19. září se v Praze pojedou ledy.

 

Vysokozdvižné plošiny nebudou zapotřebí

Tomáš Topinka, Pavel Ondrašík, Jan Kvěch a Eduard Krčmář na úterní tiskové konferenci

Jednak tak smělý plány nemá ani pražský pořadatelsky sbor, ani promotér individuálního mistrovství světa na krátké Ploché draze BSI. Nedostatek termínů a především omezení cestování a pohybu jezdců a diváků si vynutily improvizované řešení letošního seriálu SGP.

Většina elitních plochodrážních závodníků včetně všech účastníků seriálu velkých cen krom zraněného Martina Smolinského se už několik týdnů se zdržuje v Polsku. Přemisťují se co nejmíň a televize se stala hlavním mediálním zprostředkovatelem tohoto sportu.

Mistrovství Evropy jednotlivců se odehrálo během několika málo týdnů před poloprázdnými tribunami v pěti kolech a polská liga se jezdí za tak přísných podmínek, že tamní fanoušci objevili novy způsob, jak se dívat na závody mimo prostor stadiónu.

Fotky s vysokozdvižnými plošinami, které jinak slouží na plochodrážních podnicích televizním operátorům, teď obklopují ploty stadiónu a jsou plné nadšených diváků. Něco podobného v Praze asi nehrozí, ale už teď zájem převyšuje možností pořadatelů.

 

Pokladny bez vstupenek

Tomáš Topinka si novou trať pochvaluje

Lístky, zakoupené k původnímu terminu, zůstaly v platnosti. Valná většina loajálních fanoušku si je nechala na náhradní termín a nepožadovala vracení peněz. Ještě teď, měsíc před závodem, pořadatelé nevědí, jakou část kapacity stadiónu budou mocí použit, a proto lístky na sobotní velkou cenu ani nejdou do předprodeje.

Tak popravdě řečeno letos nic jiného, krom předprodeje ani nebude. Vstupenky, jak bylo opakovaně zdůrazněno, nebudou na pokladnách stadionu. A v platnosti je řada opatření, která zamezí zbytečnému pohybu mimo vyhrazené sektory.

Ke cti organizátorů je třeba poznamenat, že pracují s několika varianty a využijí sebemenší možnost navýšit kapacitu ochozů, pokud to dovolí hygienická pravidla, co budou platit během závodního víkendu.

 

Nová Markéta

Eduard Krčmář se těší na obě velké ceny

Zapomeňme na chvíli nebo nejlépe napořád na covid-19  a vraťme se k vrcholu plochodrážní sezóny. Rekonstrukce Markéty přinesla řadu vylepšení a já osobně se velice těším na jízdy těch nejlepších plochodrážníků motivovaných cílem nejvyšším.

Oprava trávníků přinesla dvoje vylepšení. Jednak odvodňovací systém umělého trávníku je tak účinný, že voda z něj neproudí na trať ani při největším lijáku. Tomáš Topínka měl upřímnou radost při vyprávění, jak třeba po pondělí potopě, není na tratí a ploše stadiónu jediná louže.

Navíc nová úprava rozšířila zatáčky v průměru o nějakých pětadvacet, třicet centimetrů, což se nemusí zdát moc, ale ti nejlepší z nejlepších dokážou využít i takový minimální prostor ke své výhodě. Samotný povrch doznal největší změnu své historie. Veškerý materiál se vybagroval a většina byla odvezena pryč.

Zbytek se zamíchal s materiálem novým a udělala se stejnorodá vrstva. Zatím se odjel jediný závod a i ten nezatížil povrch dostatečně, aby se dalo předvídat, jak se bude na něm jezdit. Důležití ale je, že je po celé tratí stejný a dokonce i barevně homogenní. Naprosto, jak má být.

Zase podle specialisty na úpravu tratí Tomáše Topinky je zatím víc sypký, než by si přál, ale přítomní jezdci si ho i tak pochvalovali, jak se zkušeností ze závodu, tak z několika tréninků.

 

Nadšení závodníků

Jan Kvěch pozná atmosféru SGP vůbec poprvé

A tím jsme se dostali k závodníkům. Pořadatelé dostali pokyn od BSI nominovat jedinou trojici. A přesto, že by preferovali možnost nabídnout příležitost každý den někomu jinému, museli se podřídit. Logika výsledků posledních sezón znova vynesla vestu s číslem šestnáct Václavu Milíkovi. Náhradníky budou letos senzační Eduard Krčmář a další naděje ploché dráhy Jan Kvěch.

Jelikož rozhodnutí se muselo udělat od stolu, musíme věřit, že je to správné. Podobně se řeší obsazení i letošního challenge pro účast v seriálu SGP v roce 2021 a i tam nominace za českou republiku připadla Václavu Milíkovi.  A protože se challenge o tří místa pojede už tuto sobotu v Goričanu  Pardubičan se omluvil z účastí na tiskovce v zájmu několika posledních zkoušek a úprav motocyklů před odjezdem na jih Evropy.

Budeme mu držet palce, jelikož letošní varianta bez kvalifikačních kol a po jednom nominovaném jezdci z každé národní federace může přinést velice zajímavé možností. Přítomní byli však oba náhradníci, na nichž bylo vidět, jak se těší na závody v této velice ochuzené sezoně.

I méně zkušený Jan Kvěch si dobře uvědomuje, jak odlišná je velká cena, a doufá, že dostane příležitost odjet nějakou tou rozjížďku. Ani Eduard Krčmář ještě takovou možnost neměl, což zvyšuje entusiasmus, s kterým očekává pražské závody.

 

Otazníky do poslední chvíle

Předchozí ročníky jsem vždy nabádal fanoušky vypravit se na stadión. Letos propagace tak popravdě není potřeba, ale ani pořadatele do poslední chvíli nebudou vědět kolikže diváků budou moci pustit na tribuny. Dokonce jsou smíření i s možností odjet velké ceny před prázdnými tribunami, ale tak doopravdy si nepřipouští, že by k tomu mohlo dojít.

A nakonec si zaslouží poznamenat, že všichni sponzoři a instituce podporující plochou dráhu velice loajálně stáli při pořadatelích a poskytly jim maximální součinnost.

Foto: Pavel Fišer