Mariánské Lázně – 18. července
Už dopoledne toho bylo plné mariánskolázeňksé depo. Martin Málek si prý na přivezl neuvěřitelnou raketu. Jenže s jejím výfukem asi nebude všechno v cajku… Zatímco pochybnosti o porušení technických reglementů vyvrátil technický komisař, velikost svých ambicí potvrdil samotný závodník nejrychlejším časem na letmé kolo v závodě o traťový rekord, jenž v koronavirové době suploval klasický nástup. Jenže ve vlastním mistrovství republiky šel Martin Málek se svým týmem pozdě s převodem o zub dolů, navíc mu po startu čtvrté rozjížďky vypadla dvojka. I když v rozjížďce s číslem šest porazil Josefa France, byl to právě pražský rutinér, kdo vyhrál základní část. Prasklý řetěz v semifinále sebral šanci Theo Pijperovi. Protože v předchozí semifinálové jízdě dojel Josef Franc až třetí, postavení leadera mu sebral Jörg Tebbe. On však neviděl cíl finále, zatímco Josef Franc briskně pronikl do čela. V systému neustále přičítaných bodů se vrátil na trůn, z něhož se loni zřítil vinou technických trablů. Druhá příčka stačila Martinu Málkovi na pozici vicemistra, Jörg Tebbe skončil třetí o dva body před Hynkem Štichauerem. V první semifinále upadl Petr Chlupáč. Rychlá ambulance s ním pádila do nemocnice v Chebu, kde zaplaťpánbůh nezjistili žádná vážnější zranění a potlučeného pražského juniora pustili domů.
Létající Josef Franc
Východní polovinu republiky skrápěl déšť prakticky celou noc. Čím více jste jeli na západ, tím zářivěji se na vás smálo sluníčko. V Mariánských Lázních s ním laškovalo pár mráčků, ovšem v kufru auta jste mohlo nechat nejen pláštěnku, nýbrž i teplejší mikiny. Už dopolední mistrovský závod stopětadvacítek se koupal v záři zlatavých paprsků a na hlavní program bylo počasí ještě krásnější.
V ochozech se sešel poměrně velký počet návštěvníků, inu, první letošní dlouhá dráha vůbec táhla. Nástup se konat nemohl, nicméně dvanáctka závodníků s dvojicí náhradníků a Janem Hlačinou v sedle dvěstěpadesátky defilovala v závodě o traťový rekord na jedno kolo s letmým startem.
Martin Málek potvrdil pověsti o své rychlosti, které se rojily depem již od skončení tréninku. Jeho čas byl nejrychlejší, nicméně hned šest dalších závodníků se spolu s březolupským závodníkem vměstnalo do poloviny sekundy. A vlastní závod měl být přece jen o něčem jiném.
Zdeněk Holub komentuje své odstoupení po dvou jízdách:
„Stroj mě zklamal, přestal fungovat.“
Martin Málek se o tom přesvědčil hned v rozjížďce s číslem jedna. Nejlépe odstartoval Hynek Štichauer, avšak v úvodním oblouku jej na čele vystřídal Jörg Tebbe. V nájezdu do druhé zatáčky šel před něho i Julian Bielmeier, ale horší byl vzduch unikající za zadní Pardubičanovy pneumatiky. V posledním kole proto Hynek Štichauer klesnul i za Romana Hummela a na cílové rovince mu Martin Málek sebral i čtvrté místo.
„Vyházel jsem všechny slídy a neviděl vůbec nic,“ vysvětloval březolupský borec, proč v první zatáčce třetího kola vyjel příliš ven. Mnohem horší však byly špatné převody, díky nimž s vedoucí trojkou nestačil držet krok. Zato Josef Franc se zdál v dokonalé formě. Po raketovém startu ve druhé jízdě vedl na začátku protilehlé rovinky před Theem Pijperem o délku čtyř motocyklů.
A v rozjížďce s číslem tři se podobná situace opakovala v bleděmodrém. Josef Franc opět vystřelil jako šipka. Když se ve výjezdu z druhé zatáčky ohlédl, spatřil za sebou Hynka Štichauera ve vzdálenosti asi dvaceti metrů. Pardubičana ovšem trápil Romano Hummel. Holanďan se nerozpakoval útočit ještě na cílové rovince, kde byl pekelně rychlý. Hynek Štichauer však čtyři body stačil uhájit.
Krok s neporaženým Josefem Francem srovnal Jörg Tebbe. V rozjížďce s číslem čtyři triumfoval stylem start – cíl před Theem Pijperem. Pech Martina Málka pokračoval. Tentokrát na sebe vzal podobu vypadlého druhého rychlostního stupně. Ačkoliv Moravan bojoval, na víc než páté místo jeho snaha nestačila.
Jörg Tebbe vede jen chviličku
Letos se opět pro pořadí v závěrečné klasifikaci sčítaly všechny body, ale oproti loňsku jedna série v základní části ubyla. V rozjížďce s číslem pět popadl šanci za pačesy Hynek Štichauer. Rychle se usadil ve vedení a dovedl za sebou do cíle Theo Pijpera i Romano Hummela, jenž na začátku třetího okruhu poslal za svá záda Juliana Bielmeiera.
Cestou nápravy šel rovněž Martin Málek, který se v šesté jízdě postaral o jeden z nejskvělejších momentů celého dnešního dne. Josef Franc totiž nevybočil z řady svých skvělých startů a rychle vypálil do vedení. Březolupský borec zaútočil hned v první zatáčce, jenže v úvodním výjezdu se na první pozici nedostal.
Přesto však ve své snaze nepolevil. Ve třetím kole se pokoušel Josefa France podjet v první zatáčce, ale zase marně. Josef Franc si od té doby víc hlídal vnitřek a do posledního kola mířil okolo vnitřní čáry. Hned v dalším oblouku byl ovšem Martin Málek rychlejší a po pravé straně Pražana objel.
Josef Franc přesto se čtrnácti body vyhrál základní část. Jörg Tebbe, jenž v šesté jízdě úžasnou bitku před sebou sledoval z třetí pozice, ztrácel v prozatímním součtu bod. Theo Pijper byl za Pražanem pozadu o dva, Martin Málek s Hynkem Štichauerem dokonce o čtyři body.
Vedle Zdeňka Holuba, který závod nedokončil, se do semifinále nedostal jen John Hartley, který za něho z pozice náhradníka jednou zaskočil. První semifinále zavezlo do konečné stanice mimo jiné Lukáše Hromádku. Moravský nadšenec ve druhé zatáčce upadl, ovšem vrátil se nazpět do sedla, aby si při své sympatické dlouhodrážní premiéře přivezl čtvrtou nulu v pořadí.
Na čele zatím úřadoval Martin Málek. Ve třetím kole měl náskok bezmála polovinu dlouhatánské rovinky a doháněl posledního Lukáše Hromádku. Za sebou měl Hynka Štichauera, zatímco Josefu Francovi start z jeho oblíbené černobílé pozice nevyšel. V prvním výjezdu dokonce klesnul na čtvrtou příčku, jíž ale briskně Marcelu Dachsovi zase sebral.
Druhé semifinále přerušil děsivý pád Petra Chlupáče v prvním výjezdu. Pražský junior, který si long track vyzkoušel prvně ve své kariéře, skončil v chebské nemocnici. Naštěstí již večer mohl jeho otec poslat do světa skvělou zprávu, že je bez vážnějších zranění, jen hodně potlučený.
Martin Málek popisuje finále ze svého úhlu pohledu:
„Dráha už byla suchá, nenakropená, to se těžko něco vymýšlí. Pepa si hlídal rychlou stopu, nemělo cenu zbytečně riskovat.“
Repete opanoval Theo Pijper, dokud ovšem nezůstal stát s prasklým řetězem na začátku třetího kola. Jeho vítězství tím pádem zdědil Jörg Tebbe. Díky tomu se stal novým leaderem aktuální klasifikace. Josef Franc byl pozadu o bod, Martin Málek o tři, Hynek Štichauer o čtyři. Theo Pijper a Julian Bielmeier, jimiž se seznam finalistů uzavřel, dokonce o šest.
Jörg Tebbe se ujal vedení rovněž ve finálové jízdě. Za sebou měl Josef France, který ho ve druhém mole podjel v nájezdu do druhé zatáčky. V ten moment byl titul Pražana, protože při bodové rovnosti by za bernou minci posloužil lepší finálový výsledek. Ovšem Němec zůstal záhy stát s poruchou motoru a řítil se výsledkovou listinou ještě níž. Pozici vicemistra mu totiž sebral Martin Málek, jenž dorazil na metu za Josefem Francem.
Hlasy z depa
„Nebylo to vůbec jednoduché,“ svěřoval se Josef Franc. „Po tréninku jsme všichni viděli, že má Martin Málek nazbrojeno. Ve finále odjel Jörg Tebbe, měl o bod víc než já, než odstoupil. Ale nakonec super výsledek. Soustředil jsem se, abych nic nepokazil, jel jsem na jistotu, hlídal jsem si to. Mám z titulu velkou radost, poděkuju celýmu týmu. Druhou motorku jsme vůbec neřešili, odjel jsem to na jedný. Bylo to o štěstí.“
„Nejstručněji řečeno, posral jsem to hned v první jízdě,“ povzdechl si Martin Málek. „A bylo vymalováno! Špatné nastavení motorky, odrazilo se to na špatném startu. Předělali jsme to, bylo to lepší. Největší chyba v první jízdě, vyházel jsem všechny slídy. A neviděl jsem nic. Ve druhé jízdě vypadla rychlost. Pak jsem se snažil všechno vyhrávat. Škoda. Takže třeba zase za rok…“
„Vloni velká dávka štěstí, letos se to otočilo v první jízdě,“ meditoval Hynek Štichauer. „Chyběly body, na první místo to nebylo. Když obhajuješ titul, je ti jedno, jestli jsi druhej‘ nebo čtvrtej‘. Z těch podmínek jsme uvařili dobrej‘ výsledek. Pár jízdě jsem si užil, pár jízd jsem si neužil. Pepovi gratuluju, uvidíme, jestli budu mít chuť ho ještě trápit.“
„Dan Macl prodal motorku,“ vysvětloval Lukáš Hromádka, jaké řízení jej zaválo do startovní listiny dlouhodrážního šampionátu. „Lákalo mi to delší dobu, chtěl jsem to zkusit. Dneska starty byly, ale dostával jsem cejchy. Neviděl jsem a musel jsem klapnout, v tom tempu si to nestrhneš. Než to vyhodíš strhávačku, jsou daleko. Pak ten pád, byla tam díra, rozhodilo mi to.“
SF1 | SF2 | FIN | TOT | ||
1. Josef Franc, Praha | 5 5 4 | 3 | 5 | 22 | |
2. Martin Málek, Březolupy | 2 3 5 | 5 | 4 | 19 | |
3. Jörg Tebbe, D | 5 5 3 | 5 | E | 18 | |
4. Hynek Štichauer, Pardubice | 1 4 5 | 4 | 2 | 16 | |
5. Theo Pijper, NL | 4 4 4 | E | 3 | 15 | |
6. Julian Bielmeier, D | 4 2 2 | 4 | 1 | 13 | |
7. Romano Hummel, NL | 3 3 3 | 3 | 12 | ||
8. Marcel Dachs, D | 3 E 2 | 2 | 7 | ||
9. Dennis Helfer, D | 2 2 1 | 1 | 6 | ||
10. Graeme Brown, GB (res) | 1 | 2 | 3 | ||
11. Petr Chlupáč, Praha | 1 1 1 | X | 3 | ||
12. Lukáš Hromádka, Kopřivnice | 0 0 0 | 0 | 0 | ||
13. John Hartley, GB (res) | 0 | 0 | |||
14. Zdeněk Holub, Praha | E T – | 0 |
Poznámka: ukázkové jízdy Jan Hlačina (250 ccm)
Závod o traťový rekord na letmé kolo:
čas | rychlost | |
1. Martin Málek, Březolupy | 27,47 | 131,052 |
2. Romano Hummel, NL | 27,50 | 130,909 |
3. Hynek Štichauer, Pardubice | 27,56 | 130,624 |
4. Josef Franc, Praha | 27,61 | 130,387 |
5. Theo Pijper, NL | 27,78 | 129,589 |
6. Julian Bielmeier, D | 27,87 | 129,171 |
7. Jörg Tebbe, D | 27,91 | 128,986 |
8. Marcel Dachs, D | 28,09 | 128,159 |
9. Petr Chlupáč, Praha | 28,84 | 124,826 |
10. Dennis Helfer, D | 28,88 | 124,653 |
11. Zdeněk Holub, Praha | 29,03 | 124,009 |
12. Lukáš Hromádka, Kopřivnice | 29,59 | 121,662 |
13. Graeme Brown, GB | 30,10 | 119,601 |
14. John Hartley, GB | 30,78 | 116,959 |
mimo soutěž: | ||
Jan Hlačina, Pardubice (250 ccm) | 30,66 | 117,416 |
Foto: Karel Herman, Mirek Horáček, Kiril Ianatchkov a Pavel Fišer