Slobodskoje a Strömsund – 11. prosince
Včera večer v ruském Slobodskoje kapala voda ze střechy hotelu, kde bydlí výprava ledařů. Zato ve Strömsundu, kde dlí druhá skupina, mrzne, až se zasekávají teploměry i startovací zařízení. Každopádně šestice závodníků využívá příležitost, aby na rychle se blížící zimní sezónu byla připravená jaksepatří.
Trénovat se bude nakonec i dnes
„Všechno v pohodě,“ hlásí Lukáš Hutla z Ruska. „Počasí bylo špatný, večer nám kapalo ze střechy. Ale ve středu má už bejt‘ mínus osm, mínus deset. Na čtvrtek by se už dráha mohla polejt‘. Dneska se už musel zkracovat, posunul se vnitřek.“
Úterý proběhlo pro trojici Lukáš Hutla, Jiří Wildt a Andrej Diviš bez potíží. „Zkoušeli jsme techniku,“ líčí přeloučský ledař. „Žádnej‘ pád nebyl, jen jeden Němčour od Webera, co to zkouší, lehnul. Jinak vše OK, ale už by mohlo začít mrznout. Trošku jsme se netrefili do počasí, před čtrnácti dny tu bylo mínus dvacet a metr sněhu.“
Ačkoliv se spekulovalo, že dnes bude kvůli stavu oválu volný den, nakonec se trénovat bude. „Včera jsme jezdili ve čtyřech,“ popisuje Lukáš Hutla. „Ne na pásku, dvakrát po dvou kolech. Rapidně se to zrychlilo. Bude se jezdit i dneska, musíme zatrénovat, pořád jsme letos začátečníci.“
Silnou vánici střídají mrazy
Husté sněžení v noci z neděle ve Strömsundu vskutku nevěstilo nic dobrého, takže se Martin Běhal, Robert Růžička a David Lizák v pondělí nesvezli. Spolu s mechanikem Martinem Málkem si aspoň prošli město křížem krážem a na jezero se dostali zase až včera.
„V pondělí tady napadlo asi patnáct centimetrů sněhu,“ vysvětluje Martin Málek. „Frankymu se navíc pokazil Suzuki, musel vyměnit řemen na alternátoru, takže předevčírem nebylo ani možné připravit dráhu.“
Nicméně nyní jsou podmínky dokonalé- „Včera trošku přituhlo,“ souhlasí Martin Málek. „Klubový teploměr ukazoval sice mínus jedenáct, ale brzo jsme zjistili, že se asi zasekl, neboť na jezeře nám dodávka ukazovala mínus šestnáct.“
Západ slunce viděli všichni
Čeští ledaři si proto krásy severské přírody neužívali s rukama v klíně. „Byla taková zima, že i startovací zařízení stagnovalo,“ svěřuje se Martin Málek. „Proto kluci startovali jen na zelené světlo. Největším smolařem dne byl Modus Běhal. Z jeho jízdy byly hřídel zapalování tak unesena, až se polámala.“
Trénink svou atmosférou připomínal mistrovský závod. „Než se ze třech ledových mužů stali jen dva, probíhaly na dráze nelítostné souboje,“ líčí mechanik výpravy. „Kluci po sobě šli tak nesmiřitelně, že to chvílemi vypadlo, že se některý z nich nedožije ani západu slunce. A ten zde nastává už ve tři odpoledne.“
Avšak konec dobrý, všechno dobré. „Naštěstí jsme viděli jen jeden dramatický pád Davida Lizáka,“ dostává se Martin Málek k happy endu. „Robert Růžička mu nenechal žádný prostor u venkovní sněhové bariéry a David předvedl ukázkové salto mortale. Pak chlapci asi už vychladli švédským mrazem a závěr odpoledne už proběhl relativně v pohodovém duchu. Večer probíhal servis a naštěstí se podařilo vše vyřešit a připravit na další den. Bohužel zase začalo sněžit, takže uvidíme, zda dnes ráno půjde vyjet na led.“
Foto: laskavostí Lukáše Hutly a Martin Málek