AKTUALIZOVÁNO – FOTO
Březolupy – 29. května
V neděli bylo v Březolupech ještě o poznání větší horko než o den dříve ve Svitavách. Typickým znakem rozpáleného depa byl závodník nabírající si vodu do basebolové čepičky, z níž pak padaly kapky jako z vodníkovy buřinky. Bitva mezi Pardubicemi a Březolupy měla své pokračování i na jihu Moravy. Do poslední chvíle byl boj o čtyři tabulkové body nesmírně vyrovnaný. V rozjížďce s číslem dvacet však Filip Šitera oplatil předchozí porážku Patriku Linhartovi a z vítězství se opět radovali Pardubáci. Mšenu nakonec nepřijel Adrian Rymel, Věroslav Kollert zažíval technickou smůlu a nakonec skončil pádem se šastným koncem a Karel Průša sám na víc než na třetí místo nestačil. To byl i případ pražské Markéty, kde pravidelně vozil body opět jen Antonín Galliani. Za debaklem juniorů z hlavního města je však nutno vidět rovněž chabý výkon manažera Vladimíra Kováře. Po neúspěchu ve Svitavách neudělal žádnou změnu v sestavě, náhradníka Adama Vandírka posílal do nejtěžších rozjížděk, navíc mu nedal ani pneumatiku a vůbec se ani nenamáhal s taktickou rezervou.
Pardubice vs. Březolupy: nerozhodně
Rtu teploměru prováděla vskutku nevídané kousky. Jižní Morava zažívala svůj první tropický víkend. Diváci se do březolupských ochozů trousili jen pomalu, nicméně nakonec v žádném případě nemohli litovat. By závodníky sužovalo vyčerpávající horko, na dráze se opět odehrávala skvělá podívaná.
Jako první ji nabídnul Filip Šitera. Úvodní rozjížďku sice začal nejlépe Antonín Galliani, ovšem závodník pardubické farmy se nehodlal s druhou příčkou jen tak smířit. A v prvé zatáčce se ve druhém kole prosadil do čela. Pardubický nástup vzápětí zachytily Březolupy. Patrik Linhart vedl od startu až do cíle. Matyáš Hlaváček odjížděl až třetí, avšak v prvém oblouku dokázal přeskočit Jakuba Hejrala.
V juniorské rozjížďce se začal projevovat faktor, který domácímu týmu chyběl ve Svitavách. Martin Málek, který byl v sobotu na pohřbu své babičky, nenašel v juniorské rozjížďce přemožitele. Hynek Štichauer svým druhým místem udržel svůj tým na stejné bodové úrovni, ale vzápětí šly Březolupy stejně do čela.
Jaroslavu Petrákovi totiž na startu rozjížďky s číslem čtyři shořela spojka. A nejzkušenější člen výběru Františka Kaliny tak byl nakonec rád za jeden bod. Naproti tomu Miroslav Fencl třímal vedoucí pozici pevně ve svých rukou. Ohlídal si také Karla Průšu, který vůči němu nastrojil nesmiřitelný útok prvou zatáčkou.
V první sérii začala přetahovaná o vítězství mezi Pardubicemi a Březolupy, která trvala až do konce závodu. A každý závodník v ní každou chvilku tahal pilku. V páté jízdě si Matyáš Hlaváček dal dobrý pozor na Martina Gavendu. Odstartoval jako první a březolupského juniora před sebe nepustil ani v první zatáčce, ani nikde jinde.
Vzápětí však Patrik Linhart řádil jako černá ruka. Filip Šitera místo jeho stíhání musel odrážet útoky o čtvrt století staršího Karla Průši. Poté Martin Málek objel Jaroslava Petráka už v prvním výjezdu a Březolupy měly rázem tři body k dobru.
Leč zhruba za čtyři minuty na tom oba celky byly opět naprosto shodně. Miroslav Fencl neodstartoval dobře a svou poslední příčku si už nestihnul vylepšit. Hynek Štichauer toho dozajista nikterak nelitoval. Rychle odstartoval, odvrátil útok Antonína Gallianiho v zatáčce u kempu a pak už jej neměl šanci dostihnout nikdo.
Mimo hru o vítězství nejen Praha, ale i Mšeno
Při druhé úpravě dráhy už bylo evidentní, že ani Markéta, ani Mšeno vedoucí duet neohrozí. Antonín Galliani je logicky hlavním pilířem družstva z české metropole, ovšem tentokrát byl jediným nositelem bodů. Zbytku týmu se prostě nedařilo. A dokonce i Michal Matula získal bod až ve své poslední jízdě, protože o dvě série dříve se o něj připravil pádem v posledním okruhu. Navíc pokud někdo ze soupeřů vypadl, což se v neděli stalo v pouhých třech jízdách, byl u toho vesměs Antonín Galliani.
V jednom případě tímto způsobem bodoval Adam Vandírek. By ve Svitavách o den dříve inkasoval z poměrně těžké jízdy dva body, do základní čtyřky se v Březolupech nevešel. Když už střídal nebodujícího Michaela Gregora či Patrika Doubka, měl vedle sebe na roštu
silnější soupeře. Přitom všeobecná manažerská praxe bývá přesně opačná. Hospodárně nasazovat rezervního jezdce tam, kde právě body nevisí příliš vysoko.
O averzi Vladimíra Kováře vůči Adamu Vandírkovi se v poslední době hovoří poměrně často a nahlas. V Březolupech však trenérova záš nabrala těžko pochopitelnou dimenzi. „Na tyhle dva závody dostal každej z týmu dvě gumy, ale já ani jednu,“ stěžoval si po svém druhém vystoupení v šestnácté jízdě. „Už nemám na čem jet.“
Bodová bída tentokrát však postihla i Mšeno. Karel Průša sice překypoval aktivitou, leč jeho útoky nekončily předjetím. A na Věroslava Kollerta se doslova lepila smůla. Z prvních dvou rozjížděk se sice vracel vždy s jedním bodem, ale společně s otcem v depu řešil problém vyvrklaného spojkového koše ve věnci. Když pak v rozjížďce s číslem deset útočil na vedoucího Antonína Gallianiho, roztrhl se mu ve druhém kole primární řetěz.
Svoji březolupskou anabázi pak Věroslav Kollert zakončil strašlivou petelicí do mantinelu ve výjezdu z prvé zatáčky třetího kola šestnácté jízdy. Všem se ulevilo, když vedle pokrouceného motocyklu došla citelné újmy pouze závodníkova bota. Nicméně mšenská parta dokázala vždy hromadit větší porci bodů než Pražané. A Karel Průša své nasazení v roli taktické rezervy proměnil ve vítězství. By tedy Mšeňáci tentokrát absentovali v boji o zlato, zelený věnec jim nakonec neunikl.
Pardubice vs. Březolupy: nerozhodně až do devatenácté jízdy
Zatímco otázka třetího a čtvrtého místa se vyřešila velice záhy, o vítězi nebylo stále jasno. Po
osmi jízdách měly jak Březolupy, tak Pardubice u svého skóre osmnáct bodů. Třetí sérii však provázela lehká pardubická ofenzíva. Hynek Štichauer opět v deváté jízdě jezdil v čele od vylétnutí pásky až po šachovnicový prapor.
Martina Gavendu na začátku protilehlé rovinky připravil o body Karel Průša. Pustil se hned i do vedoucího pardubického juniora, nicméně nebyl úspěšný. Vzápětí neměl Jaroslav Petrák opět povedený start. Ale po odstoupení Věroslava Kollerta kvůli zmiňovanému řetězu nakonec dosáhl na jeden bod.
Do pardubických karet hrála i skutečnost, že se Patrik Linhart dočkal v horkém odpoledni své první porážky. Uštědřil mu ji Antonín Galliani, i když se slánský borec snažil ze všech sil. Několikrát se už zdálo, že převezme vedení. Avšak mistrovsky jedoucí Pražan si jej nenechal sebrat ani v posledním oblouku, do nějž si Patrik Linhart nastražil svůj poslední atak.
Kromě toho se vzápětí se svou první prohrou musel smiřovat i Martin Málek. Postaral se o ni Jakub Hejral. Ten se po vylétnutí pásky ujal vedení. V prvním výjezdu jej sice překonal Filip Šitera, ale domácímu juniorovi se do nepovedlo až do cíle. Pardubice odskočily Březolupům už na rozdíl třech bodů. Leč kolo štěstěny se opět otočilo na stranu moravského družstva.
Hynek Štichauer v rozjížďce s číslem třináct opět skvěle odstartoval. Ovšem Patrik Linhart byl ve výjezdu z první zatáčky rychlejší a výfuk mu ukazoval až do cíle. V pardubický prospěch pak situaci korigoval Jaroslav Petrák, který záhy po startu objel Martina Gavendu.
Patnácté jízdě bylo souzeno, aby přinesla Pardubicím největší ránu za celý podnik. Zatímco Martin Málek se po vylétnutí pásky dral do čela jako velká voda, Matyáš Hlaváček odjížděl až třetí. Karel Průša však záhy klesnul na poslední příčku a pardubický junior začal atakovat vedoucí příčku. Ve druhém kole si však v zatáčce u depa najel daleko na venek a jeho výlet bleskurychle využil Antonín Galliani. Podobné chyby se Matyáš Hlaváček dopustil na stejném místě také v posledním kole. A nakonec nebodoval.
Tím pádem vedly zase Březolupy. Ovšem rozjížďka s číslem šestnáct se musela opakovat kvůli pádu Věroslava Kollerta. Filip Šitera honil vedoucího Miroslava Fencla už před rozsvícením červených světel, ale při repete jej na poslední chvíli udolal. A Pardubice se tak s Březolupy dělily o vedení opět rovným dílem.
Avšak po sedmnácté jízdě to už opět nebyla pravda. Karel Průša podjel v prvém oblouku Matyáše Hlaváčka. Ale Březolupy se dočkaly výraznější ztráty, protože Martin Gavenda nebodoval vůbec. Pro domácí ale nebylo nic ztraceno. A to tím spíše, když Miroslav Fencl vzápětí odvedl Jaroslava Petráka. Další tři body pak v devatenácté jízdě dodal Martin Málek.
Hynek Štichauer ale v první zatáčce rázně zpacifikoval Jakuba Hejrala a pak pronásledoval vedoucího Březolupáka jako stín. Sice jej bezprostředně neohrozil, ale podepsal se na znovu vyrovnaném skóre 41 : 41. A lepší vyvrcholení si snad nikdo nemohl přát.
Rozhodnutí měla přinést dvacátá jízda. Vše měli v rukou Filip Šitera a Patrik Linhart, bodově nejlepší závodníci svých týmů, kteří doposud prohráli pouze jedenkrát. Matematika byla jednoduchá. Koho z nich přivítá startmaršál šachovnicovým praporkem dříve, toho družstvo zvítězí.
Oběma se však pokusil vypálit rybník Antonín Galliani. Vystřelil jako dělová koule a do první zatáčky vjížděl jako první před Patrikem Linhartem. Filip Šitera jel třetí, ale zničujícím úderem vnější stopou na začátku protilehlé rovinky vedl. Nezahálel ani Patrik Linhart. Než se však ve druhém kole dostal před Antonína Gallianiho, bylo na štvanici na Filipa Šiteru pozdě. Pro zlatý věnec si tak mohla podruhé během víkendu přijít pardubická pětka i se svým koučem Františkem Kalinou. Jejich rozzářené tváře mohly přitom konkurovat i rozžhavenému červnovému slunci. Šestibodový náskok v tabulce jim k tomu ostatně dával pádný důvod. Plochodrážní fanoušek však může jen litovat, že na další prvoligové klání se bude moci vypravit až za bezmála čtvrt roku.
Hlasy z depa
„Rozhodnout závod bylo hezký,“ svěřil se Filip Šitera. „Byl to hezkej víkend. Udělat doubla bylo skvělý. Akorát to sluníčko… Jenže kdyby lilo, nadávali bychom na zimu.“ Filipa Šiteru připravil o jediný bod Patrik Linhart. „Ten blbej start s ním byl dneska jedinej problém,“ řekl nejúspěšnější závodník celého klání. „To jsem nezvládl. Patrik jel dobře, chtělo to na něj odstartovat.“ Pardubice mají v průběžné tabulce vskutku úctyhodný náskok. „Budeme chtít vyhrát,“ vidí budoucnost pardubického prvoligového účinkování Filip Šitera. „Nic než vítězství neberem‘.“
„Začátek byl dobrej,“ líčil Hynek Štichauer. „Ale po včerejšku jsem už toho měl plný zuby. Mrzela mě ta poslední jízda s Martinem Málkem. Dal jsem těžkej převod a na venku ho nestíhal. Hlavně, že se to povedlo. Důležitý je, že vyhrál tým, osobní body nejsou tolik důležitý.“ Do konce ligy zbývají tři kola a Pardubice vedou o šest bodů. „Budeme v tom pokračovat,“ komentoval Hynek Štichauer téma pokračování vítězné šňůry. „Vedeme, udělali jsme si náskok a chtělo by to dotáhnout. Do každýho závodu jdeme s tím, abychom ho vyhráli.“
Spokojeností zářil samozřejmě i pardubický kouč František Kalina. Svůj druhý triumf v řadě si se svým týmem vychutnal přímo na stupních vítězů. A nešetřil slovy díků: „Moje poděkování celému týmu za výkon, který předvedli za úmorného vedra a za jejich bojovnost, s níž přistupovali ke každé jízdě. To samé poděkování patří samozřejmě i mechanikům a ostatním členům doprovodu. A v neposlední řadě i divákům, kteří si našli cestu na oba stadiony, aby nás i naše soupeře povzbudili, přestože mohli ležet někde u vody a popíjet chlazený long drink. Doufám, že se jim za to dostalo velice napínavé podívané s rozuzlením až v úplném závěru obou závodů. Chtěl bych poděkovat i oběma pořadatelům pro něž za zmíněného počasí nebylo jednoduché dráhu ukropit, aby na závodníky vůbec bylo vidět.“
„Pěkný závody, moc se mi líbily,“ říkal Patrik Linhart při nakládaní motocyklů a vybavení do své žluté dodávky. „Chyběl nám bod. Snažil jsem se, ale Filip mě ve výjezdu objel. Já už měl co dělat, abych dojel druhej.“ Takže spokojenost? „Jsem rád,“ souhlasil slánský junior březolupské farmy. „Bojoval jsem. Škoda těch dvou bodíků, myslel jsem, že je zmrskám. Dnes jsem tady totiž porazil každýho.“
„Jelo se dobře, i když jsem trošku víc unavenej,“ popsal závod Karel Průša. „Dráha byla zezačátku hodně náročná a já jel jednu jízdu navíc. V poslední rozjížďce jsem toho měl už plný ruce. A ke všemu jsem ještě neodstartoval. Ale jinak dobrý.“ Mšeno kleslo v průběžném pořadí na třetí příčku. „Budu bojovat v každým závodě,“ přislíbil Karel Průša. „Chtělo by to, abychom se zvedli. Čekají nás ještě tři závody a doma by to chtělo vyhrát. To však chce každej, takže všechno ukáže čas.“
„Když to porovnám se včerejškem, bylo to lepší,“ zněl názor Antonína Gallianiho. „Mohlo ale bejt víc bodů. musím něco vymyslet na středu. Motor vadne, profukuje to. Má to spojitost s tím včerejškem.“ A jak si Antonín Galliani připadá jako sám voják v poli, když jeho kolegové příliš nebodují? „Je důležitý, abych dělal body, snažil se a někam se dostal,“ odpověděl diplomaticky. „Teď hlavně ta středa. V Pardubicích má šanci ten, kdo má motor. Snad se najde nějakej sponzor…“
1. ZP Pardubice | 44 | |
Filip Šitera | 3 2 3 3 3 | 14 |
Matyáš Hlaváček | 2 3 2 0 2 | 9 |
Jaroslav Petrák | 1 2 1 3 2 | 9 |
Hynek Štichauer | 2 3 3 2 2 | 12 |
Pavel Fuksa | DNR | |
2. Mitas Březolupy | 43 | |
Miroslav Fencl | 3 0 3 2 3 | 11 |
Martin Málek | 3 3 1 3 3 | 13 |
Patrik Linhart | 3 3 2 3 2 | 13 |
Martin Gavenda | 1 2 1 2 0 | 6 |
3. PDK Mšeno | 21 | |
Věroslav Kollert | 1 1 E X – | 2 |
Karel Průša | 2 1 2 1 3 0 | 9 |
Jakub Hejral | 1 1 2 1 1 | 6 |
Zdeněk Šuranský | 0 1 – 1 1 | 3 |
Jaromír Otruba | 1 | 1 |
4. Markéta Praha | 12 | |
Michael Gregor | 0 0 0 0 – 0 | 0 |
Antonín Galliani | 2 2 3 2 1 | 10 |
Michal Matula | 0 0 F 0 1 | 1 |
Patrik Doubek | 0 0 – 0 0 | 0 |
Adam Vandírek | 0 1 | 1 |
Legenda: E – defekt, ex – diskvalifikace z jiného důvodu než postihují ostatní zkratky, F – pád, F/R – po pádu nenastoupil do další jízdy, L – přejetí vnitřní čáry oběma koly, M – diskvalifikace za dvě minuty, R – nedokončená rozjížďka bez zjevného důvodu, T – diskvalifikace za najetí do pásky, U – diskvalifikace za zavinění pádů jiných jezdců, X – diskvalifikace za zaviněný pád.
Aktuální prvoligová tabulka:
1. Pardubice | 203 | 18 |
2. Březolupy | 156 | 12 |
3. Mšeno | 148 | 12 |
4. Praha | 89 | 8 |
Foto: Antonín Škach (na materiálu Fujifilm dodaném redakci firmou Ultralab a syn Praha www.ultralab.cz)