Závodníci z Osečné okupovali vlastní stupně vítězů

AKTUALIZOVÁNO – FOTO

Hamr na Jezeře – 23. ledna
Při nástupu před dnešním úvodním kolem českého šampionátu dvojic na ledové dráze se spíkr Miloslav Čmejla zeptal Jana Peciny, jaké úsilí vyžadovalo připravit celkem tři kolečka na zamrzlé ploše hamerského jezera. Vousatý ledař s vizáží pohádkového Rumcajse z pořadatelského týmu z Osečné neskrýval svou radost a hodiny práce a zklamání z prosincové oblevy bagatelizoval jediným slůvkem brnkačka. A svým příznivcům dával důvod k euforii i s nasazenou přilbou na hlavě. Ani v jedné z jízd neprohrál se závodníkem jiného týmu. Jeho parák Lukáš Volejník mu úspěšně sekundoval, avšak v rozjížďce s číslem patnáct ho zradil motor. V sedle stroje od Martina Běhala však v závěrečné jízdě skončil za Janem Pecinou, což týmu Osečné garantovalo prvenství a zároveň i průběžné vedení před druhým závodem příští sobotu v Růžené. Druzí byli Rakušané Charly Ebner a Josef Kreuzberger. Úspěch pořadatelských barev podtrhli Johan Bruckner s Martinem Běhalem spojení hlavičkou SK Osečná II. Martin Běhal, který si nakonec rozmyslel konec kariéry, neskrýval svou radost a prohlašoval, že se dnes večer půjde pořádně napít s celou partou organizátorů povedeného klání.

Vivat nadšencům
Česká ledová plochá dráha je na nejlepší cestě stát se kontinentálním fenoménem. Ptáte-li se, proč naši pořadatelé ve svých ambicích překonávají Rakušany, Němce, Poláky či Nizozemce s lepšími klimatickými podmínkami a umělými ovály, nabízí se jednoznačná odpověď. Nadšení, přemíra nadšení, které se jim dostává a jinde zřejmě chybí.

Z psychické stránky musí být nesmírně náročné investovat olbřímí porci převážně noční práce a přitom netušit, zda se jejich snaha dočká závodní odměny. Nepřátelských faktorů je mnoho. Obleva, sněhová kalamita, prasklina v ledu. Toho všeho se pořadatelské týmy z Osečné a Růžené během jediného roku dočkaly.

Nicméně nepřízeň osudu pro ně nebyla důvodem pro kapitulaci. A všem, kdo se dnes postavili na zrmzlou pláž hamerského jezera, se naskytl úchvatný pohled. Rozhlehlá ledová plocha ohraničená lesnatými kopci poskytla dostatek prostoru hned na tři závodní dráhy.

„Pro nás to byla brnkačka,“ nechal se slyšet Jan Pecina na nástupu, když se ho spíkr Miloslav Čmejla zeptal na detaily budování oválů. V duchu se už soustředil na závod, v němž s Lukášem Volejníkem chtěli sehrát hlavní roli. Pomlčel o šichtách za mrazivých nocí, kdy ledový povrch zalévali vodou. Dosáhli tím úctyhodné síly. V neděli v místě vrtu činila dvacet centimetrů.

Vedle pořadatelů jsou však velikánskými entuziasty především závodníci. Zatímco Rusko je nepřekonatelný fenomén a Švédsko prožívá další ledový boom, kontinentální sezóna je svérázná. Pakliže počasí dovolí, závodní sezóna se rozběhne v lednu. Po kvalifikačních kolech mistrovství světa zmizí elita na měsíc v Rusku. Ostatní mohou tlouct špačky a vzpomínat na sezónu, která svou délkou nemusí překonat časové období dvou týdnů.

I z tohoto důvodu nebyl problém naplnit startovní listinu navzdory tomu, že další jezdecký potenciál odčerpal evropský šampionát v Ufě. Jedinou ztrátou byla absence Poláků Miroslawa Daniszewskeho a Marcina Sekuly. Jury však obě polské dvojice nesloučila. Piotr Hejnowski a ve Švýcarsku naturalizovaný Pawel Strugala, někdejší mechanik Thomase Cavigelliho a letošní debutant, jeli odděleně.

„Ubylo by šest jízd a škrtalo by se v programu,“ vysvětlil Petr Moravec v roli předsedy jury. „Takhle to zůstalo konzistentní.“ Přitom oba chybějící Poláci ještě ve čtvrtek odpoledne potvrdili svou účast. A na konto jejich souhlasu pořadatelé odmítli dalšího závodníka z Rakouska.

Smeknout je však třeba před oběma Angličany, kteří se za volantem svých dodávek vydali sami na dlouhou cestu napříč Evropou. Kevin Rowan z Anglie, Mark Uzzell ze Švédska, kde kvůli ledové ploché dráze našel svůj druhý domov. Mark Uzzell dokonce preferoval start v Hamru na Jezeře před utkáním švédské ligy, kde hájí barvy norského Osla.

„Nikdy jsem u vás nezávodil,“ vysvětloval Mark Uzzell své důvody, aby přidal detaily o svém putování. „Je to asi patnáct set kilometrů, stálo mě to sedm set euro. Sponzora nemám, jenom svého zaměstnavatele.“ Domů ke své ženě Pamie se vrátí v neděli večer a myšlenkami už bude u druhého dílu českého šampionátu dvojic v Růžené.

„Yes, I will,“ odpověděl na otázku, zda bude na startu rovněž v sobotu na jihu Čech. Špetka údivu v jeho hlase, proč by tam měl proboha chybět, je více než patrná. „Od pondělka do čtvrtka půjdu do práce, večer naložím dodávku a vyrazím.“

Neotřesitelní domácí
Rtu teploměru se propadla téměř k deseti dílkům pod nulu, když se první tým Osečné chystal v rozjížďce s číslem jedna na start. Piotr Hejnowski však byl pro zkušeného rutinéra Jana Pecinu a objevu loňské sezóny Lukáše Volejníka příliš snadným soustem. Oba Češi perfektně odstartovali a byli fuč. Start byl alfou a omegou jejich maximálního bodového zisku také v rozjížďce s číslem čtyři, kdy za výfuky Jana Peciny a Lukáše Volejníka zůstal druhý ryze český pár Petr Klauz a Radek Hutla.

V těchto fázích mohli prvnímu páru SK Osečná konkurovat pouze Rakušané Charly Ebner a Josef Kreuzberger. V rozjížďce s číslem dvě se jim přibližoval Mark Uzzell, avšak nakonec musel ve třetím kole zastavit. „Uklepal se drátek od cívky zapalování,“ vysvětlil padesátiletý Angličan. Bez mechanika musel závadu provizorně opravit, čemuž padla na oltář jedna jízda.

Rakušané posléze v páté jízdě odrovnali osamoceného Piotra Hejnowskeho. A pak je čekal bezprostřední duel o hrot průběžné klasifikace s jedničkami z Osečné. V rozjížďce s číslem osm ponechal Jan Pecina vnitřní dráhu svému kolegovi a sám si stoupnul do třetí dráhy. Odtud odstartoval jako řízená střela a v první zatáčce byl první před Lukášem Volejníkem.

Jenže Charly Ebner nehodlal po nezdařeném startu plakat nad rozlitým mlékem. Už od prvního okruhu zasypával Osečany jedním útokem za druhým. V nájezdu do druhé zatáčky se ve druhém kole dostal spodem pod Lukáše Volejníka. A v dalším oblouku vystřídal Jana Pecinu na čele.

Zkušený vousáč ovšem neměl v plánu se s kýmkoliv dělit o vítězství. Ve druhé zatáčce třetího kola se vrátil před Charlyho Ebnera. Konečné skóre upravil na 4:2, čímž udržel svůj tým na čele.

Do souboje o stupně vítězů promlouval i druhý výběr Osečné, i když mu v počátečních fázích nepřálo štěstí. Johan Bruckner, který po boku Martina Běhala nakonec nahradil původně nominovaného Mario Schweigera, triumfoval v rozjížďce s číslem tři ve stylu start – cíl. Avšak jeho český druh zvaný Modus ztratil hák a byl tak snadným soustem pro Pawla Strugalu.

V šesté jízdě nevysely body příliš vysoko, protože Mark Uzzell provizorně spravoval uklepaný kabel. Servisního zásahu bylo potřeba i jinde. Kvůli poruše centrály totiž přišlo startovací zařízení o zdroj napětí. A počínaje rozjížďkou s číslem šest se startovalo na gumu vystřelenou z vnější strany.

S provizoriem se nejlépe vyrovnal Johan Bruckner. Po vylétnutí pásky se vydal vstříc první příčce. Martin Běhal mu úspěšně sekundoval z druhé příčky, leč Kevin Rowand jej dokázal ve druhé zatáčce druhého kola podjet. Mnohem horší pro aspirace druhého páru Osečné nastalo na sklonku třetího okruhu.

Vedoucí Johan Bruckner udělal chybu, která ho poslala k zemi. Rozjížďka musela být přerušena a opakována bez vedoucího Rakušana. Repete přineslo šanci pro Martina Běhala, aby se blýsknul mezi svými sousedy. Po skvělém startu dokázal celá čtyři kola odrážet dotěrného Kevina Rowanda.

Triumf s explozí v motoru
Zatímco Jan Pecina s Lukášem Volejníkem bojovali s Rakušany o vítězství, jejich kolegové v barvách druhé Osečné mířili na nejnižší stupínek pódia. Poláci rozstříštění do dvou týmů nemohli účinně skórovat a Britům chyběla jedna jízda. Jediným párem, který by mohl zkřížit vavřínovou cestu Martina Běhala a Johana Brucknera byla koalice Petra Klauze a Radka Hutly.

Radek Hutla se vrátil k ledům při loňském pouáku v Osečné. Při stejné příležitosti na zamrzlé trati debutoval i Petr Klauz. Pod bedlivým dozorem otce Jana, jemuž v usednutí do sedla jejich jediného speciálu zabránila rekonvalescence po operaci nohy, pokračoval v růstu i dnes. V sedmé jízdě se dočkal triumfu, když odvedl Pawla Strugalu. Ten si špatně spočítal kola, takže ho ve finiši málem překonal i Radek Hutla.

O obsazení stupňů vítězů tak ledacos měla napovědět rozjížďka s číslem deset. Jenže Petr Klauz na jejím roštu scházel. A Radek Hutla sice stačil obrat o bod Martina Běhala, ovšem Johan Bruckner mu zmizel už po vystřelení startovací gumičky.

Stejně svěřepě jako dvojku Osečné přitahovalo nejnižší pódium, první pár mířil za vítězstvím. Pawel Strugala nepředstavoval ve dvanácté jízdě pro Jana Pecinu s Lukášem Volejníkem příliš obtížný problém. Další pětibodové maximum upevnilo jejich vedoucí příčku. Ale v rozjížďce s číslem patnáct přišel zádrhel…

Po startu se dopředu dostal Jan Pecina. Lukáš Volejník se ho držel, nicméně v první zatáčce mezi nimi proklouzl Johan Bruckner. Čtyři body z duelu s druhým silným párem by nebyly žádnou pohromou. Jenže po průjezdu cílovou rovinkou třetího kola musel Lukáš Volejník zastavit.

„Netuším,“ odtušil mezi zuby, když tlačil ztichlý motocykl do depa. Nečekaná remíza posílila naději Osečné II na zelené vavřínové věnce, avšak leaderům prohloubil vrásky na čele. Avšak ani jejich nejbližší pronásledovatelé Charly Ebner a Josef Kreuzberger nemohli být stoprocentně spokojeni. Ve třinácté jízdě je pořádně prohnal nováček Pavel Strugala. V nájezdu do třetího kola rakouské duo rozdělil. A polovinu závěrečného okruhu dokonce vedl, než Charly Ebner sjednal nápravu stylem velice opožděné turistické last minute.

Rakušané však větřili šanci. Petr Klauz se sice ve čtrnácté jízdě znovu zapsal mezi vítěze, když odstartoval na Marka Uzzella, ovšem na Charlyho Ebnera a Josefa Kreuzbergera byl v rozjížďce s číslem sedmnáct krátký. Náskok domácího páru se v té chvíli smrsknul na pouhopouhý bod.

Ke všemu měl motocykl Lukáše Volejníka fatální poruchu. Závodník proto zaskočil za Martinem Běhalem, jenž mu ochotně zapůjčil svůj stroj. Zatímco se po úpravě na ovále proháněly malé děti v autokrosových buginách, Lukáš Volejník vyrazil testovat kolegův motocykl na tréninkové kolečko.

V osmnácté jízdě katapultoval rychlý start Jana Pecinu do čela už v prvních metrech. Lokální matador ho neopustil ani na omažik. Z prvního oblouku vyjel jako první Mark Uzzell, jenže Lukáš Volejník bojoval jako lev. A ve třetím kole odkázal Angličana znovu za svá záda. Ob jednu jízdu později sebral Johan Bruckner jediný bod Charly Ebnerovi s Josefem Kreuzbergerem. O jejich rozložení na stupních vítězů bylo stejně rozhodnuto.

Závěrečnou tečku nabídla finálová jízda čtveřice nejlepších individualit. Jan Pecina tentokrát zaspal na startu, avšak z první zatáčky druhého kola vyjel už jako první.

Hlasy z depa
„Pocity jsou dobrý,“ zářil Jan Pecina se zlatým věncem kolem krku. „Chci poděkovat lidem, co mi tady pomohli a sponzorům. A snad to vítězství ještě zopakujeme v Růžený.“

„Nádhernej‘ pocit,“ ztotožnil se se svým kolegou Lukáš Volejník. „Co víc si přát?! Defekt byl motor, ale ještě jsem ho nerozdělával.“

„Jsem šastný,“ netajil se Johan Bruckner. „Dobrý závody, povedlo se.“

„Asi se večer ožereme,“ smál se Martin Běhal. „Že se nám to povedlo a jsme na bedně.“

1. SK Osečná   27
Jan Pecina 3 3 3 2 3 3 17(1)
Lukáš Volejník 2 2 1 3 E 2 10(3)
 
2. Rakousko   25
Charly Ebner, A 2 3 2 3 3 3 16(1)
Josef Kreuzberger, A 3 2 0 1 2 1 9(2)
 
3. SK Osečná II   20
Johan Bruckner, A 3 X 3 3 2 2 13
Martin Běhal 1 3 1 1 1 E 7(1)
 
4. Klauz/Hutla   17
Petr Klauz 1 3 – 3 1 3 11
Radek Hutla 0 1 2 1 0 2 6(1)
 
5. Polsko II   13
Pawel Strugala, CH 2 2 1 2 3 3 13
 
6. Velká Británie   13
Mark Uzzell, GB E – 3 2 1 2 8
Kevin Rowand, GB 1 2 1 0 0 1 5(1)
 
7. Polsko   9
Piotr Hejnowski, PL 1 1 2 2 2 1 9

Jízda čtyř nejlepších jednotlivců:

Jan Pecina, Charly Ebner, Johan Bruckner, Lukáš Volejník

Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)