Praha – 23. května
AK Markéta velice dbá informovat veřejnost a to nejenom motoristickou o dění kolem ploché dráhy, zejména podílí-li se na organizaci nadcházejícího závodu. Na tiskové konference pravidelně zve hosty a tentokrát to ve středu byl Zdeněk Holub v souvislostí se začátkem seriálu Speedway GP. Místo náhradníka do pražské velké ceny si vysloužil skvělým umístěním v Prague Open, letos pod nazvem Velká cena UNITOP, kde prohrál jen s Josefem Francem. Ten Grand Prix nemůže jet pro termínovou kolizi s mistrovství světa na dlouhé dráze.
Dvě třetiny hostů jsou ve Švédsku
Zdeněk Holub prozradil, jak pečlivě se připravoval na sezónu, a pochválil si atmosféru ve svém dočasném extraligovém klubu SC INTERTEAM, kde svou účastí přispívá hvězda Grand Prix Martin Vaculík. A to jak vysledky, tak radou pro meně zkušené členy týmu. Zkušenost z extraligy a účasti na pražské velké ceně si mladý Pražan velice cení a těší se na červnový závod.
Paradoxně pak dobrá zpráva na úvod tiskovky, byla špatnou pro ni samotnou, ale snad nikomu to nemohlo tam moc vadit. Další dva pozvaní se totiž nemohli zúčastnit, jelikož Václav Milík a Ondřej Smetana neplánovaně nastoupili do švédských lig. Pardubičan naskočil do Elitserien za Dackarnu Malilla. Pražan debutoval za Hagfors v nižší Allsvenskan. Z bleskové informací magazínu speedwayA-Z už víte, že tato trojice dostala divokou kartu a pozice náhradníků pro červnovou Grand Prix, takže se dáme poněkud jiným směrem.
Kvalifikační novinka
V sobotu 18. května se odjel úvodní závod letošního seriálu SGP, který urči Individuálního mistra světa pro rok 2019. A prvně se vyzkoušela nově zavedená kvalifikace během pátečního tréninku. Připomeňme si, o co jde a jak to vypadalo v praxi, protože tuto novinku uvidíme i za necelý měsíc také v Praze.
Na konec pátečního tréninku má všech šestnáct jezdců základního rozpisů jednu minutu na libovolný počet kol, z kterých se pak započítává nejlepší čas. Podle výsledné klasifikace si pak jezdci od prvního po posledního vybírají startovní pořadí v jinak nezměněném standardním rozpisu na dvacet jízd. Protože ani trénink, ani kvalifikace nejsou povinné, zbývající jezdci, kteří nemají naměřený žádný čas, dostávají své startovní pořadí obvyklým losováním.
Ihned při úvodu chyběli hned tři borci, takže poté co si kvalifikanti rozebrali třináct míst, zbylá rozlosoval sám Armando Castagna mezí Bartoszem Zmarzlikem, Maxem Frickem a Taiem Woffindenem. Tato trojice totiž pravě v pátek absolvovala odložený závod polské extraligy, která trpí nedostatkem nahradich termínů.
Mimochodem trojnásobný mistr světa Greg Hancock se vzápětí vyjádřil proti praxi pořádat závody v den tréninku před velkou cenou, takže uvidíme, zda se brzy nedočkáme úpravy i v tomto ohledu? Když už jsme u Grega Hancocka, dostal od BSI možnost vypustit libovolný počet závodů a vrátit se do seriálu podle vlastního uvážení. On sám už oznámil, že nepojede ani ve slovinském Kršku. Sympatické gesto a přejme jeho rodině šťastné rozuzlení vážného zdravotního problému závodníkovy manželky.
Nové dimenze pátečního tréninku
Zpět ke kvalifikaci. Tu historicky první vyhrál Matej Žagar (čas 13.143 sekund). Nejlepší čas na jedno kolo ze závodu není k dispozici, a protože v kvalifikaci se měří letmý start, tak ani nelze srovnávat s výsledky ze soboty, kdy nejrychlejší byl Martin Vaculík v šesté jízdě, a to 55,36 sekund. Pro zvědavé, naopak nejpomalejší byla Lindbäckova úvodní výhra za 57,35 sekund.
Další z navrátilců do SGP, druhý z challenge Hans Kristian Iversen, se probojoval až do finále. Přitom vybíral jako osmý těsně před pozdějším vítězem Leonem Madsenem. Další dva finalisté Patryk Dudek a Fredrik Lindgren se kvalifikovali na desátém a jedenáctém místě. Paradoxně tak v závodě uspěli závodnicí ze spodní časti kvalifikační výsledkové tabulky.
Přesto systém kvalifikací má svůj význam, jednak tím, že trénink už nebude o ničem a závodnici nebudou vynechávat poslední série tréninkových jízd. Časem navíc jezdci určitě zdokonalí taktiku výběru startovacích pozic a začnou brát ohledy nejenom na to, z kterého pole odstartují dvakrát, ale kde začnou závod a vedle koho se postaví, pokud budou vybírat po první osmičce. Rozhodně diváci budou mít postaráno o víc emocí už v patek a veřejně přístupný trénink nebude už výjimkou jako v Praze, ale běžný standard.
Mizející vstupenky
Před pražským kolem SGP ještě uvidíme mítink v Kršku a poznáme další aspekty letošní novinky. Každopádně v Praze děti v doprovodu dospělého budou mít volný vstup na páteční trénink. A chcete-li je vzít na sobotní závod, už je nejvyšší čas postarat se o lístky. Dle informace od pořadatelů jich zbývá posledních asi 900 kousků. A to pote, co kapacita Markety byla zvýšena o 613 míst na dvou dočasných tribunách. Vše nasvědčuje tomu, že letos českou Grand Prix uvidí vice než 8500 diváků. Od varšavských šedesáti tisíc je to hodně daleko, ale na pořádnou atmosféru by mělo stačit.
Foto: Pavel Fišer a Kiril Ianatchkov