Březolupy – 5. prosince
Posádky dávných plachetnic zužovaly kurděje způsobené nedostatkem čerstvého jídla a pitné vody. Čeští plochodrážníci jsou na tom obdobně, obzvláš překročí-li horní hranici juniorského věku. Místo obávané nemoci mořských vlků je trápí nízký počet závodů. Následky však mohou být stejně fatální. Martin Gavenda, pražský závodník, který se však na rozdíl od svých kolegů připravuje individuálně na rodné Moravě, by toho mohl být živoucím důkazem. V exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z problém malého počtu kvalitních závodů označil za příčinu své stagnace. A jako pádný důkaz svého tvrzení uvádí letošní podzim, kdy ho extraliga a polské play off pokropilo živou vodou. Na přetřes ovšem přijdou i jiná témata včetně zkušeností z testů nové bezdušové pneumatiky Mitas.
speedwayA-Z: „Letos jsi dosáhl plochodrážní plnoletosti, skončil jsi s juniorskou věkovou kategorií. Pakliže se ohlédneš zpátky do dubna 2004, kdy jsi ve Slaném při české juniorce absolvoval svůj první závod, splnila se tvá tehdejší očekávání?“
Martin Gavenda: „Když si vzpomenu na ten první závod, bylo to vesměs učení. Od své první sezóny jsem moc neočekával. Půl roku trvalo, než jsem se do toho dostal. Pak během třech let jsem se na nějakou úroveň posunul. Pak se to během posledních dvou sezón zastavilo. Už to není ono. Je nedostatek závodů, mám je jen v Čechách a to už nic nepřináší. Chyběly mi dobrý závody, třeba extraliga, a nebylo od čeho se odrazit dál. A v junioráku jsem byl návnadou pro začínající jezdce, který se na mě chystali, a už jsem ztrácel. Zpočátku kariéry byly očekávání určitě větší. Když se podívám zpětně, když se podíváš do kalendáře roku 2008, co jsem jel, snad v polovičce závodů jsem byl náhradník. A od náhradníka se člověk nikam neodkopne. Ale konec téhle sezóny byl výbornej‘. Jel jsem celý play off s Miskolcem, konečně jsem jel extraligu a hned to bylo o něčem jiném. Měl jsem do závodění větší chu.“
speedwayA-Z: „V juniorském mistrovství světa jsi vypadl v kvalifikačním kole ve Mšeně. Avšak s nároďákem jsi našel cestu z pardubického semifinále do finále v polském Gorzowě. Jak na tyto závody vzpomínáš?“
Martin Gavenda: „Mšeno nebylo jednoduchý závod. Dělal jsem šest bodů, bylo to takové, že by to mohlo vyjít. Na ten postup bylo. Kdybych měl o bod víc, kterej‘ se tam dal udělat. Chyběla tam manažerská spolupráce. Během závodů jsem nic nevěděl, jak to probíhá a kolik mám bodů, a do výsledků jsem se podíval až na konci závodu. Ale juniorský družstva byla jinačí pohádka. Pardubice byly hodně vydařený, myslím, že to byl nejvydařenější závod v sezóně. Jsou to Pardubice, je to velké a cizinci nejsou většinou na takové dráhy zvyklí. Loni to vyšlo málem, letos úplně. S tím jsme šli na to finále. Byl problém s počasím. Pršelo, dráha byla v tréninku dobrá, ale rozorali to a začalo pršet. Měli s tím dost práce. Dali to dohromady, ale bylo to jiný než v tréninku. Na tomto jsme prohráli, měli jsme problém to dopasovat. Byla to taková plastelína. Škoda. Byly to fantastický závody a aspoň to třetí místo by bylo super, kdybychom se na něj dostali. Zklamání bylo o to větší, že jsem jel juniory naposledy. Sice jednu medaili mám z Německa, ale na ní jsem se moc nepodílel.“
speedwayA-Z: „Po zranění Martina Vaculíka, který ovládnul letošní juniorské mistrovství republiky, se úponě přeskupila průběžná klasifikace. Bitva o titul začala znovu, ale ty jsi z ní vyšel až jako čtvrtý. Jeden bod k bronzu, to zamrzelo, ne?“
Martin Gavenda: „Mrzelo, mrzelo. Mrzelo mě víc bodů, možná tři nebo i čtyři. Hned v prvním závodě ve Slaným mě v první nejlehčí jízdě přestala fungovat motorka. Pak chyběly body z Prahy, kde se nejela poslední jízda. Zamrzí to, ale tak se to prostě počítá a nedá se s tím nic dělat. Bylo na druhé místo a ani na mistra nebylo daleko. Ale na kdyby se nikdo nedívá, musíš se dívat, proč to tak není. Ani ve Mšeně nechybělo moc na vítězství, ale ta poslední jízda to pokazila. Je tady i nevýhoda jedné gumy, už jsem nevěděl, co tma dát. Byla úplně otrhaná. Z toho tvrdýho místa to prostě neodstartovalo.“
speedwayA-Z: „Podobně tomu bylo v českých juniorských družstvech. Pražská ofenzíva v Pardubicích nevyšla a titul byl v Plzni…“
Martin Gavenda: „Pardubice byl nejhorší závod sezóny! Snad se k tomu ani nechci vracet. Vůbec se mi tam nedařilo. Titul to chtělo obhájit. Ale stalo se.“
speedwayA-Z: „Extraligové závody tě často zastihly na náhradnické lavičce. Bylo těžké smiřovat se s rolí pouhého dárce šesté pneumatiky? A myslíš, že nový sytém ti poskytne víc příležitostí?“
Martin Gavenda: „Je to na hovno. Jedeš tam štreku a podíváš se akorát, jak ostatní závodí. A je to tak už třetí rok a to jsou pak ty závody, co ti chybí. Extraliga není juniorák, ale kvalitní závody. Na podzim se to začalo otáčet a ten konec sezóny byl nejlepší. Prostě byla větší motivace a jinačí chu. Bylo to o něčem jiném. Pro závodníky bude nový systém lepší. Věřím, že se do sestavy aspoň párkrát dostanu. A co jen párkrát, nejlepší by bylo celou sezónu. Výhoda bude, že ve dvojici se dá spolupracovat s parákem. Můžete si pomáhat.“
speedwayA-Z: „Zato v přeboru tříčlenných družstev jsi patřil ke klíčovým postavám takřka ve všech případech suverénní sestavy Březolup. Loni jsi tuhle soutěž vyhrál s Prahou, letos s Březolupy. Není ti líto, že pro příští rok zanikla?“
Martin Gavenda: „Na jednu stranu jo. Z toho nového systému nevím, co to bude zač. každý rok je to něco jiného. Nejdřív přebor, pak mistrák, letos přebor a teď zase jednotlivci. Ale tomuhle systému dávám rok, protože další sezónu přijde zase něco jiného. Jsem zvědavý, s čím přijdou. Letos to byly dobré závody. Zezačátku takové nic moc. Vypadalo to, že to zanikne, Liberec se chtěl odhlásit, ale ty poslední závody měly úroveň. Pardubice nás honily a byly to pěkné jízdy.“
speedwayA-Z: „Ve druhé polské lize jsi strávil sezónu opět v Miskolci. Za něj závodíš, pomineme-li polské dobrodružství pražské Markéty, už od sezóny 2006. Postoupili jste do první ligy. Nekomplikuje ti to život při jednání o dalším prodloužení kontraktu, a to tím spíše po přechodu mezi seniory?“
Martin Gavenda: „Právě nevím. Je to v jednání a teďka je těžké něco říct. Sháním i nějaký druholigový klub a uvidíme, jak se rozhodnu. Z Miskolce zájem je, ale uvidíme, na čem se dohodneme. Letošní sezóna špatná nebyla, ale zas bylo málo příležitostí. Jel jsem tam na jednu nebo dvě jízdy. Ale pokaždé tam body byly, měl jsem average asi čtyři na závod, ale to bylo většinou za tu jednu nebo dvě jízdy. Postup překvapil. Když jsme jeli v Lodži na jaře, prohráli jsme docela dost. Doma jsme vyhráli a měli náskok. Věděl jsem, že to u nich nebude jednoduché. Na začátku jsme prohrávali jednu jízdu za druhou. Na stadiónu bylo sedm tisíc lidí. Pak se to začalo otáčet v náš prospěch a před poslední jízdou už tam nebyl nikdo. Šli jsme tam s výhodou, že my jsme nemuseli, ale oni jo. Snaží se o to už pár roků. Nám postup vybojoval Semen Vlasov. Udělal dvaadvacet bodů, jeden člověk za polovinu mančaftu. Radost byla veliká, horší bylo přemýšlet co příští rok.“
speedwayA-Z: „Letos jsi testoval revoluční novinku, bezdušovou pneumatiku Mitas. Výhody po defektu jsou nabíledni, ale údajně se projevily i nedostatky. Na tvrdé dráze se prý rychle opotřebovává a při horkém počasí se sama nafukuje. Je to tak?“
Martin Gavenda: „To zas není pravda. Byla taková úvaha, že by to tak mohlo bejt‘. Teplem se nafoukne každá pneumatika, jak se vzduch zahřeje, trošku to nabyde. Jezdil jsem to celou sezónu a problém s tím nebyl. Byl jsem s tím spokojený. Když jsme to na jaře zkoušeli poprvé, propíchali jsme gumu. Byla úplně prázdná. Jel jsem na ní šest kol a jak se tam leje ta voda, zůstal v ní tlak. Sice ne 0,4, ale 0,2, takže pohoda. Ale hlavně se nevyzuje. Díra se sama zalepí a dá se s tím jet. Až to bude jezdit třeba Jason Crump, budou to chtít všichni. Pneumatika je stejná, ale místo duše je v ní T-LOCK systém. Zůstanu u toho i nadále.“
speedwayA-Z: „V předvánoční době skoro nikdo ještě nemluví o nové sezóně. Nicméně já se tě zeptám, jak se ve svém moravském azylu připravuješ a s jakými plány a ambicemi odstartuješ nový plochodrážní rok?“
Martin Gavenda: „Hlavně chci závodit! Skončil jsem juniory a tak si nechci dávat cíle, ale hlavně mít závody. Bude teď těžké období, nevím, jak to bude, jestli závody budou nebo nebudou. Příprava už začala dávno. Chodím do posilovny, na squash a plavat. A práce. Potřebuju koupit dva motory GM, tak se na ně musí vydělat, protože sponzory nemám.“
Martin Gavenda děkuje:
„Děkuju Martinu Šerému za spolupráci. Petrovi Machů, Olympu Praha a CS MV. Vláďovi Dvořákovi a tátovi. Panu Plzákovi, Mitasu a AK Březolupy.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II) a Antonín Škach