Největší prvoligový poklad na Velký pátek na Moravě nalezli Pražané

Kopřivnice – 19. dubna
Na Velký pátek se dle bájí otevírají skály, aby odkryly své skryté úžasné poklady. A letos se v tento magický den do Kopřivnice vrátila první liga. A že si dala na čas! Jednadvacetiletou přestávku ještě prodloužila termínová kolize s fotbalovým zápasem a pak také předpověď počasí. Aby toho nebylo málo, dnes se opozdila sanitka a rozjížďku s číslem jedna musel Tomáš Topinka rovnou čtyřikrát přerušit. Nejprve kvůli pádu Michala Škurly, jehož ve druhé zatáčce vyděsil Michal Tomka, a pak trucovala páska. O čelo se prali domácí s pražskou Markétou, přičemž Pražané měli po osmi jízdách nad Kopřivnicí dvoubodový vrch a to především zásluhou dvou zničujících triumfů 5:1 nad Žarnovicou. Jenže v rozjížďce s číslem devět Michal Škurla skvěle sekundovaný Janem Mackem nedali šanci Danielu Klímovi a Filipu Hájkovi. Jan Kvěch sice ob jízdu porazil Martina Málka, přesto oba pretendenti měli po skončení základní části stejné skóre. V závěrečných individuálních nominačních jízdách rozpoutali pražští junioři triumfální smršť, jíž vzali Kopřivnici definitivně vítr z plachet. Nejprve triumfoval Petr Chlupáč, po něm Daniel Klíma, a přestože si Jakub Valkovič na konec spravil chuť za přetržený primární řetěz ve zdlouhavé první jízdě na úkor Jana Kvěcha, vyhrála Markéta i druhý prvoligový mítink. Právě Jakub Valkovič svou výhrou postavil Žarnovicu na nejnižší stupínek pódia na úkor Pardubic, jejichž Patrik Mikel přišel v páté jízdě nejen o jisté vítězství, ale i o motor. Nadstavbový čtvrtý ročník Memoriálu Michala Matuly měl v cíli jako prvního Michala Škurlu, jenž se musel až do cíle bránit Martinu Gavendovi.

Stupně vítězů s Kopřivnicí, Prahou a Žarnovicou

Dvakrát osm ku čtyřem

Prodlužované čekání na návrat první ligy do Kopřivnice skončilo, aneb Tomáš Wanke přivádí na nástup Romana Marka, Jana Macka, Michala Škurlu a Martina Málka

Čekalo se dlouho, ale stálo to za to. Sanitka dorazila na Letní stadión cirka sedm minut po druhé hodině, nicméně časový harmonogram její zpoždění příliš nenabouralo. Pořadatelé totiž promptně předřadili nástup tréninku a pak už se šlo rovnou na věc. Jenže sám osud jakoby se rozhodl prodloužit jednadvacetileté čekání na návrat první ligy do Kopřivnice o další minuty.

Michal Tomka se nemůže smířit se svou diskvalifikací z rozjížďky s číslem jedna:

„Byl jsem rychlý, Martin Málek přede mnou pomalejší. Musel jsem to dát pod něho, udělal jsem nájezd spodem, ztratil jsem rychlost a natáhlo mě to. Řekli, že jsem ztratil kontrolu nad motorkou, to je ale směšné. Michal Škurla se mi prý musel vyhýbat, jenže když jsem se já jednou v Žarnovici takhle vyhýbal Fritzi Wallnerovi, vyloučili mě.“

Po startu první jízdy vystřelil do vedení Martin Málek, jehož ovšem v první zatáčce objel Jakub Valkovič. Ve druhém oblouku se dostal do potíží Michal Tomka. Michal Škurla se ho lekl a skončil v nafukovacím mantinelu. Tomáš Topinka v roli sudího vyloučil slovenského závodníka, aby posléze potřeboval pořádnou dávku trpělivosti.

Jakub Valkovič mohl hovořit o smůle, když první jízdu zastavili, zatímco vedl před Martinem Málkem a Michalem Tomkou

Při repete se totiž páska nezvedla na vnitřní straně. Už před závodem volali elektrikáře, aby domluvil vodičům, ale startovací zařízení zahaprovalo i podruhé. Po další operativní opravě proběhl zkušební start v naprostém pořádku. Co však čert nechtěl, i třetí restart se nepovedl, když páska vystřelila jen vpravo.

Teprve až na pátý pokus dospěli účastníci rozjížďky s číslem jedna až do cíle. Martin Málek se ujal vedení před Jakubem Valkovičem, který nedal ani náznak šance Michalu Škurlovi. Obrýlený Pražan v kopřivnické vestě již stačil spálit spojku a musel bránit svému otci Tomášovi pustit se do riskantního podniku s výměnou ojeté pneumatiky.

Jenže když se závodníci řítili do cíle, ozvalo se od Slovákova motocyklu zlověstné kovové zazvonění. A on projel cílem, ale setrvačností a až za Michalem Škurlou. „Prasknul primár, úplně nový primár,“ nemohl uvěřit v depu. Každopádně Kopřivnice zaknihovala pět bodů oproti žarnovickému jednomu. V rozjížďce s číslem tři však Michal Tomka napravil své předchozí zaváhání. Vypálil do čela jako střela, nicméně Tomáš Topinka blikal červenými světly na znamení, že Žarnovičan ulil start.

Martin Málek vede před Petrem Chlupáčem, Danielem Klímou a Danielem Šilhánem

Michal Tomka ke všemu vyfasoval žlutou kartu. Při repete si dával větší pozor, takže na první místo směřoval Martin Málek. Slovák se sice snažil útočit, avšak Moravan mu vždy ve správný okamžik poslal v ústrety pořádnou cejchu. Naposledy ve druhé zatáčce třetího okruhu, v jehož cíli Martin Málek zaklapnul plyn.

„Neumím počítat, jsem zblblý, asi si musím koupit nové brýle,“ sypal si popel na hlavu. Michal Tomka ale nečekal na podpis pod kondolenční listinou, ale natáhnul se do vedení. Svého klubového kolegu předčil i Jan Macek, ovšem Martin Málek při vší smůle stačil uhlídat Michala Danka, jenž dnes prošel svou ligovou premiérou.

Kopřivnice rozehrála závod osmi body, zatímco Žarnovica měla přesně o polovinu méně. Skórem 8:4 skončily rovněž duely Pardubic a Prahy. Martin Gavenda odvedl ve druhé jízdě pražský tandem Petr Chlupáč – Daniel Klíma, zatímco Daniel Šilhán nebodoval. Březolupský borec ve vestě s bílým koníkem ovšem na své úvodní vítězství v rozjížďce s číslem čtyři nenavázal.

Martin Málek zatím ještě vede před Michalem Tomkou, než si špatně spočítá kola

Start čtvrté jízdy totiž poslal do vedení Jana Kvěcha, který svůj náskok zvýšil až na délku celé dlouhatánské kopřivnické rovinky. Ale pojďme nazpět do první zatáčky. V ní se totiž přes Martina Gavendu venkem posunul Petr Chlupáč. A pražský junior na druhé pozici zůstal, byť se Martin Gavenda ze všech sil snažil o opak.

 

Mírný vrch Pražanů

Minulý týden byl dnešní závod odvolán, jelikož kopřivnický klub nechtěl hrát vabank s meteorology, kteří na předcházející víkend vyhrožovali katastrofální předpovědí. Pravda, žádné haldy sněhu nenapadaly, ale sázka na Velký pátek klapla dokonale. Letní stadión se doslova a do písmene koupal v záplavách slunečních paprsků. Jenže pardubické boxy jakoby se potáhly černočerným suknem.

Modely se postaraly o doprovodný program

Patrik Mikel v úvodním nájezdu objel Michala Škurlu, jako kdyby ho potkal. Vedl až do konce třetího kola, kdy se mu zadřel motor. Třech bodů se tím pádem zmocnil Michal Škurla. Jaroslav Petrák dodal na pardubické konto dvojku, ale Jan Macek posílil ambice domácích posledním bodem.

Opěšalý Patrik Mikel vraští čelo po příchodu do depa:

„Motor se zadřel. Dával jsem mu jako bejk. Asi mi není souzeno vyhrávat! Letos poprvý se mi povedla jízda. Uvidíme, mám dnes před sebou ještě pár rozjížděk.“

Kopřivnice porazila Pardubice rovněž v rozjížďce s číslem sedm. Páska svým zásekem na levé straně ještě jednou připomněla svou existenci, avšak to dneska bylo naposledy, kdy se postarala o zápis do historie. Při restartu již vystřelila vstříc šmolkově modré obloze jako šipka. A Michal Škurla ještě v nájezdu do úvodního oblouku minul Martina Gavendu, jehož jmenovec Málek nedal ani náznak šance svému chráněnci Danielu Šilhánovi.

Zatímco Daniel Klíma (žlutá) jde do vedení Petr Chlupáč (bílá) bojuje s Davidem Pacalajem (modrá)

Šestnáctibodová Kopřivnice se po druhé sérii tím pádem měla sobě rovnou jen Prahu, která se nikterak nemazlila se Žarnovicou. Daniel Klíma vyhrál stylem start – cíl rozjížďku s číslem šest, když Petr Chlupáč ve druhé zatáčce úvodního okruhu udolal Davida Pacalaje. Jemu byl stejný scénář souzený i v osmé jízdě.

V ní vládnul Petr Chlupáč. Záhy se za jeho záda zařadil Jan Kvěch, když slovenského juniora předčil vnějškem druhého výjezdu. Pražané po dvou maximálních prvenstvích 5:1 disponovali osmnácti body. Již víme, že Kopřivnice měla šestnáct. Pardubice se dostaly na osm, Žarnovica měla ještě o dva méně.

Právě oba poslední celky aktuální klasifikace změřily své síly v závěrečné třetině úvodní části. A do pardubických boxů se nemělo vrátit štěstí. Patrik Mikel zastavil v rozjížďce s číslem deset už na protilehlé rovince, protože jeho rezervní motocykl nebyl k uřízení vzhledem k nevychytanému nastavení.

Překvapení na pražský úkor v rozjížďce s číslem devět: Michal Škurla (červená) a Jan Macek (modrá) porážejí Daniela Kímu (bílá) a Filipa Hájka (žlutá)

Jaroslav Petrák, jehož Lubomír Vozár poslal do akce místo Daniela Šilhána, seděl pevně na čele, z něhož jej tlak tandemu David Pacalaj – Jakub Valkovič neměl vystrnadit.  V rozjížďce s číslem dvanáct úřadoval naplno Martin Gavenda před Davidem Pacalajem. Michal Tomka srdnatě hájil třetí příčku před Patrikem Mikelem, jenž se hlavně při každém výjezdu z druhé zatáčky slovenskému borci hodně blížil.

 

Benjamínek garantem pražského vítězství

Před závěrečnou sérií individuálních rozjížděk tak Pardubice i nadále zaostávaly za Žarnovicou o dva body. Ovšem na čele byla pořádná mela. Zdeněk Schneiderwind se nikterak netajil, že se snaží dát všem mužům své sestavy adekvátní závodní příležitosti. Avšak když v rozjížďce s číslem devět nechal stát Petra Chlupáče, pozdvižená obočí byla tou nejmírnější reakcí. A vskutku, Michal Škurla s Janem Mackem za zády již po startu změřili pražský tandem Daniel Klíma – Filip Hájek.

Jaroslav Petrák (bílá) právě odstartoval na žarnovický tadnem David Pacalaj (modrá) – Jakub Valkovič (červená)

Přitom nechybělo mnoho a domácí místo sladkých 5:1 nad Prahou zaknihovali pouze remízu. „Defekt gumy, projel jsem cílem a skákalo to,“ vyprávěl Jan Macek o svém neuvěřitelném štěstí, když mu vzduch ze zadní pneumatiky ušel v momentě, kdy jej o dva body již nikdo nemohl připravit.

Kopřivnice se vmžiku ujala vedení v průběžné klasifikaci. Ale v rozjížďce s číslem jedenáct tlačil Jan Kvěch na vedoucího Martina Málka tak dlouho, dokud se mu jej nepodařilo podjet ve druhé zatáčce. Tomáš Wanke dal šanci svému náhradníkovi Janu Markovi, který ale upadl ve druhém okruhu. Filip Hájek však tak či onak třímal poslední bod, který byl k mání, takže se Praha dotáhla na Kopřivnici.

A vzhledem k lepším pomocným kritériím závodníci z metropole vyhráli základní část, takže Zdeněk Schneiderwind hlásil svoje závodníky do poslední série až po Lubomíru Vozárovi, Mariánu Šebianovi a Tomáši Wankem. Jeho závodníci měli mít také poslední slovo ve druhém díle letošní první ligy.

Jaroslav Petrák popisuje melu ve třinácté jízdě:

„Start nebyl špatnej‘. Ale jen se to rozjelo, byli tam (Petr Chlupáč a Michal Tomka – pozn. redakce). Chtěli mě zmáčknout, ale já nepovolil a z prvního výjezdu jsem byl druhej‘. Říkám si ‚no, nic, jdu do toho!‘ První kolo jsem si ho přečet‘ a věděl, kudy jede. Dostat se v Kopřivnici z třetího místa na první, je složitý. Kdyby bylo ještě jedno kolo, najel bych si to…“

Martin Málek (bílá) namá jednoduchý život s Janem Kvěchem (červená) a Filipem Hájkem (modrá) za zády

Jaroslav Petrák se nemusel nikterak stydět za start, který v rozjížďce s číslem třináct vystřihnul. Než by ale stačil říct švec, minul jej Michal Tomka, ale také Petr Chlupáč. Se Slovákem si poradil na začátku druhého kola, když jej podjel v první zatáčce. Na Pražana dotíral až do konce, nicméně marně.

„Jára mě tlačil, taky je zkušenej‘, je to frajer v takovým věku,“ vysekl Petr Chlupáč poklonu na adresu pardubického rutinéra. Pak se však vydal sledovat rozjížďku s číslem čtrnáct, kde se mohl definitivně rozlomit vítězný chleba. A také že ano!

David Pacalaj sice nejlépe odstartoval, ale Daniel Klíma nasadil v úvodním oblouku nekompromisní venek. Převzal vedení a udržel se na něm, byť po jeho skalpu prahnul nejen David Pacalaj, nýbrž také Martin Málek, jenž v úvodní zatáčce druhého okruhu podjel třetího Martina Gavendu. Praha díky svému benjamínkovi vyhrála, druhou příčku již Kopřivnici nikdo také nemohl sebrat.

Michal Tomka (červená) v ostrém souboji s Jaroslavem Petrákem (bílá)

Zato třetí místo bylo v sázce, protože Žarnovica ztrácela na Pardubice jediný bod. Jako deus ex machina se však Jakub Valkovič po posledním letu pásky zjevil na čele. Jan Kvěch ve druhém kole připravil spodem druhé zatáčky Michala Škurlu o druhé místo, aby rovnou z chodu udeřil na slovenského borce.

Kdyby mu Jakub Valkovič  podlehl, jeho Žarnovica by se rozhodně ze třetí příčky pódia dolů neřítila, protože Patrik Mikel jezdil poslední. Nicméně nešlo o nic méně než o prestiž. A Jakub Valkovič obstál i v tomto souboji. Pražan si svůj poslední nájezd načasoval do závěrečného oblouku, v němž nejprve zkusil udeřit po venku, aby se ve výjezdu přesunul dovnitř. Nicméně to byl slovenský závodník, jehož Pavel Matula pozdravil šachovnicovou vlajkou jako prvního.

 

Hlasy z depa

Jan Kvěch dnes prohrál jen s Jakubem Valkovičem

„Pěkný závody,“ vyprávěl Jan Kvěch. „Bylo to tvrdý, moc se nepředjíždělo, ale pěknej‘ závod. Moh‘ jsem mít kompletku, ale nedaří se vždycky. Starty byly problém, odstartoval jsem jednou nebo dvakrát.“

„Hezký,“ shrnul své pocity Petr Chlupáč. „Dráha je tady úplně úžasná, kluci ji udělali moc hezky, i když start by chtěl udělat hlubší. Předjíždělo se, trvalo nám chvilku naladit motorku, ale dobrý. „

Daniel Klíma se fotil se zlatým věncem na krku plným právem

„Super, jsem spokojenej‘“ zářil Daniel Klíma. „Když se bude dařit dál, budu spokojenější. V poslední jízdě jsem Davida Pacalaje cejtil za sebou. Prášilo se, ve druhý zatáčce jsem si myslel, že mě předjede, tak jsem ho zavřel. Hlavní, že jsme vyhráli.“

„Úplně parádně jsem si to užil,“ říkal Filip Hájek. „Jako senior jsem moh‘ přivýzt víc bodů. Začali jsme dobře na 5:1, pak to nešlo, nestartovalo to, nevešli jsme se tam a nešlo to, jak mělo. Jinak závody super, užili jsme ti to, jsme celí a jedeme domů. V memoriálu to od startu bylo dobrý, ale mydlilo to, jak to už bylo suchý. Měl jsem si vybrat jinou dráhu, když jsem si vybíral jako první.“

„Z výjezdu už to nejelo,“ komentoval Michal Škurla výsledek poslední rozjížďky. „Pětkrát jetá guma, třikrát jsem měnil hrany. Bylo to těžký. Jsem rozlámanej‘ po úterním pádu v Praze, teď jsem šel znova, vyhejbal jsem se skoro padajícímu Slovákovi. Pak to bylo dobrý, je tu hezká atmosféra, chodí sem hodně lidí.“

Martin Málek vede před Jakubem Valkovičem a Michalem Škurlou

„To bylo pomalu ode mě fiasko,“ lamentoval Martin Málek. „Tak mě zblbli, že jsem nevěděl, čí jsem. Jsem naštvaný, že jsem pokazil dvě jízdy. Byla dost tvrdá dráha, zaplaťpánbůh jsme byli druzí. Nebyl jsem úplně ve své kůži, doufám, že to vylepším.“

„Jelo se mi dobře,“ pochvaloval si Jan Macek. „Bylo to celkem náročné, prášilo se do očí. Mám radost z pěti bodů. Užil jsem si to pěkně.“

David Pacalaj si hledá místo na startovním roštu Memoriálu Michala Matuly

„Byl jsem přemotivovaný,“ svěřil se David Pacalaj. „Byl jsem rychlejší, měl jsem v té poslední jízdě počkat. Nemohl jsem to dopasovat, škoda…“

„Škoda první jízdy,“ vracel se Jakub Valkovič ještě k nešťastnému začátku. „Vyhrál jsem čtyři starty, ale když už to pustili, tak jsem start prohrál. Odjel jsem druhý a kvůli řetězu jsem to ani na to druhé místo nedal. Pak byly slabší starty a neměl jsem ani rychlost. Nakonec jsem odjel a vyhrál, ale Kvěchúna jsem cítil za sebou, věděl jsem o něm.“

Michal Tomka vnímal své vyloučení z první jízdy jako křivdu

„V poslední jízdě přišla školácká chyba,“ netajil se Michal Tomka. „Bylo to mokré, hrabalo to, udělal jsem špatný nájezd. Jára mě podjel po lajně. Rozhodilo mě to vyloučení, jak jsem vyhrál, bylo to už lepší. Pak jsem jezdil za Davidem, potom jeden bod a nakonec udělal tu chybu. Jára je starší a předjel mě po lajně. Lepších pět bodů než nula, snad příště vybojuju víc.“

„Pro mě dobré,“ liboval si Martin Gavenda. „První závody, co jsem si letos užil. A po mistráku v Praze jsem si spravil trošku chuť. Škoda poslední jízdy, od startu se mi to nepovedlo. Pak jsem do nájezdu vjel rozhozený, udělal jsem chybu a Martin Málek mě předjel. V memoriálu mě mrzí, že jsem Michala Škurlu nepředjel, ale to druhé místo je taky dobré. Snaha byla.“

Jaroslav Petrák (bílá) přesvědčuje Michala Tomku (červená), že si od mladších soupeřů nenechá vůbec nic líbit

„Jsem spokojenej‘,“ netajil se Jaroslav Petrák. „Chtěl jsem osm bodů, ale nevyšlo mi to, což byla škoda. V poslední jízdě mi chybělo jedno kolo, najel bych si to. Na bednu nám to stejně nepomohlo, zase jsme čtvrtý.“

„Na hovno,“ zazněla z úst Patrika Mikela očekávaná odpověď na otázku, jaké to dnes bylo. „Motor, co tady jede, se mi zadřel. Nasadil jsem druhý, co je na hluboké dráhy, ale měl jsem problémy s motorkou a nedojel. Další jízdy jsme to nemohli přilepit od startu. Dotahoval jsem je, ale bylo to na hovno, posralo se, co tady bylo doladěné.“

Michal Škurla ujíždí před Martinem Gavendou
1. AK Markéta Praha 31
Jan Kvěch – 3 2 3 2 10(1)
Petr Chlupáč 2 2 3- 3 10(1)
Filip Hájek 2 – 0 1 3(1)
Daniel Klíma 1 3 1 3 8(1)
2. Walbo Railway Kopřivnice 25
Martin Málek, Slaný 3 1 1 2 1 8(1)
Michal Škurla, Praha 2 3 3 3 1 12(1)
Jan Macek 2 1 2 – 0 5(1)
Roman Marek F 0
3. Speedway Club Žarnovica 18
Michal Tomka U 3 0 1 1 5(1)
Jakub Valkovič 1 0 – 1 3 5(1)
Michal Danko 0 – – – 0
David Pacalaj 1 1 2 2 2 8
4. AMK ZP Pardubice 16
Martin Gavenda 3 1 2 3 0 9
Daniel Šilhán 0 – 0 – 0
Patrik Mikel 0 E E 0 0 0
Jaroslav Petrák 2 3 2 7

Poznámka: žlutá karta Michal Tomka v rozjížďce s číslem tři

Patrik Mikel se stal smolařem dne

Aktuální prvoligová tabulka:

bilance výsledků malé body velké body
1. Praha 2-0-0-0 60 8
2. Kopřivnice 0-2-0-0 47 6
3. Žarnovica 0-0-2-0 37 4
4. Pardubice 0-0-0-2 35 2
Stupně vítězů Memoriálu Michala Matuly: Martin Gavenda, Michal Škurla, Filip Hájek a David Pacalaj

4. Memoriál Michala Matuly:

1. Michal Škurla, Praha
2. Martin Gavenda, Březolupy
3. Filip Hájek, Praha
4. David Pacalaj, Žarnovica X
Daniel Klíma – na snímku před Davidem Pacalajem – měl klíčový podíl na pražském triumfu

Foto: Karel Herman

Úvodní jízda se musela čtyřikrát opakovat, z toho třikrát vinou pásky