Mořina – 19. ledna
Pomineme-li Eduarda Krčmáře, zázračné dítě slánské ploché dráhy, dostal se z generace závodníků narozených v půli devadesátých let nejdál. Ale na absolutní českou špičku to ještě kousek přece jen je. Potenciál na další progres již naznačil, ale zároveň si uvědomuje, že chtít neznamená automaticky mít. Ondřej Smetana proto maká ze všech sil, o čemž svědčí i jeho odpovědi v exkluzivním rozhovoru pro magazín speedwayA-Z.
speedwayA-Z: „Sezóna 2018 při Prague Open pro tebe nezačala špatně, ano, druhý den při slovenském šampionátu v Žarnovici to nebylo ono, nicméně pražská nominace na úvodní extraligové kolo byla přece jen nečekaná. Komu ze závodníků by se chtělo jenom otevírat vrata na dráhu, ale na druhou stranu Tomáš Topinka argumentoval, že by ses z jeho verdiktu měl poučit a vyvodit z něho správné závěry. I stalo se?“
Ondřej Smetana: „Prague Open nebyl nejpovedenější. Stalo se, že jsme na jaře změnili převody z velkejch‘ na malý a zjistili, že to nefunguje. Než jsme to naladili, byly tři měsíce v čudu. Ale holt to bylo rozhodnutí manažera, s tím se nedá nic udělat. Naštvanej‘ jsem byl, chci jezdit všechny závody a doufám, že se mi to už nepřihodí. Otvírat vrata bylo v pohodě, nejsi ve stresu, koukneš se na závody. Přijel jsem tam na kole v rámci tréninku. Nemělo cenu bejt‘ přitom naštvanej‘, člověk se musí připravit na další závody. Na Markétě chtěli, aby jezdili junioři, ale pak se to vrátilo do normálu. Péťa Chlupáč byl půjčenej‘ do Slanýho. Jezdil jsem já, Zdenda a Škurlič, kdyby dva z nás měli pořád v extralize stát, to by bylo špatně. Vzalo by ti osm dobrejch‘ závodů. “
speedwayA-Z: „Markéta nakonec v extralize opět šla po titulu. Zdálo se, že jeho obhajoba vskutku není nemožná. Nakonec vás ovšem Pardubice smetly z trůnu svým zdrcujícím šachmatem. Čím to?“
Ondřej Smetana: „Hodně je znát, že jezdíme jen Češi, když Pardubice nasazujou Milíka se Zengotou. Oni udělaj‘ hodně bodů, přidá se Hynek a to je znát. Slaný je Eda a Jamrog, tutovka, že udělaj‘ hodně bodů. Záleží, jak jim zajede Zdenda Simota. A jemu to zrovna loni jelo, tak nás dohnali. Neměli jsme ale daleko k mistrům. Snad s tím letos něco uděláme a jako českej‘ tým doufám, že vyhrajeme. Loni byl zlom v srpnu v Žarnovici, byly to nefér závody. Ukončily se předčasně, Pardubicím a Žarnovici se hodilo, aby se závody ukončily, protože byly první a druhý a my poslední. Doufám, že letos to bude o místo lepší a dotáhnem to na mistry, ale to se uvidí až v sezóně.”
speedwayA-Z: „V mistrovství republiky jednotlivců ti patří pátá příčka. Oproti osmé pozici z předchozí sezóny je to zlepšení. Navíc Zdeněk Simota před tebou uhájil svou bramborovou medaili jen o jeden bodík. Jenže potom k nejlepší trojici zívá obrovská propast…“
Ondřej Smetana: „Pátej‘ v mistrovství republiky, to nebylo zas až tak špatný. Škoda bodu na Simoťáka, nepovedla se mně Kopřivnice. Přeskakoval jsem tam z motorky na motorku. Škoda, pak to bylo lepší, Plzeň dobrá, Březolupy taky nebyly špatný. A na Markétě jsem si to pokazil převodama. Propast mezi první trojkou a mnou je velká. Musím máknout, abych je předjížděl. Všichni se daj‘ předjet, ale v tom mistráku to nevyšlo. Uvidíme letos, snad se to někam zase posune. Nejlíp dopředu.“
speedwayA-Z: „Se Zdeňkem Simotou jsi vytvořil tandem, který vyhrál Memoriál Antonína Vildeho ve Slaném. Dalo by se konstatovat, že Smestav Team jej vyhrává již tradičně, ale ono tomu nemuselo být, kdyby si loni Třebusičtí Berani nepozvali kulhající ovčí babičku, co?“
Ondřej Smetana: „Ulamka! Před závodem byli vlastně Berani s Ulamkem a Matějem Kůsem nejsilnější. My jsme s tátou a se Simoťákem přijeli, že si jdeme zazávodit a pobavit se. A tak se nám to nakonec už podruhý podařilo obhájit. To je tím sponzorem (smích). Ale závody jsou super. Se Zdendou se mi jezdí dvojice výborně, protože si rozumíme, domluvíme se, vyhovíme si a necháme si na dráze místo. Ale on se mě občas bojí od tý doby, kdy se mi ve Wolfslake před dvouma rokama splašila motorka v půlce zatáčky. Mám fotku, jak jedu po zadním kole okolo mantinelu a Zdenda se po mně jenom s obavama ohlíží. Ale makám na tom, aby se mně bát nemusel (smích). A letos pojedeme znova, jak říkám, se Zdendou se mi jezdí dobře. A kdyby se jezdilo ve trojicích, řek‘ bych ještě Škurličovi.“
speedwayA-Z: „Vítězný koncept ze slánského pouťáku však nefungoval při mistrovství republiky dvojic v Liberci, kde Plzeň s tebou a Zdeňkem Simotou skončila čtvrtá. Bylo to velké zklamání, obzvlášť když ti pódium uniklo také o rok dříve v Plzni?“
Ondřej Smetana: „Mě to mrzelo. Mám ty dvojice zakletý. V Plzni jsem to zkazil, když jsme jeli s Pepou Francem. Letos jsme měli k bedně kousíček, chyběly nám dva body na třetí místo. Závody v Liberci nebyly rozjetý špatně, pak ale Zdendovi nejela dvě jízdy motorka. To se nedá nic dělat. Každej‘ den není posvícení. Letos budu chtít jet se Zdendou znova, pokud nepojedu za Markétu. A doufám, že už to prolomím. A že už bedna bude. Letos se pojede v Kopřivnici, už jsem ten svůj syndrom z ní překonal. Chce to tam hlavně startovat a naladit motorku na starty. Loni bohužel starty nebyly ideální, kolikrát jsem to doháněl zezadu.“
speedwayA-Z: „Po kopřivnickém mistrovství republiky jednotlivců jsi do přeboru vlastně musel, abys mohl pokračovat ve finálovém seriálu také v Plzni. Nakonec jsi zůstal jediným borcem, který mohl ohrozit Zdeňka Simotu na jeho cestě za přebornickým titulem. Jak se ti seriál líbil?“
Ondřej Smetana: „Mně se přebor líbí každej‘ rok. Je pěkný, že se svezeš na všech tratích. Závody jsou v pohodě, letos to bylo nabitější a jezdili to všichni až na tu nejlepší českou trojku. Dva závody jsem vynechal, ty se mi stejně škrtly, a nakonec jsem v Praze moh‘ překonat Simoťáka. To se bohužel nepovedlo, ten závod mi vůbec nevyšel. V rozjezdu o bednu jsme místo jednoho dali dolů o tři zuby. Od startu motorka nedělala nic. To byla ale jediná chyba, co se nám loni na motorkách povedla. Určitě budu přebor jezdit dál, když bude čas.“
speedwayA-Z: „V první lize jste šli od vítězství k vítězství a titul jste ukořistili již ve třetím ze čtyř závodů v Plzni. Jenže právě na Borech vám unikl zajímavý rekord, protože jste ve více než šedesátileté historii našich ligových soutěžích mohli být úplně prvním celkem, co v závodě neztratil ani jeden bod. Nebyla to škoda nebo se plochá dráha na rekordy podobného charakteru nejezdí?“
Ondřej Smetana: „Jasně že mě mrzí, že jsme neměli plnej‘ počet, zkazil jsem to já. Jako závodník nemyslíš na rekordy. Ale když jseš první daleko před ostatníma, snažíš se jet na maximum. Jak zvolníš, budeš ztrácet. Proto jsem to dal až k prknům. Bylo to moc, brnknul jsem si o ně. Přijel jsem tam v poslední zatáčce, říkám si, že se zkusím odrazit od nafukovaček, ale přeskočil jsem motorku. Doběh‘ jsem pro bod, sice jsme přišli o rekord, ale zase jsem se jen nevozil. Jak se jednou začneš jen vozit, vozíš se potom už pořád. Když je to jen takovejhle pád, trošku odřenej‘ zadek a kombinéza, je to v pohodě. A přeborníci jsme.“
speedwayA-Z: „Co vám v Praze šlo náramně k duhu, byl pohár přátelství, který jste nakonec v jeho posledním závodě v Žarnovici vyhráli. Jak jej hodnotíš?“
Ondřej Smetana: „Pohár přátelství je podle mě výborná liga, protože jsou tam závodníci z různejch‘ států. Je to pěkný, dopoledne odtrénuješ, dostaneš svačinu a odpoledne závodíš. Podpora od Olympu a Markéty v tohle seriálu byla výborná, byli jsme na hotelu a v klídku jsme se vyspali a najedli a šli závodit. Měli jsme hotel i po závodech, vypadalo to jako malý soustředění. Byli jsme výborná parta, pomáhali jsme si, hrozně nás to bavilo. V Nagyhalaszu se nevědělo, kdo bude vyhrávat. Naši mladý překvapili a všichni koukali, že jsme vyhráli. Bylo to vymyšlený, že já pojedu Nagyhalasz, Holubín Rovno a Škurlič do Kopřivnice. Ale mně se to tak líbilo, že jsem jel dělat do Kopřivnice náhradníka. A tak jsem si tam zajel aspoň jednu jízdu memoriálu, kdy jsem byl třetí. A pak jsme druhej‘ den v Žarnovici i přes můj prasklej‘ řetěz v poslední jízdě vítězstvím potvrdili celkový první místo. Teď mám krásnej‘ pohár v dílně na Markétě. Nemohli jsme ho ani unýst, tak ho nosil Škurlič, ten má největší sílu (smích).“
speedwayA-Z: „Loni ses vydal do Balakova na semifinále evropského šampionátu jednotlivců, letos si budeš muset účast v mistrovství starého kontinentu vybojovat. I tady je prostor pro zlepšení, že?“
Ondřej Smetana: „Letos máme čtyři místa, budeme se o to jedno místo rozjíždět v mistráku. To mě docela štve. Vejlet do Balakova začal už v březnu. Volal mi pan Špinka, jestli chci jet Evropu. Já že určitě, tak mi řek‘, že mám Balakovo. Nevěděl jsem, jak se tam dostanu, nedostanu, měli jsme tam jet s Matějem. Domluvili jsme se, že autem pojedu já, táta a Milánek Mihule, a že Matěj tam přiletí. Tři dny předtím se zjistilo, že je tam i Holubín. Naložili jsme ještě jednu motorku a on tam přiletěl s Matějem. My jsme jeli asi tři a půl tisíce kiláků, trvalo to dva dny, z toho bylo jedenáct hodin na hranicích. Přijeli jsme tam s předstihem dvou dnů před závodem a stihli jsme se aklimatizovat po cestě. Stadión je krásnej‘, úplně novej‘, ale začalo strašně pršet. Zrušili trénink a řeklo se, že si každej‘ před startem objede dvě kolečka. Hustě pršelo a před první jízdou začalo pršet ještě víc, byly tam pády. Pak jel Holubín a hned v první jízdě šel přes hák na kličku. Zlomil si ji a hned potom to zrušili. Druhej‘ den byla dráha lepší, s dráhou něco udělali, ale bylo to bez tréninku. Od první jízdy jsem sbíral body a nakonec jsem jel race-off. Kdybych tam byl druhej‘, postoupím co challenge, ale byl jsem čtvrtej‘. Ale bral bych to jako nejlepší závod loňskýho roku pro mě. A nakonec vyhrál Ilja Čalov, náhradník, co jel za Holubína!“
speedwayA-Z: „Novinkou této sezóny v tvém podání je francouzská liga, která startuje již v půlce příštího měsíce. Ale jak to bude vypadat letos dál?“
Ondřej Smetana: „Jak to bude letos? Fyzicky se připravuju, jak nejlíp to jde. Makám každej‘ den, s tátou, Honzou a Standou stavíme čtyři motorky. Plán je takovej‘, že začínám francouzskou ligou, první závody mám šestnáctýho února v Marmande. Pak bude soustředění s Markétou, nevím úplně přesně kde. Česká extraliga, na tu se těším, nevím, jak to letos bude se čtvrtým týmem, ale doufám, že pojedu všechny závody. Až skončí francouzská liga, přivezu motorky do Švédska a budu tam lítat. Vyšlo to úplně nejlíp, jak mohlo, mezi Francií a Švédskem bude měsíce, ale to je zase dost závodů v Čechách. V Polsku mám Bydhošť, ale tam se bude rozhodovat hodně na sparingách, zatím o žádnejch‘ nevím, závodníků tam je dost, ale snad přijde nějaká šance a svezu se i v Polsku. Každopádně letos bude sezóna nabitá, ale to celej‘ tým zvládnem‘. Už to ale nebude taková sranda, zabere to hodně času, ale když se chce závodit, musí se naplno. A snad to dopadne a někam se zase posunu.“
Ondřej Smetana děkuje:
„Největší poděkování patří tátovi, ten mě podporuje na celý čáře stejně jako celá rodina, protože plochá dráha omezuje všechny doma. Určitě děkuju mechanikům Standovi s Honzou, jeden nebo druhej‘ se mnou objezdili spousta závodů. A Martinu Šťastnému. Rodině Antalových, panu Bielmaczovi, Martinovi Švestkovi a Karlovi Svobodovi. Celýmu klubu na Markétě a Olympu Praha.“
Foto: Karel Herman, Mirek Horáček, Kiril Ianatchkov, Eva Palánová, Martin Búri a laskavostí Ondřeje Smetany