Mořina – 21. ledna
Závodit na plochodrážním motocyklu v kontinentální Evropě v půlce února šlo ještě donedávna vlastně jen při šroubkařské sérii Drift-On-Ice pod taktovkou Ronnyho Weise. Letos již podruhé zažitý axiom kácí francouzská liga. Vůbec poprvé bude mít českého závodníka, protože Ondřej Smetana se upsal týmu v La Reole, takže jej od prvního závodu nedělí ani jeden měsíc.
Ondřej Smetana již dřív proslul coby plochodrážní světoběžník, který kvůli závodění neváhá urazit stovky kilometrů. O Francii uvažuje i pražská Markéta coby o dějišti soustředění, jež by v březnu mohlo dokonce předběhnout zavedený Goričan.
„Pomoh‘ mi Zdeněk Schneiderwind,“ vysvětluje Ondřej Smetana, jak se ke kontraktu s La Reole dostal. „Udělali krátkou dráhu uvnitř travnatý. Sháněli Čecha, tak jsme se dohodli. První závody v Marmande jsou 16. února, ještě předtím čtrnáctýho je v La Reole ještě trénink.“
Francie je možná zimní země zaslíbená ploché dráze, nicméně stadióny jsou od nás přece jen daleko. „Na první závod jedu s tátou autem,“ přibližuje Ondřej Smetana logistické záležitosti. „Zpátky se vracíme letadlem, už máme letenky. Auto tam zůstane i s motorkama. Pak už tam budu jen lítat buď s tátou nebo mechanikem.“
Rozšíření závodního parku přitom zapadá i do Pražanových plánů startovat ve švédské Allsvenskan lize za Hagfors. „Mám na to postavený dvě motorky navíc,“ říká Ondřej Smetana. „Ve Francii končí liga 21. dubna. Pak si motorky odvezu do Čech a dál se uvidí. Měly by jet hned do Švédska, kde liga začíná až v půlce května. Tam ale nemám jistotu závodů, tak se teprve uvidí.“
Zato v zemi galského kohouta by měl mít účast ve všech mítincích zajištěnou. „Každý tým ve francouzský lize má jen jednoho cizince,“ popisuje pražský plochodrážník. „A ten s nimi jede všechny závody. Když ne, klub dokonce zaplatí pokutu.“
Každopádně francouzské angažmá dává bonus v podobě brzkého startu sezóny. „Na rozjetí je to skvělý,“ usmívá se Ondřej Smetana. „Začnu závodit brzy, už se na to těším!“
Francouzská liga 2019:
Jezdí se formou dvoukolových utkání čtveřice týmů Lamothe Landerron, Marmande, La Reole a Morizes. Každý závod má dvanáct základních a dvě finálové rozjížďky. Na soupiskách jsou závodníci čtyř kategorií. Nejsilnější A, kam patří David Bellego, Dimitri Berge, Stephane Tresarrieu, Mathieu Tresarrieu a všichni cizinci, mají přidělený average 12, B má 8, C 6 a D 3. Bodové průměry se během sezóny nemění.
Tým se pro každý závod skládá s pěti závodníků, případní náhradníci musí být ze skupiny C a D nebo sedlat motocykl o objemu 250 ccm. Součet average každého týmu má být mezi 43 a 46 body.
Soutěž je kalendářně ohraničena 16. únorem a 21. dubnem.
Foto: Antonín Škach, Karel Herman a Mirek Horáček