Praha a Plzeň – 7. prosince
Není to tak dávno, pět, šest let zpátky, kdy pořadatelé nad přeborem ohrnovali nos. Vytýkali mi nízkou atraktivitu, jež odrazuje diváky od návštěvy, jako by se v případě jiných podniků daly vstupenky sehnat jen pod rukou na černém trhu. Postupem doby si však přeborový seriál vybudoval slušnou reputaci, jíž zvýšilo jeho loňská implementace do systému elastické kvalifikace finále šampionátu jednotlivců a také letošní systém odměn. Závodníkům poskytl pravidelné závodění, esům nabídl slušný trénink, juniorům konfrontaci se zkušenějšími střelci a dvěstěpadesátkařům slušný azyl, jelikož se čtvrlitrlem by u nás na roztrhání nebyli. Jenže pravidla na rok 2019, a sice zejména strop šestnácti závodníků v jednom mítinku, tuto idylku mohou narušit. Jak z Prahy, tak z Plzně, jež změny navrhly, zní hlasy o zlepšení kvality českého přeboru.
Jaký je Váš názor?
Ve jménu fair play a kvality
Před listopadovou konferencí ploché dráhy v Pardubicích prezentovaly AK Markéta Praha a PK Plzeň návrh, aby maximální počet startujících v každém závodě byl omezen na šestnáct, čímž by se užíval klasický rozpis na dvacet rozjížděk. Bude-li přihlášek výše, vypsala by se kvalifikace, pakliže přijede závodníků méně, přišla by ke slovu adekvátní formule startovní listiny jako doposud. Jestliže by o start neprojevilo zájem alespoň dvanáct plochodrážníků, měl by pořadatel právo svůj mítink zrušit.
Tyto návrhy byly při hlasování většinou delegátů přijaty. „Myslím si, že šestnáct závodníků je v pořádku,“ uvažuje Tomáš Topinka. „Nelíbí se mi, když jich je třeba dvaadvacet, nebylo to fair play, protože se nepotkával každý s každým. Měli bychom před ostatními preferovat český závodníky. Ale na druhou stranu není pěkný táhnout se někam daleko a tam jet jen dvě jízdy v kvalifikaci.“
Na adepty, kteří v kvalifikaci neuspějí, myslí Jaroslav Lucák. „Chceme, aby se rozjezdili,“ říká plzeňský trenér. „Proto jsme se domlouvali, aby se svezli jako náhradníci. Anebo aby dostali zvláštní jízdy v rozpisu hlavního závodu.“
Co však PK Plzeň, jejíž barvy v přeboru dlouhodobě hájí jen Zdeněk Simota, nutí limitovat počet startujících? „Jeli jsme závody a ti nejlepší spolu nejeli, ale stáli na stupních,“ připomíná Jaroslav Lucák pořadatelskou roli západočeského klubu. „Měli jsme dvacet jezdců, jeden jel jednu jízdu a přestal. Další taky, pak byly jen rozjížďky, kde startovali jen dva. Je blbý, když na startu stojí dva závodníci nebo když první dá ostatním půl kola.“
Další změny zaznamená přeborový ročník 2019 v otázce jezdeckých prémií. Bylo totiž stanoveno, že z poplatku organizátora ve výši 15 tisíc za závod se dvanáct tisícovek rozdělí přímo mezi kvalifikované závodníky. Pro odměny za celkový výsledek v seriálu se použije třítisícový zbytek.
Rušení nehrozí vůbec, kvalifikace zase hrozně
Podíváme-li se na situaci v přeboru třech posledních sezón, rychle zjistíme, že z případného rušení mítinků vinou nízkého zájmu ze strany jezdců není třeba mít strach. A to nejen proto, že musí být učiněny po konzultaci se sportovní komisí. Do osmadvaceti závodů se totiž jen třikrát přihlásilo méně než dvanáct borců.
Jednou se tak stalo v Plzni, dvakrát ve Svitavách, kde ovšem organizátoři dlouho předem nechají celé město a jeho okolí polepit plakáty. Pakliže by po sečtení přihlášek padesát hodin před závodem svůj inzerovaný mítink zrušili, udělali by ze sebe pěkné hlupáky.
Nová pravidla tím pádem budou spíše náročnější pro sportovní komisi, aby vymyslela kvalifikační model. Vždyť kvalifikace by se jenom za poslední tři léta konala v šestnácti z osmadvaceti mítinků. V letošním desetidílném seriálu by se nemusela vypisovat dokonce pouze v Kopřivnici a ve Svitavách!
Je pochopitelné, že napřesrok se ovšem situace může změnit. Zůstává otázkou, zda závodníci budou ochotní se štercovat spousta kilometrů kamsi, kde by třeba po jediné kvalifikační jízdě mohli zase balit. Pro začátečníky to platí dvojnásob stejně jako závodníky s dvěstěpadesátkami, jejichž závody s u nás pořádají minimálně.
Až čas ukáže, zda v kontextu celé naší ploché dráhy nejsou problémy řešené omezením počtu závodníků v přeborových závodech až příliš marginální. Už jen proto, že mohou ubrat počet příležitostí plochodrážníků, kteří je potřbují jako sůl. Nicméně už dnes je na pořadatelích samotných, aby svá přeborová klání oblékli do atraktivnějších šatů pro diváky. Avšak to bychom se od přeboru mohli dostat hodně, hodně daleko…
Tři poslední přeborové sezóny očima pravidel pro rok 2019:
sezóna: | závod: | počet závodníků: | řešení dle nových regulí: |
2016 | 30.4 Plzeň | 10 | závod by mohl být zrušen |
1.5. Mšeno | 12 | ||
11.6. Březolupy | 21 | vypsání kvalifikace | |
18.6. Chabařovice | 12 | ||
6.8. Žarnovica | 27 | vypsání kvalifikace | |
13.8. Svitavy | 15 | ||
30.8. Praha | 17 | vypsání kvalifikace | |
10.9. Liberec | 10 | vypsání kvalifikace | |
15.10. Pardubice | 14 | ||
2017 | 5.4. Pardubice | 20 | vypsání kvalifikace |
11.6. Chabařovice | 14 | ||
25.6. Kopřivnice | 18 | vypsání kvalifikace | |
8.7. Plzeň | 17 | vypsání kvalifikace | |
15.7. Liberec | 17 | vypsání kvalifikace | |
22.7. Březolupy | 13 | ||
9.9. Plzeň | 14 | ||
16.9. Slaný | 18 | vypsání kvalifikace | |
28.9. Svitavy | 10 | závod by mohl být zrušen | |
2018 | 18.4. Pardubice | 20 | vypsání kvalifikace |
21.4. Březolupy | 19 | vypsání kvalifikace | |
13.6. Pardubice | 22+5* | vypsání kvalifikace | |
24.6. Chabařovice | 19 | vypsání kvalifikace | |
21.7. Plzeň | 19 | vypsání kvalifikace | |
11.8. Kopřivnice | 15 | ||
22.8. Pardubice | 23 | vypsání kvalifikace | |
25.8. Svitavy | 11 | závod by mohl být zrušen | |
8.9. Liberec | 18 | vypsání kvalifikace | |
18.9. Praha | 20 | vypsání kvalifikace |
Poznámka: 13.6.2018 v Pardubicích startovalo pět závodníků s dvěstěpadesátkami ve svém vlastním závodě
Foto: Karel Herman, Kiril Ianatchkov a Pavel Fišer
Myslím že ten organizační zásah do podoby přeboru je nefér a je necitlivý. Když už jezdci investují nemalé peníze do motorek, výstroje, atd., tak by měl mít možnost pravidelně závodit. Závody jsou kvůli nim, ne kvůli divákům. Divák je bonus plus. A kde jinde mít právo účasti závodit, než v individuálním klání seriálu závodů Přeboru. Protože v kolektivních závodech družstev má právo nominovat jezdce dle výkonosti klub. Pokud uspořádání Přeboru enormně leze do financí pořadatele, tak se musí udělat jiná omezení, než omezit počet jezdců na 16 a dělat kvalifikace. Třeba omezit výši startovného, nepovolit účast závodníků top 8, atd. Protože Přebor je pro začínající jezdce a jezdce výkonnostního středu. Špička má jiný level závodů. Jezdí MČR, extraligu, zahraniční ligy. Mnozí se začínajících v Přeboru to nedotáhnou do reprezentace, ani do angažmá zahraničních lig, ale jednou až pověsí kombinézu na hřebík se z nich stanou třeba úspěšní pořadatelé a funkcionáři ploché dráhy a těch je třeba jako sůl. Neodrazujme nikoho zbytečně od plochodrážního sportu.