Kopřivnice – 15. září
Znělo to jako bouřka, jenže to byla letadla udivující svými kousky návštěvníky Dnů NATO na mošnovském letišti. Dalším velkým lákadlem pro lidi bylo hokejové derby Kopřivnice vs. Nový Jičín, přesto ochozy kopřivnického stadiónu rozhodně nezívaly při třetím kole poháru přátelství prázdnotou. Do čela se dostala pražská Markéta, jíž severomoravský ovál nabídl opět domácí prostředí. Nicméně maďarský Nagyhalasz její náskok vyrovnal. A když Andrej Kobrin vyhrál třináctou jízdu, ujal se vedení. Pražané dokázali s Maďary srovnat krok po triumfu Petra Chlupáče v rozjížďce s číslem šestnáct, nicméně hned na to úřadoval opět Andrej Kobrin. Michal Škurla dnes nepoznal hořkost porážky a v osmnácté jízdě zase dostal Markétu na roveň s Nagyhalaszem. Ovšem závěr patřil Norbertu Magosimu a Rolandu Kovacsovi. Ti svými trojkami vyfoukli vítězství našim borcům, kteří ovšem před zítřejším vyvrcholením soutěže v Žarnovici i nadále okupují vedoucí pozici v tabulce. Kopřivnická sezóna anno domini skončila zvláštní jízdou o Memoriál Michala Matuly. Po skvělém duelu se Stanislavem Mělničukem se na seznam vítězů zapsal Michal Škurla. Třetí pozice připadla Ondřeji Smetanovi, jehož Tomáš Topinka do hlavního závodu vůbec nenasadil, protože dodržel svou zásadu nechat v soutěži závodit spíše juniory.
Markéta vede v náhradním domácím prostředí
Zavřené brány na Letní stadión vítaly diváky, kteří si s příchodem na Letní stadión pospíšili. Než od správce areálu sehnali klíče, pořadatelé je museli vodit přes skate park či jinými netradičními vstupy. Ačkoliv NATO days odčerpaly část potenciálních návštěvníků, na svých místech se uvelebil slušný počet lidí. Své cesty na Letní stadión rozhodně neměli litovat. Na sociálních sítích se na adresu pořadatelů snesla jenom samá chvála. A někteří šli tak daleko, že třetí kolo poháru přátelství označili za nejlepší mítink od plochodrážní renesance ve městě Tatrovek loni v červnu.
Na čele tabulky průběžného pořadí stáli Pražané, nicméně do postavení leaderů je stavělo pouze o čtrnáct bodů lepší skóre, než nasbíralo ukrajinské Rovno. Pro český tým, jemuž Kopřivnice poskytla více než exkluzivní prostředí, nemohl závod začít lépe.
Po prvním letu pásky vstříc náručí oblohy sice vypálil dopředu Andrej Kobrin, který navzdory své národnosti hájil barvy Nagyhalaszu. Jenže v prvním oblouku se vnějškem dopředu dostal Michal Škurla, zatímco na začátku druhého okruhu se na druhou příčku posunul Stanislav Mělničuk.
Do druhé jízdy se však Daniel Klíma ani neodstartoval. „Problém se spojkou, najednou se rozepla,“ říkal z pod své přilby, když s velkým úsilím odklidil svůj motocykl do bezpečí a jeho místo u pásky zaujal Roman Marek. Norbert Magosi v úvodním nájezdu zvenčí předčil Milena Maneva a jeho Nagyhalasz vystřídal na hrotu aktuální klasifikace Markétu.
Leč všeho do času! Marko Levišin v prvním oblouku třetí jízdy objel Filipa Hájka, a protože Dennis Fazekas vyšel naprázdno, rázem vedli Ukrajinci. Ovšem rozjížďce s číslem čtyři vévodil Petr Chlupáč a hned po přestávce Michal Škurla triumfoval v páté jízdě stylem start – cíl. I když vzápětí Daniel Klíma nedosáhl na body a Marko Levišin si na své vedení nechal od dravého Rolanda Kovacse sáhnout pouze jednou, Pražané nepřišli o vedení.
Jen se o ně dělili s Rovnem. Pat vzal za své rozjížďkou s číslem sedm. Michal Tomka, jenž už prve ve čtvrté jízda ohrožoval Petra Chlupáče, se ve výjezdu z úvodního oblouku spodní stranou posunul před Filipa Hájka za záda vedoucího Andreje Kobrina. Nicméně za zády úřadujícího českého juniorského šampióna zůstal trčet Vitalij Koval.
A tak se navzdory až třetímu místu Filipa Hájka Praha ujala vedení. V osmé jízdě jej navýšil Petr Chlupáč, který ještě před první zatáčkou pokořil Norberta Magosiho. Maďar měl posléze plnou hlavu starostí se Stanislavem Mělničukem, nicméně předjetí mu dokázal oplatit.
Michal Škurla pozitivně kvituje zastavené rozjížďky s číslem čtrnáct:
„Měl jsem kliku. Bylo to suchý, neodstartoval jsem a musel bych se asi hodně honit, kdyby to nezastavili…“
Úvod třetí série pražské vedení zvýšil. Michal Škurla totiž v rozjížďce s číslem devět vyhrál již třetí jízdu, když nakonec uštval Davida Pacalaje. Slovák měl skvělý start a Pražana odrazil jak v první, tak i ve druhé zatáčce. Nicméně Michal Škurla nepolevil a ve třetím okruhu Davida Pacalaje přece jen v úvodním oblouku objel.
V desáté jízdě honil Stanislav Mělničuk vedoucího Michala Tomku, až v prvních metrech třetího okruhu upadl. Byl pochopitelně diskvalifikován, ale desítka u čísla rozjížďky byla jakoby zakletá i nadále. Při repete skočil do pásky Daniel Klíma. Na startu tak vedle Jana Macka, jenž v roli traťové rezervy zaskočil za diskvalifikovaného Ukrajince, stanul také druhý domácí borec Roman Marek.
Právě on se však postaral o další přerušení, když ve druhém oblouku upadl. Až napočtvrté tedy Michal Tomka mohl svému manažerovi Martinu Búrimu přivézt tři body. v půlce mítinku tedy Žarnovica přeskočila o bod třetí Rovno, zatímco vedoucí Pražané měli náskok dvou bodů na Nagyhalasz.
Maďaři jsou ve finiši lepší
Jenže maďarský celek rozpoutal obří ofenzívu. Norbert Magosi vyhrál jedenáctou jízdu o půl rovinky před Filipem Hájkem. Rovnou na to Andrej Kobrin jako dnes vůbec první získal Petra Chlupáče. A do třetice v rozjížďce s číslem třináct přijel do cíle Andrej Kobrin, když Daniel Klíma zůstal bez bodu. V ten moment byl v čele Nagyhalasz s trojicí třech bodů k dobru na Čechy.
Michal Tomka líčí okolnosti svého pádu ve čtrnácté jízdě:
„Bylo to na lokty, ale nic se nestalo, opakovali jsme všichni. Čtyřka byla z půlky tvrdá, z půlky měkká. Já se postavil mezi to a už mě cejchovali.“
Rozjížďka s číslem čtrnáct byla přerušena již ve své první zatáčce, když upadl Michal Tomka. Pavel Váňa jej nechal pokračovat v repete, které se upřímně řečeno náramně hodilo do krámu Michala Škurly. Prve totiž odstartoval až za Norbertem Magosim a vedoucím Marko Levišinem. Ovšem opakovačku vyhrál stylem start – cíl.
Norbert Magosi alespoň stačil v první zatáčce objet Marko Levišina, ale maďarský náskok tál i nadále. Filip Hájek ztratil vedoucí post patnácté jízdy na protilehlé rovince prvního kola, ale Rolanda Kovacse uhlídal. A hned poté zase exceloval zase Petr Chlupáč, který svůj tým podržel v hodině dvanácté.
Pražský junior v rozjížďce s číslem šestnáct odstartoval jako plochodrážní pánbůh. Za jeho zády Jakub Valkovič dotíral na Dennise Fazekase, ale on už v půlce jízdy měl náskok bratru patnáct, dvacet metrů. Slovák v těsném dojezdu protnul metu takřka současně s Maďarem, jenže ten byl v cíli přece jen o chvilku dříve.
A tak se pražská Markéta před závěrečnou sérii nominačních jízd opět dělila s Nagyhalaszem o vedení. Jeho kouč Imre Erlitz udeřil zhurta, když pro sedmnáctou jízdu poslal na ovál Andreje Kobrina. A ten se mu odvděčil hladkým triumfem před Vitalijem Lysakem. Svůj první bod inkasoval Daniel Klíma, když nedal ani náznak šance žarnovickému Milenu Manevovi.
Pražská věc tím pádem nebyla vůbec ztracena. Navíc se Michal Škurla z rozjížďky s číslem osmnáct vrátil již se svou pátou trojkou a David Pacalaj skončil za ním s Dennisem Fazekasem za zády. Pražský zisk přitom mohl být ještě vyšší, jenže Marko Levišin ztratil druhou pozici již ve druhé zatáčce. Za těchto okolností byla mezi Pražany a Maďary opět plichta.
Co čert nechtěl, Filipu Hájkovi v devatenácté jízdě vůbec nevyšel start a vrátil se do depa bez bodů. Naproti tomu, Norbert Magosi šel jednoznačně za cílem zvítězit. Odrazil všechny nájezdy Stanislava Mělničuka, takže domácím nezůstalo než přemítat o vidině rozjezdu. Proti tomu se ovšem postavil Roland Kovacs.
V rozjížďce s číslem dvacet jednoznačně odvedl Petra Chlupáče a pojistil pro Nagyhalasz vítězství v dnešním závodě. Již od devatenácté jízdy měli jistotu bronzu Ukrajinci, byť si Slováci po bojovném výkonu nezasloužili skončit poslední. „Poslali mě to do toho hlubokého a už to nešlo,“ vysvětloval Jakub Valkovič, proč jakoby symbolicky s ohledem na výsledek dojel v závěrečné jízdě s nulou.“ Zahrabal jsem se a všichni mě podjeli.“
Ondřej Smetana byl jediný, kdo se dnes nedostal do závodní akce. Ostatně ani nemohl, protože regule poháru přátelství umožňují postavit náhradníka pouze v juniorském věku. Kdyby se tedy Pražan na ovále objevil, soupeři by dozajista protestovali. Nyní proto prosil pořadatele, aby rozšířili program nadstavbového Memoriálu Michala Matuly, jehož se dle původních plánů měly účastnit nejlepší individuality svých celků.
Organizátoři vskutku vyšli Ondřeji Smetanovi vstříc a na startovním roštu stanulo pět závodníků. Nejlepší start vystřihnul právě Ondřej Smetana. Jenže vnějškem první zatáčky jej minul nejprve Stanislav Mělničuk. Vzápětí jej následoval Michal Škurla, který ve výjezdu Ukrajince vystřídal na čele. Poté odrazil všechny útoky, jimiž se Stanislav Mělničuk snažil o odvetu, a zapsal se na seznam vítězů klání připomínající památku mladého závodníka, který se před jedenácti lety nevrátil z Krosna.
Hlasy z depa
„Dneska výborný závody,“ zářil Michal Škurla. „Vycházelo to, fakt to bylo super, Memoriál suprovej‘. Měl jsem horší start, musel jsem ho (Mělničuka – pozn. redakce) předjet, ale vyšlo to.“
„Myslím, že dneska pěkný závody,“ liboval si Petr Chlupáč. „Bylo to hodně o startu, tady se nedá moc předjíždět. Dráha byla výborná, takovou jsem tady ještě neviděl. Ve výjezdu byla kolej, už tam není. Paráda, výborná organizace.“
„Je to tady dlouhý,“ říkal Filip Hájek. „Bylo to těžký. Jednička a nula je špatně, jinak to šlo. Na to, že mi to tady nijak excelentně nejde, tak to šlo.“
„Nešetřil jsem se,“ odmítal Ondřej Smetana se smíchem spekulace, že si přijel do Kopřivnice odpočinout. „Dneska to bylo o mladších a já byl záloha, kdyby se něco stalo. Taková byly domluva, zejtra v Žarnovici doufám, že se svezu. Pak jsem somroval, ať je Memoriál v pěti a jsem rád, že jsem se svez‘. A nebylo to špatný, ale jel jsem trénink a pak až za tři hodiny jednu jízdu. Škoda, že bylo až třetí místo. Holt kluci se dostali na venek a objeli mě.“
„Celkem jsem spokojený,“ netajil se Michal Tomka. „I když první tři jízdy byly lepší, mohlo to být ale i horší. Trápily nás starty, zevnitř to bylo hluboké, museli jsme pořád ladit, ojeli jsme úplně nové gumy. Jsem celkem spokojený, měl jsem od nás nejvíc bodů.“
„Dobré, ale startovalo to hrozně,“ říkal Jakub Valkovič. „Měl jsem pěkné souboje, škoda, že jsem opět neměl rychlost. Škoda nuly na konci a škoda ještě bodu s Fazekasem…“
1. Nagyhalasz Speedway Team | 40 | ||
Dennis Fazekas | 0 2 2 2 | 1 | 7 |
Roland Kovacs | 0 2 1 1 | 3 | 7 |
Norbert Magosi | 3 2 3 2 | 3 | 13 |
Andrej Kobrin, UA (SMF) | 1 3 3 3 | 3 | 13 |
2. AK Markéta Praha | 36 | ||
Petr Chlupáč | 3 3 2 3 | 2 | 13 |
Filip Hájek | 2 1 2 2 | 0 | 7 |
Daniel Klíma | – 0 T 0 | 1 | 1 |
Michal Škurla | 3 3 3 3 | 3 | 15 |
Ondřej Smetana | DNR | ||
3. Speedway Club Rovno | 24 | ||
Vitalij Koval | 1 0 0 0 | 1 | 2 |
Stanislav Mělničuk | 2 1 X 3 | 2 | 8 |
Marko Levišin | 3 3 E 1 | F | 7 |
Vitalij Lysak | 1 1 1 2 | 2 | 7 |
4. Speedway Club Žarnovica | 19 | ||
Ján Mihálik | 0 – 0 – | 0 | |
Milen Manev, BG (SMF) | 2 0 – 0 | 0 | 2 |
Michal Tomka | 2 2 3 0 | 1 | 8 |
David Pacalaj | 1 0 2 1 | 2 | 6 |
Jakub Valkovič | 1 1 1 | 0 | 3 |
traťové rezervy: | |||
Roman Marek, Kopřivnice | 0 X | 0 | |
Jan Macek, Kopřivnice | 1 | 1 |
3. Memoriál Michala Matuly:
1. Michal Škurla, Praha |
2. Stanislav Mělničuk, UA |
3. Ondřej Smetana, Praha |
4. Michal Tomka, SK – Žarnovica |
5. Dennis Fazekas, H |
Průběžné pořadí poháru přátelství:
bilance výsledků: | malé body: | velké body: | |
1. Praha | 1-1-1-0 | 114 | 9 |
2. Rovno | 1-0-2-0 | 88 | 8 |
3. Nagyhalasz | 1-1-0-1 | 81 | 8 |
4. Žarnovica | 0-1-0-2 | 73 | 5 |
Foto: Karel Herman