Pocking – 16. listopadu
Ne příliš růžově to v posledních letech vypadalo s osudem slavného plochodrážního oválu v bavorském Pockingu. Od dubna 2006 se na zdejší dráze nejezdilo a nad stadionem se začala pomalu stahovat mračna. Po dlouhém a urputném boji nakonec nabídlo pomocnou ruku město a nepříznivá situace se začíná obracet k lepšímu.
Stadion v Pockingu patřil vždy k významným stánkům světové ploché dráhy. Znalejší čtenář si zdejší ovál rychle spojí s evropským juniorským zlatem Antonína Kaspera z roku 1982 nebo bronzovou medailí téhož jezdce, kterou vybojoval společně s Romanem Matouškem ve světovém šampionátu dvojic v roce 1986. Pořadatelským vrcholem bylo pro Pocking uspořádání finále mistrovství světa jednotlivců v roce 1993 a dvou podniků Grand Prix v letech 1996 a 1998. Velké oblibě se vždy těšil i tradiční velikonoční Osterrennen se šesti jezdci na startu každé jízdy.
Již mnoho let však plochá dráha v bavorském městečku nedaleko Pasova bojuje s množícími se stížnostmi na hluk doprovázející závody. Snahy některých sousedů a jimi vyvolané neustálé kontroly hlukových limitů dosáhly vrcholu před dvěma lety, když se nejaktivnější sousedce podařilo vymoci zákaz ploché dráhy a odvolání chystaného Osterrennen 2007. Hlukové limity byly skutečně překročeny a stadion byl ve své stávající podobě prohlášen za nevyhovující. Zklamání ze zrušení závodu, který má na zdejším ovále více než čtyřicetiletou tradici, vystřídaly snahy o snížení hlukových imisí na přípustné hodnoty. Neujala se varianta balíků slámy a spásný návrh na vytvoření stěny z kontejnerů mezi dráhou a pozemkem stěžovatelky, který se přes značné ekonomické náklady a technickou náročnost rozhodli představitelé klubu realizovat, se rozplynul jako dým těsně před chystaným Osterrennen 2008 následkem dalších stížností a obav sousedů jednak o stabilitu improvizované stavby v případě příchodu, řekněme, bouře a dále stížnosti výše zmiňované sousedky, která hlasitě vyjádřila svůj nesouhlas s tím, že by jí stěna z kontejnerů nepustila do oken čtrnáct dní světlo.
Další investice si již klub, který dva roky nepořádal závody, nemohl dovolit a situace se zdála být bezvýchodná. Nečekané řešení však přišlo z radnice, která projevila zájem udržet výbornou tradici místního stadionu a zároveň vyřešit svůj další problém. Tím je místní lidová škola s výučními obory zpracování kovů a elektro, jejíž prostory ve městě byly již delší dobu nevyhovující. Na radnici byl podán projekt na výstavbu budovy dílen v sousedství plochodrážního stadionu. Nová budova za cca 700 000 Euro bude 75 metrů dlouhá a 9,5 metru vysoká. Její stěny by měly být z materiálu, který dobře izoluje zvuk. Návrh včetně financování byl schválen a minulý týden byla výstavba za účasti čelních představitelů města slavnostně zahájena. Podle plánů by hrubá stavba měla stát již koncem listopadu, dokončena by pak měla být před Osterrennen 2009, který je naplánován na 12. dubna.
Nyní se zdá, že je vše na dobré cestě a zvuk plochodrážních motorů se do Pockingu na jaře příštího roku po tříleté pauze vrátí. Přísné limity pro hlukové imise si však vybraly ještě jednu daň. Nová budova sice odstíní velkou část hluku, aby se však dosáhlo podlimitních hodnot museli se místní pořadatelé i fanoušci rozloučit s tradičními závody v šesti jezdcích na startu. Ale i plochá dráha ve čtyřech má své kouzlo a tento administrativní zásah nikterak nezkalí obrovskou radost místních z velkého vítězství jejich sportu. Navíc se znovuzrozený Pocking v příštím roce vrátí na mapu plochodrážního světa v plné parádě. 13. června se zde totiž uskuteční kvalifikační závod o Grand Prix.
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark II)