Praha – 17. srpna
Evropský pohár stopětadvacítek na travnaté dráze ve francouzském Tayacu zastihl české reprezentanty Eduarda Krčmáře a Daniela Hádka na motocyklech Shupa s odpruženým rámem. V tomto provedení čeští diváci české stopětadvacítky neznají, nicméně jejich konstruktér Jaroslav Šůs magazínu speedwayA-Z vysvětlil, že ve výrobním programu firmy o žádnou novinku nejde. Kromě toho prozradil, že se pražské stopětadvacítky brzy dočkají vlastního pohonného agregátu.
„Motocykly na dlouhou nebo jinak řečeno na travnatou dráhu máme ve svém výrobním programu zhruba od roku 2004,“ říká Jaroslav Šůs. „Podstatná změna se týká především zadní části motocyklu, kde zadní vidlice a pružící jednotka vychází z našeho trialového motocyklu, který předcházel výrobě plochodrážních strojů. Vůbec první prototyp plochodrážního motocyklu byl postaven na bázi trialky, s jinou přední vidlicí, upravenou geometrií a místo pružící jednotky byla použita pevná vzpěra. Když se podívám zpětně na tento prototyp, který svým neplochodrážním zjevem neměl úspěch, a vidím, jak kluci jezdící na stopětadvacítkách rostou jako z vody, stačilo by jen měnit délku vzpěry a zapuštění
přední vidlice do brejlí a motorka by rostla s jezdcem…“
Zatímco dlouhodrážní stopětadvacítky nejsou z nás k vidění, v zahraničí je o ně zájem. „Tyto motocykly děláme výhradně na zakázku,“ vysvětluje jejich konstruktér. „Například pro Roberta Bartha na kolech 19″ a 17″ a do Holandska pro pana Slagera na kolech 23″ a 22″. Podstatné informace ke geometrii těchto podvozků nám poskytl právě Robert Barth.“
Jaký je rozdíl odpružené verze od typu pro klasický speedway? „Přední část motocyklu a hlavní rám zůstávají zachovány,“ popisuje Jaroslav Šůs. „Jiné jsou již plechy motoru, na kterých je uložená zadní kyvná vidlice, jednotka pérování atd. Jsou zde nové držáky blatníku, sedla, výfuku. Oproti klasice zde vše jaksi visí ve vzduchu a tak je to třeba zachytit v příslušné poloze. Použité materiály podvozku jsou stejné jako u speedway, tj. chrommolybdenové trubky a duralové leštěné výpalky. Námi nabízený motor na dlouhou má stejné možnosti úprav jako na klasiku, s tím, že zde převažuje zájem vzhledem o maximální výkon, tedy o provedení s karburátorem 28 mm. Obyčejně dodáváme i sadu rozet, protože se zde hodně laboruje se sekundárním převodem podle typu dráhy. V tom jsme naši nabídku rozšířili i o rozety pro řetěz 428 s rozsahem po jednom zubu.“
Poslední dobou se kuloáry šíří informace, že plochodrážní Shupy získají své vlastní ocelové srdce. „Všechno má své hranice i sériově vyráběné motory, které upravujeme a rádi bychom s tím něco udělali,“ odpovídá Jaroslav Šůs. „Prozradit mohu jen, že nový motor má krycí název Shuplex… A ještě bych rád vyzdvihl práci na Markéta Cupu, který se tento rok díky panu Schneiderwindovi a dalším parádně rozběhl. Všem klukům a děvčatům, kteří zde brousí manáky fandíme a obdivujeme je.“
Foto: archív Shupa