Pardubice – 25. srpna
Týden světových čtvrtlitrů odstartoval světovým pohárem na dlouhé dráze v Pardubicích. Po dvou sériích bylo jasné, že favoritem číslo jedna je Mads Hansen. Stejně rychlým strojem disponovala i Celina Liebmann a tak se oba sešli nejen ve finále, ale nakonec i na nejvyšších stupíncích pódia. České trio se zprvu potýkalo s hledáním koníků ve svých motorech. Daniel Šilhán navíc v sedmé jízdě upadl. Dle vlastních slov se mu od té doby jelo nesrovnatelně lépe, nicméně mezi deset semifinalistů se nevešel. Petru Chlupáčovi uniklo o kousíček finále, ovšem smolařem večera se stal Jan Kvěch. Zadřený motor mu ve čtrnácté jízdě sebral nejen vítězství, ale především čtyři cenné body. Na semifinále mu svůj motocykl šlechetně zapůjčil Milan Dobiáš, jenž se s náhradnickou vestou spustil dolů na ovál dvakrát. Jan Kvěch v jeho sedle skončil čtvrtý. V ten moment měl absolutně stejnou bilanci se Stevenem Larouyriem. Dlouhodrážní reglementy jsou v tomto případě stejně kruté jako hloupé, protože situaci řeší losem. Jan Kvěch si vytáhl vyšší číslo než Francouz a tak se na finále o medaile mohl jen dívat. Rozum zůstává poněkud stát nad mírně schizofrenním přístupem FIM. Na jednu stranu se nesmí ve stánku v depu prodávat alkoholické pivo, ovšem na druhou se boj o medaile přesunuje z oválu do hazardních rukou Fortuny.
Hledání koníků v českých motorech
Díky zpoždění sanitky se ostrý začátek podniku malinko posunul. Ovšem to byla jen prkotina stejně jako lehčí zahaprování pásky před rozjížďkou s číslem jedna. Od šesté neuběhlo příliš mnoho minut, když se Viljam Lappi ujal vedení v rozjížďce s číslem jedna. Celina Liebmann ji vystřídal vnějškem první zatáčky. Nicméně Fin se vrátil nazpět vnitřní stranou druhé zatáčky, aby se posléze stal prvním vítězem večera.
Ve druhé jízdě měly poněkud skromně obsazené tribuny, komu fandit. V depu se chystali na svůj vstup do závodu Jan Kvěch a Petr Chlupáč, jimž letošní výsledky v sedlech čtvrtlitrových motocyklů dávaly oprávněné ambice na slušný výsledek v dnešním závodě. Nakonec se našla příležitost i pro Milana Dobiáše, jenž se prve vrátil z nástupu jako jediný náhradník.
Aaron Butcher totiž stál na hraně depa a jeho motocyklu mlčel motor. Mechanici se snažili ze všech sil, ale jak usilovně pracovali, stejně rychle ubíhaly minuty z časového limitu. Angličan jej vskutku prošvihnul, což byl signál pro Milana Dobiáše, aby se spustil na ovál. Body nezískal a nedočkal se jich ani v rozjížďce s číslem šest, v níž nahradil Stevena Labouyrie, nicméně přesto dnes večer nehrál podřadnou roli. Ale popořádku…
Steven Labouyrie po vylétnutí pásky odvedl Jana Kvěcha, zatímco Petr Chlupáč marně dotíral na jeho krajana Thomase Valladona. Oba čeští závodníci nebyli spokojeni s výkony svých motocyklů, ovšem Mads Hansen našel správný set up dokonale. Rozjížďku s číslem tři vyhrál s náskokem celé dlouhé pardubické rovinky. Daniel Šilhán v první zatáčce přeskočil Tima Wunderera, nicméně Benjamin Cambe svou druhou příčku obhájil.
Jan Kvěch přemítá před druhou sérií:
„V tréninku jsme ladili motor, teď jsme to snad naladili…“
Druhou sérii zahájil Viljam Lappi zopakováním svého úvodního triumfu. Než se dostal do čela, musel však v půli úvodní zatáčky probít před Petra Chlupáče. Druhým neporaženým se stal Mads Hansen, který v páté jízdě ukázal výfuk Janu Kvěchovi. Steven Labouyrie přišel o double, když v šesté jízdě najel do pásky. Za záda obou neporažených se však dostala Celina Liebmann. V první zatáčce zprava změřila všechny své soupeře, aby jim posléze na cílové metě naměřila o sto metrů.
Hezký večer se začíná kazit
Německá dívčina, která svého času získávala rovněž ostruhy v české sérii Speedway Mini Cup, neskrbila rychlostí ani v osmé jízdě, kterou vyhrála stylem start – cíl. Tu konečně nabírali i Češi. Jan Kvěch v první zatáčce objel druhého Viljama Lappiho, jenž doposud nepoznal hořkost porážky. Když se Fin sápal zpátky, nepustil ho před sebe.
Viljam Lappi ovšem stejně musel záhy řešit zcela jiné starosti. Přivodil mu je Petr Chlupáč, jenž se ke konci rozjížďky natahoval po třetí příčce. V posledním oblouku se tlačil dopředu po spodní straně a Fin před ním uchránil dva body jen za cenu, že ho vyvážel na mantinel ještě na cílové rovince.
Každý bod se totiž náramně hodil. V systému importovaném ze současné světové dlouhé dráhy se totiž body neustále přičítají i v semifinále a teprve finálové pořadí určí výsledek závodu prvních pěti. Vstříc semifinále mířili i Jan Kvěch a Petr Chlupáč, zatímco Daniel Šilhán měl pech. Po dvou startech byly na jeho kontě pouhé tři body. Šanci na další mu vzal pád ve druhém okruhu sedmé jízdy. Severočeský závodník se však rychle vrátil do sedla. Lepší umístění nezískal, zkušenosti však ano.
Daniel Šilhán bere svůj pád z lepší stránky:
„Od té doby, co jsem spadnul, mi to jde líp!“
Na prahu čtvrté série patnácti základních jízd vedl Mads Hansen, jenž velkým sólem v rozjížďce s číslem patnáct, přidal svým dvěma čtyřkám další sestřičku. Celina Liebmann ztrácela bod, Viljam Lappi dva. V desáté jízdě si to Jan Kvěch namířil rovnou mezi ně. Lepší start měl sice Charlie Brooks, ovšem toho český reprezentant nechal za sebou v úvodním nájezdu druhého kola.
Angličan se sice vnějškem závěrečného oblouku pokoušel o revanš, který se mu však nepovedl. Vzápětí na sebe narazilo vedoucí trio. Mads Hansen vyhrál počtvrté. Celina Liebmann se dokázala postupně prokousat ze čtvrté příčky na druhou. Viljama Lappiho přitom o druhé místo připravila až podjetím v poslední zatáčce.
Jan Kvěch byl rázem třetím mužem aktuální klasifikace. Večer se zdál být úžasný o to víc, když se ujal vedení v rozjížďce s číslem čtrnáct. Za sebou měl nejen Charlie Brookse, ale především Viljama Lappiho. Ovšem ve druhé zatáčce druhého okruhu přišla pohroma. Zadřený motor!
Fortuna nefandí Janu Kvěchovi
I se třinácti body se Jan Kvěch dostal do semifinále, kde nechyběl ani Petr Chlupáč. Ve třetí sérii byl už spokojený s nastavením svého motocyklu, byť jej v rozjížďce s číslem dvanáct podjel Jedd List v úvodní zatáčce. V patnácté jízdě posléze nestačil rychlostí jen na nepolapitelného Madse Hansena, který právě skončil základní část jako neporažený. Dva body za ním byla Celina Liebmann, která se ve třinácté jízdě ujala vedení již v první zatáčce.
Oba čeští semifinalisté stanuli na startovním roštu prvého semifinále. Ovládl jej terminátor dnešního večera Mads Hansen. Zprvu jel za ním Charlie Brooks, avšak ve druhém kole se pod ním ve druhé zatáčce prohnal Petr Chlupáč. Jan Kvěch si vypůjčil motocykl od Milana Dobiáše, ale byl schopný obrat o bod jenom Benjamina Cambe.
Oba pražští reprezentanti skončili po semifinále se čtrnácti body. Jan Kvěch však na rozdíl od Petra Chlupáče mohl na misku vah přihodit čtyřku za vyhranou desátou jízdu. O jejich dalším osudu mělo rozhodnout druhé semifinále. Celina Liebmann jej ovládla již s letem pásky k temnícímu svítkovskému nebi.
Jenže na druhé příčce se usadil Steven Labouyrie. Jedd List jej odsud nedokázal vystrnadit a byl vyřazen. Viljam Lappi se ani příliš nesnažil. Jeho patnáctibodový zisk mu dával jistotu finálového postupu již před startem. A že uzmul bod Thomasi Valladonovi byl jen bonus navíc.
Petr Chlupáč lituje ztracených bodů:
„Nakonec mi chyběl bod a to mi přitom dva uletěly jen taktak.“
Steven Laouyrie se tím pádem dostal na čtrnáct bodů. Petr Chlupáč tím pádem vypadl na pomocná kritéria, jež však Jan Kvěch měl s Francouzem totožná. Ve vzájemném duelu Čech zkraje závodu prohrál, ale jinak je spojovala jedna čtyřka, tři trojky, jedna jednička a jedna nedokončená rozjížďka. Jan Kvěch za poruchu motoru nemohl, zatímco vina na najetí do pásky šesté jízdy ležela rozhodně na bedrech francouzského závodníka.
Nicméně reglementy nemohou řešit míru zavinění odstoupení každého závodníka. Místo rozjezdu jako na krátké dráze však longtrack v takovém případě uznává pouze los. Před oběma závodníky ležela dvě plechová kolečka s čísly, jež se v depu věší na zelenou tabuli se startovními pozicemi v jízdách.
Jan Kvěch sáhnul po šestce a do finále díky tomu nepostoupil. Prohrát boj o stupně vítězů v závodě světového ranku vinou nepřízně Fortuny je pořádně silná káva. Ano, taková jsou pravidla, jak zaznělo z úst funkcionářů. Jenže pravidla nepadají z nebe, jsou tvořena lidmi a jenom lidé rozhodují, jsou-li hloupá či spravedlivá.
Finálová jízdě se tak bohužel musela obejít bez české účasti. Boj o světový pohár pro sebe rozhodl Mads Hansen již při startu. Vodu však čeřila Celina Liebmann. Rozjížděla jízdu ze čtvrté příčky. Záhy jezdila třetí, aby ve třetím okruhu zvenčí druhé zatáčky sebrala stříbro Charlie Brooksovi.
Hlasy z depa
„Zadřel jsem motor, tam mi body uletěly,“ litoval Jan Kvěch. „Pak jsem si špatně vylosoval. Na tom se mi drží smůla a nechce se pustit. Je to smůla, po začátku jsme to vyladili, že to jelo. S tím motorem jsem byl spokojenej‘, než se zadřel.“
„Zezačátku trénink super,“ svěřoval se Petr Chlupáč. „Začal závod a zase to nejelo. Dolaďovali jsme to a třetí jízdu to už jelo moc hezky. Nakonec mi chyběl bod a přitom mi dva jen taktak uletěly. Byly to moc hezký závody a příště to bude lepší.“
„Postupně jsem se do toho dostával,“ vyprávěl Daniel Šilhán. „Technika byla v pohodě, ale nedokázal jsem odstartovat. Jelo se mi dobře, jak jsem se přetočil a spadnul, šlo mi to líp. Dostal jsem se víc do tý motorky. Věděl jsem, že nemám šanci, ale snažil jsem se.“
1. Mads Hansen, DK | 4 4 4 4 4 | 4 | 4 | 28 | |
2. Celina Liebmann, D | 3 4 4 3 4 | 4 | 3 | 25 | |
3. Charlie Brooks, GB | 2 2 2 3 4 | 2 | 2 | 17 | |
4. Steven Labourie, F | 4 T 3 1 3 | 3 | 1* | 15 | |
5. Viljam Lappi, FIN | 3 4 4 3 4 | 1 | 0 | 16 | |
6. Jan Kvěch, CZ | 3 3 3 4 E | 1 | * | 14 | |
7. Petr Chlupáč, CZ | 1 3 1 3 3 | 3 | 14 | ||
8. Jedd List, GB | 1 1 3 4 2 | 2 | 13 | ||
9. Thomas Valladon, F | 2 2 1 2 2 | 0 | 9 | ||
10. Benjamin Cambe, F | 3 3 0 2 1 | 0 | 9 | ||
11. Tim Wunderer, D | 1 2 4 0 0 | 7 | |||
12. Daniel Šilhán, CZ | 2 1 0 1 2 | 6 | |||
13. Finn Loheider, D | 0 1 1 1 1 | 4 | |||
14. Aaron Butcher, GB | M 0 2 0 E | 2 | |||
15. Kevin Luck, GB | 0 0 0 0 1 | 1 | |||
16. Milan Dobiáš, CZ (res) | 0 0 | 0 |
Poznámka: * o postupu do finále rozhodl los
Foto: Karel Herman a Mirek Horáček