Kostěnice – 19. srpna
Volný víkend a svrbící ruce po dlouhém závodním půstu zavedly Michala Škurlu na dnešní 3. Srandamač do Kostěnic. Pražský závodník sice na místní kolečko koukal zprvu rozpačitě, aby si však sobotní program posléze náležitě užil. Nejprve nepoznal hořkost porážky v kategorii Speedway, kde mu Josef Novák byl více než důrazným protivníkem. A nakonec triumfoval také v Ceně speedwayA-Z a odvezl si domů pohár s modrou přilbou. Závod Flat Tracku vyhrál Aleš Plecháč, když na poslední chvíli předčil suverénního Jiřího Krause. Mezi Potěrem si Tony Katra ve finále vynahradil pech v podobě dvou vynechaných jízd kvůli ulomenému háku, zatímco kategorie Kolibříci přinesli vítězství Janu Jeníčkovi.
Meteorologové se mohou také mýlit
Předpověď na dnešní den byla zoufalá. Déšť, déšť a zase déšť na celém území republiky. Avšak ono se nikdy nic nejí tak horké, jak to zprvu může vypadat. Jenže vyprávějte tohle Janu Vaňátkovi, který včera stál u pokladny v supermarketu s vozíčkem plným klobás.
Letos pro Motoklub Úhřetická Lhota zajišťoval při jejich Srandamačích skvělé občerstvení pán, který dnes musel do práce. Stan pořízený z armádních přebytků ochotně zapůjčil i na dnešek, ovšem zásoby do něho si museli organizátoři zakoupit sami. A Jan Vaňátka již zažil situaci, kdy mu nezbylo nic jiného, než vinou odplaveného Srandamače zakoupené uzeniny rychle zpracovat na utopence v obrovských kvantech.
Nad ránem vskutku zapršelo. Nicméně déšť byl spíše epizodní. A paradoxně při třetím z letošních Srandamačů ani nekáplo navzdory výhrůžkám rosničkářů slibujícím mnohem horší počasí než při červnovém a červencovém klání na kostěnických oválcích.
Vůbec poprvé v kostěnických dějinách byly vypsány dva závody. Potěr se totiž oddělil od Kolibříků, které je skutečně nutné psát s velkým prvním písmenem. Důvod je prozaický, a sice že pořadatelé zažitou přezdívku nejmenších motocyklů použili jako oficiální název kategorie plochodrážních stopětadvacítek.
Jenže oproti jejich původním předpokladům se stopětadvacítkou pro speedway dorazili pouze Jan Jeníček a Tadeáš Růžička. Plán přidat jim do závodu Jana Hlačinu s dvěstěpadesátkou se však naštěstí záhy ukázal jako výstřel do tmy. Všechny kategorie dnes závodily na velkém ovále, jehož délka by jen umocňovala převahu dvojnásobného zdvihového objemu silnějšího motocyklu.
K premiérovému závodu kategorie Kolibříci se tím pádem v Kostěnicích postavili jen dva závodníci. Chybou by však bylo litovat. Tadeáš Růžička prozatím nejezdí ani regulérní stopětadvacítkové závody, ani polooficiální pohárový Mini Cup. Dle plánu jeho otce prozatím získává dovednosti v ovládání závodního motocyklu. Dnešní Srandamač do takového konceptu jedině zapadal.
Jan Jeníček zprvu vyhrával zcela suverénně stylem start – cíl. Ale Tadeáš Růžička již v rozjížďce s číslem čtyři po závodníkovi s pardubickým koníkem na vestě vytrapoval vnitřní stranou první zatáčky. Osměloval se víc a víc, a byť jej nakonec ani v jedné ze sedmi jízd neporazil, rozhodně neodjížděl z Kostěnic se zamračenou tváří.
V kategorii Potěr se sešlo šest závodníků. Vesměs sedlali malé motokrosové motocykly s výjimkou Karla Matějíčka, který tradičně přijel s pitbikem v úpravě pro flat track. Vůbec poprvé dorazil Tony Katra, který hned v úvodní rozjížďce s přehledem změřil Denisu Maclovou a Jakuba Jirouta.
Matěj Hlačina jezdil čtvrtý, avšak brzy zůstal stát s poruchou motocyklu. Závada se opakovala i ve druhé jízdě, než jeho otec Jan zjistil, že se gumové těsnění rozpadlo na kousíčky a zcela ucpalo karburátor. Na čele jezdila Denisa Maclová, avšak po pádu Tony Katry a Karla Matějíčka ve druhé zatáčce druhého kola všechny závodníky zastavila červená vlajka.
Kromě Matěje Hlačiny při repete chyběl také Tony Katra. „Jak upad‘, utrhnul hák,“ vysvětloval důvod jeho strýc Martin Šťastný, který v minulosti působil jako mechanik Adama Vandírka či Ondřeje Smetany. Denisa Maclová tentokrát triumfovala stylem start – cíl, avšak v rozjížďce s číslem tři převzal roli suveréna opět Tony Katra.
Svým pronásledovatelům po raketovém startu ujel o celou rovinu. Matěj Hlačina kvůli mechanickým potížím chyběl, takže druhého místa se zmocnila Denisa Maclová. Ta stejně jako Jakub Jirout, který s železnou pravidelností projížděl pod šachovnicovou vlajkou v rukou Jana Poříze hned za ní, vykročila nezadržitelně vstříc velkému finále.
Sem měl namířeno rovněž Tony Katra, jenž však musel dohánět zpoždění způsobené poruchou motocyklu. V rozjížďce s číslem čtyři však nejlepší start předvedl Karel Matějíček. Jenže Tony Katra jej předčil již v první zatáčce. Záhy jeho příkladu následovala také Denisa Maclová a posléze i Jakub Jirout. Celá trojice v pořadí Tony Katra, Denisa Maclová a Jakub Jirout ovládla rovněž rozjížďku s číslem pět.
Flattrackeři se ukazují v nejlepším světle
Jet finále plochodrážních stopětadvacítek ve dvou účastnících by postrádalo sebemenšího smyslu. A tak se Kolibříci dostal dočkali šesté jízdy navíc a první finálové jízdy se týkaly kategorie Potěr. Matěj Hlačina se nezbavil pechu, když musel kvůli poruše zastavit také v páté jízdě.
V malém finále si však všechno vynahradil. Karel Matějíček byl sice zprvu nejrychlejší, nicméně nejmladší ze závodících Hlačinů se prosadil do vedení ve druhém kole. Velké finále se posléze stejně jako prve většina základních rozjížděk stalo kořistí Tonyho Katry. Denisa Maclová přišla o druhou příčku, když zůstala stát už ve druhé zatáčce se zavřeným přívodem benzínu.
Dan Macl své opomenutí sice promptně napravil, avšak jeho dcerka už na dostižení druhého Jakuba Jirouta neměla potřebný čas. Nicméně v té chvíli už všichni žili očekáváním dospělých kategorií, jež lákaly řadou novinek. Těsně před tréninkem nebylo ani vidu, ani slechu po Josefu Novákovi, jehož přítomní přesvědčili, aby se vrátil domů do Bořic pro závodní výstroj.
Někdy po jeho návratu se na příjezdové polní cestě objevila dodávka Michala Škurly. Pražan si comeback po jarní operaci ramene načasoval do poměrně nešťastného období, v němž není závodů zrovna nazbyt. Proto se rozhodl, že se vůbec poprvé podívá do Kostěnic. Kvůli přítomnosti Josefa Nováka a dalšího debutanta Františka Kliera si ve společnosti amatérských plochodrážníků bez licence nemusel připadat jako bílá vrána. Lišil se však tím, že v depu jako jediný vyložil dva závodní motocykly.
Rovněž kategorie Flat Track měla nováčka hvězdného jména. Pavol Pučko přijel startovat ve Srandamači rovněž poprvé. Díky jeho KTM 450 se počet motocyklů FT1 zvýšil na čtyři. Protože se dnes flattrackové jízdy odbývaly se všemi osmi závodníky u pásky, Pavol Pučko, Aleš Plecháč, Jiří Kraus a Václav Gehart si pokaždé stoupli do druhé řady startovního roštu a první nechali pro motocykly specifikace Classic či Veterán.
Gentlemanské gesto přitom mělo pozitivní dopad na úroveň dramatu, když se favorité museli proplétat chumlem závodníků dopředu. Aleš Duben původně odřeknul svou účast, když mu o tréninku prasklo plynové lanko. Rychle se však našlo náhradní řešení, takže se ujal vedení v rozjížďce s číslem jedna.
V první zatáčce mu jej sebral Jakub Matějíček, ovšem záhy udával tempo Jiří Kraus. Za sebou měl Aleše Plecháče oblečeného do kombinézy po Hynku Štichauerovi a Pavla Pučka. V podobném duchu se nesla i rozjížďka s číslem dvě, byť FT1 byly rychlejší. Jiří Kraus vedl již v nájezdu do druhé zatáčky a Aleše Plecháče s Pavlem Pučkem měl za sebou již ve druhém kolo. Václav Gehart tentokrát za svá záda poslal Jakuba Matějíčka ve třetím okruhu.
Aleš Duben, Jakub Matějíček a František Chvojka, který v první jízdě nestartoval kvůli povolenému výfuku, udávali zprvu tempo rozjížďce s číslem tři. Spodní stranou druhé zatáčky se do čela dostal Jiří Kraus, aby posléze slavil již třetí triumf v řadě. Pavol Pučko už podruhé v řadě skončil třetí za Alešem Plecháčem.
Čtvrtá jízda začala dramaticky. Jakub Matějíček se ve skrumáži nevešel do prvního nájezdu. Mezitím Aleš Duben strávil v čele celé kolo, ale v nájezdu do první zatáčky toho druhého jej Jiří Kraus předjel. O čtyři okruhy později se to samé povedlo Pavlu Pučkovi, jehož ale při předjíždění o kolo zdrželi do svého duelu zahledění Roman Marek a František Chvojka, a záhy nato i Václavu Gehartovi.
Aleš Plecháč se před muže s ležatou osmičkou na číselné tabulce dostal až v předposledním kole. „Chtěl jsem kousat zezadu,“ vysvětloval se smíchem, proč si tentokrát svůj handicap ještě zvýšil. Ve srovnán í s kategorií Speedway, s nimiž se střídali, dostali flat trackeři mírné zpoždění ve svých rozjížděk. Nicméně návrh na zrušení jejich páté jízdy ve prospěch finálového programu se setkal s jednoznačným odmítnutím.
A tak jsme ještě jednou viděli parádní start v podání Aleše Dubna, stejně jako rychlý postup Jiřího Krause, který převzal vedení na konci prvního kola. Přes místního borce šli vzápětí všechny závodníci se stroji FT1. Pavol Pučko ve druhém, Václav Gehart ve třetím kole. A konečně v poslední zatáčce také Aleš Plecháč. Ten si totiž ve druhém okruhu ustlal v prvním nájezdu, a i když se briskně vrátil do sedla, rozehrával svou stíhací jízdu až z poslední pozice.
Michal Škurla neprohrává
Plochodrážníci se však od flat trackerů nechtěli nechat zahanbit. Ovšem Michal Krejčí na startu rozjížďky s číslem jedna kalil vodu ze zcela jiného důvodu. Sotva letěla páska k modrému kostěnickému nebi, vyskočil z roštu rovnou doprava do sklizeného pole a připravil děsivé okamžiky Josefu Novákovi staršímu, který pomáhal startmaršálovi Janu Pořízovi.
„Prasknul mi jazýček na sedle, člověk by neřek‘, jak to posune těžiště a dokáže to vystřelit,“ vysvětloval obrýlený plochodrážní nadšenec. Mezitím Jan Vaňátka změřil Jana Hlačinu v sedle jeho dvěstěpadesátky, ale to už úřadovala červená vlajka.
Repete ovládl Dan Macl. Jan Vaňátka na něho útočil, ovšem v prvním výjezdu se přetočil. Z fousáčových patálií protitoval Jan Hlačina, jenž spodem poskočil na druhou příčku, nicméně Jan Vaňátka mu ji sebral hned v následujícím oblouku. Dana Macla však už ohrozit nedokázal, i když Jan Poříz nechal závodníky jet čtyři místo třech kol. Za svůj omyl také dostal vyhubováno od Jana Vaňátky.
Rozjížďka s číslem dvě svedla na svůj startovní rošt tři držitele závodních licencí, což se ještě nikdy v Kostěnicích nestalo. Michal Škurla dal triumfem ve stylu start – cíl najevo, že se rozhodně nepřijel do Kostěnic jen podívat. Josef Novák a František Klier se seřadili hned za něho. Pardubický junior ovšem inkasoval trojku hned vzápětí. V prvním nájezdu podjel Michala Krejčího a Jana Hlačinu přitom jakoby táhnul za sebou na provázku.
Ve čtvrté jízdě úřadoval opět Michal Škurla. Za ním se seřadili František Klier, Dan Macl a Jan Vaňátka. Po druhém triumfu Jiřího Krause ve druhé jízdě flat tracku, zaznamenal Michal Škurla další jednoznačný triumf na úkor Dana Macla. S devíti body se kvalifikoval rovnou do finále, zatímco všechny ostatní čekaly semifinálové jízdy.
Poslední rozjížďka základní části se stala kořistí Josefa Nováka. Jan Vaňátka vyznával vnitřní stopu první zatáčky. Nejenže se ale nedostal dopředu, ale navíc jej objel rovněž František Klier. Ke smůle borce z pořádajícího klubu mu i třetí místo sebral Jan Hlačina v poslední zatáčce.
Ze semifinále vedla přímá cesta do finále přes vítězství. Pro něj se jako první natáhnul Jan Novák, který hned po startu změřil Jana Hlačinu a Michala Krejčího. Ve druhém semifinále nejlépe odstartoval Dan Macl. Ve druhém oblouku ho objel František Klier. Borec s divišovskou vestou se stal třetím finalistou, zatímco zbývající čtveřice stanula na startu poslední šance.
Také tady vedl Dan Macl. Jan Vaňátka se pustil do křížku s Janem Hlačinou, pod něhož si to namířil ve druhém kole v první zatáčce. Sebral mu druhou příčku, ale už na rovince vyletěl do pole. Jan Hlačina posléze zkracoval svůj odstup od vedoucího Macla. A v poslední zatáčce mu sebral vítězství i postup do finále.
Ve finále se nejlepší reakcí na let startovní pásky blýsknul Josef Novák. Michal Škurla vmžiku zaútočil vnitřkem první zatáčky. Ve výjezdu Pardubičana nestihnul, avšak už po protilehlé rovince převzal vedení. František Klier ohlídal Jana Hlačinu a dočkal se svého prvního pódia s pětistovkou.
Cena speedwayA-Z byla nakonec vypsána pro kategorii Speedway. Na řadu však přišla až po finálových jízdách flat trackerů. V béčku si František Chvojka předním blatníkem nechtěně přidržel startovní pásku, která se tím pádem nezvedla rovnoměrně. A na opačné straně chytla Jakuba Matějíčka za krk.
Při repete se postiženého závodníka smůla nepustila. V první zatáčce sice srdnatě podjel Aleše Dubna, jenže ve druhém okruhu upadl ve druhém oblouku. Než mohl pokračovat, byl o kolo nazpět. Aleš Duben mířil za vítězstvím, zatímco Roman Marek a Jakub Matějíček se svými veterány bojovali o druhou příčku.
Ve velkém finále se konečně čtveřice ef-té-jedniček seřadila rovnou u startovní pásky. Sotva se závodníkům mihla okolo hledí jejich přileb, vystřelil Jiří Kraus jako z děla. Jako stín se jej ovšem držel Aleš Plecháč. A nejenže se držel, on mu nedopřál ani vteřinku klidu. Několikrát měl předjetí na dosah, nicméně dočkal se jej až v osmém kole, kdy Jiřího Krause připravil o punc neporazitelnosti v poslední zatáčce!
Oba při svém souboji ujeli zbývajícím dvěma. Třetí příčku před Václavem Gehartem si udržel Pavol Pučko, jehož však čekal ještě plochodrážní comeback při Ceně speedwayA-Z. Motocykl mu ochotně půjčil Dan Macl. Jenže při tréninku se v ní uvolnil šroubek v přední kyvné vidlici. Pomocnou ruku a především svůj stroj však nabídl Michal Krejčí.
„Aspoň přidá pořádně plyn a vyžene ty pavouky z vejfuku,“ smál se Michal Krejčí. Pro Cenu speedwayA-Z byli dále nominováni Michal Škurla, Josef Novák a František Klier. Pražan si počínal neméně suverénně jako předtím a do své sbírky získal i netradiční pohár s modrou přilbou na vrchu.
Josef Novák byl opět druhý, ale František Klier o místo na stupních vítězů přišel. „On mi najednou vzal vejfukem nohu!“ nemohl pochopit, kterak se Pavol Pučko před něho v první zatáčce dostal.
Potěr:
stroj | TOT | MF | VF | ||
1. Tony Katra | MX | 5 E/- 5 5 5 | 20 | 1. | |
2. Jakub Jirout | MX | 3 4 3 3 3 | 16 | 2. | |
3. Denisa Maclová | MX | 4 5 4 4 4 | 21 | E | |
4. Matěj Hlačina | MX | E E/- – 2 E | 2 | 1. | |
5. Karel Matějíček | pitbike | 1 2 1 0 2 | 6 | 2. | |
6. Vincent Vaňátka | MX | 2 3 2 1 1 | 9 | 3. |
Kolibříci:
1. Jan Jeníček | 2 2 2 2 2 2 | 12 |
2. Tadeáš Růžička | 1 1 1 1 1 E | 5 |
Flat Track:
TOT | MF | VF | ||
1. Aleš Plecháč | 3. 2. 2. 4. 4. | 15 | 1. | |
2. Jiří Kraus | 1. 1. 1. 1. 1. | 5 | 2. | |
3. Pavol Pučko | 2. 3. 3. 2. 2. | 12 | 3. | |
4. Václav Gehart | 4. 4. 4. 3. 3. | 18 | 4. | |
5. Aleš Duben | 7. 6. 6. 5. 6. | 30 | 1. | |
6. František Chvojka | – 8. 7. 6. 7. | 36 | 2. | |
7. Roman Marek | 6. 7. – 7. 8. | 36 | 3. | |
8. Jakub Matějíček | 5. 5. 5. R 5. | 28 | 4. |
Speedway:
TOT | SF1 | SF2 | OPR | FIN | ||
1. Michal Škurla | 3 3 3 | 9 | 1. | |||
2. Josef Novák | 2 3 3 | 8 | 1. | 2. | ||
3. František Klier | 1 2 2 | 5 | 1. | 3. | ||
4. Jan Hlačina (250 ccm) | 1 2 1 | 4 | 2. | 1. | 4. | |
5. Dan Macl | 3 1 2 | 6 | 2. | 2. | ||
6. Michal Krejčí | F/R 1 1 | 2 | 3. | 3. | ||
7. Jan Vaňátka | 2 0 0 | 2 | 3. | F |
Cena speedwayA-Z
1. Michal Škurla |
2. Josef Novák |
3. Pavol Pučko |
4. František Klier |
Poznámka: závody všech kategorií se konaly na větším ovále
Foto: Eva Palánová, Karel Herman, Mirek Horáček a Jan Kabele