Praha – 19. prosince
Poměrem jediného hlasu se česká extraliga v roce 2008 vydala směrem k dvoustupňové soutěži dle rozpisu světového poháru družstev. Pro tuto alternativu hlasovaly na rozšířeném zasedání VV SPD Pardubice, Praha a Plzeň, zatímco Slaný a Mšeno se postavily proti. Razantní změny v naší už pouze jediné ligové soutěži vyvolávají kontroverzní pocity. Radomír Semela, kouč pražského Olympu, se však magazínu speedwayA-Z v krátkém rozhovoru svěřil, že novou podobu extraligy pokládá za krok správným směrem.
speedwayA-Z: „Jsi dlouholetým zastáncem nadstavbových částí různých šampionátů. Stál jsi u nerealizovaného play off v roce 1995, dával jsi podobné návrhy i při jiných příležitostech. Co je pro tebe na podobných modelech tak atraktivní? Promítneme-li si pravidla pro rok 2008 do letošního roku, v první polovině by nešlo o nic víc než vyřadit Mšeno. To by nebyl takový problém a do druhé poloviny by si týmy přinesly jen zisk odpovídající jednomu závodu. Za těchto okolností se nezdá, že by nová podoba soutěže byla katalyzátorem dramatické podívané.“
Radomír Semela: „Máš pravdu, že obecně u soutěží družstev preferuji vyřazovací systém play off, kdy po základní části pokračují boje o titul vyřazovacím systémem, až se rozhodne mezi dvěma nejlepšími celky soutěže o mistru republiky. Tento systém zaručuje určitou gradaci a eliminuje stav, kdy je o mistru předčasně rozhodnuto a není o co bojovat. Jsem i pro automatický postup vítěze nižší soutěže do soutěže nejvyšší a pro sestup posledního celku. Výhodu má tento systém i v tom, že v základní části můžeš dát více přiležitostí širšímu kádru bez obav o postavení v tabulce atd.
V plochodrážním hnutí zatím není většina pro start šesti až osmičlenných týmů, pro které by se tento systém play off nejlépe hodil. Sice bylo loni v Pardubicíh dohodnuto, že se extraliga pojede v roce 2008 systémem jako v Polsku, ale nakonec v poměru 3:2 bylo rozhodnuto jet extraligu v roce 2008 podobným systémem jako World Cup s pěti jezdci v základu na 25 jízd. Je to kompromis, ale určitě to považuji za krok správným směrem. Dostanou příležitost další jezdci, dodrželi jsme i kontinuitu v preferování juniorů, ale i dvou zahraničních hostů. Dvojnásobný joker a využití taktických rezerv pomůže soutěž vyrovnat, a tudíž i zatraktivnit. Extraliga určitě na dramatičnosti neztratí. Mšeno bych rozhodně nepodceňoval. Letos ale nebylo ze sportovního hlediska příliš šastné, že vždy jeden celek stál. V druhé polovině si to teď spravedlivě rozdají čtyři nejlepší celky a bodové hodnocení 4-3-2-1 za umístění v základní části považuji za odpovídající. Původní návrh byl, že vítězný celek bude mít jen právo jet poslední závod na domácím oválu. V ledním hokeji máš také za základní část jen bonus, že můžeš hrát potenciální pátý zápas doma.“
speedwayA-Z: „Extraliga nabrala fantastický vzestup vstupem MPM trading a Fujifilm v roce 1999. Do té doby na našich oválech nevídaná podívaná kulminovala v letech 2005 a 2006. Tyto ročníky vstoupily do historie jako nejdramatičtější v celé české ligové historii. Nestálo by za to vrátit extraligu spíše do této podoby? A to tím spíše, není-li po změnách takřka žádná poptávka ze strany plochodrážní veřejnosti?“
Radomír Semela: „Souhlasím, že díky sponzorům dostala extraliga nový náboj. Hlavní důvod dramatičnosti ale spíš vidím v tom, že se extraligové týmy kvalitativně vyrovnaly a navíc ani domácí prostředí už nehraje u nás takovou roli jako například v Polsku. Obecně každé vedení svazu musí při navrhování systému soutěží hledět na potřeby reprezentace a na výchovu mladých jezdců. A to hlavně proto, že drtivou většinu peněz svaz dostává za výsledky jezdců v MS či ME. Nelze soutěže nastavovat tak, aby vyhovovaly jednotlivým klubům a jejich ambicím. Jsem rád, že se nakonec podařilo opět prosadit povinné juniory do extraligy a M ČR tříčlenných juniorských družstev, ve kterém dostanou příležitost i další nadějní jezdci. S počtem licencovaných jezdců jsme se totiž dostali do stavu, který se dá charakterizovat spíš jako pět minut po dvanácté.“
speedwayA-Z: „Změny v letošní extralize byly nutným kompromisem po událostech kolem baráže. Soutěž přinesla drama, ale pakliže by se Plzeň vyvarovala počátečních chyb, šlo by především o show v jejím podání. Pravidla zvýhodňující juniory se v mnoha ohledech ukázala jako bezzubá. Na scéně se však vynořil další problém. Pět týmů svázaných pravidly o povinných juniorech a pouze dvou cizincích nebylo schopno pravidelně stavět šest závodníků. Přišla zranění, konce kariér a navíc oproti modelu čtyř týmů ubyl pátý silný hráč, od něhož si šlo závodníky půjčovat. Do problémů se dokonce dostal i tradičně personálně silný Olymp, což tě vedlo k ukončení hostování Richarda Wolffa ve Slaném a Adama Vandírka ve Mšeně. Není za daného stavu přece jenom velkým rizikem další rozšíření? Vždy nyní tým potřebuje už pět pravidelně startujících závodníků.“
Radomír Semela: „Na většinu tvých výtek jsem odpověděl v předchozím odstavci. Myslím si, že dva zahraniční jezdci jsou strop, za který bychom neměli jít, čili nejsem pro úplném otevření soutěže. Nejde jenom o zachování prostoru pro domácí jezdce, ale i o to, že to postupně všechny kluby nutí utrácet peníze za zahraniční posily na úkor investic do vlastních juniorů. Jednoduše řečeno, na misce vah leží, zda koupit motor pro juniora nebo rapidně zvýšit šance na výhru v závodě! V letošní extralize také bylo na soupisce šest jezdců.
Čili nic se rapidně nemění. Jenom budou mít třeba plzenští mladíčci Hádek s Holubem více příležitostí přispět k obhajobě plzeňského titulu, což se v budoucnu určitě odrazí i na výsledcích českého juniorského týmu na evropském šampionátu do devatenácti let.“
speedwayA-Z: „Je tady ovšem ještě jeden problém. Pět rozjížděk navíc znamená prodloužení závodu minimálně o čtvrt hodiny. Závodí se ve všední den a dva finálové podniky jsou naplánovány na září. Z extraligové pětice nemají Slaný a Plzeň umělé osvětlení. V minulosti už nastaly trable s viditelností. Příští rok se bude muset začínat o půl hodiny dříve. Z toho asi diváci nebudou mít velkou radost…“
Radomír Semela: „Pokud bude vůle, tak se i tento problém se dá vyřešit. V zahraničí odpočítávají další jízdy po třech minutách a to někteří jezdci jedou během patnácti jízd i sedmkrát Odpadne také delší přestávka pro nasazování jezdců do finálových jízd, jak tomu bylo letos.“
speedwayA-Z: „Zásadním problémem české ploché dráhy se stává nedostatek závodníků. VV SPD tomuto neblahému trendu pouze přihlíží, většina pořadatelů také. Díky novému modelu ligových soutěží se počet závodnických příležitostí ještě sníží. Závodníci pátého extraligového týmu se budou na finálovou část dívat. Situaci jim neulehčí ani tříčlenná družstva. Získala status mistrovství republiky, otevřela se cizincům. Liberec nepokrytě zbrojí, titul budou chtít dozajista i Praha a Březolupy. Je tedy vcelku pravděpodobné, že tady budou bojovat opět extraligové špičky. Vezmeme-li tohle do úvahy, dvoustupňový systém extraliga – 1. liga čtyřčlenných týmů zas tak špatné řešení nenabízel, že?“
Radomír Semela: „Místo otevřeného M ČR tříčlenných družstev také preferuji raději dvoustupňovou soutěž s extraligou a 1. ligou včetně postupů a sestupů. Hlasoval jsem za Autoklub Markéta na kalendářní poradě proti tomu, aby se místo 1. ligy jel další šampionát družstev, ale náš názor bohužel nezískal většinu. Chápu ale motivaci Liberce a Březolup bojovat raději o mistrovský titul než o titul přeborníka.
Co se týče problému s úbytkem jezdců a výchovou mladých plochodrážníků: Domnívám se, že svazu PD v tomto směru trochu křivdíš. Výchova mladých jezdců je jedna z priorit současného vedení a není to jen fráze. Čeští junioři budou mít možnost příští rok startovat v několikadílných seriálech M ČR do 21 let a ve tříčlenných juniorských družstvech, v M ČR jezdců do 19 let a dvě místa mají i na extraligových soupiskách. Také se pojede šampionát v kubatuře do 125 ccm pro jezdce od 12 let na velkých drahách a v lednu by mělo být potvrzeno vypsání dalšího vícedílného juniorského šampionátu také na malých drahách, který navrhl Zdeněk Schneiderwind z Markéty. Příležitostí pro juniory tak bude celá řada. Letošní výsledky českých juniorů a medaile z MS družstev naštěstí nekorespondují s nepočetnou jezdeckou základnou, ale mohou být příslibem pro budoucnost, navíc když se v Pardubicích pojede příští rok světové finále. Doufám, že to přitáhne k našemu sportu další adepty, přestože je to finančně náročný sport a bez podpory tatínků a klubů to nepůjde, i kdyby svaz vypisoval jednu soutěž za druhou.“