V USA čeká plochodrážní Jawu klinika, v Anglii zase silniční okruhy a dokonce ostrov Man

Divišov – 30. ledna
Kdo před třemi lety v horkém odpoledni posledního červencového pátku vyrazil na mítink seriálu ELVS do Pardubic, dozajista nezapomněl na výkon Martina Málka při mistrovském podniku flat tracku, které dlouhodrážní veterány doprovázel. Březolupský závodník tehdy v prestižní kategorii FT1 dovedl k suverénnímu vítězství motocykl kroměřížského stavitele Františka Přehnálka, jenž poháněl plochodrážní motor. Elegantní stroj záhy zmizel ze scény, jelikož flat trackové předpisy vyžadují motor a převodovku jako jednotný celek. Britský silničář Chris Wilkinson však nezávisle podobnou myšlenku rozvíjí i nadále, jelikož postavil závodní speciál s pohonným agregátem Jawa 892. Renomovaná česká značka má ve světě stále svůj zvuk, i když v Kalifornii jí v lednu čeká klinika.

 

 

Z plakátu kliniky Billy Janniro měli v Divišově radost
Z plakátu kliniky Billy Janniro měli v Divišově radost

Speedway Clinics je však název kempu, který v severokalifornském Rancho Cordova pořádá Biily Janniro, sedminásobný plochodrážní šampión USA, dlužno dodat, že v mistrovství pod křídly federace AMA. Pro organizátory podobných akcí u nás jistě nebude bez zajímavosti cena.

Americký závodník, jenž není neznámý ani českým plochodrážním fanouškům, si za čtyřhodinový trénink účtuje přesně 225 amerických dolarů na hlavu. Z českého úhlu pohledu je také významné, že Billy Janniro využívá produkty divišovské Jawy, jejíž logo zaujímá významný prostor na plakátě akce.

Chris Wilkinson u své Suzuki 250
Chris Wilkinson u své Suzuki 250

Produkt dělníků továrny v Divišově si zvolil také Chris Wilkinson, který závodí na britských okruzích se svými veterány Suzuki v kubaturách 250 a 500 ccm. Prastarý motor typu 892 zabudoval do britského rámu. Jeho největším problémem byly vačky, pro něž musel šikovný kutil vymyslet nový tvar.

Přestože jej zaměstnává nejen přípravy dvou vlastních motocyklů Suzuki, dalších závodníků i provoz vlastní strojírenské dílny, vývoj silničního závodního motocyklu poháněného plochodrážní Jawou pokračuje.  V příštím roce by se měl objevit na závodních okruzích. Od éry Františka Šťastného si českou značku stále pamatují i příznivci legendární Tourist Trophy.

Silniční závodní motocykl s plochodrážním motorem Jawa 892 v raném stadiu svého vývoje
Silniční závodní motocykl s plochodrážním motorem Jawa 892 v raném stadiu svého vývoje

V sezóně 2017 by se sem Jawa mohla vrátit. Chris Wilkinson totiž dle vlastních slov plánuje nasazení svého motocyklu ve veteránském Isle of Man Classic Pre-TT meeting.

Petr Jirsa, někdejší divišovský mechanik a později zakladatel firmy LNK na výrobu deček, by mohl jen poznamenat klasické přísloví, že všechno tu již jednou bylo. Svého času si totiž sám postavil cestovní motocykl se srdcem z plochodrážní pětistovky, který dokonce jezdil předvádět soudruhům z vedení Jawy do Týnce nad Sázavou. Doba osmdesátých let však běžné produkci takového stroje rozhodně nepřála.

Pohled pod kapotáž
Pohled pod kapotáž

Foto: JRM Speedway Factory a Chris Wilkinson

Pohled pod kapotáž
Pohled pod kapotáž