Praha – 18. listopadu
Vyznává teze, že pohodlí je pro závodníka zabiják, a za třináct sezón v sedle plochodrážních motocyklů se naučil, že si plánovat může akorát, že podle plánu většinou nepůjde nic. Letošní rok toho byl výmluvným důkazem. Sotva se vymanil z kontraktu s Redcarem, kde se jeho duše cítila sevřená jako v okovech, přišlo tréninkové zranění. A prvním závodě za Newcastle druhé. Přesto se však rozjel ke své nejlepší sezóně v britské lize vůbec. Exceloval i v české extralize a během plzeňského vyvrcholení šampionátu jednotlivců se vyšvihl z šestého místa k bronzu. A když se chtěl přes zimu bez stresů připravit na plochodrážní rok 2017, BSPA změnila pravidla a on se nevešel do kádru Newcastle. Exkluzivní rozhovor magazínu speedwayA-Z s Matějem Kůsem má však daleko k pláči nad hračkami napadanými do kanálu.
speedwayA-Z: „Průlomovým okamžikem letošní sezóny, alespoň soudě dle radostných projevů, jimiž jsi doprovázel jeho oznámení, se stal kontrakt s Newcastle. Jak se to všechno schumelilo, a proč jsi chtěl opustit Redcar?“
Matěj Kůs: „S Brianem (Havelockem, promotérem Redcaru – pozn. redakce) to bylo dlouho divoký. Vlastnil můj kontrakt a diktoval si podmínky. Řekl, že budu závodit v Redcaru, nebo vůbec. Moje frustrace rostla delší dobu. Chtěl jsem se sportem bavit a nechtěl jsem, aby mi ten člověk bral do sportu nadšení. Směrem k Newcastlu to byl hodně odvážnej‘ krok. Byl to opravdu zlomovej‘ bod a věděl jsem, že se musím posouvat dál jako závodník. Proto jsem šel na dráhu, kterou nemá rád nikdo. A na technický dráze jsem se posunul dál v ovládání motorky, což bylo ideální. Samotnej‘ transfer se zakončil tejden před zahájením sezóny. Byla to nervová zima, co bude dál. Končil jsem sezónu 2015 se zraněním ze Scunthorpe. Nervozita, jestli Newcastle dopadne, byla velká. Ale klub mě podržel a dotáhl ten transfer do konce. Zaplatili Redcaru transfer, který nikdo jinej‘ nechtěl Brianovi dát. Letos jsem zakončil sezónu s nadšením, že mám jisté místo a nemusím už to řešit. Dohodli jsme se na podmínkách, týden nato změnili pravidla celé soutěže a stejnou situaci řeším zas.“
speedwayA-Z: „Ostrovní závodění bylo opět tvým hlavním závodnickým chlebem. S Newcastle jste se dostali až do finále KO Cupu Premier League. Ten tedy pro tebe nebyl vůbec povedený, ale jinak jsi musel být se svou sezónou ve Velké Británii spokojený. Je tomu tak?“
Matěj Kůs: „Z mýho úhlu pohledu byla sezóna desetkrát těžší, než jsem očekával. Věděl jsem, že bude těžká, ale že se z toho vyklube tohle, jsem nečekal. Začátek sezóny byl ovlivněnej‘ operací během zimy. Dlouho jsem se nemohl dostat do formy, břišní svaly se nehojily, jak bych chtěl. Nezačínal jsem stoprocentně fit a to se podepisovalo celou sezónu. Stihnul jsem ji na poslední chvíli. Co ten nahoře nechtěl, tejden před odjezdem do Anglie mi na tréninku na Markétě vyskočilo rameno. Hned jsem jel do vojenský nemocnice a myslel, že start v Newcastle je nereálnej‘. Bál jsem se jim říct ‚bojovali jste o mě takovou dobu, zaplatili přestupné a já za vás závodit nebudu‘. Znamenalo to tejdenní rehabilitace, docházel jsem tam na čtyři hodiny denně. Od manuální rehabilitace přišla elektrika a voda, pral jsem do sebe proteiny a železo a z toho, z čeho se lidi dostávaj‘ pět tejdnů, jsem se já dostal za tejden. Měl jsem ortézu pod chráničem, sice tam bylo nepohodlí při jízdě, ale nemoh‘ jsem start za Newcastle zmeškat, závodil jsem s ortézou asi do května. Při prvním závodě v Newcastle byl pád, prask‘ mi řetěz z prvního místa a Kenneth Hansen se mi nevyhnul. A udělal jsem si druhý rameno. To bylo hodně těžký, srovnával jsem se s tím až do června. Newcastle na mě nevyvíjel žádnej‘ tlak, z jejich strany to bylo fér, to mi pomohlo srovnat se a dostat se, kde jsem byl. Během sezóny jsem to nevnímal, ale statisticky to byla moje nejlepší sezóna, co jsem tady kdy odjel. V Newcastlu doma jsem skončil s average 2,30 na jízdu. Když se koukám zpětně, vyšla spousta věcí, poznal jsem nový lidi. A hodně mi tenhle rok dal.Ani náhodou nelituju toho kroku odejít z Redcaru. Všechno se děje z nějakýho důvodu a každá prohra je zkouška.“
speedwayA-Z: „Mistrovství republiky jednotlivců pro tebe neodstartovalo vůbec optimálně. Ztracené body vinou poruchy motoru chyběly a druhý závod v Pardubicích pro tebe začal už prakticky na hradecké dálnici. Za tohoto stavu jsi přivítal formuli na tři finále, co?“
Matěj Kůs: „Za současných okolností mně to určitě pomohlo. Máš nějaký plány před startem sezóny. Ale nikdy nejde nic podle plánu a celá sezóna je vždycky jedna velká improvizace. Moje mistrovství republiky bylo poznamenaný poslední jízdou na Markétě, kde motor ztratil kompresi. To byla velká ztráta. Co jsme s Vláďou Dvořákem a Mihulkou absolvovali přes noc, toho si hrozně vážím a moc jim děkuju. Už jsem se o tom zmiňoval, ale rozhodně to ještě stojí za zmínku. Tyhle krizový momenty jsou dobrý, poznáš lidi, na který se můžeš spolehnout. S každým problémem poznáš lidi, co se za tebe postavěj‘. V Pardubkách to třetí místo bylo nejtěžší. Za normálních okolností bych s tím nebyl spokojenej‘, ale po tom všem, co se stalo, to bylo úžasný a byl jsem šťastný. Nechci, aby to vypadalo namyšleně, ať jsem v mistráku třetí, beru se jako česká dvojka. Na Mildu nikdo nemá.“
speedwayA-Z: „Při formuli třech finálových podniků pro tebe Plzeň představovala poslední naději, že udržíš sérii pódiových umístění, kterou ti od roku 2008 drasticky přetrhnul pouze Adrian Miedzinski při test matchi před třemi lety. Nakonec jsi vskutku za dramatických okolností dobyl třetí místo. Jak na tohle vzpomínáš?“
Matěj Kůs: „Závod v Plzni beru sám pro sebe jako historickej‘ moment a navždy si ho budu pamatovat. Já po těch závodech byl na sebe hrozně pyšnej‘. Podařilo se mi realizovat, co jsem chtěl. Během závodu, kdo tam byl a kdo to zažil, ví, že jsem ukázal svou mentální sílu. Věděl jsem, že když bůh dá a budu makat, vyjde to. Došlo na rozjezd, kde se mi to třetí místo podařilo získat. Byl jsem hrozně unavenej‘, ale spokojenej‘ a šťastnej‘, vzhledem k tomu, že jsem před závodem byl šestej‘ a skončil třetí. Celou noc jsem nespal ani minutu, celou noc jsem závodil. Celý závod, kromě rozjezdu jsem válčil se sebou a motorkou, byl jsem ztuhlej‘ a uvolnil jsem se až v tom rozjezdu.“
speedwayA-Z: „Podzim tě zastihnul v evidentně excelentní fazóně, kdy jsi prohrával doopravdy jen velice nerad. V extralize jste se rychle zbavili Slaného, jemuž jste vysvětlili, že stříbro bude rozhodně vaše. Ale ty Pardubice, ty Pardubice…“
Matěj Kůs: „Já myslím, že druhý místo pro nás rozhodně byl úspěch na to, co jsme během roku předváděli. Pardubice jsou nejvyrovnanější tým. Letos se lidi nesázeli, jestli vyhrajou Pardubice, ale o kolik. Oni vyhráli zaslouženě, vyhráli zásluhou, jak jeli celej‘ rok. Člověk musí bejt‘ realista.“
speedwayA-Z: „Tomáš Topinka se vyjádřil, že Praha v extralize neprohrála s Pardubicemi, ale s Václavem Milíkem. Dáš svému kouči za pravdu? A čím si Pardubičanovu převahu vysvětluješ? Je mladší, dravější, ale přece ve srovnání s tebou méně zkušený.“
Matěj Kůs: „V tom s Tomášem určitě souhlasím. Co Milda letos předváděl a nejen v český extralize, to je jako, když se pere David s Goliášem. A mít ho jako Čecha v týmu, je ohromná výhoda. Ale ve stejné situaci byla Praha, když se jezdily dvojky a byl jsem junior. Dobře, Venca je možná mladší, ale co umí dělat na motorce, jsem se já ve svým věku ještě nenaučil. Ve svejch‘ letech dokázal víc než já za celej‘ život. Má nade mnou teď náskok. Jeho jízda je přehlídka sebevědomí. Jede srdcem a závodění v polský extralize ho proti nám posunulo do kosmickejch‘ rozměrů. Jsem rád, že tady někdo takovej‘ je, je to pro mě motivace.“
speedwayA-Z: „Složení extraligových týmů bylo prakticky ve všech letošních případech čitelné jako písmena na obřích billboardech. Praha však strategii změnila, ty jsi šel na startovní číslo pět. Začal jsi mít raději nejistotu náhradníka než předem nalinkovaný program? Anebo jsi jako kapitán chtěl sevřít osud svého týmu pevněji do náručí?“
Matěj Kůs: „Snažím se nekecat do strategie týmu, od toho je manažer a já abych tu práci odvedl, případně ve mě vloženou důvěru nezklamal. Jak kdo si svoji práci odved‘, poznáš po závodech pohledem do programu. Nejdřív jsem byl dosazovanej‘, a měl jízdy napsaný předem. Ale spíš mi pomohlo, že jsem šel ke konci sezóny na rezervu. Vyndalo mě to z určité fáze pohodlí. Jak se znám, tak mě tohle vyhovuje asi lépe a nemam čas přemýšlet a plánovat. Myslím, že to pomohlo i Pepovi. Ke konci sezóny neměl nejlepší formu a mít předem dané jízdy mu dalo více pohody.“
speedwayA-Z: „Vzhledem k vašemu pódiovému umístění by mistrovství republiky dvojic mohlo znít jako obehraná písnička. S Josefem Francem jste se skvěle doplňovali, navíc v Praze nelétaly vzduchem blatníky a nepadalo se. Přesto šlo zlato do Pardubic. Bude odpověď na tuto otázku opět povídáním o Václavu Milíkovi?“
Matěj Kůs: „Ve finálový rozjížďce byl chytřejší než já. Vyhrál jsem start, ale zvolil lepší stopu. Kdybych se dostal dopředu z první zatáčky, určitě bychom jim to více znepříjemnili. Byl jsem rychlej‘, vyhrával jsem ten den s velkým náskokem. S Pepou jsme jeli dobrý závody. Začátek závodu měl lepší on, pak se to otočilo a závodem až do finále jsem ho táhl já. Snažili jsme si pomáhat a ve finále to byla sázka na jednu kartu. Dráha strašně ztvrdla, musel jsem na motorce něco změnit. Jednu jízdu to vyšlo, druhou taky, bohužel to nevyšlo ve finále. Závody dvojic jsou o tom nedojet poslední, ve finále se to povedlo mně.“
speedwayA-Z: „V Polsku jsi regulérně nepůsobil již drahně let. Jenže v pondělí 14. listopadu vešel v širší známost tvůj kontrakt s Gnieznem. Jak si něco takového vysvětlit, když Newcastle závodí v neděli, která je polským ligám tradičně vyhrazena?“
Matěj Kůs: „Jak bych chtěl kombinovat Gniezno s Newcastlem, když oba závoděj‘ v neděli, je dobrá otázka. To, že závodění na Ostrovech, je pro mě priorita, není tajemstvím. Do Polska jsem se nehrnul, i když v koutku duše jsem se chtěl vrátit. Ale nepřikládal jsem tomu žádnou velkou váhu. Snažil jsem se dělat krok za krokem v Anglii, kde můžu závodit dvakrát, třikrát týdně a nijak se tím nestresovat. Pak přišlo snížení bodového průměru na tým přes anglickou federaci a plány byly tatam. Moh‘ jsem si přes zimu zamakat a v klidu se připravit. Jenže klid trval jen, než byl mítink BSPA, kde se rozhodli úplně změnit pravidla všech britských lig. Zmenšili average týmu o 2,5 bodů, akorát Glasgow a Newcastle byly proti. Sezónu jsem ukončil s average skoro osm bodů. Teď je pro mě hrozně těžký, abych se vrátil do Anglie. Proto je to Gniezno dobrá strategie mít stále nasmlouvané závody. Problém v Anglii byl, že dozvědět se to o tejden dřív, měl bych kontrakt v ten stejný den za někoho jiného, ale teď už jsou týmy plný a já musím čekat na začátek sezóny. Ozvaly se čtyři kluby, co by mě chtěly, ale všechno ztroskotalo, že mám vysokej‘ bodovej průměr.“
speedwayA-Z: „Nyní na sklonku listopadu je k nové sezóně ještě daleko. Jak strávíš zimu a nakolik tvá absence v jarních závodech Premier League změní tvoji přípravu?“
Matěj Kůs: „Připravuji se s nejlepším vědomím a svědomím. Na motorkách pracujeme každý den a do konce prosince budu mít motorky hotové na další rok. Snažil jsem se zamyslet nad nedostatky a podle toho přizpůsobit také přípravu. Co z toho vyjde, vám určitě na jaře předvedu.“
Matěj Kůs děkuje:
„Děkuji mé rodině, všem fanouškům, kteří mně chodí fandit, a v neposlední řadě sponzorům. Děkuji mechanikům a přátelům: Jirka Sedláček, Milan Mihule a Andy Dale. Moc děkuji Michal Stárek MPM Párty Stany, Vladimír Vopat Květiny Bellis, Zdeněk Stuchl a Josef Vild FOXINTERIER, pan Cholenský s Petrou Vargovou a panem Heršálkem ve FUCHS OIL Česká republika, Alan Zubr LZ TRADING s.r.o., Centrum Sportu Ministerstva Vnitra, vedení AK Markéta, Martin Kurz, Colin Poole a Allyson Poole, John McCreanor RECOMMENDED FREIGHT LIMITED a JOHN BULL TYRES, Graeme Wilson MEDIA PRIMA, Alan Hedley SAPPHIRE ENGINEERING, John Courtney MAINTENANCE NETWORK. Také bych rád zavzpomínal, jako je u mě zvykem, na pana Kohúta, chtěl bych mu opět nahoru vyřídit: ‚děkuji‘.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV), Mirek Horáček, Norbert Kalous a Antonín Škach