Budínek – 28. července
Dosavadních deset ročníků světového šampionátu dlouhodrážních družstev je také. Silné osobnosti typu Zdeňka Schneiderwinda, Pavla Ondrašíka či Richarda Wolffa, které sahaly po medaili od roku 2007, pověsily kombinézy na hřebík. Blízko pódiu jsme byli, i když se této disciplíně začal věnovat Aleš Dryml a vrátil se k ní Josef Franc. V posledních třech letech přišel propad. Kupříkladu předloni ve Forsse zachraňoval narychlo český nároďák ledař Jan Klatovský. O to je úžasnější letošní bronz, který v Mariánských Lázních vybojovali Hynek Štichauer, Josef Franc, Martin Málek a Michal Škurla. Kouč Milan Špinka se magazínu speedwayA-Z svěřil, že vidí českou dlouhou dráhu na dobré cestě.
„Dnešní den se vyved‘,“ netajil se český kouč v Mariánských Lázních, když ještě ve svém hrdle cítil opojné šampaňské. „Pro úspěch musí všechno zapadnout do sebe. Hynek jel perfektně, Pepa perfektně. Martin jim sekundoval. Michal neměl dobrý časy v tréninku a pak nebylo třeba střídat.“
Češi obecně mívají sklony k pesimismu, avšak lázeňská sobota musela nadchnout i toho největšího škarohlída. „Nakopnutí bylo jedenáct bodů s Francouzy,“ řekl Milan Špinka. „Dneska máme dobrý tým. A víš, jak to je. Když máš dobrý závodníky, jseš dobrej‘ manažer.“
Snílek by mohl strčit hlavu do oblak a pomocí různých kdyby se opájet hypotézami, jejichž výsledek by mohl skončit na nejvyšším stupínku s reprízou české hymny ze slavnostního nástupu. A proč by ne?!
Případ upadlého dílu výfuku Michaela Härtela nemusel projít jen tak bez trestu. A konec konců Martin Málek měl Stephana Katta v cíli šesté jízdy tak blízko, že i na tabulce průběžných výsledků se objevil před Němcem. Převodovka Jannicka de Jonga také tarokovala v duelu s Čechy, jehož počátek také nevyzníval pro budoucí mistry světa příznivě. Také Jesse Mustonen vypáli na závěr až v opakovaném startu.
„Mohlo to bejt‘ lepší,“ zůstal Milan Špinka věrný svému realistickému postoji. „A proč nebejt‘ spokojenej‘ s bronzem, kterej‘ tady nikdy nebyl?!“
Josef Franc se po svém dlouhodrážním comebacku vypracoval mezi světovou elitu. Michal Škurla se dlouhými ovály zabýval již ve svých stopětadvacítkářských časech. Nicméně jak Hynek Štichauer, tak Martin Málek se poprvé s motocyklem pro longtrack svezli loni v dubnu v rámci dvou dnů otevřených dveří.
„V posledních letech byla dlouhá dráha bída a utrpení,“ neskrýval Milan Špinka. „U nás jsou jen Mariánky, v Německu je více než dvacet drah. Tady se jede jen jeden mistrák. Jsem rád, že se dlouhý dráze začali věnovat další kluci. Máme bronzovou medaili, ale také jsme postoupili to finále mistrovství Evropy na trávě a do challenge. Není to jen mistrovství světa družstev, noví závodníci jsou pro českou dlouhou dráhu dobrej‘ krok.“
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Lenka Rejdová