Praha – 17. května
Nejlepší vstup do druhého extraligového závodu zažil BP Team. Michal Härtel opanoval rozjížďku s číslem jedna a Martin Málek se vzápětí skláněl pouze před Jakubem Jamrogem. Slánský náhradník však už dláždil cestu do čela pro svůj klub, avšak úvodní sérii uzavřela na čele Markéta po triumfech Zdeňka Holuba a Matěje Kůse. Nicméně v páté jízdě dovezl tři body opět Jakub Jamrog a Slaný srovnal s Pražany krok. V té chvíli měly Pardubice jen o kousek více než polovinu bodů obou vedoucích celků. Jenže pak zvítězili v rychlém sledu Hynek Štichauer, Aleš Dryml a Krystian Pieszczek, jenž na pětce nahradil zraněného Václava Milíka. Od té chvíle svěřenci Lubomíra Vozára jen kontroloval svou pozici leadera a na konci zdvojnásobil své čtyřbodové konto v aktuální tabulce. Z bitvy o druhé místo záhy vypadl BP Team, byť Michael Härtel v patnácté jízdě udeřil coby žolík naplno. Eduard Krčmář v jedenácté a Josef Franc v patnácté jízdě skončili ve stejné úloze druzí a duel Prahy a Slaného o stříbro se přenesl až do závěrečné série. Po nule Piotra Dziatkowiaka v rozjížďce s číslem sedmnáct na tom byli domácí už o tři body lépe. Jakub Jamrog hned nato vyhrál a k vítězství směřoval i v závěrečné jízdě. Josef Franc, který v poslední pětině jel na startovní rošt rovnu třikrát, však uhlídal útočícího Michaela Härtela na uzdě a ponechal Markétu o jeden bod před Slaným.
Druhá série vede Pardubice do čela
Po zranění Michaela Hádka ze sobotního flat tracku v Chabařovicích přijel BP Team dnes do Prahy pouze se čtyřmi závodníky. Vladimír Kosina proto musel taktizovat hned od samotného počátku. Bylo jasné, že místo prázdné dvojky přijede na startovní náhradník Michael Härtel. Ale že dojede první před pardubickým kapitánem Alešem Drymlem se přece jen tak automaticky předvídat nedalo.
Koaličnímu uskupení se evidentně z postu leadera průběžné klasifikace nechtělo. V druhé jízdě úřadoval Jakub Jamrog, jenže Slaný po úvodní nule teprve zvedal hlavu. Ovšem Martin Málek se dostal před Tomáše Suchánka, s čímž už Pardubičan nezmohl vůbec nic.
Tomáš Suchánek líčí rozjížďku s číslem dvě:
„Není to ještě stoprocentně dopasovaný. Start nebyl hroznej‘, ale po těch třech metrech to nestrčilo dopředu, ale spíš se to zastavilo.“
Závěr úvodní pětiny patřil domácím. Michal Škurla na úvod porazil Michal Dudka, avšak Ondřej Smetana se vrátil z rozjížďky s číslem dvě s prázdnýma rukama. Jenže v juniorské rozjížďce se prosadil Zdeněk Holub, který vrátil Eduardu Krčmářovi porážky z české juniorky. Hned vzápětí Matěj Kůs poslal svým triumfem Markétu na hrot průběžné klasifikace.
Slaný a BP Team ztrácely bod, Pardubice dva. Milan Mach se netajil, že hlavním posláním Adama Fencla bude nasávat atmosféru vrcholného podniku. Proto jej i v páté jízdě nechal zastoupit Jakubem Jamrogem, který přibyl do cíle před Zdeňkem Holubem. Slaný dostihl Pražany a Tomáš Topinka poslal do šesté jízdy poprvé do akce svého náhradníka Josefa France místo Ondřeje Smetany.
Jenže útok ztroskotal. Hynek Štichauer osadil svůj motocykl novými spojkami LZ. „Jsou ostrý, fungujou jinak než NEB,“ hodnotil. Před startem šesté jízdy se vrátil ještě do depa, aby Pavel Fuksa provedl ještě poslední úpravy. A s vylétnutím pásky vypálil do čela.
Josef Franc vyjel z úvodního oblouku druhý před Michalem Dudkem a Patrikem Mikelem, což mu samozřejmě bylo málo. Ve výjezdu z druhé zatáčky zaútočil vnitřkem, avšak Hynek Štichauer své vedení uhájil. Pražan ale zůstával ve střehu. O dva okruhy později udeřil na stejném místě znovu. Jenže motocykl se mu vzepjal na zadní, takže než aby poslal na zem pardubického závodníka, šel raději dolů k zemi sám.
„Byla by to držka jako prase,“ komentoval Josef Franc své počínání. Protože červená světla blikala až po průjezdu vedoucího muže do posledního okruhu, nejelo se znovu a on skončil bez bodů. A Slaný díky nečekaným dvěma bodům Michala Dudka uskočil Pražanům o dva body. Jenže okamžiky středočeského vedení se již začaly sčítat.
Piotr Dziatkowiak totiž nebodoval v sedmé jízdě a hned vzápětí Eduard Krčmář neviděl cíl. Naproti tomu vítězství Hynka Štichauera byla vlastně jen dělostřeleckou přípravou mohutné pardubické ofenzívy. Rozjížďka s číslem sedm viděla sólo Aleše Drymla, když Zdeněk Holub za ním měl plné ruce práce s odrážením Martin Málka.
Tím pádem jedenáctibodový Slaný dostihla jak Praha, tak Pardubice. Východočeši však zamířili do čela. Krystian Pieszczek při svém prvním ostrém výjezdu na pražský ovál dělal poslední úpravy set-upu ještě za vraty depa. Po vlétnutí pásky odvedl Michaela Härtela.
Slaný se nechce pustit druhé příčky
V rozjížďce s číslem devět byl Josef Franc zpátky místo Michala Škurly. V dalším souboji s Hynkem Štichauerem odčinil své předchozí zaváhání a po rychlém startu rychle zmizel z dostřelu Pardubičana. Ten se musel spíše zaměřit na nebezpečného Eduarda Krčmáře, jemuž však nakonec nedal šanci.
„Nejdřív spojka, pak karburátor, a když jsme to doladili, posral jsem start,“ zdůvodňoval Martin Málek svou nulu. Michael Härtel sice v rozjížďce s číslem deset rychle odkázal Ondřeje Smetanu v první zatáčce za svá záda, ale BP Team se dotáhl na Slaný jen díky špatnému dni středočeských závodníků.
Krystian Pieszczek dalším hladkým triumfem v rozjížďce s číslem deset nejen konsolidoval vedení bílého koně, ale také umožnil Milanu Machovi vynést na hrací stůl žolíka.
Slánský kouč neváhal a už do rozjížďky s číslem jedenáct poslal Eduarda Krčmáře pro dvojnásobný bodový příděl. Jenže Tomáš Suchánek, který ve druhé pětině uvolnil své místo na startovním roštu náhradníkovi, konečně trefil správné nastavení. Výsledkem se stalo vítězství stylem start – cíl, zatímco Eduard Krčmář se zapletl se Zdeňkem Holubem.
Pražan se okolo něho přehnal vnějškem první zatáčky a Slaňák ve druhém oblouku odvetu zleva nestihnul. Přesto se však nevzdal a prosadil se v posledním výjezdu. Čtyři jeho body dostaly Slaný na dvoubodový dohled od Prahy. Jakub Jamrog slánský odstup ještě snížil svým vítězstvím před Matějem Kůsem ve dvanácté jízdě. Aleš Dryml třetím místem udržel Pardubice v čele, ale také bránil Pražanům použít žolíka.
Eduard Krčmář neměl být s dnešním večerem zrovna dvakrát spokojený, avšak ve třinácté jízdě si rozhodně stěžovat nemohl. Po dokonalém startu jako první porazil Krzysztofa Pieszczeka. Slánské věci přitom mohl i někdejší ikonický závodník sestavy Milana Macha Martin Málek, když za sebou nechal Ondřeje Smetanu.
A Slaný i nadále mířil od Markéty jako kladný pól magnetu od svého stejně nabitého bratříčka. Ve čtrnácté jízdě totiž nos nad nulou protahoval Michal Škurla. Tomáš Suchánek si opět střihnul roli suveréna, zatímco Piotr Dziatkowiak kromě pražského žluťáska porazil i Patrika Mikela. Žolíkový útok Tomáše Topinky byl nevyhnutný, jenže v rozjížďce s číslem patnáct se ke stejnému kroku odhodlal i Vladimír Kosina.
Dopředu však vypálil Hynek Štichauer, jenž však byl během kola poslední. „Přišlo mi, že se mi vytáh‘ zadní řetěz, ale jen se mi to zdálo,“ líčil v depu. Nicméně pardubická pozice se zachvěla asi jako americký mrakodrap v absolutním bezvětří. Z prvního výjezdu vyrazil jako první Michael Härtel. A byť Josef Franc inkasoval čtyři body, Jakub Jamrog udržel Slaný před Pražany i jedním bodem.
Avšak v šestnácté jízdě vypadl Michalu Dudkovi vypínač zapalování ještě v průběhu prvního okruhu. Martin Málek konečně vychytal všechny technické mouchy a dorazil k šachovnicové vlajce před Matějem Kůsem. Pardubice se chystaly do poslední série s devětadvaceti, Praha s šestadvaceti, Slaný s pětadvaceti a BP Team s třiadvaceti body.
Tomáš Topinka vsadil na seniorský závěr. Avšak sedmnáctá jízda patřila Aleši Drymlovi, jenž zmizel z dohledu Josefa France hned po startu. Piotr Dziatkowiak nebodoval, takže Praha se vzdálila Slanému již na tříbodový rozdíl. Avšak bojovný Jakub Jamrog vyhrál osmnáctou jízdu. Neměl to ovšem vůbec jednoduché, jelikož v prvních metrech mohl počítat pouze se skalpem Patrika Mikela.
V druhé zatáčce ovšem podjel Josefa France, aby ten samý kousek v bleděmodrém provedl na stejném místě o okruh později také vedoucímu Hynku Štichauerovi. Pražané opět cítili na svých zádech slánský dech, jelikož Středočeši byli pozadu jen o bod. Ani rozjížďka s číslem devatenáct nerozhodla jejich duel, byť už po ní byl jasný vítěz a čtvrtý v pořadí.
„Z trojky se špatně startuje,“ posteskl si Martin Málek nad druhou nulou dnešního večera. Zato Tomáš Suchánek se mohl smát. V úvodním oblouku podjel Matěje Kůse, který ovšem udržel na uzdě Eduarda Krčmáře. Pražský kapitán tím pádem dostal svůj tým na práh druhého místa, nicméně Markétě potřebovala z poslední jízdy přece jen dva body.
Josef Franc komentuje těsný průjezd cílem v rozjížďce s číslem dvacet:
„Byl jsem určitě druhej‘, slyšel jsem ho, v dalším kole bych to ale už tak neviděl…“
Proto Tomáš Topinka nechal stát Zdeňka Holuba a na startovní rošt poslal Josefa France coby taktickou rezervu. Milovníci statistických rarit se zaradovaly. Jednak se dvacátá jízda stala soubojem borců s pětkou za zádech svých vest, navíc Josef Franc byl vůbec prvním borcem, který v celé české ligové historii nastoupil v závěrečné sérii třikrát.
Ještě během prvního kola zůstal stát Krystian Pieszczek, ale Pardubice si takový luxus mohly dovolit. Jakub Jamrog sebral Josefu Francovi výhodu nejrychlejšího startu již v první zatáčce. Po Pražanově skalpu navíc prahnul i Michael Härtel. Své útoky korunoval spodní stranou závěrečné zatáčky. Z šikmého úhlu pohledu z tribunky depa by se dalo přísahat, že se mu předjetí povedlo a Milan Mach se už zaobíral rozjezdem. Nicméně bráno mincí kolmice od věže rozhodčích k cílové čáře byl Josef Franc přece jen o kousek rychlejší. A právě oněch pár centimetrů definitivně rozhodlo duel o dnešní stříbro.
Hlasy z depa
„Dobrý, vyhráli jsme,“ říkal Tomáš Suchánek, aby jedním dechem odmítnul myšlenku, že by se mu pardubické triumfy přejedly. „Nuda to není, je to teprve druhej‘ závod. Škoda první jízdy, nebylo to stoprocentně dopasovaný. Start nebyl hroznej‘, ale po těch třech metrech to nestrčilo dopředu, ale spíš se to zastavilo. Škoda, že mě pak vyndal, ale trenér rozhodne, musíš poslechnout. Všechno je na dobrý cestě, snad to vydrží do konce, těch osm, deset let.“
„Dvakrát jsem si to pokazil z výjezdu sám,“ připouštěl Hynek Štichauer. „Asi nerad jezdím po lajně. Mám nový spojky od Alana a musím si na to zvyknout, fungujou jinak než NEB. Jsou ostrý, přišlo mi, že se vytáh‘ zadní řetěz. Ale to se mi jen zdálo. Vyhráli jsme, super závody, zasloužíme si to. Teďka mě čeká regenerace u práce a začneme se připravovat na dlouhou. Je to velká neznámí a chci přijet připravenej‘, abych tam nebyl do počtu.“
„Super, vyhráli jsme, nemyslím si, že jsme byli favorit,“ přemítal Aleš Dryml. „Nakonec celej‘ tým jel svoje. To lepší. Všichni jsme dělali kraviny, ale měli jsme vyrovnanej‘ tým. Jedu extraligu, že obhajujeme titul. Obhájit je těžší a já to obhájit chci.“
„Byly to hezký závody, řezalo se to,“ pochvaloval si Josef Franc. „Bodově to bylo velký skákání. V úvodu jsem to zkazil, ale byla by to držka jako prase. Ty jízdy navíc byly, že jsem nejzkušenější, takže tak. Dráha neříkám, že by byla špatná, já si nestěžoval. Na tyhle věci se nevymlouvám, ale bylo znát, že bylo dost nového materiálu na Grand Prix. Pohoda, jazz, jedeme dál.“
„Dnes jsme odjeli dobré závody na opravdu náročné dráze,“ svěřoval se Matěj Kůs. „Bylo vidět, že mladí kluci s tím mají problém. Dnes vyhrávaly zkušenosti. Druhé místo berem‘ určitě všichni jako spokojenost. Jedeme s našimi kluky a mně jako kapitána takový výsledek těší a dělá radost. Neutrácíme za zahraniční hvězdy a soustředíme se na svoje kluky. Chybělo málo a mohli jsme vyhrát. Já dva body ztratil zbytečně, Pepa sám upadl. Nechybělo moc a stáli jsme dnes na prvním místě. Neměl jsem nejrychlejší motorku, ale jel jsem dobré závody.“
„Ani se neptej,“ mávnul Zdeněk Holub rukou nad tradiční otázkou magazínu speedwayA-Z, jaké to dnes bylo. „Moc jsem se nesvez‘, jel jsem jen tři jízdy. Nejel jsem špatně, akorát mě Topas vyndal. Jeli jsme na výsledek, tak je to dobře.“
„Nic moc dneska,“ protáhl Eduard Krčmář obličej. „Moc ti toho nepovím. Motorka nic moc. Bylo to ve mně i v motorkách…“
„Z druhýho místa vypad‘ chcípák,“ smutnil Michal Dudek. „Pak nemám bejt‘ nasranej‘! Mám chuť se na to vysrat! A dát se na šipky. Ty mě taky nejdou, ale plochá dráha stojí hodně peněz a výsledek žádnej‘.“
„Celý závod jsem se trápil s motorkou,“ povzdechl si Martin Málek. „Spojka dělala problém, pak karburátor. Když jsem to doladili, posral jsem start. Dneska jsme jenom montovali a montovali. Dobrá práce od Adi Rymela a Pavla Čermáka, ale byla to nestíhačka. Mrzí mě ten poslední start, z trojky se špatně startuje.“
1. ZP Pardubice | 37 | ||
Josef Novák | 0 0 – 1 | 1 | |
Hynek Štichauer | 2 3 2 0 | 2 | 9 |
Tomáš Suchánek | 1 – 3 3 | 3 | 10 |
Aleš Dryml | 2 3 1 – | 3 | 9 |
Krystian Pieszczek, PL | 3 3 2 | E | 8 |
2. AK Markéta Praha | 33 | ||
Matěj Kůs | 3 2 2 2 | 2 | 11 |
Zdeněk Holub | 3 2 1 – | – | 6 |
Ondřej Smetana | 0 – 1 0 | 1 | |
Michal Škurla | 1 2 – 0 | 3 | |
Josef Franc | F 3 4* | 2 1 2 | 12 |
3. AK 3ton Slaný | 32 | ||
Michal Dudek | 0 2 – E | 2 | |
Adam Fencl | – – – – | DNR | |
Piotr Dziatkowiak, PL (ACCR) | 1 0 0 2 | 0 | 3 |
Eduard Krčmář | 2 E 1 4* 3 | 1 | 11 |
Jakub Jamorg, PL | 3 3 3 1 | 3 3 | 16 |
4. BP Team | 25 | ||
Martin Málek | 2 1 0 1 3 | 0 | 7 |
st.č. 2 – neobsazeno | |||
Patrik Mikel | 1 1 0 1 | 0 | 3 |
Radek Podhadský | 0 1 0 – | 1 | |
Michael Härtel, D | 3 1 2 6* | 1 1 | 14 |
Aktuální extraligová tabulka:
bilance výsledků | malé body | velké body | |
1. Pardubice | 2-0-0-0 | 74 | 8 |
2. Slaný | 0-1-1-0 | 64 | 5 |
3. Praha | 0-1-1-0 | 62 | 5 |
4. Březolupy/Plzeň | 0-0-0-2 | 47 | 2 |
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)