Praha – 29. března
Mezinárodní šampionát dvojic si rozhodně nemohl naříkat, že by při svém začátku neměl dostatek novinek. Přes víkend se názvy slovinských týmů změnily z národní na klubovou bázi. Dnes padnul verdikt, že se pardubické druhé kolo stane až třetím v pořadí a uskuteční se až na sklonku července. A potom praskla bublina s účastí Jurici Pavlice, který upadl ve finále úvodního kola spojeného slovinského a chorvatského šampionátu. Místo něj se v sestavě chorvatské Unie objevil Michal Škurla. Původní náhradník pražské Markéty sice želel prázdné pneumatiky z dvanácté jízdy, v níž mu prakticky rovnou na metě sebral druhou příčku Roland Benkö. Sice už jezdil sám bez Fritze Wallnera, jenž si na úvod při pádu narazil klíční kost, avšak v rozjížďce s číslem šestnáct jako první uzmul bod do té doby neohroženému pardubickému tandemu. Jeho příkladu vzápětí následovali Josef Franc, který shodou okolností Michala Škurlu na postu pražského náhradníka zastoupil, a Zdeněk Holub. V úplně poslední jízdě dne odvedli Tomáše Suchánka s Hynkem Štichauerem. Avšak prve v deváté jízdě fanouškovské tričko s bílým koníkem obléklo i zapalování motocyklu Ondřeje Smetany, které stylem Bermudského trojúhelníku začala záhadně haprovat. Pražana od diskvalifikace za překročení dvouminutového limitu nepomohlo ani přesednutí do druhého stroje a jeho klubu od vítězství dělil jediný bod.
Bez problémů se to neobejde
Sluníčko se naklonilo k obzoru a díky chladnému větru, který v okolí Hvězdy fouká takřka nepřetržitě, nelitoval nikdo, kdo si s sebou na dnešní večer přibalil bundu. Počátek závodu kromě chladu a zrychleného přesunu od malé dráhy, přinesl i škrty v původní startovní listině. Jurica Pavlic totiž předevčírem upadl v Kršku při finálové jízdě úvodního závodu společného slovinského a chorvatského šampionátu.
Na jeho místo se dostal Michal Škurla, jenž měl být původně náhradníkem pražské Markétu. Tento post zaujal nakonec Josef Franc, který s přípravou svého strojového parku finišoval teprve minulý týden. Na poslední chvíli se zkompletovala i slovenská výprava, kterou zaskočil dopravní ruch všedního dne.
Patrik Búri líčí své útrapy cestou na první závod:
„Trčeli jsme dvě hodiny v zácpě, přijeli jsme těsně před závodem, rozbili jsme zrcátko o kamión, ale stihli jsme to. Měl jsem jen jednu motorku, bylo to nachystaný, ale nepřišly motory.“
Zničené zrcátko nebylo bohužel jedinou škodou, kterou Patrik Búri dnes zaknihoval. Hned v rozjížďce s číslem jedna se mu vzepjal motocykl na zadní a slovenský závodník skončil svou letošní závodní premiéru v nafukovacím vaku. Štěstí nepřálo ani Donjimu Kraljevci. Zatímco prve jeli Michal Škurla a Fritz Wallner vpředu, při repete se Rakušan vůbec nerozjel, protože mu mechanici nedolili metyl.
Na růžích neměli ustláno ani domácí. Zdeněk Holub si už dávno zvyknul, že jeho povedené starty někdy sudí vnímají jako letmé. Po druhém vylétnutí pásky byl opět vpředu. Jenže Ondřej Smetana se zapletl s Maticem Ivačičem.
Jeho útok v úvodním výjezdu sice odrazil, avšak v ten moment se za zády jeho vedoucího kolegy uvelebil Nick Škorja. Ten se ve druhém oblouku nechal vynést moc daleko, čímž se mu Ondřej Smetana řečeno plochodrážním slangem dostal rovnou za kufr, avšak ke dvěma bodům se stejně nedostal.
Za těchto okolností by se mohlo zdát, že se Pardubice stylizují do role absolutního suveréna. Cožpak o to, Tomáš Suchánek a Hynek Štichauer se ve třetí jízdě s maďarským tandemem Roland Benkö – Norbert Magosi viděli prakticky jen na startovním roštu. Jenže pohledy, jimiž v boxech Hynek Štichauer častoval své motocykly, nebyly vůbec optimistické.
Přesto si bílý koník poskočil do čela aktuální klasifikace už jen proto, že nikdo jiný nedokázal prozatím projet vraty depa z dráhy obtěžkaný pěti body naráz. A to až dokonce první třetiny sedmi jízd, ale Pardubičané své maximum zopakovali ještě v rozjížďce s číslem sedm na úkor bratří Kovačičových.
O dva body nazpět zůstávala Praha. V šesté jízdě vyjel místo Ondřeje Smetany na ovál Josef Franc, ovšem mezi něj a Zdeňka Holuba se v první zatáčce vklínil Joszef Tabaka. Ještě hůře dopadly oprávněně vysoké ambice chorvatské cizinecké legie. Při pádu v rozjížďce s číslem pět si Fritz Wallner narazil rameno a odstoupil a na Michala Škurlu při repete opět odstartoval Matic Ivačič.
Ani příliš dlouhé šrouby nezastaví Pardubice
V této fázi se dalo očekávat, že se Pražané pustí do stíhání Pardubičanů, avšak rozjížďka s číslem devět jim pořádně přistřihla křídla. Ondřej Smetana měnil na poslední chvíli přímo na ovále motocykl, avšak prošvihnul dvouminutový limit. A Michal Škurla posléze odstartoval na Josefa France, jemuž dovolil prakticky jen čuchat ke zplodinám ze svého výfuku.
Ondřej Smetana popisuje, co se přihodilo v souvislosti s jeho vyloučením v deváté jízdě:
„Vjel jsem tam, zkusil si start a zjistil, že to prská. Zašel jsem zpátky do depa, že pojedu na druhý motorce. Než jsem stačil přesedlat, vypršely dvě minuty.“
Příliš dlouhé šrouby ve statoru způsobily neřízené změny předstihu motoru Hynka Štichauera, avšak Pardubice v jedenácté jízdě spráskali Slováky, jimž smůla nepřestávala dávat pokoj. Ján Mihálik upadl a Patrik Búri se došoural do cíle pro bod s prázdnou pneumatikou. Ani ve třinácté jízdě Tomáš Suchánek s Hynkem Štichauerem neodbočili z vítězné dráhy do pomalého pruhu a inkasovali 5:1 na úkor Nicka Škorjy a Matice Ivačiče.
Právě jim zkomplikovali cestu ke stupňům vítězů, kam nakročili po maximálním triumfy nad Žarnovicou v osmé jízdě. Na konci druhé třetiny je předčili Maďaři, jimž pomohl pech Michala Škurly. Ten v rozjížďce s číslem dvanáct honil Norberta Magosiho, který jej vnějškem úvodního výjezdu připravil o vedoucí příčku.
Nakonec však na metě podlehl i Rolandu Benkömu, jelikož musel radikálně zpomalit vinou píchlé pneumatiky. Mechanik Lukáš Hásek musel posléze tlačit ochromený motocykl po předním kole přes celou délku trávníku.
Tým z Gyuly nakonec do závěrečné série sedmi rozjížděk vstupoval jen o bod za Pražany. Josef Franc sice ve čtrnácté jízdě triumfoval stylem start – cíl, avšak Ondřej Smetana zůstal trčet za Žigou Kovačičem.
O pořadí na stupních vítězů se rozhoduje na závěr při vzájemných střetech
Rozjížďka s číslem patnáct dodala na maďarský účet další pětku, k níž však Joszef Tabaka a Roland Benkö museli odstartovat třikrát. Nejprve upadl Michal Tomka a kvůli němu i Patrik Búri a Roland Benkö. „Nemohl jsem nic dělat, vletěl jsem mezi ně,“ omlouval se slovenský junior. Při repete Maďary zaskočil Patrik Búri svým bleskovým startem.
Ve výjezdu jej spodem na čele vystřídal Joszef Tabaka, jenže Slovák si ve druhé zatáčce zopakoval svůj předchozí let na vzduchových mantinelů. „Ta moje zatáčka,“ lamentoval později v depu nad obloukem, kde se dostal ze sedla již vícekrát. „Neumím se tam vejít!“
Maďaři u pásky osaměli a dojeli si pro maximální triumf. Jenže Nick Škorja v rozjížďce s číslem sedmnáct skvěle odstartoval, zatímco Matič Ivačič v první zatáčce odkázal za svá záda bratry Kovačičovy. Díky maximu byli jen o bod za Maďary.
Mezitím se Pardubice dočkaly první ztráty. V šestnácté jízdě Michal Škurla nechal Hynka Štichauera za sebou již po vylétnutí pásky a ve výjezdu se dokonce ujal vedení. Jenže Tomáš Suchánek vyznával ve druhém zatáčce přísný vnitřek a vrátil se do čela.
Bod ztráty nepředstavoval pro tým Lubomíra Vozára žádnou katastrofu. Avšak Pražané nedali v osmnácté jízdě Slovákům ani náznak šance. Ke všemu ve druhém okruhu Ján Mihálik vrazil na nafukovačky, odrazil se zpátky do dráhy, ale naštěstí se do bezpečí dostal včas.
Přestože se Zdeněk Holub s Ondřejem Smetanou zmocnili pěti bodů, k pražskému triumfu vedla velice strmá cestička. Při vzájemném střetu s Pardubicemi by totiž ani Tomáš Suchánek, ani Hynek Štichauer nesměli dojet do cíle. A to by potom byl ještě potřeba rozjezd!
Ještě před klíčovou jednadvacátou jízdou se v rozjížďce s číslem dvacet rozhodlo o dnešním bronzu. Norbert Magosi vyletěl dopředu jako střela současně s letem pásky k potemnělému nebi vstříc remíze, jenž by Gyule na pódium stačila. Jenže po chybě v prvním výjezdu mohl jen sledovat, kterak se Nick Škorja a Matic Ivačič sypou dopředu a bronzový sen se rozplývá jako fata morgana.
Hynek Štichauer vysvětluje pardubickou prohru 1:5 v jednadvacáté jízdě:
„Dvojka a čtyřka na roštu byly lepší, bylo to o startu a Pražáci nám to natřeli.“
Závěrečná jízda byla poklidná. Po startu se Josef Franc se Zdeňkem Holubem dostali do čela, zatímco Pardubičané zaostali. „Vzal jsem si starou pneumatiku, ta ztvrdla a nechtěla se přilepit,“ krčil rameny Tomáš Suchánek. Jenže pro Prahu bylo pozdě, jelikož Pardubičané dali v konečném součtu dohromady o bod víc.
Hlasy z depa
„Dobrý, až na tu poslední jízdu, to jsem si zavinil sám,“ limitoval Tomáš Suchánek svou spokojenost. „Vzal jsem si pneumatiku z loňska a ta byla stará. Ztvrdla, první skok byl dobrej‘, ale pak se to nechtělo přilepit. Měl jsem nechat tu, co tam byla celý závody. Jelo se mi hezky, vyhráli jsme, nezklamali jsme.“
„První závody, docela dobrý, vyhráli jsme, to je důležitý,“ bilancoval dnešní triumf Hynek Štichauer. „Přišel mi motor z Polska, byly tam dlouhý šrouby na zapalování. Stator zůstal povolenej‘ a změnil se předstih. Dobrý, že jsme na to přišli o takovejch‘ závodech, abych byl rychlej‘. Od toho to je, abychom vychytali. Motorka byla slabší, pak jsem skočil na motorku, co měla bejt‘ horší a bylo to nebe a dudy. Jsem rád, že jsem si to všechno otestoval.“
„já jsem vstupoval do sezóny zpožděně,“ přiznával Josef Franc. „Kluci trénovali dvakrát, čtyřikrát za sebou a já ještě dodělával motor a včera byl na trávě v Holandsku. Minulej‘ tejden jsem dělal motorku, trénoval jsem jednou v Praze a nebyl si jistej‘, jak to bude fungovat. Byl jsem mile překvapenej‘, že se to povedlo. Až na chybu, že jsem dal bod Škurlíkovi zadarmo. Ale přeju mu to, třeba ho to nakopne, ale mě to mrzí. Díky za skvělou drenáž na dráze, bude se jezdit, i když bude pršet, ale bude to pořád tvrdý.“
Šlo to, až na ten výsledek, že jsme nevyhráli,“ povzdechl si Zdeněk Holub. „To je škoda. Začátek sezóny v Čechách, chtěli jsme si to vyzkoušet na domácí dráze. Testování dopadlo jakžtakž, kéž by bylo patnáct bodů.“
„O bod a byli jsme první, je to škoda, snad příště,“ pokrčil Ondřej Smetana rameny, aby vysvětlil svou diskvalifikaci z deváté jízdy. „Zkusil jsem si start a zjistil, že to prská. Zajel jsem zpátky, ale než jsem stačil přesedlat, vypršely dvě minuty. Potom to v depu táta se Standou zkusili, tůrovali to a jelo to. Tak nevím…“
„Škoda, že nebyl parťák,“ litoval Michal Škurla, že velice brzy přišel o Fritze Wallnera. „Jelo se dobře, mohli jsme vyhrát. Vůbec nevím, proč jsem šel z Markéty do Goričanu, ale aspoň jsem si zajel a bylo to super.“
„Na první závody celkem fajn,“ říkal Michal Tomka. „Jen škoda těch startů. Jsem rád, že jsem nedělal vývrtky jako Paťo Búri (smích). Jeden pád tam byl po startu, nemohl jsem nic dělat, vletěl jsem mezi ně. Ale šlo to, celkem to šlo.“
„Dráha byla krásná,“ komentoval Patrik Búri. „Jen ta moje druhá zatáčka u depa, neumím se tam vejít. Dva starty mi vyšly, šel jsem z dobrý díry, dráha byla tvrdá. Se svou jízdou jsem byl spokojený, škoda těch přeložených závodů, je to už konsolidovanější. V Žarnovici byli trénovat Poláci, poslouchal jsem je a začal jezdit podle nich. Co jsme dnes udělali sedm bodů, to je málo, ale sezóna teprve začíná. Jedeme dál!“
1. ZP Pardubice | 25 | |
Tomáš Suchánek | 3 3 3 3 3 0 | 15 |
Hynek Štichauer | 2 2 2 2 1 1 | 10(4) |
2. Markéta Praha | 24 | |
Ondřej Smetana | 1 – M 1 2 – | 4(1) |
Zdeněk Holub | 3 1 – – 3 2 | 9(1) |
Josef Franc | – 3 2 3 – 3 | 11 |
3. AMTK Lublaň – AMD Krško | 22 | |
Nick Škorja | 2 1 3 1 2 2 | 11(2) |
Matic Ivačič | 0 3 2 0 3 3 | 11(1) |
4. SC Gyula | 19 | |
Norbert Magosi | R – 2 3 – 1 | 6(1) |
Roland Benkö | 1 0 – 2 2 – | 5(2) |
Joszef Tabaka | – 2 3 – 3 0 | 8 |
5. SK Unia Donji Kraljevec | 14 | |
Michal Škurla, CZ | 3 2 3 1 2 3 | 14 |
Fritz Wallner, A | E F/R – – – – | 0 |
6. KST Trebče – ST Lendava | 12 | |
Žiga Kovačič | 3 1 E 2 0 2 | 8 |
Jaka Kovačič | 1 0 1 0 1 1 | 4(1) |
7. SC Žarnovica | 7 | |
Patrik Búri | X – 1 1 X – | 2 |
Michal Tomka | 2 2 0 – X 1 | 5 |
Ján Mihálik | – T – F – F | 0 |
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV) a Mirek Horáček