Mühldorf – 28. června
V německém Mühldorfu se předminulou neděli za krásného a horkého letního počasí jel závod mistrovství světa družstev na dlouhé dráze. Současná česká okurková sezóna se jakoby přímo nabízela k ohlédnutí slovem i obrazem za triumfem Angličanů i naším šestým místem.
Plochodrážní závody na dlouhé dráze jsou zvláštní motoristickou disciplinou. Mně osobně připomínají staré filmové dokumenty, na kterých v oblacích prachu se ženou odvážní muži na zvláštních strojích. Co se změnilo od počátků motoristického sportu, jsou především logy sponzorů pokryté kombinézy závodníků a pochopitelně žen, které jedou neméně odvážně a rychle než chlapi. Startuje se v šesti a tato zvláštnost si vyžaduje i určitý formát týmového mistrovství světa. Účastní se šest čtyřčlenných družstev a v patnácti jízdách se střetne každý s každým. V žádném týmu se neobjevila žena, ale pár jich diváci přece jen viděli ve vložených závodech plochodrážních sajdkárů. Jedna ryze dámská posádka dokonce vyhrála jednu z kategorií. Úžasná podívaná.
Hlavní závod dne, světový šampionát měl jasného favorita a překvapivého vítěze. Domácí Německo obhajovalo titul a jediného potenciálního soupeře místní spatřovali ve Francouzích se skvěle jedoucími bratry Tresarrieu – Stephanem a Mathieum. Francouzi, ani Němci nezklamali, ale titul si odvezli zástupci Velké Britanie. Výsledky a výpověď trenéra českého národního týmů už jste na stránkách magazínu speedwayA-Z našlo. Co z výsledku nelze vyčíst, je vývoj turnaje.
Podívejme se na české družstvo. Skončilo v uvozovkách tradičně na posledním šestém místě o bod za pátými Nizozemci a o deset bodů od stupňů vítězů, ale na můj vkus ostudu určitě neudělalo. Zásluhou na tom měl především Josef Franc. Paradoxem proto je, že máme-li někomu vyčítat ztrátu tak potřebného jednoho bodu, je to právě Josef Franc.
Po suverénních třech kolech na čele jízdy číslo dvanáct proti bodově nejbližším přemožitelům Nizozemcům, se nechal předjet v posledních metrech Jannickem de Jongem, který v žádné jízdě neskončil hůř než druhý. Prostě taková je plochá dráha, takže Josefu Francovi radši nic nevyčítejme. Ani zaváhaní proti silným Francouzům, kde skončil s jediným bodem v jedině jízdě dne, která skončila dokonalým KO 12:3. No a co?
Se dvěma Josefy Francema by Česká republiky byla na bedně, se třemi mohla bojovat o zlato. Richard Wolf začínal s nulou proti pozdějším vítězům z Velké Britanie a pak ponechal své místo na startu Michalu Škurlovi, který taktéž nebodoval pro změnu proti Němcům. Jinak Richard Wolff dojel pro celkem sedm bodů. Nováčkovi Michalu Dudkovi se povedl úžasný vstup do závodu na druhém místě a ihned vzápětí bodoval ještě jednou, tentokrát na předposledním pátém místě.
Na začátku to vůbec nevypadalo špatně. S Bríty to bylo těsně 7:8, s Němci o něco hůř 6:9, Nizozemci nás porazili 8:7 a mohlo to byt klidně 9:6, jak je zmíněno výše, KO 12:3 s Francouzi a nakonec zase těsná prohra 7:8 s nečekaně úspěšnými Finy. Jinými slovy já si na výsledek vůbec nezakládám a užíval jsem si krásné a napínavé jízdy.
V oblacích prachu se hodně předjíždělo a něco málo přes 4000 diváků se skvěle bavilo a hlasitě fandilo. Párkrát pozlobila páska, která zůstala na jedné straně na místě, a starty se opakovaly. V předposlední čtrnácté jízdě došlo k jedinému pádu dne, kdy to domácí Michael Härtel přehnal s dravostí a nikým nezaviněně se ocitl na zemi. Tím zdramatizoval souboj domácích proti Francouzům, ale populární syn slavného otce Erik Riss dosáhl své jediné výhry a jeho jediný partner po vyloučení Härtela Jörg Tebbe skončil na místě druhém. Výsledné 9:6 poslalo Němce do rozjížďky o stříbro proti Finům. Erik Riss po dvě kola tvrdě bojoval s nejúspěšnějším Finem Aki Pekka Mustonenem, který nejdřív útokům neodolal a pak jeho motocykl měl defekt. Domácí mohli oslavovat.
Závěrem zaslouženě zvítězili Britové s nejvyrovnanějším tříčlenným týmem a publikum mělo skvělou podívanou. Nevím, zda systém mistrovství světa družstev je ten nespravedlivější, ale vidět šesticí rychlých plochodrážních motocyklů letět do první zatáčky je skvělou podívanou. Pak typická poloha vleže s levou rukou uprostřed řídítek a s naplno otevřeným plynem má neopakovatelné romantické působení. A o to na dlouhé draze asi jde?
Foto: Pavel Fišer (digitální aparát Canon EOS D Mark IV)